Gå til innhold

Innsovningsproblemer, legen foreslå vallergan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virket vallergan så fort? Ser det er litt forskjellig, på felleskatalogen står det at man skal ta det 30-60 minutter før sengetid. Men legen sa til 1-2 timer til meg.

Men det viktigste er jo at det virker :)

Jepp! Jeg syns også det virket utrolig fort, hehe. Men jeg sovnet vel omtrent en time etter å ha tatt tabletten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts;

Jeg har sovet :hoppendeglad:

Tok fortsatt ei stund før jeg sovnet, men på en helt annen måte...var ikke så stresset og oppjaget i kroppen med hjertebank og uro som jeg bruker å ha. Mulig jeg tok tablettene litt for seint, jeg tok de ca 1t før jeg skulle legge meg, men det gikk nesten borti 2 timer før de slo helt inn. Så jeg sov fra ca 00.30-6.30!!!

Merker at jeg er litt sigen nå, så sikkert en liten bivirkning, men ikke verre enn at jeg fungerer.

Åh, så glad jeg er! I kveld skal jeg ta 2 tabletter to timer før jeg legger meg (nesten så jeg gleder meg til natta...)

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! :kaklehone: Din heldiggris, hehe! Skulle gjerne sovet godt av Vallergan

Anonym poster: 4809b275a11438d9559500c9c5efb490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Jeg kikket (med vilje) ikke på klokken, men vet jeg slukket lyset rundt midnatt......så klokka kunne liksågodt ha vært 1 på natta:-) Men uansett så er det er klar forbedring i antall timer! Dessuten så hadde jeg ikke den mildt sagt ubehagelige uroen jeg har slitt med lenge.... Kjente jeg begynte å stresse meg opp da klokka tikket mot leggetid, men klarte å finne roen da jeg lå å leste etter at jeg la meg (klarer bare ikke å kutte ut lesing på senga, har gjort det i 32 år)..

Håper bare dette fortsetter, at jeg klarer å snu mønsteret med vallergan!

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Altså, Vallergan er egentlig allergi tabletter med søvnige bivirkninger. Jeg har selv gått på disse, da jeg var 15 år og da begynte jeg på 1, (10mg) og etter en uke måtte jeg ha 7 stk (70mg), men det funket ikke.

Litt rart at ikke legen din sa noe om for. eks Zopiclone/Imovane eller lignene, men kan kanskje forstå hvorfor; da dette er svært avhengigsdannende. Men dette er da rene innsovningstabletter.

Har prøvd mye, og går på en del medikamenter som burde gjøre en mann over 100kg helt borte. Men funker lite på meg.

Er innlagt til tider, pgr hjerte osv, men hver gang så blir det nye medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått vallergan av legen. Synes det er en forferdelig sovemedisin. Sover i ti tolv timer og er groggy dagen etterpå. Bare prøvd det i en natt om gangen. Føler meg litt høy morgenen etter. Det er litt gøy da! ;)

Zopiclone eller hva det heter var fantastisk, men er avhengighetsskapende som fy. :(

I natt sovnet jeg ikke før halv fire. Sto opp klokken seks. Not so fun. Tror det er forsinket søvnfasesyndrom jeg sliter med. Gjør studiene et slit. Får se om trening fem dager i uka hjelper meg da.

Vallergan er et antihistamin som ikke blir regnet som spesielt vanedannende, men det går an å bli avhengig av effekten for å få sove. Dette i motsetning til f. eks zopiclone som du kan få abstinenser fra selv om det ikke er leggetid. Det er iallefall sånn jeg har forstått det!

Lykke til! :) Vet veldig godt hvordan du har det! Levd med dette siden ungdomsskolen. Det går ut over psyken!

Endret av Mannemannenelns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg sleit med det samme i mange år og dro til slutt til legen. Fikk resept på Vallergan og Circadin (melatonin). Prøvde Circadinen først, den gjorde ingen forskjell på innsovningen, og gjorde at jeg våknet mye etter at jeg sovnet, også fikk jeg mye mareritt og masse elveblest i ansiktet av den, men det er veldig sjeldent at man får elveblest av den. En av 100.000 får det trur jeg det stod i bruksanvisningen. Jeg vet at mange har god effekt av Circadin så den kan du prøve hvis Vallergan ikke funker bra for deg.

Så prøvde jeg Vallergan, den hjalp ikke på innsovningen, jeg sovnet uansett ikke før kl 3-4 på natten, men når jeg da sovnet så var det som om at den plutselig begynte å fungere og jeg sovnet tvert. Tok Vallerganen alltid i 22-23-tiden. Jeg sov så dypt i ca 10 timer, våknet dautrøtt (hangover), stod opp men måtte legge meg igjen pga alt for trøtt. Sov 3-4 timer til, og så stod jeg opp, men var zombie resten av dagen. Dette var heldigvis i en ferie. Ble fortalt at det kan bli bedre over tid, altså mindre hangover, men jeg ga opp etter 4-5 dager, det ble for ille, verre enn å sove dårlig syns jeg. Men for andre så funker den fint, du må bare prøve og se :) Anbefaler at du ikke tar Vallergan for første gang kvelden før du skal på jobb, da kan du risikere å ødelegge hele arbeidsdagen hvis du og får en dårlig virkning av den.

Så fikk jeg en antidepressiva (er ikke deprimert) som heter Tolvon, fordi den kan være søvndyssende, null virkning, merket ikke at jeg tok den, kunne like godt inneholde ingenting. Så fikk jeg Truxal som er medisin mot angst (har ikke angst men den er og søvndyssende), den ga meg så lavt blodtrykk at jeg nesten besvimte, det var en veldig skremmende opplevelse og jeg har hatt lavt blodtrykk mange ganger før, men aldri så kraftig. Følte meg veldig dopet av den men sovnet ikke noe fortere. Når jeg endelig sovnet så våknet samboer av at jeg hadde masse muskelrykninger, så kraftige at han våknet. Så aldri mer den pillen på meg! Sov jo ikke noe bedre uansett. Men for andre så fungerer også denne pillen fint.

Fastlegen ville ikke gi meg Imovane som jeg hadde lyst å prøve så jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe mer selv. Jeg lagde meg den rutinen at jeg ALLTID står opp før kl 8, selv om jeg har fri. Det var vanskelig i begynnelsen, jeg måtte begynne med kl 10. så kl 9 osv. Og gradvis sovnet jeg fortere og fortere. Nå kan jeg legge meg kl 22 el 23 og sovner innen en time! Jeg har nå gjort det i nesten 2 år og det hender veldig sjeldent at jeg bruker mer enn en time på å sovne, noen ganger sovner jeg innen 10 min. Så nå får jeg endelig nok timer med søvn, og har ikke lenger noe hat-forhold til senga, og ikke noe hat-forhold til å stå opp kl 6 når jeg skal på jobb. Før sov jeg så lenge som mulig, kuttet ofte ut frokosten for å kunne sove lengre. Kunne stå opp 10 min før jeg måtte gå ut døra for å dra på jobb. Mens nå sover jeg så bra at jeg gjerne står opp 1 time eller 1,5 time før jeg må dra ut døra. Å sove lenger enn til kl 8 skjer nesten aldri lenger, fordi det er fysisk umulig. Å være oppe til over kl 24 skjer heller nesten aldri lenger. Og jeg savner IKKE det å sove lenge eller være lenge oppe, fordi jeg har ikke det behovet lenger. Jeg har vært på byen 3 ganger i løpet av disse 2 årene, og jeg savner ikke å gjøre det oftere, for meg er god søvn MYE viktigere. Jeg måtte være streng for å få dette til, ville gi opp flere ganger i begynnelsen.

Det hender dessverre at jeg noen netter våkner litt ofte, det er ikke et kjempe stort problem men jeg gjorde det ikke før. Dro til legen allikevel og ble utredet for søvnapne, det har jeg ikke. Da fikk jeg Imovane, hehe. Men den gjør ikke at jeg sovner fortere, den gjør at jeg ikke våkner, og jeg tar den så sjeldent som mulig. Den gir meg litt hangover, men så lenge jeg planlegger å ta den så jeg tar den før kl 24 så går det bra. Så våkner jeg mye en natt så tar jeg ikke den kl 2 om natta, jeg tar den heller neste kveld for å få en god natt.

At du blir stresset når du skal sove kan tyde på at du har et slags angstfult forhold til å sove, sikkert pga søvnvanskene og det trenger ikke være heftig angst. Kanskje du skulle prøvd søvnterapi? Og pga det som har skjedd kanskje du skulle prøvd vanlig terapi og?

Lykke til! :smilyblomst:

Anonym poster: 4809b275a11438d9559500c9c5efb490

Min erfaring med Circadin nå for 2 måneder siden:

Første kveld, en vemmelig urolig følelse i kroppen , urolige ben og kanskje 3-4 t søvn, usammenhengende. MYE værre enn tidligere, uten tablettene.

Andre kvelden, mye det samme.

osv.

Jeg ville prøve ut kuren for å se om det hjalp etter lenger tids bruk.

Ingen virkning for meg, snarere tvert imot, men på slutten var det ikke noen spesiell effekt, hverken bedre eller værre enn uten tablettene.

Jeg leste at jeg fikk endel av bivirkningene som er av sjelden art.

Da jeg jobber med reising og sitter bak rattet, var det ingen god løsning.

Men, flott at det virker for mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallergan spiser jeg ALDRI igjen.

-Jeg sovnet i grunnen ikke noe raskere, lå som vanlig å stirret i taket til runkt kl 03

-Kom meg seriøst ikke opp før kl 16 dagen etterpå, og da satt jeg og småsov i sofaen resten av dagen, var skikkelig uvell også.

Insovningspiller som Imovane er mye bedre for min del, det dumme er at man blir avhengig av de :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fungerer ikke på meg i det hele tatt når det gjelder å sovne, men den gir en hangover som varer hele neste dag. Totalt ubrukelig.

Anonym poster: 4b2702e7c8ee7cd76534fa4fc786cfa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint på meg så lenge jeg tar det tidlig nok :) Bedre syns jeg Unisom i gel-kapsler med diphenhydramine virker, for det får jeg ikke hangover av i det hele tatt (merker det litt med vallergan). Men det får man ikke kjøpt her tror jeg. Jeg kjøpte det i USA. Og Unisom i pilleform (også fra usa) inneholder doxylamine, det syns jeg virker bedre enn både Vallergan og diphenh., men den gir meg også hangover. Alt dette er antihistaminer :) Kan være noe å tenke på å kjøpe hvis dere skal til USA hvert fall.

Syns også sovete fra Life virker ganske bra hvis man ikke vil ta piller, da blir jeg hvert fall rolig. Den er i en grønn løsvekt-pose.

Hvis grunnen til at dere ikke får sove er mye tanker og bekymringer kan jeg anbefale autogen trening. Det har hjulpet meg masse! Det er en slags meditering der man ser for seg at ene armen er veldig tung, så begge armene, så beina. Og så at ene armen er veldig varm, så begge, så beina. Og så er det noen flere steg, men så langt kommer jeg sjelden før jeg sovner...

Det hjelper meg også å bare vite at jeg har vallergan hvis det skulle bli krise. Og da blir jeg roligere, siden jeg vet det er en løsning, og da hender det jeg sovner bare fordi jeg føler meg trygg på at jeg har noe hvis jeg skulle trenge det. Jeg bruker å ha en sånn vallerganeske med 25 piller eller hva det er et års tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallergan funker ikke for meg; sovner ikke noe fortere, og har massiv hangover dagen etter.

Atarax (allergipille det også), derimot, funker helt fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant at man reagerer så forskjellig på medikamenter, tenk da på medikamenter som man ikke selv kjenner virkningen av med en gang, skulle tro man fikk forskjellige reaksjoner da også... At ikke alt virker på alle.

Jeg får ikke sove så veldig mye bedre av hverken Atarax eller Vallergan, men en hangover resten av dagen etter har jeg så det holder. Helt forferdelig!

Anonym poster: b9dbc02975be35e864d9b690b24724f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser vallergan daglig. Men tar de mellom kl syv og åtte hver kveld. Tar 3-4 timer før de virker på meg nemlig. Desto senere man tar de, desto lenger hangover får man er mine erfaringer. Lykke til videre! Jeg spiser også en del andre piller for å bedre nattesøvn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her;

Vallergan har funket for meg, men jeg må ta de i 19-tida om kvelden, da det tar litt tid før de virker. Pluss at jeg får hangover tar jeg de senere. Av og til må jeg ta 2stk, men som oftest holder det med en.

Andre tiltak jeg gjør er å drikke en godnatt-te jeg har kjøpt på helsekost, ta et varmt bad, pluss jeg kjøpte noe helsekosttabletter som skal være bra for nattesøvnen.

I det store og hele har søvnmønsteret mitt blitt bedre etter at jeg fikk sove mere. Virker som om jeg kom inn i en vond sirkel der jeg tilslutt ble engstelig for å legge meg, så derfor jeg fikk uro og hjertebank. Nå når jeg vet at jeg får sove så er det minimalt med dette. Selvfølgelig er det enkelte kvelder av skikkelig gammelsorten, men det er heldigvis sjeldent nå:)

Anonym poster: a89cc636c1081008b1848a81f1076a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du vurdert lysterapi? Riktig bruk av dagslyslampe øker kroppens produksjon av melatonin og snur døgnrytmen.

Anonym poster: d55460d00fa56fd16634926c5e7f8627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...