Frk Turkis Skrevet 11. juli 2012 #21 Skrevet 11. juli 2012 Når du spør om noe sånt for en baby, så er du sikkert voksen, men at du har innsikt i babys verden? Kansje på tide å lese litt om babyer? Kan du gi oss en forklaring på hvorfor du ville sette en baby i time out? Den forklaringen er jeg spent på ,men tviler på at du kommer opp med noe. Anonym poster: 8a0aba548a42fb3c00a9a86455c26409 Den du siterer der er vel ikke ts? Og det at noen lurer trenger ikke bety at de vurderer å gjøre det selv. Det kan jo hende at noen har sett andre gjøre det og lurer på om det er greit. Til ts: Som de andre sier: En ettåring har ikke forutsetning for å forstå årsaken til en time-out. Kanskje hvis ettåringen ganske snart fyller to, men selv da tviler jeg på at det har noe for seg. Time-out ser jeg som en mulig løsning for større barn der andre metoder ikke funker.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #22 Skrevet 12. juli 2012 Den du siterer der er vel ikke ts? Og det at noen lurer trenger ikke bety at de vurderer å gjøre det selv. Det kan jo hende at noen har sett andre gjøre det og lurer på om det er greit. Til ts: Som de andre sier: En ettåring har ikke forutsetning for å forstå årsaken til en time-out. Kanskje hvis ettåringen ganske snart fyller to, men selv da tviler jeg på at det har noe for seg. Time-out ser jeg som en mulig løsning for større barn der andre metoder ikke funker. Barnet mitt nærmer seg to med stormskritt. Mvh Ts Anonym poster: 3b05b0da914e5d69c71d3b6825ff44f1
Gjest navnelapp Skrevet 12. juli 2012 #23 Skrevet 12. juli 2012 Barnet mitt nærmer seg to med stormskritt. Mvh Ts Anonym poster: 3b05b0da914e5d69c71d3b6825ff44f1 Du må prøve å bruke andre teknikkar for å nå fram til barnet ditt, ts. Stein Erik Ulvund har skrive nokre fantastiske bøker som heiter "Forstå barnet ditt", og så er dei inndelt etter alder. Prøv å få tak i den boka som passar i alder for ditt barn, og finn andre strategiar for å oppnå det du vil enn time-out.
Gjest Tine Skrevet 12. juli 2012 #24 Skrevet 12. juli 2012 Time-out er en omdiskutert oppdragelsesmetode som jeg personlig ikke er noen fan av. Det minner litt vel mye om skammekroken som vi i Norge har avviklet for mange år siden.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2012 #26 Skrevet 12. juli 2012 hva er galt med time-out egentlig. Man setter vel ikke banret inn i en krok, men heller fjerner det fra situasjonen. Min nevø forsto dette da han var to år. feks på stranden da han "bøllet" med sin lillebror ble han bedt/satt ned 1 meter unna situasjonen. han satt der i ca 20-30 sekunder før mamma kommer å snakker med han, hvorfor skal dette være så ille??
Gjest Eurodice Skrevet 12. juli 2012 #27 Skrevet 12. juli 2012 Utrolig hva man lærer her på KG. Det vi praktiserte før med å avlede barna og eventuelt ta dem vekk fra en tilspisset situasjon, kalles nå time-out.
Gjest navnelapp Skrevet 12. juli 2012 #28 Skrevet 12. juli 2012 Utrolig hva man lærer her på KG. Det vi praktiserte før med å avlede barna og eventuelt ta dem vekk fra en tilspisset situasjon, kalles nå time-out. For meg er timeout ikkje avleding og ta dei ut av situasjonen, men å forlate barnet og sette ei tidsgrense/stille krav til eksemplarisk oppførsel/unnskyldning for at barnet skal få vere med i det sosiale samspelet igjen. Det du beskriv arabella har eg og gjort mange gongar, men eg forlet aldri barnet mitt, men er saman med det og forklarer kvifor situasjonen vart uholdbar. Viss barnet hadde behov for å vere åleine fekk det sjølvsagt vere det, men eg gjekk aldri frå barnet i ein slik setting. 1
solch Skrevet 12. juli 2012 #29 Skrevet 12. juli 2012 Time-out ser jeg på som siste nødløsning, og da for barn som er 4+ Ts, jeg tror du heller skal fokusere på det å rose barnet. Og husk på at en på snart 2 fortsatt er et veldig lite barn, med liten forståelse for konsekvenser for sine handlinger. Og en på snart 2 åring er mye lettere å kontrollere og avlede enn en 9åring f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #30 Skrevet 31. august 2012 Dere vet mye om barn skjønner jeg. En unge på 1 år skjønner mye. Og kan fint sitte i time out. En baby på et år, skal ikke sitte lenger en 1 minutt, men kan fint sitte i time out. Ta ungen, ikke prat til den bare sett ungen rett i time out og snu ryggen til, eller gå ut av rommet, 1 minutt etter henter du ungen, koser og klemmer og glemmer det som har skjedd. Da vil ungen huske dette etter si, 2-6 ganger, da vil ungen skjønne at hvis jeg, biter feks, havner jeg i time out. Hva er det dere tar ungene deres på 1 år for? En baby? En unge på 1 år er ikke en baby lenger. Og sjønner konsikvensene av og "ikke gjøre som morra si sier". Jeg ser iverfall ikke feil i timeout. Virker det, er det ingen grunn til og ikke gjøre det, virker det ikke må du grudigere til verks. Anonym poster: 719fc326b54f142151a7f498e38328ba 1
Shadee Skrevet 31. august 2012 #32 Skrevet 31. august 2012 En baby på ett år skjønner ikke time-out nei, himmel og hav!! Har ikke lest hele tråden men måtte bare kommentere det siste her. 1
absinthia Skrevet 31. august 2012 #33 Skrevet 31. august 2012 (endret) Dere vet mye om barn skjønner jeg. En unge på 1 år skjønner mye. Og kan fint sitte i time out. En baby på et år, skal ikke sitte lenger en 1 minutt, men kan fint sitte i time out. Ta ungen, ikke prat til den bare sett ungen rett i time out og snu ryggen til, eller gå ut av rommet, 1 minutt etter henter du ungen, koser og klemmer og glemmer det som har skjedd. Da vil ungen huske dette etter si, 2-6 ganger, da vil ungen skjønne at hvis jeg, biter feks, havner jeg i time out. Hva er det dere tar ungene deres på 1 år for? En baby? En unge på 1 år er ikke en baby lenger. Og sjønner konsikvensene av og "ikke gjøre som morra si sier". Jeg ser iverfall ikke feil i timeout. Virker det, er det ingen grunn til og ikke gjøre det, virker det ikke må du grudigere til verks. Anonym poster: 719fc326b54f142151a7f498e38328ba jeg vet antagelig mer om barn enn deg har 4 barn og høgskoleutdanning innenfor emnet) og sier at det ikke er greit å sette så små barn i timeout. Egentlig er timeout et redskap som bare er til for folk som ikke klarer å komme med bedre alternativer til barn over ca 3 år. At vi ser dette brukt i supernannyprogrammene er fordi de skakkjørte familiene som er der trenger et redskap som både de og barnet kan takle. Et barn på ett år trenger å. Li vist hva det kan få lov til å gjøre i steden for å bli straffet for det de ikke får lov til. At du ikke ser feil i timeout for en ettåring er fordi du rett og slett ikke vet bedre og ikke kan nok om barns utvikling. Endret 31. august 2012 av absinthia 7
Djungelvrål Skrevet 31. august 2012 #34 Skrevet 31. august 2012 Time out er den nye skammekroken, kanskje ikke barneoppdragelsen for 60 år siden var så ille like vel.....
Gjest Modig mor Skrevet 31. august 2012 #35 Skrevet 31. august 2012 Dere vet mye om barn skjønner jeg. En unge på 1 år skjønner mye. Og kan fint sitte i time out. En baby på et år, skal ikke sitte lenger en 1 minutt, men kan fint sitte i time out. Ta ungen, ikke prat til den bare sett ungen rett i time out og snu ryggen til, eller gå ut av rommet, 1 minutt etter henter du ungen, koser og klemmer og glemmer det som har skjedd. Da vil ungen huske dette etter si, 2-6 ganger, da vil ungen skjønne at hvis jeg, biter feks, havner jeg i time out. Hva er det dere tar ungene deres på 1 år for? En baby? En unge på 1 år er ikke en baby lenger. Og sjønner konsikvensene av og "ikke gjøre som morra si sier". Jeg ser iverfall ikke feil i timeout. Virker det, er det ingen grunn til og ikke gjøre det, virker det ikke må du grudigere til verks. Anonym poster: 719fc326b54f142151a7f498e38328ba Virker det, er det fordi du klarer å dressere barnet - virker det ikke, er det fordi du har vært så heldig å få utdelt et ukuelig barn. Det man lærer barn om kommunikasjon og samspill ved å bruke time out, er dette: Den som har makt i en relasjon, kan herse med andre og bestemme når de får lov til å være med.
Gjest HunterLady Skrevet 31. august 2012 #36 Skrevet 31. august 2012 NEI!! Time-out kan kun gi god effekt dersom barnet forstår hva en time-out faktisk er for noe. De må forstå hvorfor de må til time-out, og det forstår ikke en ettåring. Er også noen 2åringer som heller ikke skjønner dette. Og jeg forstår ikke hva en ettåring kan gjøre galt?
Kara W Skrevet 31. august 2012 #37 Skrevet 31. august 2012 Det man lærer barn om kommunikasjon og samspill ved å bruke time out, er dette: Den som har makt i en relasjon, kan herse med andre og bestemme når de får lov til å være med. Tror du ikke at de også kan klare å lære at den som oppfører seg uakseptabelt får ikke være med? Det handler jo ikke om å sende barnet bort for å være slem, men å lære barnet at visse typer oppførsel ikke er tillat/akseptert i alle situasjoner. Og det er foreldrene som har makten og skal bestemme. Det er klart barna skal få si sin mening og bli hørt, men de trenger også å lære at til sist er det foreldrene som bestemmer.
Gjest Marmot Skrevet 31. august 2012 #38 Skrevet 31. august 2012 Og jeg forstår ikke hva en ettåring kan gjøre galt? Dette lurer faktisk jeg på også. Det ettåringer gjør er som regel motivert av "hva skjer hvis jeg....", de utforsker verden og lærer. Ettåringer er ikke ulydige. 1
Gjest Modig mor Skrevet 31. august 2012 #39 Skrevet 31. august 2012 Tror du ikke at de også kan klare å lære at den som oppfører seg uakseptabelt får ikke være med? Det handler jo ikke om å sende barnet bort for å være slem, men å lære barnet at visse typer oppførsel ikke er tillat/akseptert i alle situasjoner. Og det er foreldrene som har makten og skal bestemme. Det er klart barna skal få si sin mening og bli hørt, men de trenger også å lære at til sist er det foreldrene som bestemmer. Nei, jeg tror ikke barn kobler sin egen oppførsel og forvisningen. I stedet blir de antakelig sinte på "dumme mamma" eller "slemme pappa" som bestemmer at de må sitte på rommet. Selvfølgelig skal foreldrene bestemme og utøve autoritet, men time out slår meg først og fremst som skrekkelig barnslig.
Kara W Skrevet 31. august 2012 #40 Skrevet 31. august 2012 Dette lurer faktisk jeg på også. Det ettåringer gjør er som regel motivert av "hva skjer hvis jeg....", de utforsker verden og lærer. Ettåringer er ikke ulydige. Det er vel ingen som mener at en ettåring kan være slem eller ulydig, men det er mange situasjoner der en foreldre føler for å rette på ettåringens oppførsel, f.eks dersom de biter eller kaster maten sin på gulvet. Da bør barnet fjernes fra situasjonen, og vil etterhvert lære seg at den type oppførsel ikke er akseptabel. Jeg mener ikke at det er OK å sette en ettåring på rommet og gå fra det på grunn av disse tingene, men at selv en ettåring kan forstå koblingen "negativ adferd" = "fjerning fra det som er morsomt"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå