Sugar&Spice Skrevet 12. juli 2012 #41 Del Skrevet 12. juli 2012 Øhm, sorry meg, bare et spørsmål, men vet du ikke at etnisitet og kultur i utbredt grad henger sammen og herunder også måte å oppdra barn på? Jeg regner med at du anser deg selv som "etnisk norsk" og som en del av "norsk kultur", og joa, det stemmer at en del nordmenn har slike holdninger som deg og stemmer FrP. Selv bor jeg i sentrum i Oslo, møter tiggere daglig, er en relativt spe og feminin jente og har på mine snart 30 år kun opplevd en halvaggro tigger som jeg måtte si "NEI!" til. Du og jeg har mao begge norsk oppdragelse, norsk kultur og er etnisk norske, men jeg vil på ingen måte inkluderes som en som tenker i samme baner som deg. Og til slutt: nei. VI kan nok ikke konkludere med noe. Du kan jo gjøre det for din egen del, men innlegget du siterte var overhode ikke noe som trakk i den retningen. Snakkfårræsjæl. Etnisitet trenger faktisk ikke ha noe med kultur eller oppdragelse å gjøre. For alt du vet kan jeg ha afrikanske foreldre, men være oppdratt med norsk kultur og "oppdragelsesmåte". Eller jeg kan ha helt norske foreldre som oppdrar meg som en indisk kvinne i kastesystem. Joa, det går an. Slike holdninger som meg? Holdningene mine kommer fra erfaringer. Hvis du ikke har møtt på aggresive tiggere er det jo fantastisk - men erfaringene mine er stikk motsatt. Da kan vi jo begynne å diskutere hvor vi har møtt de forskjellige tiggerne. Jeg har vært på Jernbanetorget og Oslo sentrum generelt to ganger daglig over LANG tid. Jeg skrev tidligere at ikke ALLE tiggere er aggresive og frekke, men at mange er det. Vi kan sikkert begynne å diskutere det også. Eller blir det ord mot ord- erfaring mot erfaring? Jeg snakket om mine erfaringer, du snakker om dine. Er da helt fair det, men hvis du skal si til meg at "ingen tiggere er aggresive" blir det jo feil siden mine erfaringer er helt motsatt. Og det derre "sånne som deg som stemmer FRP", det vil jeg gjerne ha meg frabedt. Jeg liker ikke sånne som deg som stemmer AP heller. Du skjønner vel selv at det blir for dumt, ikke sant? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestefaen Skrevet 12. juli 2012 #42 Del Skrevet 12. juli 2012 Vi satt på benken og drakk kaffe. Det kom en tigger/sigøyner som spurte om penger, jeg snudde meg og sa ingenting. Han derimot hylskrek på dama, " NEI NEI NEI STIKK HERFRA FOR FAEN" det var så høyt at jeg nesten fikk vondt i ørene mine, folk i nærheten snudde seg også. Jeg gidder nå ikke å date han mer, fordi dette viser egentlig bare hvordan menneske han er. Veldig respektløs og skummel. Synes uansett man ikke skal heve stemmen, jeg er ikke for tigging, men dette var unødvendig... Er veldig lei meg og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre...Gidder bare ikke å date han.. vet ikke om jeg overdriver heller... hva hadde du gjort selv? Anonym poster: 967a5b61d06898fc32c3802685400a6c Hva jeg hadde gjort? Jeg hadde dumpa henne tvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spruddelwasser Skrevet 12. juli 2012 #43 Del Skrevet 12. juli 2012 Jeg skjønner dere så godt som er imot slike typer som avvsier folk med en så sur fremferd mot andre som bare er ute etter en ting, selv så får jeg umiddelbart en avsmak for de som kvepser til på en kanskje ikke så uvennelig hendvendelse.. selv om det nå er slik at det mest sannsynlig er nok bare enda en av disse som bare er ute etter en ting. Selv om vedkommende står der og rasler med koppen så trenger en ikke være så tverr og avvisende bare fordi en synes at noen maser litt, alle trenger da litt hjelp engang i blandt så hvorfor ikke bare smile og si nei. Hvis man ikke umiddelbart blir kvitt denne stakkarslige sjelen som nå er på en måte under ens vinger, så trenger man ikke slå så hardt bare fordi man kan det uten at vedkommende tar igjen. Ja, slikt sier mye om hva som bor i en, det skal sannelig være visst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg Skrevet 13. juli 2012 #44 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg hadde ikke datet den personen flere ganger for det viser en holdning til andre mennesker jeg ikke liker. Det er helt greit å ikke like tigging, trenger ikke gi og det er bare å si nei. Men å spytte, slenge skjellsord og brøle eller være voldelig mot noe man ikke liker er å gå for langt syns jeg. Jeg kan godt ha en diskusjon oss i mellom om hvor forferdelig det er med tiggingen og hvor slitsomt det er med innpåslitne tiggere, men jeg ønsker ikke å la det gå utover tiggeren, utover det å ikke gi dem noe. Jeg går gjennom Oslo Sentrum hver dag og treffer på tiggere overalt, de fleste sitter bare der og det hører til sjeldenhetene at jeg opplever aggressive tiggere, de fleste godtar et nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 13. juli 2012 #45 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Nå er jeg litt OT her; men jeg må bare spørre(og jeg lurer sånn helt seriøst oppriktig uten å skulle kverrulere på det): Hva nøyaktig er det som vekker forakt og avsky for hjemløse mennesker? Jeg skjønner helt oppriktig seriøst ikke hvordan noen kan produsere forakt for det? Hva er årsaken til denne avskyen? Hva tenker du/dere når dere ser en hjemløs fyr/dame ligge i en park? Jeg prøver virkelig å forstå her.... Jeg føler selv ingen avsky, men er usikker på hvor fattig tiggeren egentlig er. For dét vet man jo ikke. Her om dagen gikk jeg forbi en sigøynerkvinne som satt med pengekruset godt plassert foran seg - samtidig satt hun og bablet i mobiltelefonen. En helt vanlig dag på jobben liksom... Det har hendt, for noen år siden, at økonomien har vært så skral at eneste sjansen for å få kjøpt litt brød var å samle sammen alle flaskene jeg fant i huset og pante. Mon tro at ikke tiggeren hadde litt mer å rutte med enn meg der og da? Og hva er terskelen for å tigge? For min del kan jeg ikke engang forestille meg hvor mørkt og trist det skulle ha vært før jeg gjorde noe slikt. Men hvor mye skal til for den gjengse tigger?? For øvrig hadde det vært en deal breaker for meg dersom en mann ropte slik etter folk! Endret 13. juli 2012 av Sobril Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 13. juli 2012 #46 Del Skrevet 13. juli 2012 Vi satt på benken og drakk kaffe. Det kom en tigger/sigøyner som spurte om penger, jeg snudde meg og sa ingenting. Han derimot hylskrek på dama, " NEI NEI NEI STIKK HERFRA FOR FAEN" det var så høyt at jeg nesten fikk vondt i ørene mine, folk i nærheten snudde seg også. Jeg gidder nå ikke å date han mer, fordi dette viser egentlig bare hvordan menneske han er. Veldig respektløs og skummel. Synes uansett man ikke skal heve stemmen, jeg er ikke for tigging, men dette var unødvendig... Er veldig lei meg og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre...Gidder bare ikke å date han.. vet ikke om jeg overdriver heller... hva hadde du gjort selv? Anonym poster: 967a5b61d06898fc32c3802685400a6c Dersom jeg var han ville jeg iallefall ikke datet deg mer. Du bare snudde deg rundt og sa ingenting? Latet som det andre mennesket ikke eksisterte? For et menneskesyn... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk.Franzen Skrevet 13. juli 2012 #47 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Dersom jeg var han ville jeg iallefall ikke datet deg mer. Du bare snudde deg rundt og sa ingenting? Latet som det andre mennesket ikke eksisterte? For et menneskesyn... For alt du vet kan hun ha blitt så satt ut av hendelsen av hun reagerte med å ikke si noe der og da. Vil dessuten påstå at det er datens menneskesyn det er noe galt med, og ikke ts sitt. Endret 13. juli 2012 av Frk.Franzen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 13. juli 2012 #48 Del Skrevet 13. juli 2012 For alt du vet kan hun ha blitt så satt ut av hendelsen av hun reagerte med å ikke si noe der og da. Vil dessuten påstå at det er datens menneskesyn det er noe galt med, og ikke ts sitt. Det er du jo i din rett til å mene. Jeg mener at ts ikke har noe særlig bedre menneskesyn selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norah Skrevet 13. juli 2012 #49 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg føler selv ingen avsky, men er usikker på hvor fattig tiggeren egentlig er. For dét vet man jo ikke. Her om dagen gikk jeg forbi en sigøynerkvinne som satt med pengekruset godt plassert foran seg - samtidig satt hun og bablet i mobiltelefonen. En helt vanlig dag på jobben liksom... Det har hendt, for noen år siden, at økonomien har vært så skral at eneste sjansen for å få kjøpt litt brød var å samle sammen alle flaskene jeg fant i huset og pante. Mon tro at ikke tiggeren hadde litt mer å rutte med enn meg der og da? Og hva er terskelen for å tigge? For min del kan jeg ikke engang forestille meg hvor mørkt og trist det skulle ha vært før jeg gjorde noe slikt. Men hvor mye skal til for den gjengse tigger?? For øvrig hadde det vært en deal breaker for meg dersom en mann ropte slik etter folk! Hvis du er usikker på hvor fattig tiggeren er kan du lese artikkelen jeg linket til. Og ja, så kommer jo de vanlige argumentene med organisert tigging - som ikke på noen måte skal støttes - men nå er det engang slik at politiet i Oslo klart og tydelig sier hovedandelen av tiggingen ikke er organisert og ikke har bakmenn. Disse som sitter og snakker i telefonen har ikke en egen telefon, de deler gjerne en telefon mellom seg. NRK sjekket bakgrunnshistoriene til flere av tiggerne som blant annet oppholder seg her(og jeg kjenner flere av dem igjen på gata) - og historiene er ikke løgn. De drar hit for å tigge, mens barna sitter alene igjen i en nedslitt rønne. De er helt alene, uten foreldrene og uten en fremtid. Etter mitt syn er det helt OK å ikke gi tiggerne penger - i det henseende at man ønsker å bedre livskårene deres på en mer langsiktig måte, men det virker ikke å interesse noen spesielt. Det er ikke akkurat noen som begynner på diskutere EUs rammeprogram for sosial inkludering når de ser tiggere. De vil bare at "de skal se til helvete å komme seg hjem så vi slipper å se avskummet". Romfolket er virkelig de laveste av de lave i samfunnet nå, og blir ikke ansett som mennesker. Terskelen for eksempelvis den ene tiggeren i NRK dokumentaren var at babyen hennes trengte operasjon - som hun ikke hadde råd til, det kostet noen tusen euro. Da ville vel både jeg og du tigget om penger - men det trenger vi ikke fordi vi har gratis helsevesen. Og jeg lurer fortsatt på hvorfor folk flest tror de på noen måte har fortjent dette mer enn folk som har blitt født i et annet land uten disse fordelene. Vi er liksom "respektable" mens de er søppel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 13. juli 2012 #50 Del Skrevet 13. juli 2012 Vi satt på benken og drakk kaffe. Det kom en tigger/sigøyner som spurte om penger, jeg snudde meg og sa ingenting. Han derimot hylskrek på dama, " NEI NEI NEI STIKK HERFRA FOR FAEN" det var så høyt at jeg nesten fikk vondt i ørene mine, folk i nærheten snudde seg også. Jeg gidder nå ikke å date han mer, fordi dette viser egentlig bare hvordan menneske han er. Veldig respektløs og skummel. Synes uansett man ikke skal heve stemmen, jeg er ikke for tigging, men dette var unødvendig... Er veldig lei meg og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre...Gidder bare ikke å date han.. vet ikke om jeg overdriver heller... hva hadde du gjort selv? Anonym poster: 967a5b61d06898fc32c3802685400a6c Det som hadde vært kul reaksjon er jo å reise seg opp, og si ha det bra til daten, for så resolutt å gå bort til tiggerdama og invitere henne til en bedre middag, og en romantisk aften. Så kunne gutten sitte der , lett forfjamset og ettertenksom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 13. juli 2012 #51 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg stoler mer på Oslopolitiets uttalelser enn jeg gjør av NRKs dokumentarer. Jeg føler at NRK er utrolig venstrevridde, spesielt i denne debatten. Det er også DB, VG og Nettavisen. Politiet sier at de ikke har funnet noe særlig bakmenn, og det er jo greit. Men visste du at en stoor prosent av de som settes i arrest i oslo har rumensk/roma bakgrunn, og blir buret inne for vinningsforbrytelser, innbrudd, lommetyveri osv? Neppe, for det skrives det svært lite om i media. Blant annet fordi da faller venstresidens "alle er mennesker og disse har det helt forferdelig"-syn i grus. Det er jo forståelig å ikke ville vinkle inn saken på den måten. Men jeg syns det er trist. Media skal ha et kritisk blikk til mye av det som foregår - her syns jeg det er lite tenke-lenger-enn-nesa-rekker. JA, disse er også folk. Og folk skal behandles med respekt. Men for å være ærlig så syns jeg ikke de akkurat fortjener noe særlig respekt når de gang på gang på gang nasker, stjeler og tigger til seg. De skriker om rettighetene sine - men har glemt pliktene sine. Nemlig å arbeide, skatte og gi tilbake til samfunnet. For det er sånn det er i Norge - uansett hva slags bakgrunn du har. Får du ikke jobb må du dra et annet sted og prøve der, eller dra hjem igjen. Thats life. De er ikke søppel - de er en egen folkegruppe som i mange år har blitt forfulgt og aldri kommet seg opp og frem i jobb og utdanning. Så kan vi jo lure da, på om det er VÅRT samfunn det er noe galt med, eller deres. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 13. juli 2012 #52 Del Skrevet 13. juli 2012 Norah (får ikke sitert akkurat nå - hersens telefon)... Jeg er for såvidt enig i alt du sier. Nå har ikke jeg lest artikkelen du linket til enda, og jeg husker heller ikke når tiggerboomen begynte her i Norge. Det som er helt klart er vel at dette er relativt nytt, og nytt = skummelt for den gjengse nordmann. For noen år siden ga jeg alltid penger til tiggere, men da dreide det seg stort sett om narkomane og det skjedde kanskje en gang annenhver måned. Nå ser man en tigger omtrent rundt hvert hushjørne, og om jeg skulle gitt til alle kunne jeg like gjerne startet samme bedrift selv. Jeg må innrømme at jeg har fulgt for lite med til å vite HVA disse menneskene sliter med, men det er selvsagt synd på dem og alle burde ha bedre levevilkår enn at man skulle behøve å tigge. Jeg forstår samtidig at når parker blir nedgriset av menneskeavføring, så er dette med på at folk ikke ser på romfolket som noe annet enn griser. Kan bare snakke på egne vegne, men dersom jeg måtte gå til det skrittet at å tigge var eneste utvei, ja - så hadde jeg også ryddet etter meg. Så det er vel nettopp dette som trigger folk mest og som vanskeliggjør å se på fem som likeverdige? Når det gjelder desperate nordmenn i nød så har jeg forstått det slik at vår form for tigging er å få tv2 til å lage en reportasje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norah Skrevet 13. juli 2012 #53 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg stoler mer på Oslopolitiets uttalelser enn jeg gjør av NRKs dokumentarer. Jeg føler at NRK er utrolig venstrevridde, spesielt i denne debatten. Det er også DB, VG og Nettavisen. Politiet sier at de ikke har funnet noe særlig bakmenn, og det er jo greit. Men visste du at en stoor prosent av de som settes i arrest i oslo har rumensk/roma bakgrunn, og blir buret inne for vinningsforbrytelser, innbrudd, lommetyveri osv? Neppe, for det skrives det svært lite om i media. Blant annet fordi da faller venstresidens "alle er mennesker og disse har det helt forferdelig"-syn i grus. Det er jo forståelig å ikke ville vinkle inn saken på den måten. Men jeg syns det er trist. Media skal ha et kritisk blikk til mye av det som foregår - her syns jeg det er lite tenke-lenger-enn-nesa-rekker. Joda, det skrives det mye om i media. Og alle er klar over det. Jeg har selv blitt frastjelt lommeboka mi av organiserte tyver - men det var fortsatt ikke de samme jeg går forbi hver dag. Oslopolitiet er forøvrig de som uttaler seg i dokumentaren, og om du leste det jeg skrev så skrev jeg OSLOPOLITIET sier at hovedandelen ikke er organisert. Det at du sidestiller kriminelle handlinger av den typen med det å være menneske eller ikke, og anser det som at "dermed har de det ikke forferdelig" er jo helt åndssvakt og bekrefter den inntrykket jeg fikk av holdningene dine tidligere i debatten. Jeg fatter ikke at du gidder bruke energien din på å se ned på andre menneskegrupper på den måten, det er alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SemperFi Skrevet 13. juli 2012 #54 Del Skrevet 13. juli 2012 Idiotisk å droppe han for en bagatell. Si ifra til han at det å skrike på den måten er uakseptabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 13. juli 2012 #55 Del Skrevet 13. juli 2012 Joda, det skrives det mye om i media. Og alle er klar over det. Jeg har selv blitt frastjelt lommeboka mi av organiserte tyver - men det var fortsatt ikke de samme jeg går forbi hver dag. Oslopolitiet er forøvrig de som uttaler seg i dokumentaren, og om du leste det jeg skrev så skrev jeg OSLOPOLITIET sier at hovedandelen ikke er organisert. Det at du sidestiller kriminelle handlinger av den typen med det å være menneske eller ikke, og anser det som at "dermed har de det ikke forferdelig" er jo helt åndssvakt og bekrefter den inntrykket jeg fikk av holdningene dine tidligere i debatten. Jeg fatter ikke at du gidder bruke energien din på å se ned på andre menneskegrupper på den måten, det er alt. Jeg sier jo at de er mennesker uansett? Det er det jo ikke mange som mener. Det handler ikke om å se ned på menneskegruppen, men å se ned på de som begår kriminelle handlinger og ikke følger norsk lov. Det at mange av de faller i samme gruppe er trist, men det er sånn det er. Det betyr ikke at jeg tror at ALLE tiggerne er "søppel", som noen av dere hinter til. Tiggerboomen har forsåvidt vart i et halvt tiår, kanskje lenger, men begynner nå å bli et problem. Derfor skrives det mer om i media. Et problem er det, og nå må vi finne en løsning. Jeg tror på at å sende dem ut er en effektiv løsning for Oslo, men selvfølgelig vil de fremdeles slite der de kommer fra. Selv om jeg har lest opptil fler artikler hvor de fleste har en jobb, men kommer hit for å tigge fordi det er mer penger i det. Da er spørsmålet: skal vi hjelpe alle mennesker i hele verden? Sist jeg sjekket er ikke Norge et stort sosialkontor. Vi kan rett og slett ikke hjelpe alle mennesker i hele verden - og spesielt ikke de som ikke en gang ønsker å hjelpes (vil ikke ta norskkurs, flytte hit, leve etter våre regler). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calypso Skrevet 13. juli 2012 #56 Del Skrevet 13. juli 2012 Daten kunne sagt et bestemt og alvorlig "nei" i stedet for å brøle som en gærning, så jeg hadde nok ikke fått et kjempegodt inntrykk av mannen akkurat.. hadde sett for meg at hvis vi fikk et barn og ungen maste etter is så ville han vel slengt ungen i veggen. =P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auroressa Skrevet 13. juli 2012 #57 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg hadde reist meg og gått til denne personen, beklaget meg ovenfor min date, gitt henne noen penger vist jeg hadde hatt det, og dratt derfra. Man skriker ikke til mennesker, uansett hva. Jeg har sjeldent på meg kontanter/småpenger, så jeg personlig smiler alltid høflig og sier nei beklager. Er noe som heter normal folkeskikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 13. juli 2012 #58 Del Skrevet 13. juli 2012 Idiotisk å droppe han for en bagatell. Si ifra til han at det å skrike på den måten er uakseptabelt. Slike utbrudd under en date virker veldig nervøst, utrygt eller aggressivt. Selv om det er en bagatell, så er det en bagatell som forteller noe om han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leopard Skrevet 14. juli 2012 #59 Del Skrevet 14. juli 2012 Jaa han trenger ikke skrike, men noen av de går faktisk ikke vekk før de får seg en liten støkk. Man trenger absolutt ikke skrike til noen for å få frem et budskap. Jeg hadde aldri tolerert slik oppførsel, uansett hvem det var rettet til. Normal folkeskikk og høflighet kommer man langt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. juli 2012 #60 Del Skrevet 14. juli 2012 Man trenger absolutt ikke skrike til noen for å få frem et budskap. Jeg hadde aldri tolerert slik oppførsel, uansett hvem det var rettet til. Normal folkeskikk og høflighet kommer man langt med. Er det normal folkeskikk å snu seg vekk å late som om man hverken ser eller hører når noen snakker til en ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå