Gå til innhold

Lommebok med 10000 i...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en tendens til å finne kort, lommebøker, penger og lignende ute på gata, har funnet det utrolig mange ganger, og har alltid levert det inn (med mindre det har vært "umulig" å finne ut hvem som eide pengene/lommeboka).

Hva hadde du gjort, dersom du fant en lommebok med 10 000 i?

- Dersom det hadde vært kort og lignende oppi, som du kunne sporet opp eieren med?

- Dersom det kun hadde vært en lommebok uten noen kjennetegn/navn? (Levert den til politiet?)

Jeg syns det er veldig vanskelig, spesielt fordi jeg er ung og blakk.. En gang fant jeg lommeboken til en mann, sjekket han ut på skattelistene og så at han hadde noen mill i inntekt. Det var SURT å ikke få noe finnerlønn da, spesielt med tanke på at man egentlig har "krav" på det.

Videoannonse
Annonse
Gjest pærecider
Skrevet

Hadde levert den til politiet uansett. Noe annet er utenkelig. Har selv opplevd å miste en lommebok med 3000 kr i og en ærlig finner fant den og ga den tilbake. Gleden var ubeskrivelig:) Og om man ikke får finnerlønn, så vil jeg kunne se meg selv i speilet med god samvittighet.

Gjest Pheel
Skrevet

Så mye penger hadde jeg aldri i verden hatt samvittighet til å ta.

Største sum jeg har funnet var en 200-lapp som liten på gata, ikke i noen lommebok, så den tok jeg bare. Litt vanskelig å gjøre noe med uansett når det ikke en gang var i en butikk, og forhåpentligvis spiller ikke en slik sum noen rolle for vedkommende annet enn at det hadde vært litt surt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tendens til å finne kort, lommebøker, penger og lignende ute på gata, har funnet det utrolig mange ganger, og har alltid levert det inn (med mindre det har vært "umulig" å finne ut hvem som eide pengene/lommeboka).

Hva hadde du gjort, dersom du fant en lommebok med 10 000 i?

- Dersom det hadde vært kort og lignende oppi, som du kunne sporet opp eieren med?

- Dersom det kun hadde vært en lommebok uten noen kjennetegn/navn? (Levert den til politiet?)

Jeg syns det er veldig vanskelig, spesielt fordi jeg er ung og blakk.. En gang fant jeg lommeboken til en mann, sjekket han ut på skattelistene og så at han hadde noen mill i inntekt. Det var SURT å ikke få noe finnerlønn da, spesielt med tanke på at man egentlig har "krav" på det.

Leverer du til politiet, så får du finnerlønn.

Jeg har ikke turt å tatt en lommebok med så mye penger, ville gått rundt og trodd at noen har sett meg. Kamera osv. Og hvor skulle jeg gjøre av lommeboken, da hadde jeg tenkt på fingeravtrykk osv.

Hadde gått til politiet.

Syns iallefall folk kunne takke for man er ærlig.

Jeg fant en nøkkelhank en gang. To husnøkler,bilnøkkel,og to andre nøkler.

Jeg så at nøklene kunne være til borettslag (blokk) pga nr på nøkkel, og at det ikke var langt unna.

Jeg kjørte til byen til kontoret for alle borettslag

Damen sier, etter å ha undersøkt at den tilhørte en leilighet i en blokk som jeg trodde. Sa ikke navn.

Var fint du kom, og hun vil sikkert bli glad, for det koster en del å få kopiert nøklene. Hun ba om mitt tlf.nr.

Neste dag, ringte de fra kontoret og sa at nøklene var overlevert,og damen var glad og ville ringe meg.

Hørte aldri fra henne.

Uansett, så hadde jeg ville ringt vedkommende som hadde funnet mine nøkler.

Anonym poster: 27de961904c0d452a73ae0d4e0f4c61e

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Det hadde vært innmari hardt for meg å levere inn en lommebok med så mye penger i, men jeg hadde levert den til politiet eller eieren, men mest fordi jeg var redd for å bli tatt.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg hadde prøvd å finne eieren uansett hvor mye penger som var oppi, og spesielt hvis det var så mye som 10.000!

Gjest juvelia
Skrevet

10.000 er for lite i forhold til den dårlige samvittigheten man skal leve med.. Ikke verd det! 50.000 derimot! :P

Skrevet

Jeg hadde gjort ALT i min makt for at rettmessig eier skulle få tilbake sine penger. Jeg forventer det samme fra alle andre.

Gjest gjest17
Skrevet

Hadde selvfølgelig levert den til rette vedkommende/politiet.

Skrevet

Har aldri funnet en lommebok, men derimot mistet en den gang jeg var til militærtjeneste i Nord Norge. Mistet den ute på byen på helgeperm. Da jeg gikk på politistasjonen om søndagen hadde den til min store glede blitt innlevert der, intakt med penger. :bolledeig:

Så ja, jeg hadde også levert til politiet om jeg hadde funnet en, fordi det er det rette å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

lettere å sitte her å si at dere ville levert det inn enn om dere hadde sittet med pengene i hånda. ville dere egentlug levert det inn? jeg ville helst levert inn, men tror fristelsen hsdde vært for stor.

Anonym poster: c03c662492a82b9946d252301a3e7b96

AnonymBruker
Skrevet

Politiet. Først og fremst fordi jeg er redd for at det er en test en eller annen avis driver med, og at de registrerer at jeg ikke leverer den tilbake, i skjult kamera-stil. Det hadde vært utrolig flaut. Jeg har forsåvidt god samvittighet og er en ærlig borger også, men det kommer i andre rekke etter at jeg har lest om slike tester. :)

Anonym poster: 24f10cd208452c350f3f2eeded874d4e

• Liker 2
Skrevet

Umulig å finne eier ?

Eier går selv på politistasjonen og hører om de har fått den inn. Hvis eier beskriver den nøyaktig, og evt beløp får nok vedkommende den tilbake. Med eller uten kort inni.

Kansje ikke mulig å finne eieren selv, men eieren tar nok kontakt med hittegodskontoret selv hvis det er en vesentlig sum i den / dyr lommebok.

Skrevet

Senest for en uke siden fant jeg en lommebok og en iPhone igjenglemt på et offentlig toalett. Det var ikke noe penger å snakke om i lommeboka, ei heller bankkort. Funnet ble levert inn på en butikk i nærheten.

Det er ikke første gang jeg finner slikt, både lommebøker, telefon og løse bankkort. Alt har blitt returnert.

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å beholde 10000 kr som ikke var mine, uansett hvor rik eieren var. Det hadde ikke vert mine penger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville levert det til politiet om jeg ikke kunne spore eieren selv. Og ja, til du som spurte om det var så sikkert, jeg er en ærlig sjel, så jeg vet at jeg ikke ville beholdt pengene!

:heks:

• Liker 1
Gjest Luna123
Skrevet

Jeg ville levert den til eier/politiet. Tenk hvis den for eksempel hadde tilhørt en ti-åring som hadde spart alt av lommepenger for å kjøpe noe de ønsket seg fryktelig. Da hadde i hvert fall ikke jeg hatt samvittighet til å bruke pengene.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort. Kanskje fristelsen hadde blitt for stor, kanskje ikke. Vanskelig å si:)

Gjest Candy Pie
Skrevet

Hadde jeg kunne funnet ut hvem eieren var, så hadde jeg så klart levert den til han eller henne. Noe annet ville jeg sett på som stjeling.

Om jeg hadde funnet lommeboken med pengene i, og KUN det...så vanskelig. Jeg skal være ærlig å si at jeg hadde hatt veldig, veldig lyst til å ta pengene. Jeg hadde trengt dem nå...

Men jeg hadde nok gjort det rette, altså levert pengene til politiet.

Jeg tror ikke gleden ved å kjøpe masse klær hadde vært så stor når jeg hadde vært klar over at disse pengene kanskje skulle brukes til noe langt mer viktig enn klær til meg.

Jeg får lett dårlig samvittighet, så jeg hadde aldri klart å bruke de uansett.

Gjest Mary-Cherry
Skrevet

jeg leverer det tilbake slik jeg fant det.

jeg mistet lommeboken min engang. det var ikke mye penger oppi siden alt var på kortene mine. men ble veldig glad da en ærlig dame hadde funnet den og jeg fikk alt tilbake.

ellers så har jeg funnet en lommebok engang. jeg vet ikke om det var noe penger der,sjekket det ikke, men det var tilfeldigvis naboen sin lommebok så jeg bare leverte den tilbake.

Gjest Linaria
Skrevet

En gang fant jeg 40 pund på gulvet på et teater i London. De leverte jeg til de som jobba der. Har også fått ca. 7000 kroner ved en feil en gang, som sannsynligvis ikke ville oppdages, men dette sa jeg også ifra om. Selv om det gjorde veldig vondt da jeg er en lus fattig student, og fikk ikke annet enn "takk" tilbake.

Jeg hadde nok prøvd å spore opp eieren, men det hadde vært vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...