AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #1 Del Skrevet 12. juli 2012 Pappa på 67 år har nettopp arvet en stor sum penger. Han er fremdeles i jobb og gift med min mor som er hjemmeverende. Hans tante døde og han har nå arvet henne da hun ikke hadde barn. Han har satt pengene inn på sin brukskonto og der ser de ut til at de blir. Virker ikke som han har satt opp noen plan på hva pengene skal brukes til eller hvor han skal plassere de. Mamma og min bror har prøvd snakke med han om at det kan være lurt plassere de et sted der de renter seg eller et aksjefond eller noe slik men virker ikke som det er av intresse, Eneste han er villig til og gå med på og bruke pengene til er litt oppussing av hytta. Jeg kjenner jeg er litt småskuffa at han ikke tilbyr og gi litt til oss tre barna. Vi er alle i nyetableringsfasen. Jeg skal gifte meg snart og i den forbindelse er det mye utgifter til dette men han tilbyr ikke betale noe som helst. Min bror er nettopp ferdig utdannet med ganske høyt studielån og betaler mye for en leilighet han leier. Jeg mener pappa burde gitt han noe i egenkapital så han kunne få kjøpt seg en leilighet. Min søster har vært gjennom en tøff skilsmisse og har to småbarn og leier leilighet som hun og betaler mye for. Synes pappa her og burde bidratt med og kansje hjulpet slik at hun kunne få kjøpt seg en leilighet. Sikre sine eneste barnebarn en god fremtid men neida. Han sitter og gnurer på pengene. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta opp hva jeg mener. Jeg vil jo ikke virke grådig vil bare han skal forstå at det i min mening er riktig og bruke noe av pengene på disse tingene. Han vil jo til tross for at han hadde hjulpet oss tre barna hatt masse penger igjen. Noen gode råd? Anonym poster: 08d38181075ca3d49175f8fcd6a88b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestefaen Skrevet 12. juli 2012 #2 Del Skrevet 12. juli 2012 Det er hans penger og dere må lære å klare dere selv. Å mase om andre meneskers penger, selv om det er foreldrene dine, er en uting. Lov å spørre om hjelp, så klart, men et nei skal du ta uten å mukke. Penger er roten til alt ondt, noe dette innlegget demonstrerer tydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 12. juli 2012 #3 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) "And the vultures are circling the target." Forkastelig å lese HI. Endret 12. juli 2012 av -Leon- 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 12. juli 2012 #4 Del Skrevet 12. juli 2012 Forstår tankegangen din, men det er hans arv. Han må få lov til å gjøre som han vil med arven uten at noen blander seg opp i det. Kanskje du og dine søsken får en overraskelse senere. Lurt å ikke si noe i det hele tatt synes jeg. La det forbli en sak mellom foreldrene dine. Kanskje han for en gangs skyld synes det er deilig å ha mange penger som han kan gjøre hva han vil med. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pita27 Skrevet 12. juli 2012 #5 Del Skrevet 12. juli 2012 Det er hans penger og han kan gjøre det han vil med de. Skulle jeg ha sagt noe, så var det for å gi gode råd mtp avkastning, høyrentekonto etc. Selvom han ikke har gitt uttrykk for det, så kan han jo ha en plan med pengene. Hadde dette vært min far, så hadde jeg ikke forlangt å få, men heller satt pris på om jeg var heldig og fikk. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plix Skrevet 12. juli 2012 #6 Del Skrevet 12. juli 2012 Hva han gjør med pengene er hans sak. Jeg ville ikke delt ut til barna mine om de minnet meg på hvor mye de trenger penger, etter jeg hadde vunnet lotto eller arvet slik som faren din. Mitt råd må bli at dere burde holde dere unna den delen, han har mistet sin tante og det skulle ikke blitt sett på som en inntekt for dere barna? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 12. juli 2012 #7 Del Skrevet 12. juli 2012 Hans penger, hans valg, du er grådig. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armitage Skrevet 12. juli 2012 #8 Del Skrevet 12. juli 2012 Pappa på 67 år har nettopp arvet en stor sum penger. Han er fremdeles i jobb og gift med min mor som er hjemmeverende. Hans tante døde og han har nå arvet henne da hun ikke hadde barn. Han har satt pengene inn på sin brukskonto og der ser de ut til at de blir. Virker ikke som han har satt opp noen plan på hva pengene skal brukes til eller hvor han skal plassere de. Mamma og min bror har prøvd snakke med han om at det kan være lurt plassere de et sted der de renter seg eller et aksjefond eller noe slik men virker ikke som det er av intresse, Eneste han er villig til og gå med på og bruke pengene til er litt oppussing av hytta. Jeg kjenner jeg er litt småskuffa at han ikke tilbyr og gi litt til oss tre barna. Vi er alle i nyetableringsfasen. Jeg skal gifte meg snart og i den forbindelse er det mye utgifter til dette men han tilbyr ikke betale noe som helst. Min bror er nettopp ferdig utdannet med ganske høyt studielån og betaler mye for en leilighet han leier. Jeg mener pappa burde gitt han noe i egenkapital så han kunne få kjøpt seg en leilighet. Min søster har vært gjennom en tøff skilsmisse og har to småbarn og leier leilighet som hun og betaler mye for. Synes pappa her og burde bidratt med og kansje hjulpet slik at hun kunne få kjøpt seg en leilighet. Sikre sine eneste barnebarn en god fremtid men neida. Han sitter og gnurer på pengene. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta opp hva jeg mener. Jeg vil jo ikke virke grådig vil bare han skal forstå at det i min mening er riktig og bruke noe av pengene på disse tingene. Han vil jo til tross for at han hadde hjulpet oss tre barna hatt masse penger igjen. Noen gode råd? Anonym poster: 08d38181075ca3d49175f8fcd6a88b89 Jeg har et godt råd. Slutt å forvent at andre skal betale for deg. Lag deg en sparekonto og spar til hus, bil og bryllup. Er litt dumt å komme i ettertid å klage på at man ikke har penger til sånt om man ikke har gjort en innsats for å skaffe de pengene selv. Det går an å planlegge litt på forhånd. Synes det er bortskjemte holdninger å forvente at andre skal betale slike ting for en bare fordi de har pengene til det. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 12. juli 2012 #9 Del Skrevet 12. juli 2012 ts ikke forventet noen ting jeg, men bare synes det ville vært normalt at en far vil når han plutselig har masse penger hjelper barna sine litt. Jeg har alltid klart meg selv. Kjøpt meg leilighet osv selv med masse lån da og har utdanning som jeg har betalt selv. Jeg og min kjæreste klarer nok og og fikse bryllupet selv men jeg tenker mest på min søster som uheldigvis måtte skille seg da mannen var utro og fant seg en annen dame mens hun var høygravid og min bror som har tatt lang utdanning og mye studielån. Synes som foreldre at det i slike situasjoner at det kunne vært hyggelig at han hjalp til så de fikk livene sine på rett spor igjen. Isteden for at de bare står på hans brukskonto. Jeg blir overasket over hvor egosentrisk samfunnet har blitt om det er det som er den gjenerelle holdningene at man ikke engang vil hjelpe sine egne barn til en bedre fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #10 Del Skrevet 12. juli 2012 Å ha råd til hus når de er unge og være gjeldsfri er noe som de færreste opplever. Så det er vel egentlig ikke synd på søsknene dine. Er mange som må jobbe hardt og lenge for å få råd til det de ønsker seg. Det er ingen menneskerett å ha egen bolig vel? Kjipt for søstera di som måtte skilles pga. en utro mann, men penger kan vel ikke fikse ekteskapet hennes. Og om hun var smart så sørget hun vel for at hun var økonomisk selvhjulpen før hun gikk inn i dette ekteskapet håper jeg. Og at ting ville bli fordelt riktig i ettertid om noe skulle skje. Hva hadde dere gjort om ingen hadde penger til å hjelpe? Dere hadde vel klart dere da også vil jeg tro. Så legg bort disse tankene om at faren din burde hjelpe dere økonomisk bare fordi han har mulighet til det. Og sørg for dere selv. Du kommer ihvertfall ingen vei med slike tanker. Om han ikke vil gi bort penger til dere, så er det lite dere kan gjøre med det. Da får dere vente til dere arver ham til slutt. Anonym poster: 3d10aef1f7187c23b5b10dde58ebbe57 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armitage Skrevet 13. juli 2012 #11 Del Skrevet 13. juli 2012 ts ikke forventet noen ting jeg, men bare synes det ville vært normalt at en far vil når han plutselig har masse penger hjelper barna sine litt. Jeg har alltid klart meg selv. Kjøpt meg leilighet osv selv med masse lån da og har utdanning som jeg har betalt selv. Jeg og min kjæreste klarer nok og og fikse bryllupet selv men jeg tenker mest på min søster som uheldigvis måtte skille seg da mannen var utro og fant seg en annen dame mens hun var høygravid og min bror som har tatt lang utdanning og mye studielån. Synes som foreldre at det i slike situasjoner at det kunne vært hyggelig at han hjalp til så de fikk livene sine på rett spor igjen. Isteden for at de bare står på hans brukskonto. Jeg blir overasket over hvor egosentrisk samfunnet har blitt om det er det som er den gjenerelle holdningene at man ikke engang vil hjelpe sine egne barn til en bedre fremtid. Den beste hjelpen man gir sine barn er evnen til å være selvhjulpne mener nå jeg. Er mange som må betale bryllupet, utdanningen og boligen sin selv. Det er det som jeg regner som normalt i hvertfall. Tviler på at dere ikke kan få en bra fremtid bare fordi faren deres ikke betaler gjelda deres, gir dere penger til bolig eller finansierer bryllupet deres. I vårt moderne samfunn hvor folk har all anledning til å lykkes i livet så lenge de trår til og gjør en innsats selv, så synes ikke jeg at dere skal klage egentlig. Dere har full mulighet til å skape den fremtiden dere vil ha på egen hånd og med egne penger. Dere må ikke ha deres fars penger for det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 13. juli 2012 #12 Del Skrevet 13. juli 2012 Pappa på 67 år har nettopp arvet en stor sum penger. Omtrent hvor mye er det snakk om? Og hvor lenge er det siden? Er du sikker på at han har tenkt å sitte og ruge på pengene på brukskonto i fjern framtid? Én ting som er sikkert, er at om han er en sta type, så kommer han i hvert fall ikke til å gi noe om folk begynner å tigge. Men kanskje han overrasker deg og deler ut litt om dere oppfører dere pent, ev. til de av dere som oppfører dere pent. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LongKissGodnight Skrevet 13. juli 2012 #13 Del Skrevet 13. juli 2012 Det er din fars penger,ingen av barna hans har noe krav på en krone. Synes han skal få lov til å bestemme selv om han vil bruke pengene,framfor at alle rundt han maser på han hva han burde gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #14 Del Skrevet 13. juli 2012 Unnskyld meg. Men faren din har fått penger som er tiltenkt ham av tanten hans som døde og det første du tenker på er hvordan de pengene kan best mulig kan komme dere til gode? Synes alvorlig talt at du får vente til du arver noen selv. Dette er en arv som er tiltenkt din far. Ikke barna og barnebarna hans. Da får dere vente til han dør. Anonym poster: 3d10aef1f7187c23b5b10dde58ebbe57 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #15 Del Skrevet 13. juli 2012 TS. Hva om faren din faktisk vil bruke pengene på noe annet da? Han har kanskje bare ikke funnet ut hva enda? Synes du det er riktig at han skal bruke opp arven sin på å ordne opp i økonomien deres, fremfor å bruke den på noe han ønsker seg selv? Dette er penger som tanten hans ønsket at han skulle ha. Hvis hun ønsket at de skulle komme dere til gode, så hadde vel hun latt dere arve også. Anonym poster: 3d10aef1f7187c23b5b10dde58ebbe57 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dace Skrevet 13. juli 2012 #16 Del Skrevet 13. juli 2012 Synes det virker drøyt å snu dette rundt til å mene at faren din er egosentrisk som ikke vil dele pengene han har arvet. Det er jo faktisk hans penger, og du/dere som gjerne kunne tenke dere en del av dem. På den andre siden så kan jeg skjønne at du/dere kanskje er litt skuffet. Det er jo ikke uvanlig at foreldre strekker seg veldig langt for å hjelpe barna sine nå for tiden. Men man har virkelig ikke rett til å forvente noe som helst slikt når man er blitt voksen og skal kunne klare seg selv. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 13. juli 2012 #17 Del Skrevet 13. juli 2012 Ts her For meg hadde det iallefall vært en selvfølge og dele med min nærmeste familie om det var omvent. Jeg har alt hjulpet både bror og søster økonomisk i perioder de har slitt når jeg har hatt mulighet til det. Har og stilt opp for foreldrene mine på mange måter. Hadde jeg vunnet penger eller arvet hadde jeg delt. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til noe annet men mulig jeg er rar. Men han får gjøre som han vil med pengene. Jeg håper bare han går og får noen økonomiske råd så han ikke bare har de stående på brukskonto til 0 prosent rente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 13. juli 2012 #18 Del Skrevet 13. juli 2012 Hadde jeg vunnet penger eller arvet hadde jeg delt. Det sier de alle. Audun Lysbakken sa en gang i tiden at han ikke ønsket å tjene mer enn 2-300 000 boks, resten skulle partiet få. Men det var jo den gangen han bare tjente 2-300 000, det. Han "glemte" det visst da han kom litt høyere opp i politikken og selv fikk relativt høy lønn. Det er alltid lett å dele penger man ikke har! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #19 Del Skrevet 13. juli 2012 Min samboer arvet nylig en god del penger av sin tante som gikk bort. Tanten hans delte med sine søsken og husket alle av sine nevøer og nieser. Vi har hatt endel diskusjoner om min samboers arvepenger her hjemme. Han vil bruke mye på ny bil. Han har snakket med meg om å ta med meg på en fin ferie og jeg har igrunn ikke lyst at han skal bruke pengene sine på meg. Fordi jeg vet at dette er penger som kan hjelpe han videre i livet og som hans tante testamenterte til han. Tror du skal la dine fars penger være,uansett hva slags formål du selv føler at du har bruk for dem. Anonym poster: 1bed90bc61022009a59132eee8907c18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 13. juli 2012 #20 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg synes ta er menneskelig. Jeg ville nok også blitt skuffa om foreldrene mine uventet fikk mye penger og ikke delte med seg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå