Gå til innhold

Måker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvorfor de er værna? Hvorfor må jeg finne meg i å ikke få sove om nettene fordi disse ufyselige skapningene skriker og bråker til alle døgnets tider, styrter ned og driter på alt som beveger seg og ikke minst herser med andre mindre fugler og tar fra dem mat og bevegelige områder. Kan noen fortelle meg hva slags nytteverdi disse trollene faktisk har? Og hvofor det i all verden ikke kjøres en god nasjonal dugnad så vi kan få bukt med disse en gang for alle?

Anonym poster: 2de6934392e5a6854b4a4256d585adf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Candy Pie

Hadde det vært bedre om folk hadde flaksa rundt og skutt dem da ?

Måkene plager ikke meg. Har ikke mange av dem her heller, enda jeg mater fuglene ( småfuglene) med brød hver dag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga slike som deg at måkeunger blir skuffet ned av tak, skutt, foret med brød og rødsprit fordi de tilfeldigvis oppholder seg på "andres" eindom. Har en måkeunge som ikke er flyvedyktig som har falt ned fra taket på jobben og jeg må vokte den som en hauk for at idioter ikke skal skade den.. Skal man unngå skinnangrep fra foreldrene så oppholder man seg enkelt og greit ikke i nærheten av ungene dems den korte tiden de hekker.

Jeg har også et helvetes måkeskrik utenfor vinduet om morgenen, men jeg greier hvertfall å tenke litt lenger enn "mitt mitt mitt" og skjønner at det faktisk går an å ta litt hensyn til dyr og natur, og ikke alt skal tilpasse seg meg... Folk blir bare mer og mer eiesyke og egoistiske.

Anonym poster: db572f0a4b0c3833658aee07e4c13f26

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du ikke engang vet hva slags nytteverdi måker har så anbefaler jeg deg å komme deg litt mer ut i naturen...

Anonym poster: db572f0a4b0c3833658aee07e4c13f26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler det er på plass med denne:

:)

"Problemet" med måser, er at de kan trekke til byer hvor det er mye forsøpling ect. Tenk folk som stapper søppelkassene så fulle at lokket ikke går igjen, og folk som kaster kebaben halvspist på gaten etter fylla. Dersom folk i tettbygde strøk tok mer ansvar, og kommunene fulgte godt opp med tett tømming av offentlige søppelkasser, så ville ikke måkene trekt seg så nært bebyggelse.

Familien min har hytte ved sjøen hvor holmene utenfor er et måkeeldorado, men de trekker aldri inn mot huset og driter eller bråker med mindre vi er skikkelig upåpasselig med opprydning osv.

Selv har jeg ikke noe i mot måser. Så klart er det kjipt hvis de trekker ut søppel ol., men da er det alltid noen annens ansvar. Ellers synes jeg at måser hører til i kystlandskapet. Har aldri skjønt hvorfor folk bosetter seg på steder hvor de ikke liker den lokale faunaen.

Endret av Arlea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man må forbi et reir med måsunger for å komme seg til nødvendig kollektivtransport i det daglige, så er det med livet som innsats. Ikke festlig med måser som stuper torpederende mot deg når du knapt har sett mot dyret.

Joda, har tenkt at tilværelsen ikke hadde hatt vondt av å ikke ha måser å forholde seg til. Men veien fra tanken til handling er meget lang for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har du blitt hakket i hodet av disse torpedoene? Det er forskjell på skinnangrep og angrep. Hvilke dyr/mennesker ville vel ikke beskyttet avkommet sitt mot eventuelle farer? Tror også måkene har god grunn for å oppføre seg som de gjør når utallige måkeunger har blitt tatt livet av de siste årene.

Anonym poster: db572f0a4b0c3833658aee07e4c13f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man holder mat og søppel forvart på en skikkelig måte så holder måkene avstand også.

Har masse måker her og på hytta, men aldri hatt noe problemer med dem.

Eneste gangen var vel når en dust på stranda kastet en pølsebit til en måke....da hadde vi plutselig 20 måker skrikende over oss...

Spesielt på hytta så er det mange måkeunger, og foreldrene kommer gjerne flyvende mot oss og skriker dersom vi nærmer oss et rede, men angripet har vi aldri blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som er oppvokst på kysten og er vant med måker, som vi kaller dem.

Nå bor jeg imidlertid i innlandet og jeg savner kystlivet og alt som hører til, tilogmed måker!

Skal heldigvis flytte til kysten snart. Og så får jeg heller tåle en måkedritt i huet av og til.

Ja til tjærelukt og måkeskrik! :biggrin:

(ps. men har full foreståelse for at noen ikke liker alt spetakkelet de kan sette igang)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange ganger har du blitt hakket i hodet av disse torpedoene? Det er forskjell på skinnangrep og angrep. Hvilke dyr/mennesker ville vel ikke beskyttet avkommet sitt mot eventuelle farer? Tror også måkene har god grunn for å oppføre seg som de gjør når utallige måkeunger har blitt tatt livet av de siste årene.

Anonym poster: db572f0a4b0c3833658aee07e4c13f26

Jeg har aldri blitt hakket i hodet av noen måse. Og jeg har full forståelse for at levende vesen beskytter sine avkom. Det er uansett lov til å tenke. Som jeg skrev, veien til å gjøre måsene noe er veldig, veldig lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har du blitt hakket i hodet av disse torpedoene? Det er forskjell på skinnangrep og angrep. Hvilke dyr/mennesker ville vel ikke beskyttet avkommet sitt mot eventuelle farer? Tror også måkene har god grunn for å oppføre seg som de gjør når utallige måkeunger har blitt tatt livet av de siste årene.

Anonym poster: db572f0a4b0c3833658aee07e4c13f26

Selvfølgelig har de blitt tatt livet av og det er kanskje en grunn til det? Disse beistene er skadedyr. Det er sikkert lett å bo på landsbygda å aldri måtte bli spsielt plaget av dem, men her jeg bor er de over alt og okuperer stort sett alt. I år må jeg ta med meg paraply bare for å gå til postkassa fordi naboen ikke har gjort noe med reiret på taket. Jeg leste også om en måse som styrtet inn i foten på en intetanende jente så hun begyte å blø. Heldigvis ser det ut som om bestanden minker år for år men det hadde vært greit om vi kunne tatt saken i egne hender og gjort kort prossess.

Dessuten kan du bare legge vekk det der beskyttelsessnakket. Alt som beveger seg innenfor en kilometers radius "nært" ungene blir angrepet.

Anonym poster: 2de6934392e5a6854b4a4256d585adf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har de blitt tatt livet av og det er kanskje en grunn til det? Disse beistene er skadedyr. Det er sikkert lett å bo på landsbygda å aldri måtte bli spsielt plaget av dem, men her jeg bor er de over alt og okuperer stort sett alt. I år må jeg ta med meg paraply bare for å gå til postkassa fordi naboen ikke har gjort noe med reiret på taket. Jeg leste også om en måse som styrtet inn i foten på en intetanende jente så hun begyte å blø. Heldigvis ser det ut som om bestanden minker år for år men det hadde vært greit om vi kunne tatt saken i egne hender og gjort kort prossess.

Dessuten kan du bare legge vekk det der beskyttelsessnakket. Alt som beveger seg innenfor en kilometers radius "nært" ungene blir angrepet.

Anonym poster: 2de6934392e5a6854b4a4256d585adf7

Fordi naboen ikke hadde gjort noe med reiret på taket? Hva mener du h*n skulle gjøre, rive det ned og drepe måkeungene og du lurer på hvorfor måkene er så ille på å beskytte avkommet sitt?! Og hva vet vel du om jeg bor på landet eller midt i byen? Bor i Tønsberg rett ved slottsfjellet og her KRYR det av måker og måkeskrik. Hvem er jeg til å bestemme om hvilke dyr som har rett til å være i "nabolaget"? Jeg visste godt hvordan situasjonen var FØR jeg flyttet hit.

Måkeungen som falt ut av reiret gir jeg vann og fiskrester og passer på at bitre grinebitere ikke skal skade den (Ja, jeg fòrer en av disse fæle skrikende måkeungene, shoot me...) og jeg har ikke en eneste gang blitt fysisk angrepet av foreldrene når jeg står en meter unna den, ja, de flyr over hodet mitt for å få meg bort, men det er på langt nær så dramatisk som folk skal ha det til... Jeg gir blaffen i søthetskalaen på dyr, og ser på måker på lik linje med andre dyr, selv om de driter, bråker og spiser av søpla folk ikke gidder å rydde bort...

Forkastelig at det er godtatt at man kan kaste fugleunger ut av redet uten at noen engang letter et øyelokk, men forsøk å gjøre det med en søtere fugl/dyr og det blir ramaskrik og artikkel i lokalavisa...

Overlevde jenta som fikk et sår på foten?? Uffameg, for noen drapsmaskiner disse fuglene blir på sommerhalvåret :filer:

Anonym poster: db572f0a4b0c3833658aee07e4c13f26

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måker er problematiske noen få uker mens ungene enda ikke er flyvedyktige. Da prøver de å skremme bort alt som kommer i nærheten av dem. Såpass får man jaggu tåle, uten å begynne å forlange at hele arten skal utryddes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemåke, gråmåke og svartbak kan jaktes på fra 21 august til og med slutten av februar. Så vidt jeg vet er dette de største typene måker, som også drar innover i landet (søppelfyllinger mm). Andre måketyper, som stort sett holder seg ved kysten, er fredet.

Så skal da både våpenet som anvendes og selve jakten være forsvarlig. Hvis man tror at man kan sette seg i vinduet med luftgevær og skyte ned måker i boligfeltet så tar man så grundig feil. Retten til å jakt på måker har med andre ord lite å si for de fleste som vil kvitte seg med måker i nærheten av boligen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal da både våpenet som anvendes og selve jakten være forsvarlig. Hvis man tror at man kan sette seg i vinduet med luftgevær og skyte ned måker i boligfeltet så tar man så grundig feil. Retten til å jakt på måker har med andre ord lite å si for de fleste som vil kvitte seg med måker i nærheten av boligen.

Nå har jeg aldri kalt "skyte måker med luftgevær" for jakt heller, har jeg vel?

Vil bare peke på at det faktisk er lov å jakte på enkelte måkearter. Måker er ingen totalfredet dyrefamilie i Norge, noe man kan få inntrykk av i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...