AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #21 Del Skrevet 20. juli 2012 AB: Har ingen psykiske sykdommer..? Men har vokst opp med flere i familien som er kronisk syke og VELDIG (!!) dårlig råd. Jeg kjenner også til en som tok selvmord fordi hun ikke hadde nok penger. Det kan vel være at det skremmer meg for eksempel. Jeg bruker mobilen mest for å ringe til lege eller sånne ting, det koster jo en del. Noen ganger ringer jeg også til for eksempel veterinærvakt eller sånne ting som koster utrolig mye - men det føler jeg at jeg må når hunden er dårlig og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Når jeg skal snakke med de jeg kjenner bruker jeg facebook eller av mine 400 gratis smser som er inkludert. Har også gratis ringeminutter, så det er ikke så ofte jeg bruker noe utover de. Da blir det jo evt. hvis jeg ringer til numre som koster mer eller ikke dekkes. Jeg fikk nettopp en telefonregning og det var 179 kr for å ringe til veterinærvakt EN gang. Men men. Kan se etter billigere abonnement, men byttet nettopp til et som skulle være billig. Har en HTC telefon da, vet ikke om det er dyrer for android? Har tenkt på om jeg skal kjøpe en gammel med kontantkort - men da får man vel ikke gratis sms og slikt. Jeg bruker jo også mobiltelefonen til kamera, ipod, gps, kalender osv så om jeg må kjøpe meg det i tillegg er det kanskje ikke så mye spart? Jeg vet ikke jeg... Min far sier vi har veldig lav strøm. Jeg vet ikke jeg. Vi har varmekabler på badet og kjøkkenet + vi bruker litt ekstra varme på vinteren da jeg har leddproblemer og blir veldig stiv om det er for kaldt inne tross alt om jeg går med varme klær og bruker pledd. Har aldri på lys nesten, det er stort sett nattbordslampen bare om det er noe på (og da kun etter mørket). Ligger jo da veldig mye i sengen så. Leiligheten vår er 92 kvm og ca 20 dekket av varmekabler. Pleier ofte å handle mat på tilbud. Fyller i frysen når det er 10-kronersmarked og slikt. Men det koster jo litt likevel. Kan sikkert forbedre meg mer da det kommer til å handle billig. Men kjøper all husholdning fra europris og grønnsaker på kiwi siden de har kuttet moms. 3-dagers ferie er ikke så mye ferie når man har migrene i 2 av de (får migrene når jeg tar fly), men får bare prøve å spare mer så jeg har råd. Takk for tips igjen. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #22 Del Skrevet 20. juli 2012 AB: Har ingen psykiske sykdommer..? Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Oj, beklager! Trudde du skrev at du hadde både fysiske og psykiske utfordringer. Sorry igjen! Anonym poster: 13c0e9fed28c4e2343f24bf862566bcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #23 Del Skrevet 22. juli 2012 Pga mine fysiske og psykiske sykdommer kan jeg ikke alltid bare velge en billig restreise heller. AB: Har ingen psykiske sykdommer..? Men har vokst opp med flere i familien som er kronisk syke og VELDIG (!!) dårlig råd. Jeg kjenner også til en som tok selvmord fordi hun ikke hadde nok penger. Det kan vel være at det skremmer meg for eksempel. Du har jo tidligere sagt at du har psykiske sykdommer Anonym poster: cc4f62471724934dd273c541c1d5bcae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #24 Del Skrevet 22. juli 2012 Ååå, ja det var dårlig skrevet av meg. Har tidligere slitt med ganske mye psykisk, men har ingen diagnoser eller slik idag annet enn at jeg kan få lette angsttendenser i situasjoner hvor jeg tidligere fikk panikkanfall. Så det er noen ting jeg unngår for å ikke blusse det opp igjen. For eksempel har jeg en merkelig angst for camping. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majott Skrevet 22. juli 2012 #25 Del Skrevet 22. juli 2012 Du bidrar jo minst like mye som henne, ettersom det er pga deg at dere har så billig bolig. Skulle hun ha leid en annen leilighet, måtte hun ha betalt mer. Hvis du ser på hva en annen leilighet ville kostet dere pr mnd, og deler summen på to, så sparer jo hun det hun ellers måtte betalt mer for sin del av leia hver mnd. Nå betaler dere 1250 pr mnd hver. Nå vet ikke jeg hvor høye leieprisene er der dere bor, men om dere skulle leid en leilighet til 5000 pr mnd, hadde det blitt 2500 på hver. Altså sparer dama di 1250 pr mnd pga at du sørger for billig bolig. Skulle hun ha leid alene et sted, ville det kostet henne langt mer enn 1250 pr mnd. Skulle dere sammen leid en annen leilighet, ville det også kostet mye mer for begge. Så sånn sett bidrar du mer økonomisk enn du ser i rene penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #26 Del Skrevet 23. juli 2012 De andre som leier ut her vi bor leier ut til 13.000,- ca Ser hva du mener. Men er faktisk redd for foreldrene skal klikke om vi slår opp og hun ikke har noe penger.. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majott Skrevet 23. juli 2012 #27 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) De andre som leier ut her vi bor leier ut til 13.000,- ca Ser hva du mener. Men er faktisk redd for foreldrene skal klikke om vi slår opp og hun ikke har noe penger.. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Ja, og da sparer hun mange tusen hver mnd pga deg. Hun er 19 år, og da er det hun selv som er ansvarlig for sin økonomi, ikke foreldrene. Vil foreldrene ha styring, får de ta henne hjem igjen:) Skulle dere leid en tilsvarende bolig til 13 000, måtte hun ha betalt 6500 pr mnd. Altså sponser du henne med 5250 pr mnd nå. At du har mindre inntekt enn henne, er det som er synlig. Men i og med at du faktisk sparer henne for så mye, så burde vel dere ha felles økonomi? Du kan jo plusse på den summen til det du har i inntekt, så er det jo faktisk du som bidrar mest økonomisk. Det er jo det du sparer henne for pr mnd, ettersom hun er så heldig å kunne bo så billig pga deg. Jeg har forresten selv døtre på 20 og 24 år, og hadde ikke hatt problemer med å se dette regnestykket. Ikke vær så redd for foreldrene. For foreldre så teller det mest at den datteren er sammen med er grei og snill og gjør sitt beste i forholdet. Det samme forventes forresten av datteren:) Endret 23. juli 2012 av Majott 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #28 Del Skrevet 23. juli 2012 Ja, men når hun prøvde å ta opp at hun egentlig ikke hadde råd til å spare på BSU, KLIKKET det fullstendig for foreldrene. De ble DRIT sinte!!! Og de vet ikke engang at hun har sluttet med den Skjønner hva dere mener, jeg hadde ikke latt mine foreldre bry seg men.. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majott Skrevet 23. juli 2012 #29 Del Skrevet 23. juli 2012 Ja, men når hun prøvde å ta opp at hun egentlig ikke hadde råd til å spare på BSU, KLIKKET det fullstendig for foreldrene. De ble DRIT sinte!!! Og de vet ikke engang at hun har sluttet med den Skjønner hva dere mener, jeg hadde ikke latt mine foreldre bry seg men.. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Jamen det er ikke DIN FEIL. Hadde hun bodd dyrere, noe hun måtte gjort om det ikke var for deg, hadde hun ihvertfall ikke hatt råd til BSU. Men ja, det er lurt å spare i BSU. Kanskje hun har noen utgifter hun kan kutte på, så hun kan spare noen hundrelapper pr mnd ihvertfall? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #30 Del Skrevet 23. juli 2012 Ja, men når hun prøvde å ta opp at hun egentlig ikke hadde råd til å spare på BSU, KLIKKET det fullstendig for foreldrene. De ble DRIT sinte!!! Og de vet ikke engang at hun har sluttet med den Skjønner hva dere mener, jeg hadde ikke latt mine foreldre bry seg men.. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Men kan hun ikke prøve å opprette BSUen på nytt da? Så lenge hun setter innpå 200 hver måned så går det jo på frem. Det viktigste er at hun (og også du igrunn) har en BSU slik at det kan være mulig å få lån i banken en eller annen gang i fremtiden! Anonym poster: 13c0e9fed28c4e2343f24bf862566bcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #31 Del Skrevet 23. juli 2012 For eksempel har jeg en merkelig angst for camping. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Du virker som en grubler og nervøs personlighet. Jeg er redd for at du uroer deg for mye om hva som kan skje hvis og om og dersom. Du bør prøve å roe nervene ihvertfall frem til du får en endelig avklaring med NAV. Siden du er syk så skal du vel over på sykepenger etterhvert? Da vil du få oversikt over hvordan økonomien vil bli fremover. Anonym poster: 13c0e9fed28c4e2343f24bf862566bcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 24. juli 2012 #32 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Skjønner jeg det rett om dere betaler 2500 kr i mnd for husleie, strøm og forsikringer? Altså 1250 kr per pers, det er VELDIG lite, og siden det er DIN far som står bak dette er det rett og rimelig at hun skal betale litt mer da han gjør dette for å bedre din hverdag pga din sykdom. Nå sa du ikke noe om hva hun tjente, men hva om hun betaler 1750 og du 750 kr? Evnt 2000kr og 500kr. Du skjønner greia. Så bruker dere felleskontoen til mat og andre husholdningsting. Resten av pengene dere sitter igjen med på hver deres konto bruker dere som dere ønsker. Det er ikke rettferdig at du skal betale halvparten av husleie som inkl så mye pga din far leier den billig til dere, når du har mye mindre penger enn henne. Evnt burde faren din ta mer i leie, feks 6000 kr i mnd og så gi deg 3500 kr i mnd som forskudd på arv. På denne måten må hun betale 3000 kr i leie og ingen kan klage på at det er urettferdig, for som du sier så leies de ut til 13 000kr, så 6000 kr er ikke mye, og om faren din vil gi deg penger hver mnd må han jo få lov til det! Endret 24. juli 2012 av Tropic Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #33 Del Skrevet 24. juli 2012 Majott: Hun har ikke råd til BSU. Noen måneder er det mer utgifter enn andre osv, og bsuen blir jo trekt uansett, så vi fant ut at det er egentlig greiere å spare siden vi noen ganger har 0 igjen midt i måneden for eksempel. Denne måneden har vi vært gjentatte ganger til veterinær og har ikke penger til mat nå - vi får jo igjen på forsikringen - men det tar jo tid. Skulle BSUen vært trukket nå måtte vi jo bare hatt syk hund eller lånt av andre (pinlig!)... AB: Det mangler jo 40.000. Vi tok ut 20 og det er omtrent et år siden og det tar et år før hun sparte 20.000. AB: Er ikke så veldig grublende og bekymret egentlig. Dette bare irriterer meg fordi jeg vet enda ikke hva som feiler meg og har tusen spørsmål i hodet om fremtiden. Tror hele situasjon gjør meg sliten, av å aldri vite liksom. Tropic: Ja jeg skjønner. Hun tjern 5-6000 mer enn meg + 20.000 i feriepenger hvert år. Kan kanskje snakke med pappa om det ja. Kan bare si at det er han som har sagt han må det. Hun vet at han får dårligere og dårligere råd pga hans situasjon nå. I tilegg så har hun krasjet bilen min 2 ganger siden jeg fikk den til 18-årsdagen, og pappa har betalt det i bursdagsgaver til henne liksom. Han er jo litt vel snill da. Når hun bare har slurvet og vært sløv... Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 25. juli 2012 #34 Del Skrevet 25. juli 2012 Kjære TS da, det er tydeligvis ikke du som utnytter henne, du er ALT for snill! Få faren din til å sette opp husleien ASAP! Og så kan heller han hjelpe deg litt hver mnd med medisiner eller noe istedenfor. Du kan ikke legge ALLE dine penger i en felles pott om hun ikke gjør det, bli dermed heller enige om en fast sum dere begge betaler inn hver mnd til felles ting (Mat ol) resten av pengene beholder du selv og hun sine, om hun da ikke klarer å spare i BSU er ikke det ditt problem, men hennes. Det er ikke ditt ansvar at hun skal spare der, om hun ikke har råd er det hennes problem og ikke ditt. Foreldrene hennes kan dermed heller ikek bli sint på deg! Det er ikke ditt ansvar at hun sparer i sin bsu. Dere har ikke 100% felles økonomi og dermed er det ikke ditt ansvar hva hun gjør med sine penger. Videre skjønner jeg ikke helt hva slags utgifter dere har som er så store da dere betaler svært lite i leie og den inkl så mye som den gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #35 Del Skrevet 2. august 2012 Kjære TS da, det er tydeligvis ikke du som utnytter henne, du er ALT for snill! Få faren din til å sette opp husleien ASAP! Og så kan heller han hjelpe deg litt hver mnd med medisiner eller noe istedenfor. Du kan ikke legge ALLE dine penger i en felles pott om hun ikke gjør det, bli dermed heller enige om en fast sum dere begge betaler inn hver mnd til felles ting (Mat ol) resten av pengene beholder du selv og hun sine, om hun da ikke klarer å spare i BSU er ikke det ditt problem, men hennes. Det er ikke ditt ansvar at hun skal spare der, om hun ikke har råd er det hennes problem og ikke ditt. Foreldrene hennes kan dermed heller ikek bli sint på deg! Det er ikke ditt ansvar at hun sparer i sin bsu. Dere har ikke 100% felles økonomi og dermed er det ikke ditt ansvar hva hun gjør med sine penger. Videre skjønner jeg ikke helt hva slags utgifter dere har som er så store da dere betaler svært lite i leie og den inkl så mye som den gjør. Jeg føler ikke det. Hehe. Mulig jeg tar feil da, men bekymrer mest for hvordan det blir om det blir slutt, er ikke noe særlig problem nå. Vi har ikke så mange utgifter, jeg har skrevet de her de vi har. Grunnen til at vi får så mye inkl i leien er jo at min far da syns synd på meg for at jeg ikke har mulighet til å komme meg i arbeid eller få en utdannelse fordi han mener at legene bare har somlet hele livet mitt siden jeg har vært dårlig siden jeg var baby. Han mener de har hatt rikelig med tid å finne ut av det. Men som sagt, utgiftene er jo ikke for store nå, jeg er redd det blir for mye om jeg skal klare alt alene en dag. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå