Gå til innhold

Hva spiser dere i helgene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det er helg unner de fleste seg litt ekstra god mat til middag. Kjæresten min og jeg derimot er litt fantasiløse og spiser ofte det samme hver helg.

Det går omtrent bare i;

-Taco

-Kyllingvinger

-kebab(hjemmelaga)

-Pannekaker

-Lasagne

-Pasta med saus og kjøtt

-Pizza

-Burger

LEI!

Så hva spiser dere i helgene?

Anonym poster: 6b7d3d761c326180b8449ed0703c361f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fredager:

- En kjapp biff (gjerne stekt i grillpanne) med enkelt tilbehør. Feks potetbåter, brokkoli/grønne bønner og hjemmelaget béarnaise. Eller bare en grønn salat og litt kryddersmør på biffen om vi vil ha det enda enklere og lettere.

- Cannelloni (med tomat, spinat og ricotta).

- Quesadillas eller annen texmex-variant.

- BLTs eller hjemmelagde burgere (ofte av lam eller hjort).

- Hjemmelagde pizzaer med tynn bunn og div. toppinger.

- Lammekoteletter, hummus og tomatsalat.

Lørdager:

Alltid fersk sjømat med passende vin. Feks piggvar eller kveite, smørsaus, asparges og hvit burgunder eller sancerre. Eller dampede blåskjell og nybakt brød/rundstykker. Eller utallige andre variasjoner.

Søndager:

- Ofte kjøttmiddag, feks lam flatbiff, andebryst, kalvefilet med to-tre grønnsakstilbehør og sjysaus, eller langtidskokte saker som stifado, coq au vin eller lammeskanker.

- Eller forseggjort vegetarmiddag, som feks vegetarcurry med 2-3 ulike tilbehør.

Vi har også ofte ulike salater eller supper som forrett, og feks smuldrepai, fruktsalat eller andre fruktbaserte saker til dessert i helgene. :)

Anonym poster: c542af43b0d23bf353349f0d75be23c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fredager:

- En kjapp biff (gjerne stekt i grillpanne) med enkelt tilbehør. Feks potetbåter, brokkoli/grønne bønner og hjemmelaget béarnaise. Eller bare en grønn salat og litt kryddersmør på biffen om vi vil ha det enda enklere og lettere.

- Cannelloni (med tomat, spinat og ricotta).

- Quesadillas eller annen texmex-variant.

- BLTs eller hjemmelagde burgere (ofte av lam eller hjort).

- Hjemmelagde pizzaer med tynn bunn og div. toppinger.

- Lammekoteletter, hummus og tomatsalat.

Lørdager:

Alltid fersk sjømat med passende vin. Feks piggvar eller kveite, smørsaus, asparges og hvit burgunder eller sancerre. Eller dampede blåskjell og nybakt brød/rundstykker. Eller utallige andre variasjoner.

Søndager:

- Ofte kjøttmiddag, feks lam flatbiff, andebryst, kalvefilet med to-tre grønnsakstilbehør og sjysaus, eller langtidskokte saker som stifado, coq au vin eller lammeskanker.

- Eller forseggjort vegetarmiddag, som feks vegetarcurry med 2-3 ulike tilbehør.

Vi har også ofte ulike salater eller supper som forrett, og feks smuldrepai, fruktsalat eller andre fruktbaserte saker til dessert i helgene. :)

Anonym poster: c542af43b0d23bf353349f0d75be23c0

*host* tror jeg kan legge til at det ikke må være så veldig kompliserte greier:P Er ikke noe tess på kjøkkenet. Selv om det det hørtes fantastisk godt ut!

Anonym poster: 6b7d3d761c326180b8449ed0703c361f

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Siste lørdag ble det Spaghetti Bolognese fra bunnen av.

Gjest Stronger
Skrevet

Enchiladas er en klassiker hos oss! Lettvint og utrolig godt :) Serveres med salat og rømme. Ellers blir det gjerne løvstek med pomfritt og peppersaus, det er enda mer lettvint.. Andre helgeretter vi er glade i utenom de du har nevnt er biff med fløtegratinerte poteter og bakt potet. Jeg henter ofte inspirasjon på matprat dersom jeg går lei :)

Gjest cool_water
Skrevet

Stemmer også for enchiladas, er utrolig godt :)

Her hos oss går det i:

- Pizza med tynn bunn, forskjellig fyll, vi liker veldig godt spekeskinke og mozarella

- Ferske våruller, ikke de som er frityrstekt

- Raclette

- And

- Chili con carne

- Fersk sjømat

- Taco, mexican style(Har en sambo som har reist til mexico og der spiser de tacoen annerledes enn her)

- Canneloni

- Lasagne

- Burger, hjemmelaget

- Hjemmelaget tikka masala

- Også har jeg en del kokebøker av Ramsey og Oliver, vi tester ut nye oppskrifter i ny og ne :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Sjømat av alle mulige slag (blåskjell, kamskjell, reker, krabbe, sjøkreps, kongekrabbe ...)

Kjøtt av veldig god kvalitet (okse, kalv, lam, vilt ...)

Pizza

:)

Skrevet

Det varierer litt, men noe av det vi spiser i helgene er

*Hjemmelaget pizza

*Lasagne

*Taco

*Fajitas

*Kyllingvinger

*Fish 'n chips

*Entrecôte med diverse tilbehør

*Hjemmelaget hamburger

*Falafel

*Grillmat

*Blåskjell

*Reker

*Krabber

Søndag har vi som regel ikke noe veldig spesielt, da raider jeg ofte fryseren, er alltid noe der.

:heks:

Gjest mew12
Skrevet

Hvordan lager man Enchiladas? :icon_lol:

Vi spiser ofte taco, biff, salmalaks, grillspyd med div. kjøtt og grønnsaker eller nachos!! mmmm

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer også for enchiladas, er utrolig godt :)

Her hos oss går det i:

- Pizza med tynn bunn, forskjellig fyll, vi liker veldig godt spekeskinke og mozarella

- Ferske våruller, ikke de som er frityrstekt

- Raclette

- And

- Chili con carne

- Fersk sjømat

- Taco, mexican style(Har en sambo som har reist til mexico og der spiser de tacoen annerledes enn her)

- Canneloni

- Lasagne

- Burger, hjemmelaget

- Hjemmelaget tikka masala

- Også har jeg en del kokebøker av Ramsey og Oliver, vi tester ut nye oppskrifter i ny og ne :)

Vil du dele oppskrift?

Anonym poster: d0c20929733920b678a76c2e27352b7d

AnonymBruker
Skrevet

Bali Kyllinggryte er helt fantastisk!

Anonym poster: b7b3bc5fc4a2295b0f02d4c3e08d7129

Gjest gjest17
Skrevet (endret)

Hvordan lager man Enchiladas? :icon_lol:

Vi spiser ofte taco, biff, salmalaks, grillspyd med div. kjøtt og grønnsaker eller nachos!! mmmm

Her er min oppskrift på enchiladas;

2-3 kyllingfilet

1 paprika

1 rødløk

røde chili

jalapeños

kyllingkraft

fajitaskrydder

tortillalefser

salsasaus

revet ost

fajitaskrydderblanding;

3 ss maizenna

2 ss chilipulver

1 ss salt

1 ss paprikapulver

2 ts sukker

1 ts løkpulver

1/2-1 ts spisskumin

1/2 ts hvitløkspulver

1/2 ts kayennepepper

Stek kyllingfilet og grønnsaker. Tilsett noen spiseskjeer fajitaskrydder og litt kyllingkraft, kok lett opp og ta til side. Legg lefsene ut på kjøkkenbenken og fordel blandingen og ha på litt jalapeños etter ønske. Rull sammen og legg i smurt ildfast form. Ha over ett glass salsasaus og avslutt med revet ost på toppen, gjerne cheddar :-) Server med en enkel salat, rømme eller annet tilbehør du måtte ønske. Om du ikke bruker kyllingkraft kan man bruke knuste kyllingbuljongterninger i fajitaskrydderet.

Edit:Glemte å sitere :-)

Endret av delirious
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser middager ettersom hva vi har lyst på. Vil vi ha taco på en tirsdag tar vi det. Også kan vi spise fiskepinner på lørdagen. Så her er det liksom "vanlig" middag hele uka.

Fiskepinner med grønnsaker og potetmos

Spagetti og kjøttdeig

Ovnsbakt torsk med dampede grønnsaker

Kylling med ris, grønnsaker og saus

Stekt laks med stekte grønnsaker

Pasta med noe kjøtt og saus

Kyllingsalat

Omelett

Taco

Nachos

Reker og loff

Quesedillas

Bakt potet

Anonym poster: 37853e31de425615a29f58f6d9fac595

Skrevet

- pizza

- taco

- reker

- røykelaks og eggerøre

- pitabrød med diverse fyll

- middagspai med diverse fyll

AnonymBruker
Skrevet

mest mulig =)

Anonym poster: e8d2e01d45afb249b1887a07dff58ebb

• Liker 3
Skrevet

Her i huset er det ikke noe forskjell på helgemat og mat resten av uka.

Har vi lyst på taco en tirsdagskveld så har vi det da, eller kjøttkaker på en fredag.

Eneste unntaket er vel søndager hvor jeg gjør litt ekstra flid med maten som f.eks en stek som skal stå noen timer i ovnen eller en gryte som skal putre hele dagen

Gjest Stronger
Skrevet

Jeg lager bare enchiladas av denne pakken: post-43482-0-68267800-1342090916_thumb.j Det er den beste synes jeg! Da kjøper du inn denne pakken, kyllingfilet og ost :) Pluss evt rømme og en god salat. Anbefales!

Gjest cool_water
Skrevet

Skal komme tilbake senere med taco oppskriften, her er min enchiladasoppskrift i allefall:

Nok til to og rester til lunsj

3 kyllingfileer kuttet opp i terninger

Salt

Pepper

Paprika kuttet i biter

1/2 løk kutter opp i biter

1 boks mais

2 bokser med kremost naturell tine

Hvitsaus mekket med smør, mel og melk

tomatpure

Chili pulver

Revet ost

6 tortillalefser

Start med å steke kyllingterningene i smør/olje, salte og pepre. Det er ikke nødvendig å steke det helt gjennom. Dette hives oppi en bolle med kremosten, paprika, løk og mais. Blandes skikkelig.

Der etter er det å lage hvit saus, når sausen er ferdig så hiver man oppi 2-3 ss tomatpure og en dæsj chili pulver. Her gjelder det å smake seg frem! Tomatsmaken skal frem og man krydrer med chili etter sin egen gane.

Man smører en ildfast form og fordeler kylling/kremost blandingen i lefsene og ruller de sammen, er kanskje lettest å ha skjøten ned mot bunnen av formen. Heller over tomatpure/hvitsausen godt fordelt over lefsene og avslutter med revet ost over. Slenger det inn i ovnen på 200 grader i rundt 20 minutter eller til osten er gyllen. Serveres med rømme/kesam og en salat til om ønskelig ;)

Gjest Cevita
Skrevet

Noen nevnte tikka masala lenger opp her, og det må jeg si meg helt enig i. Denne lager jeg ofte i helgene og det eneste som er dumt med den er at den blir så god at jeg ikke lengre kan gå for de lettvinte variantene som finnes på butikken :)

Ellers blir det mye av det samme som ellers er nevnt her. Bakt potet med masse godt oppi er f.eks ordenlig snadder på en fredagskveld.

Gjest cool_water
Skrevet

Noen nevnte tikka masala lenger opp her, og det må jeg si meg helt enig i. Dennelager jeg ofte i helgene og det eneste som er dumt med den er at den blir så god at jeg ikke lengre kan gå for de lettvinte variantene som finnes på butikken :)

Ellers blir det mye av det samme som ellers er nevnt her. Bakt potet med masse godt oppi er f.eks ordenlig snadder på en fredagskveld.

Oooh! Skal absolutt teste ut den :) Men tandoori masala, er det det samme som garam masala? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...