Gå til innhold

Inkasso - ringe på vegne av bortreist kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her med en god del inkassokrav som tilhører kjæresten min. Han jobber på sjøen og er i skrivende stund utenfor dekning og får dermed ikke ringt eller brukt nettet. Han kan ikke logge inn på nettbanken på grunn av dårlig dekning og han kommer ikke hjem før om 5 uker.

Jeg har sortert inkassokravene og har betalt (får igjen penger med kjæresten min når han kommer hjem, så klart) gjeld for litt over 9000,- nå. Men ettersom noen hadde forfalt i juni, ringte jeg inkassobyråene og spurte om det var sendt ut nye krav og hva den prisen kom på. Hun ene jeg pratet med var veldig hyggelig og ville først vite hvem jeg var. Jeg forklarte at jeg var kjæresten hans og at jeg betalte gjelden for han, ettersom han er bortreist og ikke har mulighet til det selv. Det var greit, hun gav meg informasjonen og jeg fikk betalt. Dermed var den ene inkassosaken avsluttet - men det gjenstår i underkant av 10 stk.

Det andre inkassobyrået jeg ringte, ville ikke gi meg informasjon, men sa at det var greit om jeg betalte den summen som sto på det forfalte inkassokravet, da ble saken avsluttet. Så da slo jeg to fluer i en smekk.

Men kan jeg holde på slik som det her..? Jeg er fullstendig klar over at dette er noe kjæresten min burde ordnet i forveien - altså informert inkassobyråene (som er Lindorff, Odin og Svea??? tror jeg). Jeg er veldig glad for å ha fått betalt en del, men mangler fortsatt noe - men jeg må nesten ringe dem før jeg betaler og forklare situasjonen, eventuelt høre om forfalte inkassokrav har vokst og hva jeg skal betale. Ringte for eksempel å spurte om et krav på 4000,- som hadde steget til 4500,- og jeg slapp å betale de 500,- som var igjen. Alt ble betalt i dag, akkurat slik som jeg sa til dem.

Kommer jeg til å støte på noen i inkassobyrå(ene) som sier at jeg ikke får informasjon? Jeg har personnummeret til kjæresten om det skulle hjelpe og jeg sitter jo med regningene rett foran meg, jeg gir dem hele navnet mitt + mitt eget fødselsnummer osv. Skulle ikke det da være greit? Så langt har det gått, men SKAL det egentlig gå an?

Har iallefall betalt nesten halvparten nå. Så er på god vei her! :biggrin:

Anonym poster: 18fec65433824d24c66c83199f3b3747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må egentlig ha fullmakt fra kjæresten din. Hvordan vet du at han kommer til å betale deg tilbake? Han har jo selv latt de gå til inkasso, eller er han på jobb i mange måneder av gangen?

Jeg tror de kommer til å gi deg den infoen du trenger for å betale. Si bare at du har regningen forand deg og at du skal betale.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, de får endelig pengene sine. Kan aldri tenke meg at noen av dem stiller noen som helst spørsmål ved det. Kjæresten din bør også være kjempetakknemlig, men det vet han vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er på 6 uker på, 6 uker av. Dermed har dette skjedd + andre problemer som har oppstått. Jeg vet jeg får pengene tilbake, fordi jeg har tatt av sparepengene mine for å betale - noe som gir han nok dårlig samvittighet til at han betaler tilbake alle beløpene til punkt og prikke.

Og ja, regner med at inkassobyråene bare vil ha pengene og driter fullstendig i hvem som ringer og betaler, så får vell egentlig bare fortsette å ringe om det er noe jeg lurer på.

Anonym poster: 18fec65433824d24c66c83199f3b3747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slikt har skjedd her har jeg bare ringt innkassoselskapene og fått utsatt betalingsfristen til han er tilbake i Norge igjen. Har aldri lagt ut for ham, og renter/flere krav har det heller ikke blitt når de har fått forklaringen.

Det er hans gjeld og dårlige økonomiske sans, så da får han betale selv. At jeg ringer dem er nesten litt for snilt av meg :) Nå har vi adskilt økonomi da, nettopp pga dette.

Anonym poster: 4c516938d81750d1dd8b26bc7f198218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil være den som retter opp for han;

Han må skrive en skriftelig økonomisk fullmakt, med signaturene deres begge, hva du skal få opplysninger om, hvilket tidsrom eller til hvilket byrå, saksnummer...

Personnummer også så klart, adresser, mailer og telefonnummere. Jo mer detaljer jo bedre.

Du vil jo gjøre opp for han, og det hjelper lite å få bare kid og kontonummer, for du har ikke krav på å få vite summen på gjelden til noen andre enn din egen.

Taushetsplikten er streng, og folk prøver seg dagelig her hos min jobb å få opplysninger de ikke har krav på.

Til og med advokater som ringer og sier de representerer noen, når de egentlig representerer motparten !

Jeg blir aldri overrasket lenger på hva folk kan få seg til å juge om når det kommer til økonomisk vinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har egentlig ikke lov til å oppgi dette over telefon, men du kan bestille ny korrekt faktura som de da sender i posten. Så kan du jo bare åpne brevet når du kommer så finner du det du trenger der.

Men om du skal rydde.. vel da lønner det seg og be om reduksjon i kravet. Se på hva hovedkravet er på, og hva som har kommet av renter og gebyrer.

Inkasso selskap sender ofte tilbud til gitte tider i året.. så de har full anledning til å jenke litt på kravet. Du sparer penger, og de får inn penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg får pengene tilbake, fordi jeg har tatt av sparepengene mine for å betale - noe som gir han nok dårlig samvittighet til at han betaler tilbake alle beløpene til punkt og prikke.

Anonym poster: 18fec65433824d24c66c83199f3b3747

Hvordan kan du vite det, når han ikke har betalt de han opprinnelig skyldte pengene? Håper du får igjen pengene, og at du gir han et hardt spark i ræva når han er tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke han blir så glad for det som du tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, eksen min var også en slik som skulle betale tilbake hver eneste krone.

Også ble det "forsinkelse" med lønnen....også var det en hasteregning som måtte tas først...også det ene og så det andre.

Jeg betaler fortsatt på kredittkortgjelda....

(og dette var en mann jeg hadde vært sammen med i mange år og virkelig trodde je kunne stole 100% på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skjønte jeg ikke....

Hvor/hva i all verden jobber han med, som ikke har telekommunikasjon.

Jeg jobber i et firma med prosjekter over hele verden og vi kommer da lett i kontakt med medarbeidere enten de er langt inne i bushen i det sørlige Afrika, eller på en båt midt i Atlanterhavet.

No problem at all.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor/hva i all verden jobber han med, som ikke har telekommunikasjon.

Det lurer jeg og på. At han ikke ordner ting selv er vel bare latskap? Når han kommer tilbake bør han ordne med trekk rett fra kontoen sin.

Endret av Rauha ja rakkaus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skjønte jeg ikke....

Hvor/hva i all verden jobber han med, som ikke har telekommunikasjon.

Jeg jobber i et firma med prosjekter over hele verden og vi kommer da lett i kontakt med medarbeidere enten de er langt inne i bushen i det sørlige Afrika, eller på en båt midt i Atlanterhavet.

No problem at all.

Fortsatt mange enklere skip uten VSAT, og er de begrenset til FBB/Fleet/tilsvarende er det ofte av økonomiske grunner slik at ingen andre enn skipperen har anledning til å opprette dataforbindelse ut. Mannskapet har gjerne tildelt en kvote ringeminutter eller kan ringe mot trekk i lønn, men dataforbindelse for nettbankbruk er det (økonomisk) verre med.

Når jeg plasseres i slike situasjoner har jeg i kontrakten at jeg skal kunne bruke alle kommunikasjonsmidler jeg finner nødvendig (har ennå til gode å jobbe på et skip uten fungerende Sat C), jeg antar dine kolleger har tilsvarende, evt. kun opererer på skip med VSAT hvor det generelt pleier være veldig mye enklere og snillere forhold for tale og data. Sør-Atlanteren mangler riktignok Ku-dekning, men er jo ikke noe fornuftig å ta seg til der uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Sitter her med en god del inkassokrav som tilhører kjæresten min. Han jobber på sjøen og er i skrivende stund utenfor dekning og får dermed ikke ringt eller brukt nettet. Han kan ikke logge inn på nettbanken på grunn av dårlig dekning og han kommer ikke hjem før om 5 uker.

Jeg har sortert inkassokravene og har betalt (får igjen penger med kjæresten min når han kommer hjem, så klart) gjeld for litt over 9000,- nå. Men ettersom noen hadde forfalt i juni, ringte jeg inkassobyråene og spurte om det var sendt ut nye krav og hva den prisen kom på. Hun ene jeg pratet med var veldig hyggelig og ville først vite hvem jeg var. Jeg forklarte at jeg var kjæresten hans og at jeg betalte gjelden for han, ettersom han er bortreist og ikke har mulighet til det selv. Det var greit, hun gav meg informasjonen og jeg fikk betalt. Dermed var den ene inkassosaken avsluttet - men det gjenstår i underkant av 10 stk.

Det andre inkassobyrået jeg ringte, ville ikke gi meg informasjon, men sa at det var greit om jeg betalte den summen som sto på det forfalte inkassokravet, da ble saken avsluttet. Så da slo jeg to fluer i en smekk.

Men kan jeg holde på slik som det her..? Jeg er fullstendig klar over at dette er noe kjæresten min burde ordnet i forveien - altså informert inkassobyråene (som er Lindorff, Odin og Svea??? tror jeg). Jeg er veldig glad for å ha fått betalt en del, men mangler fortsatt noe - men jeg må nesten ringe dem før jeg betaler og forklare situasjonen, eventuelt høre om forfalte inkassokrav har vokst og hva jeg skal betale. Ringte for eksempel å spurte om et krav på 4000,- som hadde steget til 4500,- og jeg slapp å betale de 500,- som var igjen. Alt ble betalt i dag, akkurat slik som jeg sa til dem.

Kommer jeg til å støte på noen i inkassobyrå(ene) som sier at jeg ikke får informasjon? Jeg har personnummeret til kjæresten om det skulle hjelpe og jeg sitter jo med regningene rett foran meg, jeg gir dem hele navnet mitt + mitt eget fødselsnummer osv. Skulle ikke det da være greit? Så langt har det gått, men SKAL det egentlig gå an?

Har iallefall betalt nesten halvparten nå. Så er på god vei her! :biggrin:

Anonym poster: 18fec65433824d24c66c83199f3b3747

Betal det regningene lyder, så får han evt. betale resten da han kommer hjem. Slik ser iallefall byråene at det er " vilje" fra hans side å betale.

Dessuten , så har dette skuret og gått lenge. Han har rett og slett reist fra regningene sine. Han viste hvilke vei det ville gå.

Det med at han ikke får kontaktet dem, er bare tull. Selv om det ikke er dekning på mobil, så er det

annen telefon ombord han kan bruke.

Det samme med nett. En båt er ikke lenge uten nett

Er det liten kapasitet, så kan det hende de kobler ut de på lugarene,men telefon er det ikke problem med, OM HAN VIL

Anonym poster: 40aa4d7784665debbbd7fe0429e2675c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har han ikke avtalegiro? Utrolig unødvendig å betale så mye ekstragebyrer hvis han kan slippe. Han høres uansvarlig ut, Jeg nekter å tro at det er gjengs for folk i hans yrkesgruppe å ha så dårlig tilgang på nettbank at de ikke får betalt regninger.

Anonym poster: 42cb7933c115f50f83dfaa925d6e4123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

Fortsatt mange enklere skip uten VSAT, og er de begrenset til FBB/Fleet/tilsvarende er det ofte av økonomiske grunner slik at ingen andre enn skipperen har anledning til å opprette dataforbindelse ut. Mannskapet har gjerne tildelt en kvote ringeminutter eller kan ringe mot trekk i lønn, men dataforbindelse for nettbankbruk er det (økonomisk) verre med.

Når jeg plasseres i slike situasjoner har jeg i kontrakten at jeg skal kunne bruke alle kommunikasjonsmidler jeg finner nødvendig (har ennå til gode å jobbe på et skip uten fungerende Sat C), jeg antar dine kolleger har tilsvarende, evt. kun opererer på skip med VSAT hvor det generelt pleier være veldig mye enklere og snillere forhold for tale og data. Sør-Atlanteren mangler riktignok Ku-dekning, men er jo ikke noe fornuftig å ta seg til der uansett :)

Ikke på skip med 6 ukersturnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke på skip med 6 ukersturnus.

Hva mente du med dette?...

eller svarte på her?

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen trille om han har tilgang på telefon og nett eller ikke. Regningene er forfalt for lenge siden og har allerede gått til inkasso, dette burde han ha ordnet før han dro. Å sitte på båten mens han er på jobb å ringe til inkassoselskaper er vel uansett ikke aktuelt.

Til TS: Hvis du har inkassokravene foran deg og kan oppgi saksnr. så tror jeg ikke det vil være noe problem å snakke med inkassobyråene. Som nevnt tidligere så er de kun interessert i å få avsluttet fordringen.

Anonym poster: a7b8d9d48d24cccf2332ef740b27b0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var på båt altså. Det har gått meg forbi?

Uansett så synes jeg det lukter litt "troll" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen trille om han har tilgang på telefon og nett eller ikke. Regningene er forfalt for lenge siden og har allerede gått til inkasso, dette burde han ha ordnet før han dro. Å sitte på båten mens han er på jobb å ringe til inkassoselskaper er vel uansett ikke aktuelt.

Til TS: Hvis du har inkassokravene foran deg og kan oppgi saksnr. så tror jeg ikke det vil være noe problem å snakke med inkassobyråene. Som nevnt tidligere så er de kun interessert i å få avsluttet fordringen.

Anonym poster: a7b8d9d48d24cccf2332ef740b27b0cf

Jeg jobber på båt selv. er der halve året, så å bruke tlf og nett er en hverdagslig handling for oss ombord.

Jeg bruker ikke mobilen pga det er for dyrt fra der vi er. Det hender nettet er nede, men da venter vi til det er tilbake. Eller, det er sjeldent det er nede, men det kan være treeeegt. Under visse opersjoner, så er det pc på bru som er prioritert. Så den er oppe å går uansett.

Telefon er det alltid. Hva skulle skje om en båt var uten telefon.

Så a hun sitter hjemme med masse regninger, og han har reist..bare tull. Han har medt seg ut av regningsstyret.

Anonym poster: 40aa4d7784665debbbd7fe0429e2675c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...