Gå til innhold

Samboeren min drikker, ofte og mye.... :( hjelp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typen min drikker ikke brennevin eller sprit lenger, pga han ble helt rabiat av det. Men han drikker øl, masse av det.

Han mener familien hans og jeg overdriver, at han ikke drikker for mye, at vi tar feil og han har rett. Han jobber på oljeplatform og det er godt å snakke med ham når han ringer meg derfra, han er edru, og snakker skikkelig med meg.

Når han er hjemme, drikker han. Han kommer ofte full allerede pga han har drukket på hotellet og flyplassen, og flyet. Dagene etter drikker han hver dag, en boks, to boks, blir ofte til 10-12 bokser av de 0,33 boksene. Et helt brett.

Jeg ber ham å ikke drikke, jeg klarer det ikke lenger, nervene av å være rundt en beruset person, sm ofte blir full og, usikkerheten, jeg orker det ikke.

Noen dager drikker han ikke, det er da jeg virkelig har trumfet det gjennom, at jeg ikke vil mer.

Jeg vet snart ikke hva jeg skal ta meg til, jeg ser ikke andre utveier enn at jeg dumper ham fordi alkoholen kommer mellom oss.

Han drikker ikke for kos eller fordi det er godt, han drikker en etter en annen, og stopper ikke før det er tomt.

Og på så drikker han bare øl der også, i enorme mengder. Han blir så full at det er skummelt. Jeg har aldri blitt med de ut, men jeg ser jo det på kviteringene som ramler ut av lommene hans, han kan bruke flere tusen.

Vi har hatt den samtalen mange ganger, sykt mange ganger, at han skal drikke mindre, at det ikke fungerer drikke hver dag, han sier det jeg vil høre, det har jeg innsett.

Han er fra meg nå fordi jeg har reist bort i forbindelse med jobben, og jeg har ikke sett ham på snart en måned. Jeg har tenkt så mye på alt dette.... Det smerter meg slik..

Kan han komme ut av dette?

Sammen i 1 år, samboere i 5 måneder..

I begynnelsen skjulte han drikkinga for meg, det ble ikke tydelig hvor ille det var før jeg flyttet inn, og fikk se det selv.....

Anonym poster: a787857b921264c73570d7cec00c77f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier han da? Snakker dere om drikkingen og at du ikke liker at han blir stupfull hver dag når han er hjemme?

Jeg tror du må fortelle det sånn som du forteller det her, at du trenger en mann som er edru hjemme, og som klarer å leve med å drikke nå og da til fest, og ikke hver eneste dag.

Klarer han ikke å være den mannen, så er det kansje ikke rett at dere tviholder på dette forholdet? Du er jo ansvarlig for egen lykke, og om han driter i dine ønsker og det du spør av ham, så tar du jo ikke ansvar før du skaper en forandring i livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen min drikker ikke brennevin eller sprit lenger, pga han ble helt rabiat av det. Men han drikker øl, masse av det.

Han mener familien hans og jeg overdriver, at han ikke drikker for mye, at vi tar feil og han har rett. Han jobber på oljeplatform og det er godt å snakke med ham når han ringer meg derfra, han er edru, og snakker skikkelig med meg.

Når han er hjemme, drikker han. Han kommer ofte full allerede pga han har drukket på hotellet og flyplassen, og flyet. Dagene etter drikker han hver dag, en boks, to boks, blir ofte til 10-12 bokser av de 0,33 boksene. Et helt brett.

Jeg ber ham å ikke drikke, jeg klarer det ikke lenger, nervene av å være rundt en beruset person, sm ofte blir full og, usikkerheten, jeg orker det ikke.

Noen dager drikker han ikke, det er da jeg virkelig har trumfet det gjennom, at jeg ikke vil mer.

Jeg vet snart ikke hva jeg skal ta meg til, jeg ser ikke andre utveier enn at jeg dumper ham fordi alkoholen kommer mellom oss.

Han drikker ikke for kos eller fordi det er godt, han drikker en etter en annen, og stopper ikke før det er tomt.

Og på så drikker han bare øl der også, i enorme mengder. Han blir så full at det er skummelt. Jeg har aldri blitt med de ut, men jeg ser jo det på kviteringene som ramler ut av lommene hans, han kan bruke flere tusen.

Vi har hatt den samtalen mange ganger, sykt mange ganger, at han skal drikke mindre, at det ikke fungerer drikke hver dag, han sier det jeg vil høre, det har jeg innsett.

Han er fra meg nå fordi jeg har reist bort i forbindelse med jobben, og jeg har ikke sett ham på snart en måned. Jeg har tenkt så mye på alt dette.... Det smerter meg slik..

Kan han komme ut av dette?

Sammen i 1 år, samboere i 5 måneder..

I begynnelsen skjulte han drikkinga for meg, det ble ikke tydelig hvor ille det var før jeg flyttet inn, og fikk se det selv.....

Etter som du har en kjæreste som er alkoholiker ville jeg forsøke å få han inn til avvending. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Han må vel frivillig gå dit??? (kan ikke så mye om det der..) men uansett, er jo utrolig vanskelig å få rusavhengige til å gjøre slikt. Mange av de benekter jo virkelig at de er avhengig selvom det er åpenlyst for alle andre at de er det. Det er tydeligvis slik for amboeren din også. Etersom det ikke hjelper å "true" med at du går fra han så skjønner jeg frustrasjonen din. Det er jo typisk oppførsel av en rusavhengig.

Husk: det er heller ingen skam og gå ut av et slik forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier det jeg vil at han skal si, han har fatta hva jeg vil høre.. Eksempel samtale mellom oss:

Jeg kommer hjem fra jobb, og ser at han vingler og ser sløv ut.

Jeg: har du drukket? Du sa du ikke skulle?

Han: Njaaaaa, tok noen øl, ikke mye, bare et par bokser ( det er nok ofte pisspreik )

Jeg: Du sa du ikke skulle drikke... Jeg begynner tro du har et alkoholproblem..

Han: han forklarer i det uendelige at han ikke har noe problem, at når han har fri, liker han kose seg osv.

Jeg: du forstår vel at du ikke kan drikke hver dag, at det ikke går?

Han: han forklarer meg at det er helt sant, at det ikke funker, at han ikke gjør det, og blabla.

Det avsluttes med at jeg sier han det jeg har sagt her, at jeg ikke orker at han skal drikke, at det ikke fungerer for meg, osv.

Jeg har bestemt meg for et nytt forsøk når jeg kommer hjem, men da er det nok også... Går det ikke da, så orker jeg ikke mer, og jeg går.

Skrev vel egentlig her for litt støtte, kanskje innpill og forslag, jeg vet selv ikke... Kjenner meg alene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener at han ikke har noe problem, at vi andre overdriver.... Han lover skjerpe seg, hver gang lover han det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener at han ikke har noe problem, at vi andre overdriver.... Han lover skjerpe seg, hver gang lover han det..

Du ser selv at det er typisk en alkoholiker? Han har et STORT problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hvorfor han drikker. Er det noe han rømmer fra? Hva rømmer han fra? Smerter? Tinnitus? Noe annet? Snakk med han om det. Klarer han ikke å slappe av med deg uten å ta seg øl? Spør om han kan slappe av fullt ut uten øl. Hvis han kan det, så bør dere gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han drikker mye pga de 4 friukene fra platformen, mens dagen er full for oss andre, sitter han bare der. Samt han har noen psykiske problemer for ting fra tidligere, som jeg ikke er en del av.

Han er alkoholiker.. Og hvordan kan man få ham ut av det...?

Han kan ikke slappe av uten alkohol, jeg ser det, at han blir rastløs og slikt.. Ikke den første dagen, men senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han drikker mye pga de 4 friukene fra platformen, mens dagen er full for oss andre, sitter han bare der. Samt han har noen psykiske problemer for ting fra tidligere, som jeg ikke er en del av.

Han kan ikke slappe av uten alkohol, jeg ser det, at han blir rastløs og slikt.. Ikke den første dagen, men senere..

Jeg tror det er lurt å ta kontoakt med en insttitusjon/lege/organisasjon som kan dette ut og inn og som kan gi deg gode råd. Kanskje Anonyme alkoholikere ? (AA) Da kan de gi deg veiledning på hvordan du kan gå frem osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å fylle dagene med noe dere kan gjøre sammen? dra på kino, dra på fjelltur, besøk venner, familie - finn på saker og ting å gjøre slik at han ikke får sjangsen til å drikke så mye.

Jeg synes det virker som han ikke tar deg alvorlig, og at han ikke respekterer din mening og dine ønsker. Dere deler et liv sammen, og han kaster bort tiden som dere burde ha sammen ved å bli full. Han lyver og kommer med dumme unnskyldninger..Sett grenser og vær bestemt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg hadde ikke orket å bo sammen med han der. Kunne kanskje vært en ide flytte ut, fortsette å være kjærster, og så er fu konsrkvent på st du ikke besøker/møter ham de dagene han er full?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine

Husk: DU kan aldri få han til å slutte å drikke - det er det HAN SELV som må gjøre. Ikke tro at du kan redde han - det kan du nemlig ikke!

du kan prate mde han til du blir blå i ansiktet - forklare hvorfor du ikke liker det og blablabla - men så lenge HAN SELV ikke ser at det er et problem, finnes det heller ingen løsning på det. Han eier problemet - og han må selv innse at han må løse det.

Du kan sikkert ta nok en prat med han - men bare husk at det kun er han som kan gjøre noe med dette.

sender deg en klem, det er ingen enkel situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til han at du ser at han blir rastløs av å gå uvirksom uten alkohol. Foreslå å gå til en psykolog for å ta tak i det. Jeg tror at målet hans bør være å på en eller annen måte å få lært seg å kose seg og slappe av uten alkohol.

Det er jo ikke sikkert at det er alkoholen som er problemet. Det kan liksågodt være uroen og rastløsheten. Men mest sannsynlig har det blitt en god blanding.

Hva kan man livsstilsmessig gjøre for å motvirke uro?

Jeg tenker på trening, kos, søvn og kosthold, og kanskje også alliere seg med en nabo med hund, og tilby seg å lufte hunden regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for god støtte, liker spesielt det med finne på ting, og holde ham opptatt. Liker og det om at jeg ikke skal være med ham de dagene han selv velger drikkingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...