AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #1 Del Skrevet 18. juli 2012 Hei. Jeg er en ung gutt som sliter med at jeg er kronisk syk. De har enda ikke funnet hele sykdomsbildet, men jeg venter på utredning. Jeg har kompliserte sykdommer i familien som kan være arvelig og vanskelig å få svar på. Situasjonen min nå er at jeg har en kjæreste. Vi har til nå hatt felles økonomi. Vi har overført alle pengene til en felles konto ved hver lønn og handlet utifra det. Dette fordi da vi fortsatt bodde hjemme bodde hun hos meg og fikk alt betalt av penger jeg fikk til å handle mat osv da jeg har foreldre som reiser bort. Dette var noe de ønsket å gjøre for meg siden de vet jeg har hatt det vanskelig, så jeg fikk et forskudd på arv siden den betydelig krymper når min far blir pensjonert og han ønsker at jeg skal få den før den tid så ikke det blir skjev fordeling mellom meg og mitt søsken. Nå tjener hun mer enn meg, men siden jeg brukte alle mine sparepenger på møbler til nåværende leilighet og mat i starten, så har vi vært enig om at vi skulle gjøre det slik til nå fordi vi har regnet ut at det ville være det mest rettferdige og da ville "gjelden" være betalt. Nå skal vi begynne litt annerledes. Hun kommer til å overføre det samme som jeg tjener (4808 annenhver uke), til vår felles konto og dette er det vi kjøper ting for sammen. Skal jeg ha noe eget, vil jeg da overføre den summen jeg brukte på det over til henne, og hvis hun skal ha eget bruker hun av de pengene hun har mer enn meg (hun tjener ca 14000 i mnd fra denne mnd). Jeg er bekymret for hvordan situasjonen vil være. Vi har en felles labrador som vi deler utgifter på, men siden jeg har betalt for den er vi enige om at jeg får den dersom det blir slutt. Det er jeg som har hovedansvar for den, men hun er like glad i den som meg. Det er bare pga situasjonen vår det er sånn, og siden hun mest sannsynlig ikke vil finne bosted med lov til hund er vi enig om at det er det greieste. Jeg vet ikke om vi kommer til å klare det, vi har pleid å reise på ferier og slikt, men når vi begynner med denne type økonomi vil jo ikke jeg ha råd til det. Og jeg vet at hun liker å reise, og for min egen del hjelper det for eksempel å dra til varmere land. Så syns det er veldig trist å gi helt avkall på dette i en alder av 19 år. Jeg er flink til å spare, og gjør det så mye jeg kan, men ferier koster jo. Pga mine fysiske og psykiske sykdommer kan jeg ikke alltid bare velge en billig restreise heller. Det jeg er enda mer nervøs er om vi skulle gjøre det slutt. Det er jo relativt vanlig... Sånn som det er idag betaler min mor telefonutgiftene mine grunnet at hun ønsker å få tak i meg og høre at jeg er oppegående (noen ganger er jeg ikke det) og at jeg er ok. Den ligger på ca 400-700 kr. Min far har leid ut en leilighet han leier til oss for 2500 kr i mnd. Han betaler også alle forsikringer på bil, leilighet og helse. Vi betaler kun for hunden selv. Strømmen er inkludert i leien og ligger på 1000-1500 kr i mnd. Jeg har også en bil grunnet at mange dager er jeg så syk at jeg ikke kommer meg til lege en gang dersom jeg ikke har tilgang på bil. Noen ganger klarer jeg ikke kjøre, men hittil har da min kjæreste kjørt meg. Det blir jo bensin til den også som en utgift, samt. service og vedlikehold. Hvis man regner det ut har jeg da ca: 700 + 2500 + 1500 + 2000 + forsikringer (vet faktisk ikke hva disse koster, det vil ikke min far fortelle) + medisiner (rundt 1000 kr i mnd) 7700 kr. Hvis jeg har regnet det ut korrekt. Da er det ikke så mye igjen. Jeg vet ikke om det er nok til mat engang. Forbruket går litt opp og ned etter hva vi ønsker å spise nå, og jeg ser jo at det må bli annerledes om jeg blir alene - men igjen så er det ikke all mat jeg kan spise pga min sykdommer og plager. Hvis hunden blir syk, bilen må på service, det blir ekstra legeutgifter, jeg trenger å reise bort eller lignende er det jo ingen penger til det. Jeg kommer i mitt hode ikke til å klare meg... Jeg er bare så utrolig bekymret og jeg føler meg som jeg er i fengsel. Jeg ønsker jo å jobbe og tjene mine egne penger og ha sjans til å tjene det jeg trenger, men jeg er nok ikke velsignet med den muligheten dessverre. Hva gjør andre mennesker egentlig? Det er jo ikke normalt å ha så bortskjemmende foreldre, eller bo i en SÅ utrolig billig leilighet. Jeg vet ikke om andre leiligheter til den prisen... Hva skal jeg gjøre om jeg blir alene? Er det noen mulighet for meg? Har undersøkt noen jobber jeg har lyst til og tenker at jeg kanskje kan gjennomføre - men da vil de trekke i pengene mine fra nav slik at innkomsten tydeligvis er den samme... Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. juli 2012 #2 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Jeg skjønner ikke hvordan det er rettferdig ovenfor deg? Du har brukt arven din på møbler til leiligheten, hunden og skal betale hele husleia? Du blir utnyttet. At hun kjører deg til legen gjør ikke opp for dette. Og medisiner: Får du ikke medisiner på blå resept? Da betaler du bare egenandel. Sånn burde vel busjettet ditt være: medisiner får du gratis om det er på blå resept når du har betalt egenandelen på 2.560,- per år. Har du flere forsikringer på et og samme sted, får du rabatt. Husk forsikring på hunden Hundeforsikring med veterinærutgifter på 20.000, koster ca 167 kr i måneden. Da er det tatt med at du får 20.000 om den dør. . Innboforsikring på 150.000 koster 55kr måneden Endret 18. juli 2012 av Evilposelos 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #3 Del Skrevet 18. juli 2012 Vi betaler halve husleien hver. Det regnestykket jeg satte opp er hvordan det blir hvis jeg blir alene. Jeg føler det er jeg som utnytter henne, hehe. Jeg har noen på blå, og noen vanlige. Vet ikke hvordan det er å få på blå resept jeg? Er det noen kriterier for det? Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #4 Del Skrevet 18. juli 2012 PS: Møblene har hun også gjort opp for som jeg tror jeg skrev, ved å betale hele sin lønn til "fellespotten" i den perioden det har tatt å komme til halve beløpet. Hun har jo da hatt høyere lønn enn meg. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #5 Del Skrevet 18. juli 2012 Siden du skriver 4808 regner jeg med du har minstesats AAP med tabelltrekk 7100? Grunnbeløpet har økt, så nå får du 4963 kroner per 14 dager med minstesats og 7100. Det vil si at du har over 10 600 kroner per måned - og det skal det da være veldig mulig å leve av, spesielt om du har husleie på bare 2500 kroner! Mobilkostnadene dine er det fullt mulig å kutte på, du får fastprisabbonnement for rundt 200 kroner i mnd som har en del min/sms inkludert. Medisiner får du på blå resept (som du da får gratis om du har frikort) dersom de er nødvendige mot langvarig/kronisk sykdom. Leger gir blå resept der det er mulig, men jeg synes det høres mye ut med 1000 kroner i måneden kun på medisiner som er på vanlig resept! Så jeg synes ikke du skal bekymre deg for økonomien dersom det blir slutt. Over ti tusen i måneden er faktisk en del, og det er helt mulig å leve av det. Du klarer deg med 5000 til mat og husleie, og da har du 5600 igjen til bil, hund, medisiner, klær etc. Anonym poster: a950ca56027a7097edbaaaaada33da5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #6 Del Skrevet 18. juli 2012 Når gikk dette opp og når trer det i kraft? Fikk nylig utbetaling på mandag, samme beløp som tidligere. Men hvis det stemmer så blir jeg litt lettet. Men er fortsatt nervøs for hvor mye forsikringene koster, siden alle sier bilforsikring f. eks. er veldig dyr for de under 25. Jeg vet også at reiseforsikringen min koster 1500,- kr i året og jeg vet ikke innboforsikringen, men ser jo for meg at denne er noe dyr da vi har dyrt innbo? Ikke vet jeg. Bekymrer meg mer for hva som skjer om noe dyrt blir ødelagt, som komfyr eller kjøleskap. Eller at jeg må ta en dyr operasjon på hunden for eksempel. Og jeg kommer nok ikke til å ha råd til noen ferie. Jeg skjønner selv at jeg er bortskjemt, men jeg ønsker bare å leve normalt. Og det sliter på meg å vite at jeg ikke kan det pr idag og ikke vet om jeg noen gang kan. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. juli 2012 #7 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Jeg skrev om hundeforsikring og innbo over her Det er ikke så dyrt. Hør med legen din om blå resept på alt frikort får du sendt automatisk i posten når kravet er oppfylt Endret 18. juli 2012 av Evilposelos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #8 Del Skrevet 18. juli 2012 Har allerede forsikret hunden i et annet selskap enn det andre, for hund. Agria. Det koster 3700 i året og det er noen ting det ikke dekker siden hunden vår har navlebrokk. Komplikasjoner med det for eksempel vil det ikke dekke. Vet ikke hva innboforsikringen vår er på idag, men siden vi har alt i samme firma gjennom pappa så ønsker jeg ikke begynne å styre med å bytte det tror jeg. Får høre med han hva han betaler for alt til sammen. Tror ikke jeg kan få alt jeg har på resept på blå, fordi jeg ikke har alle diagnosene jeg feiler. F. eks. har jeg ikke pr idag noen fast diagnose for smertene, så smertestillende må jeg ha på hvit resept. De koster nesten 400 kr måneden. Har også en fast medisin jeg bruker for tennene som koster 200 kr mnd. Så er det de på blå resept, samt. jeg bruker noe reseptfritt og noen resepter av og på som jeg bare får ved behov som koster mye og som ikke kan fåes på resept fordi det ikke har sammenheng med de andre tingene. For eksempel har jeg flere typer eksem, og de kremene koster mye. Ellers har jeg jo andre utgifter, i form av hårprodukt, barberhøvel og sånne ting. Når man har lite så legger man kanskje mer merke til hvor mye alt koster. Men det bare skremmer meg. Det hjelper at dere sier det dere sier, ikke misforstå, men kunne jo ønske at jeg kunne delta på hundekurs istedenfor å lære meg det jeg ønsker på youtube, reise på ferie som andre mennesker eller gå på restaurant på fine dager eller sånne ting. Men men. Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #9 Del Skrevet 18. juli 2012 Når gikk dette opp og når trer det i kraft? Fikk nylig utbetaling på mandag, samme beløp som tidligere. Men hvis det stemmer så blir jeg litt lettet. Men er fortsatt nervøs for hvor mye forsikringene koster, siden alle sier bilforsikring f. eks. er veldig dyr for de under 25. Jeg vet også at reiseforsikringen min koster 1500,- kr i året og jeg vet ikke innboforsikringen, men ser jo for meg at denne er noe dyr da vi har dyrt innbo? Ikke vet jeg. Det gikk vel opp fra 1. mai, men vi som hadde avtale fra før 1. mai får det justert nå i sommer en gang. Grunnbeløpet er det samme for alle, så dette gjelder garantert deg også. Man får uansett etterbetalt så du taper ikke noe på at det tar litt tid før de får oppjustert det. Hva skal du med en reiseforsikring dersom du ikke skal på ferie? Anonym poster: a950ca56027a7097edbaaaaada33da5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #10 Del Skrevet 18. juli 2012 Synes det er forkastlig at hun ikke overfører hele sin lønn til deres felles konto. Dere burde dele på begge deres inntekt selv om du tjener mindre. Anonym poster: 12d5d4377ec842cfb488ada7c7670a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #11 Del Skrevet 18. juli 2012 Det er jeg som har sagt at vi skal ha det sånn. Bare fordi hun tjener mer enn meg er det ikke riktig at de pengene skal "forsørge" meg bare fordi jeg har mindre. Det ser jeg på ingen måte rettferdig. Om det blir slutt og foreldrene spør da? Tror ikke de blir så glade om de får vite at hun har gitt alle pengene sine til meg sånn at hun ikke kommer seg noen vei dersom det blir slutt. Det er jo min leilighet, ikke en vi har kjøpt felles. Dessuten måtte vi på et tidspunkt ta ut pengene på bsu-kontoen hennes for å ha råd til mat, og det tror jeg IKKE foreldrene blir så begeistret for (jada, du kan jo gjerne si at det er merkelig og de har ikke noe med de, men de er veldig overbeskyttende) Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #12 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg hadde først og fremst ikke bekymret meg om jeg eventuelt skulle bli alene en gang i framtiden. Selv alene så vil du fint klare deg med din inntekt og den lave husleien i tillegg at du får hjelp fra foreldre til telefon og andre ting. Jeg skjønner jo godt at du har lyst til å leve og å dra på ferie. Hvem har ikke det? Jeg er dobbelt så gammel som deg og har faktisk ikke så mye mer enn deg å rutte med når husleie er betalt. Ferie vet jeg knapt hva er. Derimot så er jeg blitt en racer på tilbud og finne billige løsninger. For meg er en tur med telt eller en overnatting på en ubetjent hytte hos Turistforeningen gull verdt. Det at jeg ser noe annet enn mine egne vegger. Du har i tillegg bil og kan komme deg rundt. Det jeg har lært er at selv med veldig dårlig økonomi så kan man spare 2-300 kr i måneden. Det er gull verdt. Du har jo også mulighet til å benytte deg av reisetilbud litt utenfor sesong og dermed billigere. Man trenger ikke å være borte en uke, men 3 dager kan være nok til å få følelsen av ferie. Anonym poster: 2dfe21006ce621e0adc6656b87c11d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 18. juli 2012 #13 Del Skrevet 18. juli 2012 Husk at dersom du blir alene, så kan du søke om bostøtte via Husbanken i tillegg til AAP. Så det ville jeg ikke bekymret meg over. Men er det slik at du putter alle pengene dine inn i fellespotten? Har du ingen penger å bruke kun på deg selv? Hadde jeg bodd med en med betydelig lavere inntekt enn meg selv, så hadde jeg naturligvis ønsket en viss skjevdeling av de faste utgiftene, slik at også min partner hadde noe pusterom økonomisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 18. juli 2012 #14 Del Skrevet 18. juli 2012 Det er jeg som har sagt at vi skal ha det sånn. Bare fordi hun tjener mer enn meg er det ikke riktig at de pengene skal "forsørge" meg bare fordi jeg har mindre. Det ser jeg på ingen måte rettferdig. Om det blir slutt og foreldrene spør da? Tror ikke de blir så glade om de får vite at hun har gitt alle pengene sine til meg sånn at hun ikke kommer seg noen vei dersom det blir slutt. Det er jo min leilighet, ikke en vi har kjøpt felles. Det er vel på grunn av deg (din far) at dere bor så himla billig, så da synes jeg ikke det er unaturlig at hun betaler mer husleie enn deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. juli 2012 #15 Del Skrevet 19. juli 2012 Jeg hadde i over et år utbetalt minstesats på AAP og greide meg fint både med leilighet til 3500+strøm. Forsikringer på meg, hund, bil og innbo! Jeg reiser ikke så mye, så reiseforsikring hadde jeg dog ikke, ikke hadde jeg muligheten heller pga hunden! Brukte vom og hundemat til hunden som i lengden ble billigere (og bedre for bikkja)! Jeg hadde bil jeg brukte jevnlig, var under 25 så "dyr" forsikring! Men på forsikringer er det alltid greit å ringe rundt å høre pris, det er overraskende store forskjeller mellom de! Og til tross for dette hadde jeg fortsatt penger å "sløse" bort på f.eks god mat! Tok nå ikke mange månedene før jeg fikk frikort pga medisiner og psykologtimer, men det gikk jo opp i opp siden jeg måtte kjøre et stykke til psykolog! Og bor man alene kan man uansett søke bostøtte! Det hjelper veldig på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #16 Del Skrevet 19. juli 2012 Jeg kan nok ikke reise på ferier og bo i telt og hytter grunnet mine sykdommer... Og sydenturer får man ikke i 3 dagers, noe som hjelper enormt på helsen min. Men selvfølgelig, noe må man jo bare akseptere at man ikke kan. Det er ikke det jeg mener, syns vel bare det er utrolig kjipt. Jeg er også redd at jeg må selge bilen for å ha råd til andre ting på et tidspunkt. Jeg har ikke det nei, men OM det er noe jeg trenger, så overfører jeg jo bare de pengene jeg har brukt på ting til meg selv over til henne så det blir rettferdig. Hun skal ikke forsørge meg, og det er noe JEG føler og har bestemt meg for. Hun er imot det, men jeg kan ikke akseptere det. Men takk for deres svar, alt hjelper selvfølgelig :-) Og ja PS: Jeg vet at jeg er grinete!!! Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #17 Del Skrevet 20. juli 2012 Men takk for deres svar, alt hjelper selvfølgelig :-) Og ja PS: Jeg vet at jeg er grinete!!! Anonym poster: 8993d8a54011c96e8445fb82524b7319 Enig i denne! Du uroar deg altfor mykje, over ting som kanskje muligens kan komme til å skje i framtida. Kan det ha noko med den psykiske sjukdommen din å gjere? Anonym poster: 13c0e9fed28c4e2343f24bf862566bcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #18 Del Skrevet 20. juli 2012 Trodde det var egenandelskort som gjorde at en maks måtte betale sammenlagt 2000 kr for lege, psykolog og medisiner i året? Også betaler du 1000 kr mnd for medisiner?? Anonym poster: fcd0fae519ff4b8da04b2a040269dae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 20. juli 2012 #19 Del Skrevet 20. juli 2012 Det er slett ikke alle medisiner og all behandling som dekkes av blå resept-ordningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #20 Del Skrevet 20. juli 2012 Kutt i mobilbruk. Bruk gratis tekstmeldinger og skype så mye du kan og se om du kan ha billigere abonnement. Strømregningen deres høres veldig høy ut. Er dere nøye med å skru av lyset, ikke ha på stand-by, ha varmeovnene så lavt som mulig? Forsikringer trenger ikke å være så dyrt hvis dere samler flere hos en leverandør og utnytter gruppetilbud gjennom f.eks. OBOS, Coop, fagforening. Mat kan du spare masse på hvis du er en hund etter tilbud og utnytter f.eks. Coop sitt 3 fror 69,- og Kiwi sitt helgetilbud. Du sier at du ikke kan spise all mat. Ved enkelte diagnoser, som for eksempel glutenallergi, kan du få tilskudd til kost. Til varmere strøk kan du helt fint komme på tredagers, så lenge du bestiller fly og hotell hver for seg og i lang tid i forveien og flyr med f.eks. Ryanair. Hvis ovnen eller vaskemaskinen går i stykker kan dere enkelt få dere en ny på Finn.no. Jeg skjønner at du bekymrer deg for om hunden blir syk, men spar så mye du kan til en buffer og husk at ingenting blir bedre av å bekymre deg unødvendig. Anonym poster: 3711f38e3f9282aa46cb3b8461e0df7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå