Gå til innhold

Hva er mest lønnsomt ang. boliglån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva lønner seg, eller går det for det samme?

Alternativ:

A - Jeg setter lånet på lang nedbetalingstid, men sparer opp en god slump ekstra penger som jeg bruker til å nedbetaler ekstra på lånet i slutten av året, evt. ettter noen måneder og holder på slik til lånet er nedbetalt før tiden.

Eller:

B - Setter kort nedbetalingstid og betler mer hver måned.

Hva tjener JEG mest på av disse alternativene, eller går det for det samme så lenge jeg nedbetaler lånet på likt antal år?

Hra det til eksempel noe å si i forhold til renter betalt osv?

Anonym poster: 1ed654a313b645abf2e548171144c3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler mindre i renter av å betale mer hver måned.

Anonym poster: d153eb75af0df416af540cd899180d02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger tid du har lånet, jo mer rentepenger.

Hvis du leser innleget til TS, så ser du at hun skal bruke like mange år på å nedbetale lånet, det er heller måten hun har tenkt til å gjøre dette på som er forskjellig.

Anonym poster: 1ed654a313b645abf2e548171144c3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på boligrenta og sparerenta.

Dersom du har 2% rente på lånet og 4% rente på sparekonto og har 100 000 kroner her, så tjener du iløpet av ett år 4000 kroner i renter på sparekonto. På samme tid taper du 2000 kroner i renter som blir ilagt deg på huslånet.

Men - renter blir utregnet månedlig i de fleste banker, så jeg tror marginene er meget små, med mindre du har store summer å spare på, og mindre lån.

Når jeg leker litt med Lånekalkulator på nett: http://www.laanekalkulator.no

Så synker renten i takt som antall terminer stiger. På ett lån på 1 mill og 10 års nedbetalingstid og 3% rente - med 12 termin pr år, så ender rentesummen på kroner 164 733. Dersom jeg setter 1 termin pr år - men beholder 10 års nedbetalingstid, så stiger rentene til 172 804.

Dette blir jo satt på spissen, for jeg antar du kommer til å måtte betale påløpende renter hver måned, og trolig også et lite avdrag hver måned, men snakker om å sette større summer inn en gang pr år?

Skulle ønske jeg var litt dyktigere på dette, men jeg tror det bunner ut i å finne ut hvor mye du kan tjene på sparerenter opp mot hva du taper i lånerenter. Vær obs på at enkelte sparekontoer får rentene godskrevet årlig, så om du skal utnytte dette så må du trolig passe på at du har pengene på sparekonto til året er omme.

Om det er snakk om å kunne klare å spytte inn 20-30 000 kroner ekstra i året på huslånet, så er marginene såpass små mellom dagens rentenivå og dagens sparerente, at jeg ville betalt større terminbeløp fast i måneden heller - og det er også det jeg personlig har valgt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på boligrenta og sparerenta.

Dersom du har 2% rente på lånet og 4% rente på sparekonto og har 100 000 kroner her, så tjener du iløpet av ett år 4000 kroner i renter på sparekonto. På samme tid taper du 2000 kroner i renter som blir ilagt deg på huslånet.

Men - renter blir utregnet månedlig i de fleste banker, så jeg tror marginene er meget små, med mindre du har store summer å spare på, og mindre lån.

Når jeg leker litt med Lånekalkulator på nett: http://www.laanekalkulator.no

Så synker renten i takt som antall terminer stiger. På ett lån på 1 mill og 10 års nedbetalingstid og 3% rente - med 12 termin pr år, så ender rentesummen på kroner 164 733. Dersom jeg setter 1 termin pr år - men beholder 10 års nedbetalingstid, så stiger rentene til 172 804.

Dette blir jo satt på spissen, for jeg antar du kommer til å måtte betale påløpende renter hver måned, og trolig også et lite avdrag hver måned, men snakker om å sette større summer inn en gang pr år?

Skulle ønske jeg var litt dyktigere på dette, men jeg tror det bunner ut i å finne ut hvor mye du kan tjene på sparerenter opp mot hva du taper i lånerenter. Vær obs på at enkelte sparekontoer får rentene godskrevet årlig, så om du skal utnytte dette så må du trolig passe på at du har pengene på sparekonto til året er omme.

Om det er snakk om å kunne klare å spytte inn 20-30 000 kroner ekstra i året på huslånet, så er marginene såpass små mellom dagens rentenivå og dagens sparerente, at jeg ville betalt større terminbeløp fast i måneden heller - og det er også det jeg personlig har valgt å gjøre.

Tusen takk for svar, nå skjønner jeg det!! :)

Banken min beregner renter pr måned på sparekontoen, men jeg får dem ikke utbetalt før året er omme, dersom jeg tar ut pengene som det er regnet renter på før året er gått, så mister jeg vel ikke disse som allerede er opptjente, eller?

Anonym poster: 1ed654a313b645abf2e548171144c3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...