Gå til innhold

Innsovningsproblemer, legen foreslå vallergan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har erfaring med vallergan som hjelp i en periode for å få sove?

Jeg har lenge nå slitt med å finne søvnen, kan ligge helt til 3-3.30 før jeg sovner. Og når klokka ringer 6.30 så blir det litt for lite søvn... Har prøvd alt føler jeg; drikker bare 1 kopp kaffe om morgenen, unngår alt av koffeinholdig drikke, tar ikke noen sofadupper på dagtid, går tur med hunden om kvelden, trener 5 ganger i uken, ikke noe stress om kvelden, varmt bad før jeg legger meg, te som skal virke beroligende (pukka night-time te), legge meg på et annet rom for å bryte det negative mønsteret....men ingenting hjelper.

Legger meg som oftest i 23-tida og er da litt trøtt, ligger å leser litt til jeg blir skikkelig trøtt. Men med engang jeg slukker lyset så får jeg ikke sove! Nå har det pågått så lenge at jeg nesten gruer meg til å legge meg, for jeg VET jeg ikke får sove og stresser over det. Og når jeg først sovner så er jeg ofte plaget av mareritt og våkner opp kjempesvett og med en hjertebank herifra til månen..

Uansett; legen foreslå Vallergan i en periode, men dette har jeg null erfaring med...... Så; noen som har prøvd det? Lurer bare egentlig på å hoppe i det, for noe må skje, og meg må bare få sove snart! Føler meg som en zombie og fungerer ikke i hverdagen lengre, nesten som en hangover uten alkohol..

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lakenskrekk ja, må bruke vallergan i slike tilfeller selv. Det er avhengighetsskapende så man må være litt forsiktig.

Funker på meg, og så lenge jeg får sove 8 t merker jeg ikke noe bieffekter heller.

Anonym poster: 8b541de6db3dce557f9a3b007b92f5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakenskrekk ja, må bruke vallergan i slike tilfeller selv. Det er avhengighetsskapende så man må være litt forsiktig.

Funker på meg, og så lenge jeg får sove 8 t merker jeg ikke noe bieffekter heller.

Anonym poster: 8b541de6db3dce557f9a3b007b92f5a9

Ts;

Takk for svar! Legen sa at vallergan ikke er av verstingene når det kommer til avhengighet, blir bl.a brukt til barn.. Men tror jeg skal hente ut resepten å prøve i kveld, blir nå nesten smårar av så lite søvn! 8t søvn ville vært en drøm:-) Ikke skal jeg kjøre om morgenen heller, så slipper å tenke på det!

Men hvordan virker den? Blir du bare trøtt og sovner lettere (altså, jeg ER trøtt, men får bare ikke sove likevel), eller slår den deg helt ut? Våkner du lett om det er noe som skjer på natta? Jeg har barn, så dumt hvis jeg skal sove så tungt at jeg f.eks ikke hører om minstemann kommer tassende opp (hun kan av og til finne på å stå opp midt på natta og tro at det er blitt dag..)

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, beklager. Blandet navnene på vallergan og imovane siden jeg bruker begge. Da var det imovane jeg skrev om der. Vallergan er den allergipillen ja, den har liten effekt på meg nå. Funket første 1-2 gangene, så måtte jeg høyne dosen. Den slår deg ikke ut hele natten nei, bare gjør deg døsig en liten stund. Jeg ble litt groggy dagen etter den første gangen, men det gikk seg til. :)

Anonym poster: 8b541de6db3dce557f9a3b007b92f5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra person til person hvordan man reagerer, så du må nesten bare prøve det ut selv. Det er liten grunn til å bli nervøs mtp avhengighet, da vallergan egentlig bare er antihistaminer, altså allergitabletter med bivirkningen søvnighet. begynn med en tablett og se hvordan den fungerer på deg. Selv tar jeg 3 om kvelden, og får litt hodepine om morgenen, men sove får jeg i hvert fall :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, beklager. Blandet navnene på vallergan og imovane siden jeg bruker begge. Da var det imovane jeg skrev om der. Vallergan er den allergipillen ja, den har liten effekt på meg nå. Funket første 1-2 gangene, så måtte jeg høyne dosen. Den slår deg ikke ut hele natten nei, bare gjør deg døsig en liten stund. Jeg ble litt groggy dagen etter den første gangen, men det gikk seg til. :)

Anonym poster: 8b541de6db3dce557f9a3b007b92f5a9

Ts;

Hvordan er imovane da? Jeg har ikke lyst å ta noe jeg kan bli avhengig av, da jeg er livredd for det pga en slekting som utviklet avhengighet av reseptbelagte medikamenter.....

Men føler det har gått så langt nå at søvnproblemene nesten går på psyken løs! Sov fredag forresten, men da hadde mannen og meg delt ei flaske rødvin, men det er jo ikke noe alternativ hver kveld!

Nei, tror det blir å hente ut resept på Vallergan jeg, og se om det blir litt søvn i natt!

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slitermedsøvn

Jeg måtte slutte når jeg fikk vallergan fordi det gav en UTROLIG hangover!!Aldri mer..Da ville jeg heller spurt legen etter Circadin,som ikke er avhengihetsskapende heller! Det funker mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det er viktig at du legger deg med en gang du begynner å bli søvnig, hvis ikke er min erfaring at det blir enda vanskeligere å få sove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra person til person hvordan man reagerer, så du må nesten bare prøve det ut selv. Det er liten grunn til å bli nervøs mtp avhengighet, da vallergan egentlig bare er antihistaminer, altså allergitabletter med bivirkningen søvnighet. begynn med en tablett og se hvordan den fungerer på deg. Selv tar jeg 3 om kvelden, og får litt hodepine om morgenen, men sove får jeg i hvert fall :)

Lykke til!

Ts;

Takk for svar:-)

Jeg tar i perioder zyrtec forresten, pga pollenallergi, men kan ikke akkurat si at jeg blir så trøtt av de.....men kanskje vallergan og zyrtec er litt ulike av seg. Zyrtec får man jo kjøpt en liten pakke reseptfritt bl.a, så kanskje det har noe med styrken å gjøre...

Håpe, håpe, håpe på søvn i natt!!!!

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Hvordan er imovane da? Jeg har ikke lyst å ta noe jeg kan bli avhengig av, da jeg er livredd for det pga en slekting som utviklet avhengighet av reseptbelagte medikamenter.....

Men føler det har gått så langt nå at søvnproblemene nesten går på psyken løs! Sov fredag forresten, men da hadde mannen og meg delt ei flaske rødvin, men det er jo ikke noe alternativ hver kveld!

Nei, tror det blir å hente ut resept på Vallergan jeg, og se om det blir litt søvn i natt!

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Imovane skal du være ganske desperat for å begynne med. Den er avhengighetsskapende, men til gjengjeld sover du godt på den. Du bør ikke bruke den i lengre perioder. Mange opplever en metallisk smak i munnen dagen etter inntak av dette medikamentet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;Takk for svar:-)Jeg tar i perioder zyrtec forresten, pga pollenallergi, men kan ikke akkurat si at jeg blir så trøtt av de.....men kanskje vallergan og zyrtec er litt ulike av seg. Zyrtec får man jo kjøpt en liten pakke reseptfritt bl.a, så kanskje det har noe med styrken å gjøre...Håpe, håpe, håpe på søvn i natt!!!!Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c
Jeg er litt usikker på det, men jeg mener å huske at vallergan er første generasjons antihistaminer, mens zyrtec er 3.generasjon... Tror de luket bort noen av bivirkningene etter hvert som forskningen kom lengre. vallergan brukes i dag stort sett bare på søvnighet... tror ikke de fungerer veldig bra som allergitabletter i det hele tatt :PLeif! Mente selvfølgelig søvnløshet :P Endret av altflyter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det er viktig at du legger deg med en gang du begynner å bli søvnig, hvis ikke er min erfaring at det blir enda vanskeligere å få sove

Ts;

Jeg bruker å legge meg når jeg er litt søvning, sånn ca i 23-tida, da gjerne etter å ha gått en kveldstur med hunden, og tatt et varmt bad. Soverommet er kjølig og godt. Pluss har god seng:-) Etter jeg har lagt meg bruker jeg alltid å lese litt på sengen, og da passer jeg på at det ikke er en råskummel bok (for da får jeg iallefall ikke sove!). Når jeg er skikkelig trøtt, etter ca 30min så slukker jeg lyset. Men det som da skjer er at jeg klarer bare ikke å sove!

Prøver å bruke pust for å roe ned, ikke tenke på noe spesielt, men kroppen begynner å stresse seg opp uten at jeg får kontrollert det. Alt mulig tankespinn i hodet. Så i det siste har jeg grudd meg til å legge meg pga dette, skikkelig vond sirkel. I natt sto jeg opp etter at jeg hadde ligget en time, drakk litt vann, gikk på do, og la meg til å lese igjen.... litt over 3 først klarte jeg å sove...

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Jeg bruker å legge meg når jeg er litt søvning, sånn ca i 23-tida, da gjerne etter å ha gått en kveldstur med hunden, og tatt et varmt bad. Soverommet er kjølig og godt. Pluss har god seng:-) Etter jeg har lagt meg bruker jeg alltid å lese litt på sengen, og da passer jeg på at det ikke er en råskummel bok (for da får jeg iallefall ikke sove!). Når jeg er skikkelig trøtt, etter ca 30min så slukker jeg lyset. Men det som da skjer er at jeg klarer bare ikke å sove!

Prøver å bruke pust for å roe ned, ikke tenke på noe spesielt, men kroppen begynner å stresse seg opp uten at jeg får kontrollert det. Alt mulig tankespinn i hodet. Så i det siste har jeg grudd meg til å legge meg pga dette, skikkelig vond sirkel. I natt sto jeg opp etter at jeg hadde ligget en time, drakk litt vann, gikk på do, og la meg til å lese igjen.... litt over 3 først klarte jeg å sove...

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Jeg har slitt en del med dette selv, og jeg ble rådet til å ikke bruke sengen til noe annet enn soving (og evt sex), altså: Les gjerne før du legger deg, men gjør det i en stol/sofa. det er viktig at du assosierer sengen med kun soving. Det har noe med mental innstilling å gjøre.

det er også lurt å unngå pc/tv/ipad i timene før du legger deg, da lyset fra disse oppfattes som dagslys av øynene dine, og kan gjøre deg mer våken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å stå opp og skrive ned alle bekymringene dine på et ark som du kan legge bort? da har du det skrevet ned et sted, og det kan være lettere å la være å tenke på det.

Om du ikke får sove, stå opp et par minutter. jo lengre du ligger i sengen og fokuserer på at du ikke får sove, jo vanskeligere er det å faktisk få sove.

SKan råde deg til å lese litt om mindfullness (en form for meditasjon) det kan høres litt søkt ut, men dette hjelper mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt en del med dette selv, og jeg ble rådet til å ikke bruke sengen til noe annet enn soving (og evt sex), altså: Les gjerne før du legger deg, men gjør det i en stol/sofa. det er viktig at du assosierer sengen med kun soving. Det har noe med mental innstilling å gjøre.

det er også lurt å unngå pc/tv/ipad i timene før du legger deg, da lyset fra disse oppfattes som dagslys av øynene dine, og kan gjøre deg mer våken

Ts;

Takker for svar igjen:-)

Soverommet blir bare brukt til soving og sex, dog, minus den lesinga mi da.....men det er en vane jeg har hatt siden jeg lærte meg å lese som 4-åring, har alltid lest på senga, så tror det blir vanskelig å bryte.... De gangene jeg ikke har lest så har jeg ligget veldig lenge våken før jeg sovnet (altså, før jeg fikk søvnproblemer)...

Kan prøve å ikke se tv før jeg legger meg.... det er ikke ofte jeg ser tv, men enkelte serier som jeg liker å følge med på, eller en film på helg. Men kan prøve å sitte ei stund i sofaen og lese etter at jeg har sett noe og før jeg legger meg. Pc og Ipad er aldri med oppi senga, ei har vi tv på soverommet. Men skal prøve å lese ei stund etter at tv og pc er slått av om kvelden, takk for råd:-)

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Takk for svar:-)

Jeg tar i perioder zyrtec forresten, pga pollenallergi, men kan ikke akkurat si at jeg blir så trøtt av de.....men kanskje vallergan og zyrtec er litt ulike av seg. Zyrtec får man jo kjøpt en liten pakke reseptfritt bl.a, så kanskje det har noe med styrken å gjøre...

Håpe, håpe, håpe på søvn i natt!!!!

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Virkemiddelet i Zyrtec og Vallergan er ikke det samme, så selv om du ikke blir trøtt av Zyrtec kan det godt hende at Vallergan vil ha den virkningen.

Uansett så skader det vel ikke å prøve Vallergan. Dersom dette ikke skulle fungere så burde du be om henvisning til søvnspesialist, for det kan f.eks være at du ikke produserer nok Melatonin. Da hjelper det ikke så mye med Vallergan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du prøvd å stå opp og skrive ned alle bekymringene dine på et ark som du kan legge bort? da har du det skrevet ned et sted, og det kan være lettere å la være å tenke på det.

Om du ikke får sove, stå opp et par minutter. jo lengre du ligger i sengen og fokuserer på at du ikke får sove, jo vanskeligere er det å faktisk få sove.

SKan råde deg til å lese litt om mindfullness (en form for meditasjon) det kan høres litt søkt ut, men dette hjelper mange

Ts;

Har ikke prøvd å skrive ned tankene nei, men vet ikke helt egentlig hva jeg tenker på, det er akkurat som om kroppen kommer inn i en stressreaksjon med engang jeg slukker lyset.......blir urolig, hjertet slår fortere osv......

I natt så sto jeg opp (det har jeg ikke gjort tidligere), gikk på kjøkkenet og tok litt vann, en tur på do, før jeg rett og slett la meg ned og leste til jeg sloknet (da var jeg så trøtt at jeg husker ikke at jeg slo av lyset engang...), men det ble ikke mange timene jeg sov. Dog, de timene så sov jeg tungt!

Av og til så lurer jeg på om jeg kan være overtrøtt nå, for det er nesten så jeg fungerer dårlig på dagtid. Passer veldig på å ikke sove om dagen! Heldigvis ferie, så trenger ikke å fungere på jobb, men jeg skal jo fungere hjemme sammens med barna.... Når jeg er så trøtt og sigen som jeg er nå så blir nesten alt et tiltak....

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkemiddelet i Zyrtec og Vallergan er ikke det samme, så selv om du ikke blir trøtt av Zyrtec kan det godt hende at Vallergan vil ha den virkningen.

Uansett så skader det vel ikke å prøve Vallergan. Dersom dette ikke skulle fungere så burde du be om henvisning til søvnspesialist, for det kan f.eks være at du ikke produserer nok Melatonin. Da hjelper det ikke så mye med Vallergan.

Ts;

Takk for svar:-)

Ja, jeg kommer til å hente ut resepten idag og prøve det i kveld, sammens med andre råd jeg har fått her nå (ikke se på tv eller pc en stund før jeg legger meg, dog, jeg tror ikke jeg klarer å la være å lese på senga, da det er en vane jeg har hatt i 32 år...)

Får nå lest endel bøker for tiden da.....

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Takk for svar:-)

Ja, jeg kommer til å hente ut resepten idag og prøve det i kveld, sammens med andre råd jeg har fått her nå (ikke se på tv eller pc en stund før jeg legger meg, dog, jeg tror ikke jeg klarer å la være å lese på senga, da det er en vane jeg har hatt i 32 år...)

Får nå lest endel bøker for tiden da.....

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lykke til! Håper du får sove i kveld! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Håper du får sove i kveld! :klemmer:

Ts;

Takk! Det håper jeg også......

Innser innerst inni at disse søvnproblemene mine kommer av mye som har skjedd det siste året, og jeg har vært mye stresset, så mulig nå kropp og psyke bare sier stans..

Anonym poster: d2f00d4f21ecfd3d97b29cbe2421215c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...