Gå til innhold

Egg fra frittgående høns best?

Portvinpiken

Anbefalte innlegg

Svarte svingende...!!! Jeg har faktisk trodd at "frittgående høns" hadde noenlunde plass å gå fritt på. :klaske: Mitt ca. eneste praktiske bidrag til dyrevern har vel vært å kjøpe "egg fra frittgående høner" når jeg har kommet over det.

Kjenner imidlertid ikke forskjell på om eggene kommer fra frittgående eller fengslede høns. Egg er egg.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

At frittgående høns har det fælt, ble vel kanskje mer kjent etter at Christine Koht tok det opp? Jeg bruker minst mulig egg, men de gangene jeg kjøper det, er det kun økologiske. Det burde ikke vært tillatt å kalle de frittgående hønsene for frittgående...

Her:

http://www.youtube.com/watch?v=OI6TjESzsYs

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra filmsnutt :-). Når var dette vist? Jeg har bodd til og fra Norge i mange år, så har dessverre ikke fått med meg dette. Dessverre ser det ut til at det ikke bare er jeg som ikke har fått det med meg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Herlige Koth.

Jeg er ganske sjokka over hvor mange som ikke vet, men mer sjokka over de som vet men som gir faen. Jeg er jo veldig for at man skal bli mer bevisste den maten man spiser. Vite hvor den kommer fra og hvordan den faktisk har levd. Vet jo at det finnes hauger av folk, som aldri har vært i et grisefjøs eller kufjøs engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes de mange som ikke har vært i noe fjøs. Akkurat det synes jeg overhode ikke er noe rart. Det er jo relativt få som har bønder som driver matproduksjon i sin vennekrets kontra de som ikke har.

Jeg synes heller ikke det er rart at mange ikke vet... Det er jo nettopp det som bør være opp til diskusjon; nemlig om myndighetene lar produsentene slippe for lett unna med direkte feil informasjon og markedsføring. Jeg synes overhode ikke det er rart at folk flest tror at frittgående høns faktisk er nogenlune frittgående. Jeg tror nok mange evner å tenke at hønsene ikke løper rundt på store sletter, men at det er så ille som det virkelig er - det klandrer jeg heller myndighetene og produsentene for - misvisende markedsføring.

Heldigvis så har vi forbrukere blitt mer bevisst hva vi kjøper, og da må man jo forvente at myndighetene også lar oss få tilgang til den reelle informasjonen, og ikke lar produsentene få ture frem med bilder og reklamefilmer av høns og drøvtyggende, skravlende kuer som har det såååå godt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg er veldig enig i at f.eks myndighetene MÅ informere forbrukerene bedre. Men jeg mener også at forbrukerene forplikter seg selv i å prøve og innhente en viss informasjon om hva de spiser. Ikke ta alt for god fisk.

Som du sa Portvinpiken, så er det ikke så rart at alle vet (selv om jeg mener flere kunne vite) men jeg poengeterte at det er veldig mange som vet, men som gir faen. Og det er værre. Mye værre. Og det som gir meg totalt fnatt.

Selv er jeg oppvokst blant betong og asfalt men vet alikevel en god del om norsk landbruk. Til og med hatt ei kvige en hel vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

PS Portvinpiken - glemte og si tommelen opp for deg fordi du faktisk har lært og tatt til deg dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at f.eks myndighetene MÅ informere forbrukerene bedre. Men jeg mener også at forbrukerene forplikter seg selv i å prøve og innhente en viss informasjon om hva de spiser. Ikke ta alt for god fisk.

Som du sa Portvinpiken, så er det ikke så rart at alle vet (selv om jeg mener flere kunne vite) men jeg poengeterte at det er veldig mange som vet, men som gir faen. Og det er værre. Mye værre. Og det som gir meg totalt fnatt.

Selv er jeg oppvokst blant betong og asfalt men vet alikevel en god del om norsk landbruk. Til og med hatt ei kvige en hel vinter.

Enig, MEN jeg mener også at vi som forbrukere må kunne ha en viss tilitt til at vi får bra informasjon fra produsentene. Altså - når det står frittgående på pakken, så forventer man automatisk at de kan gå litt fritt. Ikke at de fremdeles ikke har plass å røre seg nærmest. Det har overhode ingen logikk i seg.

Forbrukere har en viss plikt til å undersøke ja, men hvor er vi når produsentene eller da selgeren kan lyve og får lov til det av myndighetene? Hvis vi ikke kan stole på det vi får av informasjon - hvem kan vi da stole på? Jeg synes ikke man skal forvente at vi som forbrukere skal måtte google, lese oss opp på alle mulige produkter vi kjøper. Hvis jeg for eksempel blir tilbudt å kjøpe la oss si klær som IKKE blir laget gjennom barnearbeid, skal jeg da IKKE stole på det? Jeg skjønner at man ikke skal ta alt for god fisk, men hvis det er slik at vi ikke kan stole på noen av informasjonen, dvs at den er direkte feil - ja da er vi på veldig ville veier.

Det er forskjell på å være naiv og normalt oppegåene på hva man kjøper mener jeg :-)

Når det kommer til at mange gir blaffen. Ja dessverre er det for mange av de - men enn så lenge kan man jo ikke annet enn å opplyse med riktig info slik at folk har et valg.

Forøvrig kan jeg på det sterkeste anbefale boken "En nasjon av kjøtthuer". Den er veldig interessant hvis man har en interesse for maten vi spiser og landbruk både nasjonalt og internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ahh den boka skal jeg sjekke ut.

Ja jeg er helt enig med det altså. Bare på en litt annen måte :rulle:

Informasjonen suger. Den er missvisende og mangelfull. Eller til og med ikke-eksisterende i mine øyne. Derfor har jeg heller valgt å sjekke opp selv - og blitt rystet. Jeg er enig i at informasjonen MÅ bedres, men det er også litt latskap og ikke tillegne seg informasjon eller stole på den informasjonen man får.

Når jeg så ofte får høre at folk driter i å sjekke ut, for maten ligger jo der klar i kjøledisken på Rimi. Så hvorfor bry seg? Det er noe som frustrerer meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg syns det er helt greit om folk driter i hvordan hønene har det og kjøper det de vil. Jeg bare tåler ikke hyklere eller folk som på død og liv skal lure seg selv. Folk som nekter å inrømme ovenfor seg selv eller andre at kanskje ikke alle norske høner løper rundt på enorme gress-sletter i hardangervidda slik Tine prøver å innbilde oss at kuene deres gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten betre for hønene og vera i bur. Når dei er "frittgåande" (altså opptil tusenvis av høner inne i eit fjøs), vert det alltid nokon som vert hakka på. Har jobba i hønsehus før. Kvar morgon låg det daude høner på golvet, som hadde vorte hakka i hjel av medhøns... Kjempeflott liv...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten betre for hønene og vera i bur. Når dei er "frittgåande" (altså opptil tusenvis av høner inne i eit fjøs), vert det alltid nokon som vert hakka på. Har jobba i hønsehus før. Kvar morgon låg det daude høner på golvet, som hadde vorte hakka i hjel av medhøns... Kjempeflott liv...

Så det du sier er at det er bedre for høns å ha så lite plass inne i et bur at de faktisk ikke klarer å bevege seg og hakke?

Saken er den av hvis vi skal opprettholde (og stadig øke) produksjonen av egg og kjøtt fra høns, så ville det ikke være lønnsomt å ha de på best mulig måte for hønsene. Så hva gjør vi da? Skal vi slutte å spise kylling, spise mindre egg og kylling, kreve mer fra produsentene, eller akseptere det som det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at det er bedre for høns å ha så lite plass inne i et bur at de faktisk ikke klarer å bevege seg og hakke?

Saken er den av hvis vi skal opprettholde (og stadig øke) produksjonen av egg og kjøtt fra høns, så ville det ikke være lønnsomt å ha de på best mulig måte for hønsene. Så hva gjør vi da? Skal vi slutte å spise kylling, spise mindre egg og kylling, kreve mer fra produsentene, eller akseptere det som det er?

Ta det der med ein klype salt då, eg prøvde berre å få fram eit poeng ;) Og det poenget var at "frittgåande høns" ikkje har det spesielt bra. Dei bur ofte fleire tusen høner saman i trange fjøs, dei hakkar kvarandre i hjel i tur og orden, har generelt lite med fjør og lev korte liv.

Nei, det er ikkje lønsomt at hønsa (eller andre dyr for den del) har det best mogleg. Så då vert jo spørsmålet - er me villege til å betale meir for at dyra skal ha det bra? Både i form av meir subsidier til bøndene, og i form av dyrare mat. Diverre har me ein kultur i Noreg for at maten me et til kvardags skal vera billeg og dårleg. Mat er relativt sett veldig billeg i Noreg, både samanlikna med andre land og samanlikna med prisane for nokre tiår sidan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det der med ein klype salt då, eg prøvde berre å få fram eit poeng ;) Og det poenget var at "frittgåande høns" ikkje har det spesielt bra. Dei bur ofte fleire tusen høner saman i trange fjøs, dei hakkar kvarandre i hjel i tur og orden, har generelt lite med fjør og lev korte liv.

Nei, det er ikkje lønsomt at hønsa (eller andre dyr for den del) har det best mogleg. Så då vert jo spørsmålet - er me villege til å betale meir for at dyra skal ha det bra? Både i form av meir subsidier til bøndene, og i form av dyrare mat. Diverre har me ein kultur i Noreg for at maten me et til kvardags skal vera billeg og dårleg. Mat er relativt sett veldig billeg i Noreg, både samanlikna med andre land og samanlikna med prisane for nokre tiår sidan.

Enig. Og dette med at frittgående høns ikke har det godt var vel egentlig hele poenget mitt med hovedinnlegget også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

JA! Her i Norge bruker vi så lite penger på mat, at det der hadde vi tålt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da beklager jeg at jeg ikke har fått med meg den "kjente saken" altså. Forhåpentligvis har resten av befolkningen fått det med seg. Merkelig at folk da fremdeles tror at de frittgående virkelig er frittgående.

Denne informasjonen er egentlig ikke så vanskelig å få med seg.

Den står på innsiden av eggpakkene fra "frittgående høns", så vidt jeg husker ;)

...og så sprang nesten hele KG inn i kjøleskapet for å sjekke...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne informasjonen er egentlig ikke så vanskelig å få med seg.

Den står på innsiden av eggpakkene fra "frittgående høns", så vidt jeg husker ;)

...og så sprang nesten hele KG inn i kjøleskapet for å sjekke...

Og siden jeg ikke har det i hus, så kan du kanskje sjekke for meg hva som står`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden jeg ikke har det i hus, så kan du kanskje sjekke for meg hva som står`?

Du tenkte at når jeg skrev "så vidt jeg husker", så var det fordi jeg hadde det i hus, men ikke gadd å sjekke? ;)

Her - bilde fra innsiden av en kartong: *lenke fra Google*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ca 1% av kyllingene som blir hakkekyllinger og dør eller dør av andre grunner.<br /><br /> Anonym poster: 3067c456056649f58442ed87cbc282d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 1% av kyllingene som blir hakkekyllinger og dør eller dør av andre grunner.<br /><br /> Anonym poster: 3067c456056649f58442ed87cbc282d9

Sier hvem? Lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...