Gå til innhold

Hva er lov?


grrr

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i fast jobb i ca et halvt år nå,og det er ikke en jobb jeg gleder meg til å gå til. Mye av grunnen til det er dårlig kontakt med tillitsvalgte og personalet. (slik føler iallefall jeg det). Det er også mye favorisering av dem som har jobbet der lengst. Dette er det flere som mener.

Nå har det seg slik at jeg ikke vet hvor lenge jeg har denne jobben lenger. Har fått beskjed om å gjøre det bedre, selv om jeg allerede gjør alt jeg kan. Har tenkt på å si opp, det er vel bedre enn å få sparken??!!

Jeg har vært syk nå i noen dager (Virkelig syk) og skal få levert sykemelding. Har arbeidgiver da rett til å si meg opp i sykeneldingsperioden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men da har de en større forpliktelse til å begrunne det med forhold utenom sykemeldingen. De kan ikke si deg opp FORDI du er syk, det må være en annen grunn. Hvis du allerede har fått en slags "advarsel" fordi du ikke oppfyller deres forventninger, vil jeg tro at de kan bruke det som argument.

Men hva betyr "fast jobb i ca et halvt år"? Er du fortsatt i prøvetid, eller er prøveperioden over? Det har også litt å si.

Hvis du uansett ikke trives, så er det vel like greit å si opp. Det er enklere å få en rimelig grei attest da. Da kan de skrive i attesten at du "slutter etter eget ønske" - det gjør seg.

PS jeg er ikke advokat, men baserer meg på svar i bladet "Personal" som tar opp mange slike temaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidsgiver har ikke lov til å si deg opp i sykemeldingsperioden

(jf arbeidsmiljølovens §64 som omhandler "oppsigelsesvern ved sykdom m.v.")

I tillegg må du være klar over at dersom du sier opp selv, har du ikke krav på arbeidsledighetstrygd før det har gått 8 uker og 3 dager.

(8 ukers karantene og de sedvanlige 3 dagene fra du først har krav på trygd til det faktisk blir beregnet)

Lønner seg kanskje å søke jobber mens du har den jobben du har. Det er jo uansett lettere å få seg jobb når man allerede har en, enn å vente til man blir helt ledig. Av en eller annen grunn, vil arbeidsgivere flest unngå å ansette de som er helt ledige..

Ønsker deg iallefall lykke til med arbeidsforholdet- 8) eller slutten på det, alt ettersom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...