Gå til innhold

Deres hunderaser

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisann.

Jeg lurer litt på hvilke hunderaser dere har, og hvorfor dere valgte nettopp de? Og hvis dere hadde hatt valget ville dere da ha valg en annen rase?

Barer under litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Takhisis

Har 2 hunder.En blanding av schæfer,golden retriever,labrador,border collie,elghund++ Den andre er en amerikansk staffordshire terrier.

Den første bare fikk vi fordi han egentlig skulle avlives,der var det ikke så mye spørsmål om valg av rase :-)

Grunnen til at vi valgte rasen amstaff er at vi hadde møtt en del koselige hunder av denne rasen,i tillegg til å lese en del om den.Amstaffen er en utrolig fin rase.De er konstant glade,overinterresert i alt som foregår rundt dem,vanvittig lekne osv.

Ville valgt denne rasen på den neste hunden vår også,hadde det ikke vært for at den blir ulovlig.Neste gang faller nok valget på boxer,siden de er ganske like amstaffen i lynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en rottweiler og skal aldri ha noe annet, tror jeg.

Rasen valgte vi fordi vi har bare positive erfaringer og fordi den er oppriktig glad i mennesker.

Hunden vår er en koseklump som finner seg i det utroligste. Ikke redd for noe og heller ikke sint eller humørsyk. Hun er alltid glad. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en storpuddeljente på 9 mnd.

Sambo har vokst opp med rasen, jeg har vokst opp med schæfer. LITT kræsj, kan man si... :) Og aldri i verden om jeg skulle ha PUDDEL! :)

Men så leste jeg litt, snakket med oppdrettere osv - også ble det puddel allikevel. Som ser "normal" ut, og ikke er klippet snålt.

En flott rase er det! Hun er glad, sosial, lettlært, lydig og nysgjerrig - og som et stort pluss, så røyter hun ikke. Det finnes ikke et eneste hundehår inni buret hennes, engang! Hun trives ved sofaen sammen med oss, og elsker å base i snøen og å løpe løs i skogen. Hun elsker barn og andre mennesker (noe som kan bli litt slitsomt innimellom - men heller det enn at hun er veldig skeptisk).

Jeg er kjempeglad i den krøllete ulldotten vår, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en langhåret dachs og valget er svært bevisst:

- Bor/har bodd i leilighet i "tettbygd strøk", så det er veldig greit med en hund få mennesker oppfatter som truende. (En dame som bor her jeg bor sier hun har vært livredd hunder hele sitt liv, men hun synes Voffe ser så søt ut at vi holder på med en langsom tilvenning... :-) )

- Lite agressive mot andre hunder.

- Tåler lange og krevende turer i skogen og på fjellet, men tåler også fint en rolig uke når "mor" har mye annet på tapetet.

- Masse personlighet og svært våkne og interessert i sine omgivelser. ("You'll never walk alone" er en sannhet for de fleste dachseiere... :ler: )

- Lett å løfte/transportere.

- Rasen er en av de få som ikke avles utelukkende på grunnlag av utseende, men også på bruksegenskaper (Jakt). Dette, sammen med et svært seriøst avlsarbeid for å unngå arvelige sykdommer/defekter, har gitt en stamme av sunne, friske hunder som lever lenge. (Rasen har aldri vært "overpopulær").

- Vakre hunder som, til tross for den flotte pelsen, krever et minimum av pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Langhårs standard Dachs og en Border Collie. Dachsen var et meget bevist valg, da jeg har hatt to av samme rase før. Leo har igrunnen sagt det viktigste om rasen. Jeg pleier å si at det er en stor hund i lite format. Synes det er ganske dekkende for rasen. De fleste Dachser jeg har treft er hunder med stor personlighet. Og så har den nesten en evne til å prate med deg når det er noe de ønsker å oppnå :-)

Det er utrolig sjarmerende å se på:-)

Border Colien kom vel bare rekende på en fjøl. Den skulle vært avlivet og som de dyrevennene vi er å så hadde vi ikke hjerte til å la det skje. Men tror ikke det er en rase som vil komme inn i huset her flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte jo å si at min også er en "standard", d.v.s. den største varianten av dachsene. (Det betyr at han veier ca. 11 kg, uten å være overvektig, nå som han er blitt en "eldre herre"). Har også hatt dachs før, og kommer nok aldri til å "bytte rase"...

Det jeg nok liker aller best ved rasen, er at de, stort sett, er svært sosiale; Alle er velkommen inntil det motsatte er uttrykkelig bevist! (Når f.eks. et lite barn blir for masete, forsvinner dachsen under sofaen hvor den ikke kan nås, og ligger der med et fornøyd uttrykk... Når man er liten er det lettere "å stikke av" uten å måtte ty til mer håndfaste midler...). De er dessuten svært lekne; Her leker vi f.eks. masse hver dag! Rundt og rundt stuebordet på jakt etter et griseøre og "løp og hent" gjennom stuen og gangen med 50 kg. hund hadde vel ikke gått så bra, men med 11 går det helt fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Jeg har en Cavalier King Charles Spaniel.

Vi ville ha en liten og lettdressert hund, siden vi bor i leilighet og ikke har hatt hund før.

Og jeg er kjempefornøyd.

Han kan være alene, men elsker å være rundt andre mennesker og blir kjempeglad for besøk. Han liker alle og er kjempelett og låne bort for ei helg. Tilpasser seg fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en herlig, sorthåret belgisk fårehund. Valget mitt var svært bevisst. Ønsket meg en lettlært, våken og ivrig hund. En hund som kunne tåle lange, deilige turer i marka (det gjør jo de fleste), og som jeg kunne konkurrere lydighet med. I tillegg kjente jeg godt til denne rasen fra før.

Belgeren har en enorm kapasitet og utholdenhet, og de elsker å jobbe. Aktivitetsnivået er stort, men det er mitt også :-) . Pelsen krever lite stell, den er så og si selvrensende og luktfri. Hund og hundesport er min største interesse, så livet mitt er derfor ekstremt konsentrert om hundehold.

Dette er en rase som krever utrolig "opplyste og engasjerte" eiere. Jeg vil ikke anbefale folk å skaffe seg denne rasen dersom de ikke har spesielle interesser for å drive aktiv hundesport og gjerne har solid erfaring med litt "krevende" hundehold. Alt for mange belgere blir dessverre omplassert i løpet av sitt første leveår pga at eieren ikke takler denne krevende og aktive hunden. Den lærer nye ting svært hurtig - både det positive og det negative - og tåler derfor negative erfaringer relativt dårlig! Den blir også litt sent moden, kan gjerne kalle den mentalt moden etter treårsalderen, noe som gjør at en godt kan være ekstra tålmodig med hunden.

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en rase som krever utrolig "opplyste og engasjerte" eiere. Jeg vil ikke anbefale folk å skaffe seg denne rasen dersom de ikke har spesielle interesser for å drive aktiv hundesport og gjerne har solid erfaring med litt "krevende" hundehold. Alt for mange belgere blir dessverre omplassert i løpet av sitt første leveår pga at eieren ikke takler denne krevende og aktive hunden. Den lærer nye ting svært hurtig - både det positive og det negative - og tåler derfor negative erfaringer relativt dårlig! Den blir også litt sent moden, kan gjerne kalle den mentalt moden etter treårsalderen, noe som gjør at en godt kan være ekstra tålmodig med hunden.

Bekreftes! Har sett mange tragiske tilfeller som har vært forsøkt holdt som rene kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for ruhåret fox terrier!!!!

Verdens nydligste hund :-)

Kvikk,våken,leken,lykkelig. Passe størrelse (har hatt store hunder før, som afgansk mynde og schæfer)

Røyter ikke og vakker som bare det. Jeg liker at hunden har "barter" ihvertfall hår på snuta.

Bakdelen er at de skal nappes. Jeg gjør det selv, endel jobb. Men hundefrisøren kan også gjøre det. Det betyr at de ikke alltid er "i pels" eller like vakkre.

Allikevel min neste hund blir PUDDEL. Enig med Ulrikke, kunne ikke tenke meg den rasen for noen år siden, men det er jammen en fin rase.

Praktisk, lærenem og morsom/kosete.

Hilsen Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaff! Verdens herligste rase.

At de blir ulovlige er noe av det mest latterlige som har skjedd.

Smarte, oppvakte og snille hunder +++.

Og jeg har endelig fått bilde av vår i avataren min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 amstaff. Ei tispe på 3 år og en hann på 17 mnd. Hadde en border collie, men den overtok min mor da jeg flyttet.

Skal snart kjøpe en kinesisk nakenhund... Så da blir det 3 hunder :-)

Får aldri nok !!! :sjarmor:

Grunnen til amstaff.. de tilhører min samboer .. men det er noen utrolige hunder. Lojale, snille, menneskekjære og noen skikkelig sofagriser.

Kineseren skal jeg kjøpe for jeg vil ha en liten hund, dem er lette å dressere pluss at jeg syntes dem er skikkelig tøffe.

Sjekk ut hjemmesiden til den ene bikkja da vel : http://www.zorg.tk

Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en border collie jente, vi. :P

Ikke akkurat planlagt at det skulle bli denne rasen, men vi er glad hun dukket opp i livet vårt. Det er en våken, lærevillig og oppriktig engasjert hund...men hun trenger mye trim, oppmerksomhet og oppgaver for å slå seg til ro på kveldene.

Hun er veldig glad i andre dyr, uansett størrelse og form, og det var viktig for oss som allerede hadde tre gamle katter. Kattene våre får ikke lov å gå over gjerdet (ned mot veien) så lenge hun er ute, da blir de jaget tilbake på gårdsplassen.

Hun stikker aldri av, bare holder på med sitt utpå jordet. Til og med når naboene slipper ut sauene og kyrne er hun totalt uinteressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har korthåret st. bernard tispe. Grunnen til at vi har ho er at sambo`n alltid har ønska seg det. De sover mye, er rolige, snille, barnevennlige. Vår går løs hjemme (stikker ikke av) hopper ikke og er utrolig kosete. De spiser ikke så mye som alle skal ha det til.

Hadde blanding av golden og labrador sist gang. Det er også en herlig hund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Breton ( Fransk fuglehund ) og hun brukes til jakt/fugletrening.

Hadde ikke kjøpt en fuglehund om jeg ikke skulle bruke den til jakt/trening på fugl.

Jeg synes det er kjempe gøy med fuglehund og elsker å jobbe med hunden. Ingen ting er mer moro enn en lang dag på fjellet og se hunden i stand :-) Det kan ikke beskrives, det er en herlig følelse.

Bak en god fuglehund ligger det masse jobb, så det krever en del. Men jeg synes det er kjempe gøy. Stortrives med det.

Om jeg ikke drev med jakt/fugletrening så ville jeg hatt en whippet, synes de er morsome hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi har korthåret st. bernard tispe. Grunnen til at vi har ho er at sambo`n alltid har ønska seg det. De sover mye, er rolige, snille, barnevennlige. Vår går løs hjemme (stikker ikke av) hopper ikke og er utrolig kosete. De spiser ikke så mye som alle skal ha det til.

:Nikke:

Grunn: Jeg har "alltid" ønsket meg.

Men min er langhåret (JEG liker de bedre enn korthårete). Alle tiders hund! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En deilig Grand danoise jente!

Valgte dette fordi denne rasen er helt spesiell! Kunne ikke tenkt meg noe annet!

Også liker jeg store hunder.

Hun er snill,passer på,leker fint med små barn og er til de grader et familiemedlem!

Klems Charmis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hund jeg da - et bevisst valg pga bo- og livssituasjon, pusekatt passer mye bedre! Men om jeg skulle hatt en hund ville jeg hatt en chow-chow. Jeg vokste opp med en slik (vi hadde han i 10 år, fra jeg var 6 til jeg var 16, da døde han av heteslag ute på tur.. :cry: ) Men det var for oss i min familie verdens mest fantastiske hund - snill, god å kose med, ikke noe bråk (han bjeffet ikke, mulig han ikke kunne det?), kort sagt for meg verdens beste hund. Litt katteaktig i væremåten kanskje, men det synes vi var veldig sjarmerende. Vet at mange er redd for chower, men jeg må ærlig si at jeg ikke kan begripe hvorfor. Min elskede hund var verdens snilleste og mest trofaste hund! Kjenner at jeg savner han når jeg sitter og skriver om han nå, det er nesten 20 år siden han døde... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har en Norsk Sort Elghund på 6 mnd. Det er en hærlig hunderase!!

Vel, kan være litt vilter og lekete av seg, men han hører etter når vi sier fra.

Vi valgte denne rasen fordi den fungerer fint som både familie- og jakthund. Han er snill, våken og passer på sønnen min, og katta i huset.

Litt pysete, men tøff i trøja når han trenger det..

Hadde jeg kunne valgt en annen rase ville det blitt Golden Retriver eller Dobermann. Synes begge er hærlige hunderaser. Har erfaring fra diverse hunder fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...