Gå til innhold

Greit å sette 1 åring i "time out?"

Fremhevede innlegg

Gjest Modig mor
Skrevet

Det er vel ingen som mener at en ettåring kan være slem eller ulydig, men det er mange situasjoner der en foreldre føler for å rette på ettåringens oppførsel, f.eks dersom de biter eller kaster maten sin på gulvet. Da bør barnet fjernes fra situasjonen, og vil etterhvert lære seg at den type oppførsel ikke er akseptabel.

Jeg mener ikke at det er OK å sette en ettåring på rommet og gå fra det på grunn av disse tingene, men at selv en ettåring kan forstå koblingen "negativ adferd" = "fjerning fra det som er morsomt"

Det er jo mye enklere å ta bort maten hvis barnet kaster den på gulvet. Hva skal man med time out, egentlig? Alle oppegående foreldre er enige i at barna ikke kan få fortsette uforstyrret med noe de ikke får lov til, men hvorfor skal man gjøre det så innmari innviklet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, bare ta barnet bort fra situasjonen, få oppmerksomheten hans, og forklare på en fin og bestemt måte at det ikke er lov til å gjøre det og hvorfor. Og så evt. gjøre noe annet etterpå, hvis det ikke virker lurt å fortsette med den forrige aktiviteten hvor det "gikk galt".

Gjest Eurodice
Skrevet

Nei, bare ta barnet bort fra situasjonen, få oppmerksomheten hans, og forklare på en fin og bestemt måte at det ikke er lov til å gjøre det og hvorfor. Og så evt. gjøre noe annet etterpå, hvis det ikke virker lurt å fortsette med den forrige aktiviteten hvor det "gikk galt".

Unnskyld at jeg spør, men har du barn selv? Tror du virkelig at du kan bruke denne fremgangsmåten på en ettåring? Hvor mye tror du en så liten forstår av forklaringer?

Skrevet

Nei, jeg forventer ikke at han skal forstå det og dermed ikke gjenta det. Men etterhvert vil han forstå det. Jeg kan ikke se at det kan skade en ettåring å forklare at noe ikke er lov. Og bare det å fjerne barnet fra situasjonen vil gi han et signal som han også vil forstå etterhvert.

Hva foreslår du da, hvis ettåringen biter deg? Bare la han holde på uten å ta han vekk og si nei?

Gjest HunterLady
Skrevet

Hva foreslår du da, hvis ettåringen biter deg? Bare la han holde på uten å ta han vekk og si nei?

Forebygging og avledning. Dersom man har et barn som biter, så kjenner man som regel barnet og kan se når det er i ferd med å bite. Det er viktig å avlede barnet når det skal bite slik at barnet lærer at det overhodet ikke er behov for å bite.

Skrevet

Ja, det er klart. Men jeg greier ikke å se problemet med å si at noe ikke er lov når det først har skjedd noe. Man kan ikke la være å si noe bare fordi barnet ikke forstår. Man lar ikke være å snakke med babyer bare fordi de ikke skjønner et kløyva ord av hva man sier. Timeout for ettåringer er jeg helt i mot (tilfelle noen skulle tro noe annet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...