Gå til innhold

Måntlig sparing - Beste sparemåte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sparer hver måned, og summen vokser :)

Er det noen som har gode tips til hvordan jeg får best sparing/avkastning av mine penger? Jeg er ikke en risikotaker, men ønsker å få best mulig rente. Sparing i fond har jeg også hørt skal være trygt, stemmer dette?

Andre tips?

Dere andre som sparer og legger dere opp penger, hva er målet, hva skal de brukes til?

Anonym poster: 74f391501efaba069c05f50a53bb110b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer til bolig. Jeg sparer i BSU, og jeg har en LO Favør-sparekonto som gir rente på mellom 2% og 3%. Pengene skal brukes i løpet av et år, og jeg ønsker derfor ikke å binde dem opp mot noe, f.eks. fond.

I tillegg sparer jeg opp en liten buffer.

Sparing i fond regnes vel stort sett som trygt (se fondet an), og på sikt skal det vel gi høyere avkastning enn sparekonto. Men det kan gå litt opp og ned, og dersom det er slik at du kan få bruk for pengene på kort varsel (f.eks. buffer hvis vaskemaskina ryker, eller ved boligkjøp i løpet av et år), så ville jeg gått for vanlig sparekonto.

Sparer du til bolig anbefales BSU (svært god rente, maks 20 000 pr år og 25% i skattefradrag pr. krone du setter inn) og BSU 2.0 (kun i DNB, veldig god rente, men ikke skattefradrag).

Sparer du langsiktig kan du godt sette det i fond, da det på sikt skal lønne seg, men det ør ikke være penger du har behov for i nærmeste framtid (det kan gå litt opp og ned, selv om det i lengden lønner seg). Sparer du i fond med høy risiko tenker jeg at det er penger man har råd til å tape, selv om det på sikt nok gir større avkastning.

Anonym poster: f2e10f9eab71ccea132c1122d2d37253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ikke til noe spesielt. Til en god alderdom er vel det nærmeste målet :P Kanskje jeg skal kjøpe større bolig en dag.

Jeg sparer i BSU og har en stor buffer på høyrentekonto.

Hovedsparingen er ekstra nedbetaling av boliglånet. Jeg tok opp lån med 23 års nedbetalingstid. Nå er det gått 5 år, og jeg har allerede betalt ned halve lånet.

Anonym poster: fe86b6f7389503a66f4551bf4acdfaa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg på BSU og BSU 2.0, hvor jeg har 4,45 % rente gjennom DNB, sparer jeg i Bank Norwegian, hvor renten er på 3,5%. Sparer også 300 kr mnd i fond.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond kan du grovt sett dele inn i to kategorier, aksjefond og rentefond. Aksjefond er sammensatt av aksjer i mange forskjellige aksjeselskap, som enten en forvalter velger ut, eller av alle aksjene i en indeks (f.eks. alle aksjene på Oslo børs). Aksjefond er tryggere enn å investere i enkeltaksjer, fordi du får en spredning av risikoen på flere selskaper og flere bransjer. Du unngår dermed å tape alle sparepengene fordi et selskap går konkurs. Som med aksjer må man imidlertid forvente store svingninger i verdien på aksjefond over kortere perioder, for eksempel kan verdien ha sunket med 20 % i ett år, og økt med 20 % i et annet. Med en tidshorisont på ti år eller mer kan du derimot være rimelig sikker på en god avkastning, kanskje rundt 7-8 %, selv om det har vært tiår med negativ årlig avkastning, som årene mellom 2000 og 2009.

Indeksfond er aksjefond som ikke forvaltes aktivt ved at forvalteren kjøper og selger aksjer for å forsøke å oppnå høyere gevinst, men som isteden følger f.eks. Oslo børs passive. Slike fond har over tid vist seg å gi like god eller bedre avkastning enn aktivt forvaltede fond. Særlig fordi indeksfond har få kostnader, kanskje 0.3 % i året, mens du må betale kanskje 1.5 % per år for å eie et aktivt forvaltet fond. Dessuten varierer det veldig hvor flinke forvalterne av aktive fond er til å plukke aksjer som slår indeksen, og de som oppnår god avkastning i en periode kan gjøre det dårlig senere.

Eksempel på indeksfond

Rentefond er sammensatt av lån som forvalteren utsteder til selskaper (obligasjoner). Avkastningen på fondet er renta som låntakerne betaler eller kursøkning på fondet som følge av at flere vil kjøpe fondsandeler. Avkastningen på rentefond svinger langt mindre enn på aksjefond, og ved å kjøpe fond som består av obligasjoner i troverdige selskaper er risikoen for tap veldig lav. Her kan man håpe på en litt bedre avkastning enn renta på de beste sparekontoene.

Eksempel på rentefond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU er sikrest, fond er mer risiko bundet til, men kan over langvarig sparing (10+ år) gi mer avkastning enn rent pengemessig på BSU. BSU har dog sine fordeler iform av skattefradrag og banker som blir blide når man skal kjøpe hus.

Er du ikke helt sikker, så gjør som meg. Jeg sparer mest i bolig (BSU siden jeg er ung nok ennå, samt større innbetalinger på huslånet) men sparer også mindre summer i fond (700kr i mnd). Sprer det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...