Gå til innhold

Mensen i syden! HJELP!?

Fremhevede innlegg

Gjest Jente 14år
Skrevet

Jeg er en jente på 14 år som har hatt mensen i nesten 1 år. Jeg har alltid brukt bind, men siden vi skal til syden (der jeg hadde tenkt å bade mye) en uke i sommer akkurat når jeg har mensen, må jeg bruke tampong. Har mensen denne uken, og dette er siste uken med mensen før jeg drar til syden. Jeg kjøpte en pakke med o.b. mini og en o.b. normal. Jeg prøvde den minste og etter maaaange førsøk fikk jeg den til slutt inn! syns faktisk det var skikkelig vondt å sette den inn! Etter at jeg hadde brukt den et par ganger, prøvde jeg å sette inn o.b normal tampongen, men det var helt umulig. Skjedeåpningen min er veldig liten og den gikk ikke inn i det hele tatt! SYKT VONDT var det og!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre fordi jeg blør veldig mye når jeg har mensen, og da er vel det ikke nok å bruke o.b. mini når jeg bader. er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du prøve å sette det ene beinet oppå dolokket mens du setter inn tampongen. Hvis du setter den inn riktig så kommer du ikke til å kjenne den :) Et lite tips er å smøre litt vaselin fremst på tuppen av tampongen, og ikke vær anspent mens du setter den inn. Det kan være lurt å begynne med den minste hvis du ikke har brukt det før, men bare prøv deg frem. Og pass på så den ikke stikker ut. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Bruk mini, men skift ofte! Jeg klarte ikke å bruke tampong før mange år etter at jeg fikk mensen, fordi det var så vondt.

Jeg ville også vurdert å utsette mensen. Det kan du gjøre med piller du får på resept fra legen. Da slipper du å ha mensen når du er i syden, noe jeg vil tro er mye enklere :)

Anonym poster: 80eacce6b6e551bbe0ada745dd4f2d13

• Liker 1
Gjest Jente 14år
Skrevet

Tusen takk for svar!:)

Tror jeg skal ta med meg flere forskjellige størrelser med tamponger til syden, og så prøver jeg meg frem der ;)

Gjest Jente 14år
Skrevet

Er noe annet jeg også lurer på. Hvordan i all verden kan jeg bytte tamponger på stranden?? Tenk om det ikke er toalett der da!! :(

Er det sånn at jeg må bytte tampong med en gang jeg kommer opp av vannet, eller gjør det ikke noe om det går 10 min eller noe før jeg bytter?

Skrevet (endret)

slettet

:)

Endret av Avi
Gjest Jente 14år
Skrevet

ok, tusen takk for tipset! :)

Skrevet

Jeg har ofte mensen når jeg er i syden, og det jeg har opplevd er at de to første dagene når mensen er på sitt kraftigste så må jeg bytte ganske umiddelbart etter at jeg har badet, for det kommer blod ut sammens med vannet (tampongen suger også til seg vannet). Hvis det ikke er skiftebås eller do i nærheten så har jeg latt være å bade de to første dagene, evt vært ved hotellet og badet i bassenget der jeg har hatt hotellrommet i nærheten. De restrerende dagene går det greit, da putter jeg i en om morgenen og bytter når vi spiser lunsj. Det kan være lurt å kjøpe med intimvåtservietter, for det er ikke alltid hygienen er så bra på offentlige toaletter der!

Husker jeg selv strevde med tamponger på din alder, og det som hjalp meg var tampax med innføringshylstre! Mye lettere å sette inn og få på plass. Dessuten så husker jeg at det var lettere å få tampongen på plass hvis jeg la meg ned på gulvet, knærne opp og liksom vippet rumpa litt opp.... En annen ting er at jeg tror ikke det holder med mini hvis du blør endel de første dagene.

Lykke til og kos deg i syden:-D

Skrevet

Prøv tampax - tampongen med en slik plasthylse på. Så, før du tar inn tampongen fukter du hylsen med litt vann, da blir det mye enklere å få den inn uten at det gjør så vondt. :)

Selv i en alder av 25 har jeg enda ikke klart å bruke o.b. Det er så fryktelig ubehagelig og vondt å presse inn den tørre tampongen. Med tampax går alt smertefritt!

Gjest barista
Skrevet

Jeg ville vurdert å gått til legen for å utsette mensen. Der får du noen piller du tar 3 ganger daglig.

For min del ville halve ferien blitt ødelagt av å ha mensen, bading, skifting, smerter osv.. Men det er meg.

Skrevet

Disse tablettene for å utsette mensen inneholder ganske mye hormoner, så hvor lurt det er å utsette en 14-åring for det er jeg usikker på... Dessuten er de ikke helt sikre heller, har hørt om mange som har hatt småblødninger med disse tablettene, i tillegg til endel ubehag som oppblåsthet, vonde pupper, generelt ubehag.... Min tenåringsjente ville iallefall ikke ha fått de.

• Liker 1
Gjest Jente 14år
Skrevet

Tusen takk for alle svarene! hjelper veldig mye! :) tror ikke jeg tør å ta sånne tabletter, så jeg må vel bare prøve å venne meg til å bruke tampong. Også trenger jeg jo ikke å bade så veldig mye de dagene med mest mens ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva syns dere er best når du bader? o.b. eller tampax? :)

Skrevet

Tampax er også en tampong på lik linje med O.B (vi snakker kun merkenavn her). Om du synes vanlige tamponger som O.B er vanskelig å bruke, så anbefales virkelig Tampax. :)

Skrevet

Tampax er bare en tampong i et hylster.

Det er to hylstre inni hverandre, og så sitter tampongen i enden av det ene hylsteret. Denne delen føres inn i skjeden, og så dytter man på det andre hylsteret slik at tampongen kommer ut og man trekker ut hylstrene av skjeden og tampongen sitter igjen. Jeg brukte det i begynnelsen i stedet for vanlig o.b.

Gjest Anonym
Skrevet

Jeg skal til Syden 22.Juli, og har mensen da, og det er første gang jeg prøvde tampong i går, og det gjør litt vondt å ta den inn, men jeg vet ikke om jeg burde ta med tamponger når vi drar ?

Og burde jeg bade med tampong?

Tusen takk for svar!

Skrevet

Driver du og prøver tampong uten å ha mensen? Da er det ikke rart at du ikke får den inn og at det gjør vondt.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes noen tabletter som heter Primolut. De utsetter mensen.

• 8 måneder senere...
Skrevet

I tilfelle noen andre leser denne gamle tråden og lurer på det samme, tipser jeg (igjen) om menskopp. Det er et silikon"eggeglass" som plasseres i skjeden og samler opp mensblodet. Det kan sitte i dobbelt så lenge som tampong, den kan brukes under bading og suger ikke til seg vann, slipper heller ikke ut blod. Den er helt glatt og mer behagelig å bruke og du kan prøve den også når du ikke har mensen (den kan sitte i mens du venter på mensen for å unngå "overraskelser").

Mye sunnere enn tampong som man kan få infeksjoner av, og p-piller og andre piller som inneholder hormoner og er upålitelige.

http://www.menskopp.org/

Beklager spam, men jeg gir meg ikke før alle har hørt om og forstått hva menskopp er.

• 2 måneder senere...
Gjest Jente 15 år...
Skrevet

Lurte på en ting jeg å:)

Kan tampongen sitte fast? Eller at tråden sliter når du tar den ut?

Har aldri brukt tampong før så er litt skeptisk:) hilsen en på 15 år:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...