Gå til innhold

Psykisk utviklingshemmet nabo


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Håper noen kan hjelpe.

Er det noen plasser man kan ta kontakt når det ikke funker for personen å bo alene? Hun har 0 hjelp, det er aldri noen å ser til henne. Det er tydelig hun trenger hjelp, for hun har maset ned hele gaten om hjelp. Det er ikke så mange som har så lyst å hjelpe henne lengre heller fordi hun er så frekk og sint. Hun bråker også mye, kan finne på å stå å smelle med søppelbøtte lokket gjentatte ganger før hun går inn. I natt hørte jeg henne 2 ganger, hvor hun sto og smelte med det j**** lokket 10-20 ganger.

Skjønner ikke hvem man kan snakke med, NAV sa vi ikke hadde lov å nevne navn på henne til dem, og da er man jo like langt.

Anonym poster: 6dc3d55507a79eff3db5b05621f5cb79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

har samme problem. men vår nabo bråker ikke så mye, men maser noe så inni h****. vet hun har noen hos seg en gang i uka, men da er jo vi på jobb. aner ikke hvor man skal ta kontakt jeg, men følger med emnet.. kanskje vi får noen svar..

Anonym poster: f406e6943e5b97d509ca8313c1a5e363

Skrevet

Man kan sende en bekymringsmelding til bydelsoverlegen, eventuelt ansvarlig kommunelege dersom du bor i en mindre kommune.

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

har samme problem. men vår nabo bråker ikke så mye, men maser noe så inni h****. vet hun har noen hos seg en gang i uka, men da er jo vi på jobb. aner ikke hvor man skal ta kontakt jeg, men følger med emnet.. kanskje vi får noen svar..

Anonym poster: f406e6943e5b97d509ca8313c1a5e363

Huff, ja det blir et problem når det er mas hele tiden. Blir mas til tider fra oss også, for hun forstår ikke at hun har et ansvar når hun eier leilighet når det kommer til uteområdet. Feks plenklipping og snemåkking er et evig h****** hver sesong.

Man kan sende en bekymringsmelding til bydelsoverlegen, eventuelt ansvarlig kommunelege dersom du bor i en mindre kommune.

Okei takk for svar! Får prøve med det, fordi dette går jo ikke lengre. Må da være plagsomt for henne også at det ikke er noen som hjelper henne med det hun trenger hjelp til.

-TS-

Anonym poster: 6dc3d55507a79eff3db5b05621f5cb79

Gjest Gjest
Skrevet

Har hun ikke familie som kan støtte henne, og som dere evt. kan fortelle dette til? Da kan jo i såfall DE ta affære og prøve å få en orden på dette..

Personlig tror jeg hun ville hatt nytte av å bo i en eller slags omsorgsbolig med tilsyn døgnet rundt! Hva med å ta kontakt med HVPU for å fortelle hvordan d er, og få dem til å ta affære?

  • Liker 1
Gjest _Lita_
Skrevet

Hei! Håper noen kan hjelpe.

Er det noen plasser man kan ta kontakt når det ikke funker for personen å bo alene? Hun har 0 hjelp, det er aldri noen å ser til henne. Det er tydelig hun trenger hjelp, for hun har maset ned hele gaten om hjelp. Det er ikke så mange som har så lyst å hjelpe henne lengre heller fordi hun er så frekk og sint. Hun bråker også mye, kan finne på å stå å smelle med søppelbøtte lokket gjentatte ganger før hun går inn. I natt hørte jeg henne 2 ganger, hvor hun sto og smelte med det j**** lokket 10-20 ganger.

Skjønner ikke hvem man kan snakke med, NAV sa vi ikke hadde lov å nevne navn på henne til dem, og da er man jo like langt.

Anonym poster: 6dc3d55507a79eff3db5b05621f5cb79

Ta kontakt med kommunen 02180 er tlf.nr.

Oppgi adresse, så burde de vite, for jeg antar hun bor i kommunal bolig og har kontaktperson også, hvis ikke så er det der galskap.

Nav burde hatt vett nok til å sette dere over til bydelen, psykiatrien e.l, selvom du ikke har lov å nevne navn (eh, det har du egentlig, de på nav har jo taushetsplikt).

AnonymBruker
Skrevet

Som nabo har du ikke taushestplikt så merkelig at NAV påstår det, men de skal kunne gi deg råd uansett om du ikke nevner navn, du traff sikkert på en vanskelig person der.

Ta kontakt med kommunen som nevn over!

PS. HVPU ble nedlagt på 90-tallet, så ikke kontakt de, hehe.

Anonym poster: 48f407c45636bd34fdb5e1750a80e8ea

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med kommunen 02180 er tlf.nr.

Oppgi adresse, så burde de vite, for jeg antar hun bor i kommunal bolig og har kontaktperson også, hvis ikke så er det der galskap.

Nav burde hatt vett nok til å sette dere over til bydelen, psykiatrien e.l, selvom du ikke har lov å nevne navn (eh, det har du egentlig, de på nav har jo taushetsplikt).

Nr. du nevner er til Oslo kommune, ikke sikkert at TS bor der, ikke alle i Norge bor der..

Anonym poster: 48f407c45636bd34fdb5e1750a80e8ea

  • Liker 6
Gjest _Lita_
Skrevet (endret)

Nr. du nevner er til Oslo kommune, ikke sikkert at TS bor der, ikke alle i Norge bor der..

Anonym poster: 48f407c45636bd34fdb5e1750a80e8ea

Jeg vet, jeg skrev jo at det er til kommunen.

Det kan være et fint sted å begynne.

Endret av _Lita_
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med kommunen 02180 er tlf.nr.

Oppgi adresse, så burde de vite, for jeg antar hun bor i kommunal bolig og har kontaktperson også, hvis ikke så er det der galskap.

Nav burde hatt vett nok til å sette dere over til bydelen, psykiatrien e.l, selvom du ikke har lov å nevne navn (eh, det har du egentlig, de på nav har jo taushetsplikt).

Hun bor ikke i kommunal bolig, hun bor i en selveier leilighet som jeg tror nav har kjøpt til henne. Hun har sagt hun ikke har noe lån.

Som nabo har du ikke taushestplikt så merkelig at NAV påstår det, men de skal kunne gi deg råd uansett om du ikke nevner navn, du traff sikkert på en vanskelig person der.

Ta kontakt med kommunen som nevn over!

PS. HVPU ble nedlagt på 90-tallet, så ikke kontakt de, hehe.

Anonym poster: 48f407c45636bd34fdb5e1750a80e8ea

Syns og det var riktig rart at man ikke kunne nevne navn.

Har hun ikke familie som kan støtte henne, og som dere evt. kan fortelle dette til? Da kan jo i såfall DE ta affære og prøve å få en orden på dette..

Personlig tror jeg hun ville hatt nytte av å bo i en eller slags omsorgsbolig med tilsyn døgnet rundt! Hva med å ta kontakt med HVPU for å fortelle hvordan d er, og få dem til å ta affære?

Hun har familie, som bor langt unna. Skjønner egentlig ikke hvordan hun har havnet i denne byen. Jeg skjønner heller ikke hvorfor hun ikke har noe slags hjelp, skulle tro kommunen hadde et vist ansvar for henne. Vi har aldri sett henne ha noe slags besøk, så hverken familie eller noen fra kommunen er noen ganger og ser til henne.

Har prøvd å google kommunelege osv, men finner ingenting. Må kanskje bare henvende meg til kommunen og bli satt over til riktig person.

Hilsen TS

Anonym poster: 6dc3d55507a79eff3db5b05621f5cb79

Gjest _Lita_
Skrevet (endret)

Hun bor ikke i kommunal bolig, hun bor i en selveier leilighet som jeg tror nav har kjøpt til henne. Hun har sagt hun ikke har noe lån.

Anonym poster: 6dc3d55507a79eff3db5b05621f5cb79

Men det skader vel ikke å forsøke å ta kontakt med din kommune? De skal/burd henvise deg til riktig sted hvis hun er psykisk utviklingshemmet.

Hvis hun er p.u, så har hun trolig trygd, og du kunne forsøkt trygdekontoret, men det går vel under nav, og der hadde du jo ringt.

Hva med å høre med styret der dere bor om de vet noe?

Endret av _Lita_
AnonymBruker
Skrevet

Men det skader vel ikke å forsøke å ta kontakt med din kommune? De skal/burd henvise deg til riktig sted hvis hun er psykisk utviklingshemmet.

Hvis hun er p.u, så har hun trolig trygd, og du kunne forsøkt trygdekontoret, men det går vel under nav, og der hadde du jo ringt.

Hva med å høre med styret der dere bor om de vet noe?

Ja får prøve å ta kontakt med kommunen å høre hva de driver med. Jeg vet det er et mål nå til dags at psykisk utviklingshemmede skal bo mest mulig normalt, men dette fungerer dårlig. Hun skulle i det minste hatt noen som var innom daglig. God ide å ta kontakt med styret, men desverre består styret av henne, oss og en til :P Det er bare 3 leiligheter i dette huset.

Anonym poster: 6dc3d55507a79eff3db5b05621f5cb79

Gjest bolla
Skrevet

Ring inn en bekymringsmelding til kommunelegen eller kommunens psykiatritjeneste. I verste fall, bør kanskje politiet kontaktes.

Gjest _Lita_
Skrevet

Ja får prøve å ta kontakt med kommunen å høre hva de driver med. Jeg vet det er et mål nå til dags at psykisk utviklingshemmede skal bo mest mulig normalt, men dette fungerer dårlig. Hun skulle i det minste hatt noen som var innom daglig. God ide å ta kontakt med styret, men desverre består styret av henne, oss og en til :P Det er bare 3 leiligheter i dette huset.

Anonym poster: 6dc3d55507a79eff3db5b05621f5cb79

Såpass, ja. Jaja, lykke til da. :)

  • 11 måneder senere...
Gjest anonym
Skrevet

Hei!

Hva med å besøke henne selv, og spørre om det er noe dere kan gjøre for henne?

Tror nok du kan gjøre mye med å bare være en god nabo altså. :) Kanskje forteller hun litt mer om det dere lurer på også. Er ofte ikke så farlig å bare spørre. Og virker som om hensiktene er veldig gode også.

Skrevet

Er du hjemme 24/7 og fysisk ser at hun aldri har tilsyn? Kan godt hende hun har tilsyn nemlig, selv om hun kanskje ikke vil innrømme det.

  • Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Hei!

Hva med å besøke henne selv, og spørre om det er noe dere kan gjøre for henne?

Tror nok du kan gjøre mye med å bare være en god nabo altså. :) Kanskje forteller hun litt mer om det dere lurer på også. Er ofte ikke så farlig å bare spørre. Og virker som om hensiktene er veldig gode også.

Så TS skal, i stedet for å ta kontakt med de rette innstansene og forsøke å bedre en dårlig bosituasjon gjennom kommunen, ta på seg rollen som pleierske for en person som tilfeldigvis er naboen? Det blir for dumt. Det er forskjell på å være en god nabo og å påta seg det som faktisk er noen andres arbeidsoppgaver.

  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kinkig situasjon!

Dersom NAV har kjøpt leiligheten til henne, bør det være et sted å begynne. Selv om én saksbehandler mener dere har taushetsplikt, så kan dere få et annet svar av en annen. Prøv igjen.

Som kalinka85 sier kan det hende hun har noen som stikker innom på dagtid.

Siden hun bor alene antar jeg at hun er relativt oppegående.

Hva med å bli kjent med henne? Invitere på kaffe, kanskje middag om dere skulle grille en dag osv. Kanskje dere kan komme til en slags enighet mtp. det praktisk med snømåking og plenklipping. Hvis dere har felles hage og innkjørsel kan det hende det er like greit for dere å ta hennes del også, dersom hun ikke er i fysisk stand til å gjøre dette. Det kan hende hun ser OK ut fysisk, men mange p.u. har en del kroppslige og somatiske plager i tillegg.

Når det gjelder slamring med lokk o.l. kan det være tvangstanker ute og går, eller kanskje hun rett og slett liker lyden, eller noe helt annet. Snakk med henne som det voksne mennesket hun er om at det plager dere.

I bunn og grunn må du/dere finne ut hvor mye dere skal involvere dere. Som Offensive Pie sier, så skal dere ikke ta på dere arbeidsoppgaver som strengt talt ikke tilfaller dere. Samtidig gjør det ingen ting å være en ålreit nabo - innen rimelighetenes grenser, selvsagt. Der er jeg enig med anonym #15, man kan komme langt med å bli kjent med henne. Det betyr ikke at man skal gå inn som en ekstra mamma, men at man kanskje får et bedre grunnlag når man kontakter de rette instansene.



Anonymous poster hash: bea10...ae2
Gjest Heartbeat
Skrevet

Vi tok kontakt med kommunen, men han som plaget oss bodde i kommunal leilighet. Det var så ille at vi ikke kunne leve normalt i våre egne hager.

De tok affære og fikk han flyttet. Prøv å ringe kommunene og høre hvor du skal henvende deg

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Bekymringsmelding til kommunelege er rette veien å gå i slike saker.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...