Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2012 #1 Del Skrevet 17. juli 2012 jeg har lurt på noe; dersom noe skulle skje med meg, evt min samboer, hvem arver meg/han da? vi er samboere og har et barn sammen. dersom noe skjer meg, går det til han, barnet vårt (er under 18) eller min øvrige familie? (foreldre, søsken) får virkelig ikke håpe noe skjer med verken han eller meg, men lurer på hvordan en slik fordeling er (sålenge en ikke har skrevet ned noe selv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 17. juli 2012 #2 Del Skrevet 17. juli 2012 Juridisk sett er det barnet ditt. Juridisk sett vil ikke han få noe før dere er gift. Men om du skriver testamente blir det jo noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 17. juli 2012 #3 Del Skrevet 17. juli 2012 jeg har lurt på noe; dersom noe skulle skje med meg, evt min samboer, hvem arver meg/han da? vi er samboere og har et barn sammen. dersom noe skjer meg, går det til han, barnet vårt (er under 18) eller min øvrige familie? (foreldre, søsken) får virkelig ikke håpe noe skjer med verken han eller meg, men lurer på hvordan en slik fordeling er (sålenge en ikke har skrevet ned noe selv). Jeg tror at dersom en av dere dør vil hele arven tilfalle deres felles barn. Ønsker dere å arve hverandre, utover den arv som MÅ tilfalle barnet, må dette nedfelles i et testament. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 17. juli 2012 #4 Del Skrevet 17. juli 2012 Juridisk sett er det barnet ditt. Juridisk sett vil ikke han få noe før dere er gift. Men om du skriver testamente blir det jo noe annet. Så lenge fars navn står på barnets fødselsattest har det vel ingenting å si om mor og far ikke er gift? Barnet vil fortsatt være eneste arving (dersom testament ikke er skrevet) om far dør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 17. juli 2012 #5 Del Skrevet 17. juli 2012 Så lenge fars navn står på barnets fødselsattest har det vel ingenting å si om mor og far ikke er gift? Barnet vil fortsatt være eneste arving (dersom testament ikke er skrevet) om far dør? Jo, men om de hadde vært gift og faren til barnet fortsatt levd ville han fått arv også. Men om begge hadde dødd ville alt gått til barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regine Skrevet 17. juli 2012 #6 Del Skrevet 17. juli 2012 Typisk eksempel på at man selv må ta rede på lover og regler. I utgangspunktet har ikke samboere arverett etter hverandre over hode. Har dere barn sammen, går arven til barnet - har dere ikke barn sammen går arven til foreldre/søsken dersom foreldrene ikke lenger lever. Men - ettersom dere har barn sammen, mener jeg at det ble gjort en endring for noen år siden, hvor gjenlevende m. barn har krav på litt arv. Men skal dere sikre hverandre må dere ha gjensidig testamente og helst gjensidig livsforsikring, fordi sistnevnte går ikke inn i boet og går dermed uavkortet til den begunstigede. Så ts: 1) skaff deg skikkelig kunnskap om hvilke regler som gjelder, snakk med JURK/Jussbuss el, og 2) skriv og ordne de nødvendige papirer. Veldig dumt om du sitter igjen og f.eks. må selge leiligheten fordi dere ikke fikk rota dere til å organisere sånt. Forøvrig er den enkleste måten å gjøre det på å gifte seg, sånn juridisk sett..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 17. juli 2012 #7 Del Skrevet 17. juli 2012 Tror kanskje det er bedre om TS bare leser dette: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2012 #8 Del Skrevet 17. juli 2012 hvordan er det dersom den ene parten har et barn fra før? skal barna da dele arven etter faren/moren likt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 17. juli 2012 #9 Del Skrevet 17. juli 2012 hvordan er det dersom den ene parten har et barn fra før? skal barna da dele arven etter faren/moren likt? Barna arver jo forelderen likt, uavhengig av om de Bare er halvsøsken. Moren/faren er jo like mye forelderen dems. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 17. juli 2012 #10 Del Skrevet 17. juli 2012 Har en venn som er advokat. Han skjønner ikke at samboere som har barn sammen ikke gifter seg likså godt. Da har man en "gavepakke" når det gjelder rettigheter som samboere ikke har. Men på den måten for jo han en del klienter da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_LD_ Skrevet 17. juli 2012 #11 Del Skrevet 17. juli 2012 Det er noe som heter den "frie tredjedel" for samboere, men usikker på om det gjelder når den ene parten har barn (altså ikke felles barn). Samboere har begrenset rettigheter i forhold til arv, og det betyr at det er foreldre/søsken til den avdøde som arver, med mindre man har barn, for da går arven dit. Kjempe viktig for samboere at man faktisk skriver kontrakt i forhold til deling av brudd og eventuell død. Utrolig kjedelig å sitte i skikkelig knipe om det verste skulle skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #12 Del Skrevet 17. juli 2012 Jeg skulle ønske man googlet litt før man skrev ting som er tatt helt ut fra det blå. Samboere med felles barn har rett til å sitte i uskifte når det gjelder bolig/hytte og bil. Man arver i tillegg opp til fire ganger grunnbeløpet. http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-005.html Anonym poster: 20d01eaa346848284def36c9ee03db2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest just Skrevet 17. juli 2012 #13 Del Skrevet 17. juli 2012 Jeg skulle ønske man googlet litt før man skrev ting som er tatt helt ut fra det blå. Samboere med felles barn har rett til å sitte i uskifte når det gjelder bolig/hytte og bil. Man arver i tillegg opp til fire ganger grunnbeløpet. http://www.lovdata.n...03-005-005.html Anonym poster: 20d01eaa346848284def36c9ee03db2e Jepp, det kom noen endringer i forhold til samboere og arv for en tid tilbake - lett å sjekke ut på nettet før man begynner å synse. Og den advokaten det henvises til i et tidligere innlegg bør kanskje lese seg litt mer opp på jussen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #14 Del Skrevet 17. juli 2012 jeg har lurt på noe; dersom noe skulle skje med meg, evt min samboer, hvem arver meg/han da? vi er samboere og har et barn sammen. dersom noe skjer meg, går det til han, barnet vårt (er under 18) eller min øvrige familie? (foreldre, søsken) får virkelig ikke håpe noe skjer med verken han eller meg, men lurer på hvordan en slik fordeling er (sålenge en ikke har skrevet ned noe selv). Så lenge barnet er under 18, bør dere skrive noe. Eks om dere har hus,hytte, så kan ikke du gjøre hva du vil. Overformynderiet kommer inn i bildet. La oss si at huset blir for stort å vedlikeholde for deg, og du vil kjøpe noe mindre. Det er ikke automatikk at du får det. For du eier det ikke. Samme gjelder dinsamboer. Å bo sammen uten en skriftlig avtale, er som russisk rulett. Anonym poster: bfc6165b8ac9cf8bf24698636472da7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ?? Skrevet 17. juli 2012 #15 Del Skrevet 17. juli 2012 Så lenge barnet er under 18, bør dere skrive noe. Eks om dere har hus,hytte, så kan ikke du gjøre hva du vil. Overformynderiet kommer inn i bildet. La oss si at huset blir for stort å vedlikeholde for deg, og du vil kjøpe noe mindre. Det er ikke automatikk at du får det. For du eier det ikke. Samme gjelder dinsamboer. Å bo sammen uten en skriftlig avtale, er som russisk rulett. Anonym poster: bfc6165b8ac9cf8bf24698636472da7e Hvor har du det fra? Uskifte for samboere med felles barn skiller seg ikke ut fra uskifte for ektefeller med felles barn. Uansett er det greit med en samboeravtale som viser hvor stor eierandel begge har, hvem som eier hva av andre ting og man kan også sette opp et testamente for den frie tredjedelen som kan gå til samboeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 17. juli 2012 #16 Del Skrevet 17. juli 2012 Folk som har barn sammen og er samboere bør gifte seg. For å unngå idioti hvis den ene skulle falle fra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nja Skrevet 17. juli 2012 #17 Del Skrevet 17. juli 2012 Folk som har barn sammen og er samboere bør gifte seg. For å unngå idioti hvis den ene skulle falle fra. Bør og bør, hvis de ikke har felles barn så er det kanskje lurt og hvis begge har særkullsbarn. Men som samboer og kunmed felles barn og samboeravtale så går det helt fint arvemessig etter de nye reglene (som kom i 2009). Jeg opplevde ingen idioti da min samboer og barnas far falt fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 17. juli 2012 #18 Del Skrevet 17. juli 2012 Vel, men hvis man gidder å lage en samboeravtale, så kan man også bare gå å gifte seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2012 #19 Del Skrevet 18. juli 2012 jeg også lurer på dette. men jeg lurer hvordan utfallet blir dersom mannen bare er separert fra sin tidligere kone (ikke skilt enda), men er samboer med en ny dame. hvem arver mannen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 18. juli 2012 #20 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) jeg også lurer på dette. men jeg lurer hvordan utfallet blir dersom mannen bare er separert fra sin tidligere kone (ikke skilt enda), men er samboer med en ny dame. hvem arver mannen? Det beror på om ektefellene har fått separasjonsbevilling fra Fylkesmannen eller ikke. Dersom de bare har flyttet fra hverandre uten å ha fått separasjonsbevilling, så beholder de arveretten, men dersom de har fått separasjonsbevilling, så misser de arveretten. http://www.lovdata.n...-005-003.html#8 § 8. Rettane etter § 6 jfr. kap. III, kan ikkje gjerast gjeldande dersom ektemakane var separerte ved dom eller løyve på den tid arvelataren døydde. Endret 18. juli 2012 av Testosteron Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå