Gå til innhold

Måker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg aldri kalt "skyte måker med luftgevær" for jakt heller, har jeg vel?

Vil bare peke på at det faktisk er lov å jakte på enkelte måkearter. Måker er ingen totalfredet dyrefamilie i Norge, noe man kan få inntrykk av i denne tråden.

Var ikke rettet mot deg, ville bare påpeke at denne retten ikke vil ha noe å si for de fleste som ønsker å kvitte seg med måker ved boligen og omegn.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Litt redd de jeg.. synes de er så voldsomme.

...For vi mennesker er aldri voldsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? hæ?

Det er jo bare å ta denne tråden som et eksempel... Vi liker ikke måker, la oss drepe dem.

Endret av Lyra Belacqua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å ta denne tråden som et eksempel... Vi liker ikke måker, la oss drepe dem.

Nokså utrolig, hva? Det eneste problemet folk har med måker, er at i et par-tre uker før ungene deres blir flygedyktige, så er foreldrene en smule hysteriske. Som alle småbarnsforeldre, antar jeg. De andre 49 ukene i året, så er måker som bakterier. De er over alt, men man ser dem ikke, og stort sett lager de ikke noe særlig ugagn. Men likevel må de dø, fordi de stupbomber oss når vi går forbi avkommet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker måker :)

Forbinder dem med sjø og sommer. Så klart er det irriterende med måkebæsj, men såpass får vi tåle. Det er sikkert også et problem på steder med mye søppel, for søppel tiltrekker jo måker (og rotter). Men alt i alt kan jeg ikke helt se at måker gjør så stor skade?

Alle ville dyr i Norge er vel fredet. Unntaket er dyrene det er lov å jakte på om man har jaktlisens (?) og alt det der. Så det er verken lov å kverke måkeunger eller huggormer eller andre dyr noen frykter eller misliker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Kan noen fortelle meg hvorfor de er værna? Hvorfor må jeg finne meg i å ikke få sove om nettene fordi disse ufyselige skapningene skriker og bråker til alle døgnets tider, styrter ned og driter på alt som beveger seg og ikke minst herser med andre mindre fugler og tar fra dem mat og bevegelige områder. Kan noen fortelle meg hva slags nytteverdi disse trollene faktisk har? Og hvofor det i all verden ikke kjøres en god nasjonal dugnad så vi kan få bukt med disse en gang for alle?

Anonym poster: 2de6934392e5a6854b4a4256d585adf7

Hvis jeg ikke tar helt feil så sliter måkebestanden i Norge. Bare for 20 år tilbake da jeg var guttunge på fisketur med fadern så var det betydelig mer måker i Oslofjorden. I dag er det mye mindre, og mer av f.eks Skarv. Måker er en viktig del av økosystemet og de, blandt andre fiskespisende fugler, er med på å regulere bestanden av f.eks sild, tobis småmakrell osv. De spiser også søppel, så man kan jo se på dem som renovasjonsarbeidere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Jeg liker måker :)

Forbinder dem med sjø og sommer. Så klart er det irriterende med måkebæsj, men såpass får vi tåle. Det er sikkert også et problem på steder med mye søppel, for søppel tiltrekker jo måker (og rotter). Men alt i alt kan jeg ikke helt se at måker gjør så stor skade?

Alle ville dyr i Norge er vel fredet. Unntaket er dyrene det er lov å jakte på om man har jaktlisens (?) og alt det der. Så det er verken lov å kverke måkeunger eller huggormer eller andre dyr noen frykter eller misliker.

Nja..det er betydelig jakt på fugler i Norge, også måker tradisjonelt. Nå er de muligens totalfredet grunnet lav bestand. Så om du har hagle så er det bare å skyte i vei på duer og ender, så lenge du følger reglene for jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja..det er betydelig jakt på fugler i Norge, også måker tradisjonelt. Nå er de muligens totalfredet grunnet lav bestand. Så om du har hagle så er det bare å skyte i vei på duer og ender, så lenge du følger reglene for jakt.

Måker er ikke bare en eneste art. Noen av artene er lov å jakte på, visse tider av året, og er, etter det jeg kan se, hovedsaklig de artene som er altetere. De rene kystartene som kun spiser sjømat, er stort sett totalfredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Måker er ikke bare en eneste art. Noen av artene er lov å jakte på, visse tider av året, og er, etter det jeg kan se, hovedsaklig de artene som er altetere. De rene kystartene som kun spiser sjømat, er stort sett totalfredet.

Nei nei. Skarv er fra oktober til november. Måker august til februar. Det er hettemåke og krykkje som ikke er jaktbare lenger.

Det finnes ingen rene kystarter som KUN spiser sjømat, ikke i Oslofjorden i hvert fall. Noen måker holder seg ute på sjøen, andre henger rundt Bislet kebab.

Endret av Skogmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Jeg liker måker :)

Forbinder dem med sjø og sommer. Så klart er det irriterende med måkebæsj, men såpass får vi tåle. Det er sikkert også et problem på steder med mye søppel, for søppel tiltrekker jo måker (og rotter). Men alt i alt kan jeg ikke helt se at måker gjør så stor skade?

Alle ville dyr i Norge er vel fredet. Unntaket er dyrene det er lov å jakte på om man har jaktlisens (?) og alt det der. Så det er verken lov å kverke måkeunger eller huggormer eller andre dyr noen frykter eller misliker.

.

Endret av Skogmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

My bad. Det er bare krykkja som er sjømat-only fugl. Den er til gjengjeld rødlistet sammen med hettemåka, og heller ikke jaktbar ja. Desverre er krykkja veldig lik fiskemåka, som er jaktbar.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

My bad. Det er bare krykkja som er sjømat-only fugl. Den er til gjengjeld rødlistet sammen med hettemåka, og heller ikke jaktbar ja. Desverre er krykkja veldig lik fiskemåka, som er jaktbar.

Ja, det blir nok skutt endel krykkjer også. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor noen ønsker å skyte måker. De er jo luftens rotter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...