Gå til innhold

Leggetider???

cathrine27

Anbefalte innlegg

enig..

mitt ponge er; det er han som må bestemme dette.. :)

Må bare si meg totalt uenig! Barn er barn og voksne er voksne fremdeles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Må bare si meg totalt uenig! Barn er barn og voksne er voksne fremdeles!

men du har ennå ikke svart på når du mener at barn skal få begynne å bestemme dette selv.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du har ennå ikke svart på når du mener at barn skal få begynne å bestemme dette selv.. ;)

Jeg tror ikke det er noe endelig fasitsvar på det, fordi alle barn er forskjellige, og de modnes forskjellig også.

Noen barn trenger mye søvn, andre klarer seg med mindre. Noen barn blir tidlig "voksne", og er bedre istand til å ta ansvar for slike ting enn andre som modnes senere. Hvis en 13-åring "skjønner" selv at han/hun må legge seg kl 21:30 for å være uthvilt til skolen dagen etter, er ingenting bedre enn det, og det er langt hyggeligere enn å måtte mase om at "du må legge deg nå, ellers er det umulig å få deg ut av sengen imorgen tidlig".

At barn er lenger oppe i helgene er etter min mening ingen krise. Men når det er skole dagen etter, er det viktig å få nok søvn. Å hale og dra i barna for å få de ut av sengen er lite kuult.

Til syvende og sist er det foreldrene som kjenner barna sine best, og som må ta en avgjørelse på når barnet får være med på å avgjøre egen leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis en 13-åring "skjønner" selv at han/hun må legge seg kl 21:30 for å være uthvilt til skolen dagen etter, er ingenting bedre enn det, og det er langt hyggeligere enn å måtte mase om at "du må legge deg nå, ellers er det umulig å få deg ut av sengen imorgen tidlig"..

det er nå ikke alle som trenger å legge seg så tidlig for å være uthvilt, heller ;)

for det andre så må barent på ett eller annet tidspunkt selv få bestemme dette.. uansett om de "har skjønt det" eller ei.. (det er dag mange 40 åringer som fremdeles ikke har skjønt det)

Til syvende og sist er det foreldrene som kjenner barna sine best, og som må ta en avgjørelse på når barnet får være med på å avgjøre egen leggetid.

ja, det er foreldrene som bestemmer når barnet får bestemme selv..

jeg mener at denne alderen er ca 11 år.. andre mener noe annet.. men vil vist ikke si hva de mener.. så det lurer jeg fremdeles på..

når er man så gammel at man uansett personlighet osv må få bestemme når man skal legge seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på når man står opp også da. Og så er det ikke alle som sovner på fem minutter heller, uansett hvor trøtt man er.

18 år. Da er man myndig, og kan i prinsippet bestemme helt selv.

Skjønt; de aller fleste vil være modne nok til å bestemme leggetid selv før de fyller 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
18 år. Da er man myndig, og kan i prinsippet bestemme helt selv.

Skjønt; de aller fleste vil være modne nok til å bestemme leggetid selv før de fyller 18.

det er jo mange som flytter fra hjemme når de er 16!!

og når man er 18 skal man jo bestemme ALT i livet sitt..

dersom man ikke har hatt frihet til å bestemme en så banal ting som når man skal legge seg i flere år før man fyller 18, hvordan skal man da takle alle de valg og de store friheten man får når man "plutselig" er 18?

det er faktisk foreldrenes plikt å forberde barna på voksenverdenen så gradvis at dette ikke kommer som et sjokk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legge tider er en privat sak mellom foreldre og ungene synes jeg.

Fungerer det fint for denne familen at ungene er så sent i seng er det jo greit.

Hos oss er 6 åringen i seng kl 20 og 2 åring kl 19. Dette fungerer utmerket hos oss.

En 13 åring bør være i stand til å regulere søvnen sin selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vis tretten åringen bestemmer seg for å sitte oppe til 0100 dagen før skole er det helt greit det da?

Når de er en 14-15, spørs ansvarsfølelse, synes jeg at man kan begynne og bestemme litt selv innenfor visse rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vis tretten åringen bestemmer seg for å sitte oppe til 0100 dagen før skole er det helt greit det da?

Når de er en 14-15, spørs ansvarsfølelse, synes jeg at man kan begynne og bestemme litt selv innenfor visse rammer.

Velger 13 åringen å sitte opp til 0100 dagen før skolen så skjønner han snart at ikke det er så lurt. Man lærer av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Halooooooooooooooooooo, dere har jo sklidd helt bort fra temaet

Let me refresh your memory :kul:

Hei :-)

Når legger dere barna?

Min samboers søster legger barna skikkelig seint. Snakker da om i tolvtiden på skoledager. I helgene så lenge de vil, gjerne to-tre om natten. De er 8 og 12 år gamle? Hva mener dere? Jeg blir skikkelig lei når barn er oppe til langt utover natten og de trenger vel en god del søvn for å fungere?

Her er det snakk om en 8 åring og en 12 åring som sitter oppe halve natta :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fortsette avsporingenlittepitt....

når er man så gammel at man uansett personlighet osv må få bestemme når man skal legge seg selv?

Jeg tror at det skjer i samspill mellom foreldre og barn. Det er ikke alle 13 åringer som alltid skjønner sitt eget beste, og de trenger veiledning - ja, selv når det gjelder dette med leggetid.

Har en visjon selv om at så lenge mine barn går på skolen, og det er jeg eller faren som må innå slepe dem opp på morgenen, ja da er det også vi som setter grensene for når barnet skal være i seng. Klart at det kan være induvidielt for hver eneste barn,men hjemme hos mine foreldre var leggetiden kl 21 på hverdager. Dvs at jeg gjorde meg klar til legging, gikk på rommet, og så kunne jeg godt lese eller høre på en cd til jeg selv fant ut at jeg var trøtt. Hovedsaken var vel litt det at jeg hadde "gått til ro" for kvelden.

Men for å gå tilbake til det opprinnelige innlegget - kl 24 er alt for sent !!! Og det synes jeg faktisk gjelder helgene også..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på snart 10 år, legger seg klokken 20.30, men da får han ha på lyset til klokken 21.00. Da kan han velge enten å lese, eller se på tv!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...