AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #41 Skrevet 9. juli 2012 Jeg hadde gitt nøyaktig samme beløp. Jeg er uenig i at arbeidsmengden er 0 selvom barna sover, for det kan faktisk være ganske stressende å sitte å vite at barna kan våkne når som helst og at du er alene med dem og har ansvar for dem. Jeg ville gitt nøyaktig likt beløp for å understreke at jeg syns barnevakten gjør en minst like god og viktig jobb ved å passe på barna når de sover som når de er våkne. Hva gjør foressten de "hvilende" nattevaktene om vakten plutstelig skulle skifte til aktiv? Får de tillegg da? Sovende nattevakter får høyere lønn for våkentid, ja. For hver påbegynte halvtime (dvs. at hvis du må jobbe i 10 minutter, skal du ha full lønn for 30. 1 time og 5 minutter får du for 1,5 time osv.) Anonym poster: 031a7ace064eb363928db912eeb8ba04
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #42 Skrevet 9. juli 2012 Hva så om hun kunne sitte og se på tv? Hun har da et gedigent ansvar likevel. Jeg hadde gitt deg 500 kr. 5 timer er ganske lenge. Med den filosofien lurer jeg veldig på hva du synes det hadde vært rimelig å betale en dagmamma eller barnehagen for den del. Der er det jo snakk om voksne skattebetalere, gjerne med utdanning og erfaring som gjør dem mer "verdifulle". Jeg synes det har mye å si både hva alderen til "den ansatte" er og hvor mye faktisk arbeid det er snakk om. Det samme mente jeg da jeg var tenåring og satt mye barnevakt. Jeg følte det var en enkel jobb å passe barn som sov, selv om ansvaret var det samme, kontra barn som sprang rundt og måtte mates/vaskes/irettesettes/legges/trøstes/lekes med osv. Anonym poster: c61853a22c0797fb04eac99424be6ccd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #43 Skrevet 9. juli 2012 Med den filosofien lurer jeg veldig på hva du synes det hadde vært rimelig å betale en dagmamma eller barnehagen for den del. Der er det jo snakk om voksne skattebetalere, gjerne med utdanning og erfaring som gjør dem mer "verdifulle". Jeg synes det har mye å si både hva alderen til "den ansatte" er og hvor mye faktisk arbeid det er snakk om. Det samme mente jeg da jeg var tenåring og satt mye barnevakt. Jeg følte det var en enkel jobb å passe barn som sov, selv om ansvaret var det samme, kontra barn som sprang rundt og måtte mates/vaskes/irettesettes/legges/trøstes/lekes med osv. Anonym poster: c61853a22c0797fb04eac99424be6ccd 50 kr, i timen synes jeg høres greit ut, hvor mye får en voksen dagmamma egentlig? Anonym poster: 133e4ede2bd783dc17af15ad1b9f01b7
SemperFi Skrevet 9. juli 2012 #44 Skrevet 9. juli 2012 Det var svært lite betalt for 5 timer. Og at de ikke skaffet deg skyss hjem er enda verre! Ta dobbelt eller trippel betalt neste gang.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #45 Skrevet 9. juli 2012 50 kr/t i 7,5 t pr dag i fire uker (lettere å regne hele uker enn måneder) = 7500 kr. Det ville det altså kostet pr mnd å betale en dagmamma 50 kr timen. Hvis man mener 100 kr/t er påkrevet pga det store ansvaret så må man betale 15.000 kr til dagmammaen. Pluss tillegg for alder og erfaring? Hm, er det noen her som trenger en dagmamma? Anonym poster: c61853a22c0797fb04eac99424be6ccd 2
Lammelåret Skrevet 9. juli 2012 #46 Skrevet 9. juli 2012 Jeg synes det var en helt grei betaling. Som nyblitt tenåring kan man ikke forvente noe mer, særlig ikke når du ikke sier ifra om hvor mye betaling du skal ha. Er forøvrig enig med dem som sier at foreldrene burde fulgt deg hjem eller på annen måte sørget for at du kom deg hjem trygt. Det er også et ansvar foreldrene til 13-åringen har, kanskje først og fremst dem. Jeg har inntrykk av at folk innbiller seg at det skal være veldig lønnsomt å sitte barnevakt, vil tro det er et uttrykk for den tiden vi lever i. Argumentet om at barna er det kjæreste vi har holder ikke mål. 2
Gjest Eurodice Skrevet 9. juli 2012 #47 Skrevet 9. juli 2012 Det var svært lite betalt for 5 timer. Og at de ikke skaffet deg skyss hjem er enda verre! Ta dobbelt eller trippel betalt neste gang. Mener du for ramme alvor at en trettenåring, eldre også for den sakens skyld, skal ha mer i timebetaling enn en godkjent dagmamma? I dette tilfellet er det ikke snakk om annet enn å være til stede. Barna var lagt og sov. Og skyss hjem? TS bodde kanskje i nabohuset, nesten vegg i vegg? Det skriver hun ingenting om. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #48 Skrevet 9. juli 2012 250 kr??? Det er jo MYE! Hvis man sammenligner med hvor mye jeg fikk for å sitte barnevakt fra klokken 18:00 til 23:00 for 25-50kr!! Da var jeg 14 år.. Dette er 4 år siden. Har prisene steget så mye? Anonym poster: 142f0bfe61ef82cb946ae6d55a22f3a7
SemperFi Skrevet 9. juli 2012 #49 Skrevet 9. juli 2012 Mener du for ramme alvor at en trettenåring, eldre også for den sakens skyld, skal ha mer i timebetaling enn en godkjent dagmamma? I dette tilfellet er det ikke snakk om annet enn å være til stede. Barna var lagt og sov. Og skyss hjem? TS bodde kanskje i nabohuset, nesten vegg i vegg? Det skriver hun ingenting om. Ja. Sist jeg sjekket var det INGEN "godkjente" dagmammaer som jobbet fra 22:00-03:00. Lillesøsteren min sitter for naboene enkelte ganger for å spare opp penger til sitt utveksling til USA, hun får ca 450-500,- kr hver gang.
Gjest Eurodice Skrevet 9. juli 2012 #50 Skrevet 9. juli 2012 Ja. Sist jeg sjekket var det INGEN "godkjente" dagmammaer som jobbet fra 22:00-03:00. Lillesøsteren min sitter for naboene enkelte ganger for å spare opp penger til sitt utveksling til USA, hun får ca 450-500,- kr hver gang. Denne trettenåringen gjorde vel heller ikke det skapte grann annet enn å være i huset. Barna var som sagt i seng. Hun kunne sikkert blunde litt på sofaen om hun ble trøtt. Nei, dagmammaer jobber ikke om natten, men de har hendene fulle om dagen, gjerne med flere barn. Da er det ikke snakk om å slappe av. Jeg kunne også godt tenke meg å sitte på rumpa i mange timer uten å ha arbeid å gjøre, for betaling . 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 9. juli 2012 #51 Skrevet 9. juli 2012 Synes ikke det er så ille. Ungen sover jo, så du kan i teorien sove selv også. I forhold til alderen din er betalingen hel grei. Hvis du synes betalingen er for liten må du forhandle på forhånd eller få en ordentlig jobb. 1
Montefalco Skrevet 9. juli 2012 #52 Skrevet 9. juli 2012 Hun gikk hjem alene. Det er fordi hun bor i nærheten. Og om hun ikke hadde sittet barnevakt, hadde hun sikkert gått hjem fra en venninne en gang mellom kl 00.00 og kl 03.00. Når det gjelder betalingen, er den helt grei. Den eneste oppgaven hennes er å sitte i huset for at det skal være noen hjemme dersom barna vokner. Hadde det skjedd noe spesielt, hadde hun helt sikkert en avtale om å ringe foreldrene. Å sammenligne betaling for barnepass med annet lønnet arbeid er helt meningsløst. Om en forventer timesbetaling tilsvarende butikk, vaskejobb eller lignende, får man heller få seg slikt arbeid (i den grad en 13-åring får det). 2
Mr.Dean Skrevet 9. juli 2012 #53 Skrevet 9. juli 2012 Jeg synes du fikk alt for lite, du skulle ihvertfall ha fått 500,- og blitt kjørt hjem!
Montefalco Skrevet 9. juli 2012 #54 Skrevet 9. juli 2012 100 kr timen er normalt for barnepass. Herregud, "jobben består bare i at hun ser på tv"? ...tenker dere slik om barnevaktene deres? Hun har jo ansvar for barna deres! Hvis de brekker noe, slutter å puste osv., er det HENNES ansvar. Kanskje dere skal skaffe dere litt eldre barnevakter? Innse ansvaret og betale nok... Det er hennes ansvar å ringe etter nødvendig hjelp. Det vil si foreldrene ved hendelige uhell og sykebil ved alvorlige tilfeller. Hvor stor sjanse er det for at barn brekker noe når de sover? Slutter de å puste, er det dessverre liten sjanse for at hverken foreldre eller barnevakt oppdger det etter normal leggetid for voksne. Selv ville jeg riktignok ha prøvd å få tak i en barnevakt som er litt eldre, men jeg synes like fullt de er helt greit med en femtilapp pr. time når eneste oppgave er å være til stede i tilfelle barnet vokner eller noe skulle skje. Regner med at mat og drikke + litt snack e vanlig å gi i tillegg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå