Gå til innhold

Fikk plutselig 1000kr på konto, må jeg betale tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg på juni fikk overført 1000kr til min konto fra noen som tidligere har skyldt meg penger, men som nå er ferdig med å betale på dette. Likevel fikk jeg 1000kr ekstra, noe jeg så på som en "bonus og tort og svie" da det tok over 1 år før jeg fikk pengene fra denne personen.

I går fikk jeg en mld fra den personen og sa at det hadde skjedd en feil og at h*n håper jeg kan betale tilbake.

Så der kommer spørsmålet:

Er jeg egentlig pliktig til å betale tilbake beløpet? FInnes det noen lover og regler på dette? Jeg mener, det ble jo betalt via nettbank, da må man jo signere med id-brikke og passord, da er det jo strengt tatt ikke skjedd en feil i den forstand..

Selvsagt kommer moralen inn i dette, men siden jeg måtte bruke pengeinnkrevere, anmelde og alt sånn der for å få tilbake pengene så synes jeg ikke jeg trenger å betale tilbake... ;)

Anonym poster: 1a02169dc7c87c15173169ed977f1431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pellepirat

Som de andre sier; betal det tilbake. om du er pliktig; strengt tatt ikke. Det blir en lang smørje hvis h*n skal klare å få de pengene tilbake uten ditt samtykke.

Men har du moral betaler du tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt noen kostnader med innkrevingen som du ikke har fått dekket? I så fall ville jeg ha holdt tilbake et beløp. Ellers overfører du selvsagt pengene tilbake.

Anonym poster: b0ba364cc1d1d6523384b3911a39fa58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har utgifter med innkreving,anmeldelse, så har du vel tatt det med i kravet?

Skyldner har et beløp å forholde seg til.

Hva om du selv gjorde en feil og betalte inn en feil sum. Vil du se på det som en bonus til mottaker?

Så lenge skyldner har betalt inn gjelden, så ser jeg ikke problemet ditt.

Du vil snuske til deg penger, som en slags bonus?

Nei, rett deg opp i ryggen og overfør pengene igjen

Anonym poster: c8440540b174f14f2fa2ddf10232beb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cevita

Hvis du hadde havnet i en økonimisk knipe, saken hadde gått til inkasso, du sleit fortsatt med å betale tilbake og fikk en betalingsanmerkning, men så endelig fikk ryddet opp i det og betalt inn tusenlapp for tusenlapp. Også oppdaget du at du hadde betalt inn en tusenlapp for mye, ville du ha hatt den igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F*ck him or her. Seriøst, hadde noen skapt så mye brydderi for meg, såvidt det ikke var nær slekt, så hadde jeg gikk fullt faen. Når en person er så jævlig at man å gå drastisk til for å få tilbake sine egne penger, ja da fortjener man ikke noe annet.

Anonym poster: 85c3d0b2fd7b94e8de5c6f9d0ea8ac27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil være like dust som tydeligvis han/hun som skyldte deg penger var må du for all del beholde de,men da er du ikke ett fnugg bedre enn den personen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må overføre pengene tilbake til sender. Ellers er det er faktisk stjeling, du tar noe som ikke tilhører deg. Vil du være så råtten?

Anonym poster: 0567244e62ded81cacec95891dca2577

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal tilbake om et år ;)

Perfekt løsning. Ville dog kommunisert det først, selv om personen selvsagt fortjener mange lovnader som blir brutt i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du vil diskutere om det er greit at du oppfører deg som en komplett drittsekk fordi noen andre var det mot deg? Ehm, om du vil være den av dere som fremstår som et moralsk oppgående menneske betaler du pengene tilbake og forteller heller personen som skapte problemer for deg at h*n ikke bør oppføre seg slik igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...