Gå til innhold

Akkuratt blitt gjeldfri, men nå måjeg til tannlegen

Gjest LadyAntebellum

Anbefalte innlegg

Gjest LadyAntebellum

Hei

Etter lang tid har jeg endelig kvittet meg med gjelda, prøver og komme inn i det riktige sporet, og skulle begynneog spare nå,har derfor ikke noe spart opp. Jeg har innsett at jeg til tross for min sinnsyke tannlegeskrekk bør gå til tannlegen nå. Regner med og ha 10 hull (eller mer) fordi jeg ser dem.

Det jeg villeunngått var og havne i forbruksln fella nå igjen, men jeg føler ikke jegbhar noe valg, da jeg kun har en 27% stiling der jeg jobber og aldri vet hvor mye jeg får jobbe.

Noen råd til redd jente ? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør med tannlegen om hvilke muligheter for avbetaling de har.

Anonym poster: 6f6b023872f636fb60d06b4ee6704975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til tannlegen og sjekk hvor mange hull du faktisk har før du krisemaksimerer. Jeg har mange flere flekker på tennene enn jeg har hull. Hvis du har hull så går det fint å spre timene de fikses på over noe tid sånn at du ikke får hele regningen en måned.

Anonym poster: 6e68a235662162ef98791a35a985ccb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også prøve å få time på tannlegehøyskolen, mye billigere!

Ellers, hvis du skal til utlandet, er det MYE billigere å ta det der. Det avhenger av at det er mye du skal ta da, hvis ikke lønner det seg nok ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta timen til tannlegen for å sjekke ståa først, som foreslått. Be om prisoverslag på dette.

Om det er en sum du tror du kan klare å betale ned over to lønningsperioder/støtteutbetalinger, så ville jeg valgt å få timen til like før en lønnsperiode, og brukt kredittkort. De fleste kredittkort er rentefrie om man nedbetaler innen 45 dager.

Sett at jeg får lønn den 1 i hver måned, og jeg får tannlegetime 27 august. Jeg har da kanskje litt igjen fra augustlønnen, som jeg kan bruke på kredittkortet. Så får jeg septemberlønnen og betaler halvparten av det som er igjen. Når oktoberlønnen kommer har jeg halvannen uke eller så igjen på å betale resterende, før det løper renter på kredittkortet. Dermed sprer jeg utleggene over tre lønnsperioder, uten å trekke renter på kredittkortet.

(Jeg har ved et par anledninger benyttet denne metoden selv. Dog ikke alltid like rentefritt, har ofte gått litt over tiden).

Men - med så lav stillingsprosent, om du har vært i uføret før, så er det egentlig ikke så bra å anbefale kredittkortbruk. Å få regningen delt opp og betale på avbetaling hos tannlegen direkte, eller få et privatlån kan være bedre. Dersom du skal gjøre det på en sånn måte, eller med forbrukslån eller lignende, så lær av dine tidligere feil (som du har vært flink å rydde opp i!) og vær knallhard med å følge nedbetalingsplanen, slik at du slipper å gjøre det dyrere for degselv.

Det er mye som kan utsettes av pengebruk, men tannhelse er ikke en av de man bør utsette for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du også er under Nav. Du kan søke om støtte til nødvendig tannbehandling under sosialtjenesten. Da får du et skriv som du tar med deg til en offentlig tannlege og de utarbeider et kostnadsoverslag og sender NAV. Deretter får du gjort det du må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar først en time som viser hva som må gjøres. Så starter du med det viktigste først. Betal for et hull og så bestiller du time for å ta neste hull. Sånn gjør jeg det. Nå vet jeg hva som må gjøres. Fikk tatt en viktig ting før sommerferien, men resten hadde ikke hast. Jeg var åpen om at det måtte gjøres billigst mulig og at foreslått krone ikke var aktuelt.

Anonym poster: 11b3270fe775f2410a34aaff434774d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyAntebellum

Jeg har hatt 50% stilling noen måneder + tatt ekstra så jeg er ikke under nav. Går ned i min vanligge stillingapeosent etter ferien:( og det er hentet inn så mange som ikke snakker norsk og heller ikke har utdannelse at jeg vet ikke hvor mye vakter jeg får.. Er selv hjelpepleier men det har visst ikke så mye og si der jeg jobber.

Uansett takk for svar.. Jeg dør av angst:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vondt i tennene?

Tar du fluor? Når jeg merker at et hull er i anmars så knuser jeg et par fluortabletter i tennene og sover med det. Hull kan GRO også.

Anonym poster: 7f856e6a31358997c7932a9d075dcd7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyAntebellum

Har du vondt i tennene?

Tar du fluor? Når jeg merker at et hull er i anmars så knuser jeg et par fluortabletter i tennene og sover med det. Hull kan GRO også.

Anonym poster: 7f856e6a31358997c7932a9d075dcd7b

Har ikke vondt men det er fryktelig mye ising:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vondt men det er fryktelig mye ising:(

Iser det hele tiden eller bare når du spiser/drikker kaldt og varmt?

Anonym poster: 953fda62bfda502c2cf8defc83c35d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man har lav inntekt så kan man faktisk få støtte fra NAV til tannlege. Men bare opptil 10 000kr tror jeg. Gjør som Silfen skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 50% stilling noen måneder + tatt ekstra så jeg er ikke under nav. Går ned i min vanligge stillingapeosent etter ferien:( og det er hentet inn så mange som ikke snakker norsk og heller ikke har utdannelse at jeg vet ikke hvor mye vakter jeg får.. Er selv hjelpepleier men det har visst ikke så mye og si der jeg jobber.

Uansett takk for svar.. Jeg dør av angst:(

Må ikke være under nav fra før for å få støtte. Jeg fikk støtte enda jeg ikke var under nav pga. liten inntekt. Hadde 25% stilling på den tiden, men har klart meg uten å gå til nav lenge. Var tannlegen som sendte inn søknaden for meg.

Endret av Armitage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyAntebellum

Jeg regner med at du også er under Nav. Du kan søke om støtte til nødvendig tannbehandling under sosialtjenesten. Da får du et skriv som du tar med deg til en offentlig tannlege og de utarbeider et kostnadsoverslag og sender NAV. Deretter får du gjort det du må.

Okey, men jeg må ha det inn med teskje merker jeg. Håper det er ok:p men når jeg tar ekstravakter i tillegg, hva har det og si på dette og hvor får jeg tak i dette skrivet? Jeg vil prøve og få det til på denne måten som du skriver men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er dette noe tannlegene pleier og gjøre? Og hva tror du nav vil ha, lønnslipper eller arbeidskontrakt eller noe sånt? Jeg aner jo ikke hva jeg kommer til og tjene hver mnd. Er lite ekstravakter og få for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LadyAntebellum

Vil også legge til at jeg bruker sarotex 10 mg hver kveld for søvn.. Mulig dette er for lav dose til og få støtte siden sarotex er kjent for munntørrhet.. Jeg har ihvertfall slitt veldig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen anelse om hva NAV krever eller ikke. Du skrev i HI at du hadde 27 % stilling og det blir man jo ikke rik på, så jeg antok at du hadde støtte i tillegg og baserte svaret mitt på dette. Sender du inn søknad må du legge ved lønnsslipp og slike ting som man pleier legge ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...