Gå til innhold

Forslag til velkomstdrink/aperitif

Fremhevede innlegg

Gjest gjest17
Skrevet

Ser nå at dere skal være på hotell. En cosmo eller mojito blir nok satt pris på. Ellers er det bare å kjøre på med champagne/cava :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Valgene og forslagene fra hotellet er følgende:

Aperitif

Martini Cocktail 8,00

Beefeater Gin oder Stolichnaya Vodka,

Noilly Prat, Olive oder Lemontwist

Premium Martini Cocktail 12,00

Hendrick´s Gin oder Russian Standard Platinum,

Manhattan 10,00

Canadian Club, Carpano Antica Formula

TBT Aromatic Bitters, Kirsche

Americano 10,00

Campari, Carpano Antica Formula

Noen som har vært bort i de to sistnevnte?

TS

Anonym poster: 4b1006b4a2bed3e80d5830ab9a094b52

Gjest gjest17
Skrevet

Nå er det kun cocktails du nevner, er det bare dem valget står mellom? Ingen drinker?

AnonymBruker
Skrevet

Joda, de har en hel barliste, men det var disse de anbefalte som aperitif før middagen. Dette er et femstjerners hotell som arrangerer mange bryllup, så jeg regner med at de har noe erfaring med hva som går.

Selv visste jeg ikke at det er så vanlig med drinker bortsett fra Dry Martini som aperitif bortsett fra champagne og punch da.

TS

Gjest gjest17
Skrevet

Nei, det er vel ikke vanlig, var bare jeg som ble nysgjerrig om det var den komplette listen du hadde fått... Dry Martini / de to øverste, er jo gode, men spørs om alle er like glade i så "sterke" drinker. Er jo veldig fremtredene spritsmak på noen av dem. Margarita eller Cosmopolitan kunne jo vært ett alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er vel ikke vanlig, var bare jeg som ble nysgjerrig om det var den komplette listen du hadde fått... Dry Martini / de to øverste, er jo gode, men spørs om alle er like glade i så "sterke" drinker. Er jo veldig fremtredene spritsmak på noen av dem. Margarita eller Cosmopolitan kunne jo vært ett alternativ.

Ja personlig liker jeg best Margarita, men innbiller meg av en eller annen grunn at det er mer "ungdomsdrink" på en måte. Ikke noe feil altså :-), men vi og våre gjester er 45 + så jeg innbiller meg at mange er ferdige med "cosmopolitianperioden". Men der kan jeg selvfølgelig ta heeeelt feil :-)

Gjest gjest17
Skrevet

Men da stiller jo saken seg litt annerledes :-) Hadde valgt som du var inne på Dry Martini, noe Campari-basert, Manhattan eller en Negroni, eller kanskje en Kir Royal?

AnonymBruker
Skrevet

Men da stiller jo saken seg litt annerledes :-) Hadde valgt som du var inne på Dry Martini, noe Campari-basert, Manhattan eller en Negroni, eller kanskje en Kir Royal?

Ja det er det jeg tenker også... Jeg liker godt Kir Royal, men det er jo sprudlende, så mulig det blir noe Camparibasert som du sier. Virker litt fantasiløst å bare ha sprudlende med jevne mellomrom - selvom det jo er godt det også :-)

TS

Skrevet

Aperitif

Martini Cocktail 8,00

Manhattan 10,00

Americano 10,00

TS

Aperitif

Martini Cocktail 8,00

Manhattan 10,00

Americano 10,00

TS

Jeg ville nok valgt en klassisk cocktail. Dry martini er jo allerede nevnt, men det er mange som ikke liker iskald gin..

Hva med en cosmopolitan variant? kanskje med ingefær og bringebær?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok valgt en klassisk cocktail. Dry martini er jo allerede nevnt, men det er mange som ikke liker iskald gin..

Hva med en cosmopolitan variant? kanskje med ingefær og bringebær?

Joda, det høres godt ut, og de har jo det også - jeg har bare aldri hørt om det som en vanlig aperitif, og som nevnt over så innbiller jeg meg at det er mer en "ungdomsdrink". Ikke det at det gjør noe - det var bare nytt for meg at det var et naturlig valg som aperitif :-)

TS

Skrevet

Husk at man alltid skal servere det beste først, og det "billige" litt utover kvelden :)

En cava (dessertvin) jeg syns er veldig god, er Fresita. Musserende jordbærvin, passer perfekt som velkomstdrink!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at man alltid skal servere det beste først, og det "billige" litt utover kvelden :)

En cava (dessertvin) jeg syns er veldig god, er Fresita. Musserende jordbærvin, passer perfekt som velkomstdrink!

Nei, der er jeg uenig altså :-). Det er da ikke noe fyllefest vi skal ha - så jeg ser ingenting i veien med å avslutte med en god ordenltig Champagne :-)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dessertvin som aperitif? Kanskje? Skjønner jeg er ubevandret i aperitifverden her - for det hadde jeg aldri hørt om heller :-). Cava skal vi ikke ha, for det står ikke på menyen i det hele tatt, men forsåvidt er jo det bare en annen variant av musserende.

TS

Skrevet

Nei, der er jeg uenig altså :-). Det er da ikke noe fyllefest vi skal ha - så jeg ser ingenting i veien med å avslutte med en god ordenltig Champagne :-)

TS

Selvfølgelig ikke, det er jo ikke en regel :) Tenkte bare det gjorde saken litt enklere ;)

Skrevet

Usj! Ikke fresita! Det er på linje med peach canei. Det er en fjortis drink . Smaken er som baken altså men syns ikke det passer seg i et bryllup!

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke, det er jo ikke en regel :) Tenkte bare det gjorde saken litt enklere ;)

Skjønner det var godt ment, men som sagt så er vi voksne folk, i et lite bryllup i utlandet på et finere hotell, og jeg ville blir veldig overrasket om folk drakk overstadig mye.

TS

Skrevet

Joda, det høres godt ut, og de har jo det også - jeg har bare aldri hørt om det som en vanlig aperitif, og som nevnt over så innbiller jeg meg at det er mer en "ungdomsdrink". Ikke det at det gjør noe - det var bare nytt for meg at det var et naturlig valg som aperitif :-)

TS

TS

Vanlig aperitif er jo dry martini, Champagne, margarita osv. Altså en hvilken som helst drikk som er kort, frisk og renser paletten før maten.

Jeg har hatt det som grunnidè å unngå cocktails med brun sprit som aperitif, med ett unntak: sidecar.

Cocktails som Manhattan og whisky sour har begge angostura i seg og den smaken sitter for lenge i munnen synes jeg.

Cosmopolitan er jo ganske vanlig som aperitif og lagd riktig, så er den ikke for søt.

Bellini blir ganske ofte brukt, gin&tonic er også mye etterspurt.

Ellers så kan du jo lage noe helt eget. Når jeg var barsjef på Carls, så hadde vi en blåbær infusjon som vi toppet med Champagne og et par dråper med en hjemmelagd eterisk myntheolje.

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig aperitif er jo dry martini, Champagne, margarita osv. Altså en hvilken som helst drikk som er kort, frisk og renser paletten før maten.

Jeg har hatt det som grunnidè å unngå cocktails med brun sprit som aperitif, med ett unntak: sidecar.

Cocktails som Manhattan og whisky sour har begge angostura i seg og den smaken sitter for lenge i munnen synes jeg.

Cosmopolitan er jo ganske vanlig som aperitif og lagd riktig, så er den ikke for søt.

Bellini blir ganske ofte brukt, gin&tonic er også mye etterspurt.

Ellers så kan du jo lage noe helt eget. Når jeg var barsjef på Carls, så hadde vi en blåbær infusjon som vi toppet med Champagne og et par dråper med en hjemmelagd eterisk myntheolje.

Tusen takk for mange gode tips :-). Høres ut som du har litt mer erfaring med dette enn det jeg har - og det er godt å få med seg noen gode ideer, så takk for hjelpen :-)

TS

Gjest Adriane
Skrevet

Eller hva med rett og slett en søt, halvtørr hvitvin uten bobler? Er den søt nok, fungerer den fint som aperitif! ;)

For eksempel Vermentino eller Michele Chiarlo Moscato d'Asti Nivole (begge italienske). Eller Trivento Brisa de Otoño (Argentinsk).

Håper dere finner ut av det :)

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Hvis dere vil ha en hvitvin som ikke er fullt så søt, men fremdeles veldig god: Torres San Valentin (spansk) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...