Gå til innhold

Bra dokumentarfilmer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

Netflix har et nærmest uendelig utvalg av dokumentarer, og det er mye spennende der.

Jeg så nylig en som heter Vegutated, den var ganske spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sant, men jeg har netflix bare på mobilen der jeg sitter, og netflix krever tilkobling til åpent nettverk. Nettverket her i bygget er for så dårlig..

Får prøve litt til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadySizz

Takk for alle gode tips,har allerede begynt å sett noen av de :)

Har ett par tips selv også,og dette er to dokumentarer jeg har sett flere ganger.

http://documentaryheaven.com/stephen-fry-the-secret-life-of-the-manic-depressive/

og

http://documentaryheaven.com/terry-pratchett-choosing-to-die/

Den første handler om S.Fry som åpenthjertlig prater om sine psykiske plager,noe flere burde gjort i mine øyne :)

Den andre er helt fantastisk. Det tar opp temaet om å få hjelp til å dø eller ikke. Noe sterke scener,veldig rørende men meget vakker dokumentarfilm. Anbefales på det varmeste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose

http://www.youtube.com/watch?v=Hm7Babs_FJU

Sterkt og bra om dyreplaging...advarer mot sterke scener.

VELDIG sterke scener!!!!

Jeg var så ufattelig dum at jeg satt meg til og skulle se denne dokumentaren. Etter 20 minutter satt jeg bare å ristet og gråt, og slet mye med de scenene jeg så flere uker etterpå. Prøver å tenke minst mulig på den, den er så fæl, fy faen... Men de som er litt mer "tykkhudet" enn meg takler nok å se den, for i bunn og grunn er det en bra dokumentar (iallefall etter det jeg har lest om den). Men gud, så fælt. Og ja, jeg stoppet etter 20 minutter. Greide faen ikke mer. Å se A Serbian Film uten å lukke øynene er null problem, men å se den der er overhodet ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose

Noen som forresten vet om noen bra dokumentarer som omhandler psykiske sykdommer? Eventuelt dokumentarer om selvskading? Vet at det finnes mange der ute, men er på jakt etter en skikkelig bra en. Gjerne en dokumentar om bipolar lidelse, depresjon og andre forskjellige lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MajaKaja

Noen som forresten vet om noen bra dokumentarer som omhandler psykiske sykdommer? Eventuelt dokumentarer om selvskading? Vet at det finnes mange der ute, men er på jakt etter en skikkelig bra en. Gjerne en dokumentar om bipolar lidelse, depresjon og andre forskjellige lidelser.

Det er en dokumentar med Stephen Fry som heter The Secret Life of the Manic Depressive. Har ikke fått sett den selv ennå, men har hørt at den skal være bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Loverdose

Det er en dokumentar med Stephen Fry som heter The Secret Life of the Manic Depressive. Har ikke fått sett den selv ennå, men har hørt at den skal være bra :)

Tusen takk, skal sjekke den ut i løpet av dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELDIG sterke scener!!!!

Jeg var så ufattelig dum at jeg satt meg til og skulle se denne dokumentaren. Etter 20 minutter satt jeg bare å ristet og gråt, og slet mye med de scenene jeg så flere uker etterpå. Prøver å tenke minst mulig på den, den er så fæl, fy faen... Men de som er litt mer "tykkhudet" enn meg takler nok å se den, for i bunn og grunn er det en bra dokumentar (iallefall etter det jeg har lest om den). Men gud, så fælt. Og ja, jeg stoppet etter 20 minutter. Greide faen ikke mer. Å se A Serbian Film uten å lukke øynene er null problem, men å se den der er overhodet ikke mulig.

Hvis det er den filmen jeg tror det er så må jeg innrømme at den stakk langt inn i sjelen ja. Storfekjøtt à la storkonsumproduksjon som Burger King eller McDonalds blir aldri det samme (har uansett ikke spist det på mange år). Svineslaktingen var også jævlig for å si det veldig mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av Louis Theroix er nevnt, synes faktisk alle var veldig bra. Spesielt "The most hated familiy in America" og oppfølgeren.

"You betch'a", en 'mockumentar' om Sarah Palin og hennes innflytelse i lokalpolitikken er ganske underholdende.

"Ambassadøren" av dansken Mads Brugger, så jeg tilfeldigvis for en liten stund siden, ganske bra.

Etter mange av forslagene som har dukket opp i tråden så kan det se ut til at det blir en god helg med mye kaffedrikking foran tv'en/pc'en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose

Hvis det er den filmen jeg tror det er så må jeg innrømme at den stakk langt inn i sjelen ja. Storfekjøtt à la storkonsumproduksjon som Burger King eller McDonalds blir aldri det samme (har uansett ikke spist det på mange år). Svineslaktingen var også jævlig for å si det veldig mildt.

Husker scenen som inneholdt en hund og en bossbil, jeg. Det skjærer fortsatt i hjertet når jeg tenker på den scenen. At jeg ikke lukket øynene!! Hvilke flere scener som er der vet jeg ikke, men etter den scenen greide jeg ikke mer altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker scenen som inneholdt en hund og en bossbil, jeg. Det skjærer fortsatt i hjertet når jeg tenker på den scenen. At jeg ikke lukket øynene!! Hvilke flere scener som er der vet jeg ikke, men etter den scenen greide jeg ikke mer altså.

Hmm.. mulig det var Food Inc, jeg tenkte på. Så den var nevnt lenger oppe og kom på at jeg har sett den også. Grusomt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en dokumentar med Stephen Fry som heter The Secret Life of the Manic Depressive. Har ikke fått sett den selv ennå, men har hørt at den skal være bra :)

Den ER veldig bra! :-)

Ellers liker jeg filmer om fjell/klatring og folk som har overlevd mot alle odds.. "Touching the Void" om Joe Simpson, klatreren som overlevde et fall under nedstigning av Siula Grande i den peruianske delen av Andesfjellene, er genialt laget. "The Beckoning Silence" om klatreren Toni Kurz og hans team som forsøkte å bestige Die Eiger i 1936. Tror jeg glemte å puste ved flere anledninger da jeg så denne..

Ellers er jo Louis Theroux helt konge da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her er helt OK. Jeg har sett en annen om akkurat samme opplegget som var mye bedre, og gikk mer i dybde, men husker dessverre ikke hva den heter...

Er litt treig, og egenlig bare en lang reklame for for boken, men alikevell kan man plukke opp mye spennende info om hvordan ting ofte foregår i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det hadde jeg ikke fått med meg, en realityserie med mening. :) Skal sees!

Dette er de beste formen synes jeg også. Og leter alltid etter dette.

Bare å linke om dere finner noen. NRK har de bare liggende en liten stund.

Vet ikke om jeg liker dette innholdet, men men...

Russell Brand - et liv med rus

http://tv.nrk.no/program/koid24008412/russell-brand-et-liv-med-rus

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du er interessert i hvordan fattigdom har oppstått gjennom tidene, og vil ha en oversiktlig og morsom innføring, kan jeg varmt anbefale animasjonsfilmen som finnes i NRK sine arkiver; http://tv.nrk.no/serie/hvorfor-fattigdome/koid20000410/sesong-1/episode-1

...En annen god dokumentar, dersom du har litt interesse for økonomi, Wall Street og hvordan finansbransjen i Amerika egentlig styres, er The Inside Job (2010). Sterk og viktig dokumentar som overrasket meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Dokumentaren om Salman Rushdie (The Satanic Verses Affair) er veldig interessant og hele greia ligger på youtube :) For de som ikke vet hvem han er så er han en forfatter som det ble utstedt fatwa (dødsdom) på av overhodet i Iran på grunn av det han hadde skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...