AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #21 Skrevet 8. juli 2012 Hva jeg ville gjort? Det er jo for sent å gjøre noe nå. Viktige spørsmål er: - Hvor langt unna bor du? - Hvor mange barn passet du? - Var barna våkne og sutrete eller satt du og så på tv og spiste chips? 250 kr er helt greit hvis man kan sitte og se på tv med ei venninne. Jeg pleide å passe en toåring som alltid sov greit, mens ei venninne passet tvillinger + storesøster som sutret og maste hele natta, det er en viss forskjell. Du er uansett bare 13 år, du får jo ingen annen jobb. Jeg pleide å sitte barnevakt til 2-3-tiden iblant da jeg var 14 år gammel, og da satt pappa oppe og ventet på meg til jeg var hjemme. Jeg bodde 7 minutter unna og det var ikke noe vits med taxi, men jeg ringte ham da jeg dro og snakket med ham til jeg var hjemme. De burde ikke nødvendigvis spandere taxi hvis du bor nærme, men de burde sørge for at du var trygt hjemme, enten ved at en av dem fulgte deg eller at de sikret seg at foreldrene dine var våkne etc. Anonym poster: 7569bbeb9601cc33b98c5e10a35f411d 1
Gjest fuffy Skrevet 8. juli 2012 #22 Skrevet 8. juli 2012 Ja, det er lite! Hadde du passet min unge til klokken 3 på natten hadde du vertfall fått 500kr:) barna sover jo, så det er tilstedevarelse, om er bra nok btalt. kunne kjøre, ja.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #23 Skrevet 8. juli 2012 Nei det er absolutt ikke lite, men heller veldig normalt. Men de burde ha ordnet slik du kom deg hjem trygt. Satt barnevakt for tantungen min på 1 år i 4 dager, fikk 200kr. Rynket litt på nesa da ja, men det var igrunn greit, jeg hadde ikke forventet å få noe betaling. En annen gang satt jeg barnevakt i en time, og tjente meg 300kr. Sa selvsagt klart i fra at jeg ikke ville ta i mot. Tror det var mest grunnet at pappaen og jeg hadde noe på gang. Å forvente noe mer enn 50kr i timen når man er 13 er urimelig Så du har fått godt betalt! Say what? Anonym poster: 94778e698bf33a5de57eabf92a93fc74 7
lilljan Skrevet 8. juli 2012 #24 Skrevet 8. juli 2012 Synes prisen var helt ok for en 13 åring. Vi skulle leie barnevakt på ethotell nå pga familiefeiring. Avtalen var at vi skulle legge barna og bli oppringt hvis de våknet. (vi var på hotellet) og ta over. Da var avtalen 170 kr. Timen. Jeg nektet da jeg fikk vite at det var en 14 år gammel jente som skulle gjøre det for den prisen. Her har vi av og til en nær venn av familien som sitter barnevakt han er 15 år. Vi betaler også 50 kr. Timen, litt mer på natt. Vi bor i rekkehus i en gate og det ville vært veldig rart å følge han hjem. Han bor 100 m. Fra oss
Gjest Kaos Skrevet 8. juli 2012 #25 Skrevet 8. juli 2012 250 kr. skattefritt på en kveld når man er 13 år er slett ikke lite! Syntes 500 kr. for å være tilstede noen timer mens barna sover er galskap! Det er jo mer enn en 18-åring tjener i en vanlig jobb etter skatt (og da må vedkommende faktisk jobbe) Tror de som gir så mye gjør det for å være snille, og for å sikre at barnevakten slipper det hun har i hendene og sier ja dersom de trenger barnevakt en annen gang. Ungdom i dag er såpass bortskjemte at de ikke skjønner hvor mye jobb det faktisk ligger bak 250 kr. netto. Så jeg syntes du bør være fornøyd, TS. Evt. kan du forsøke å forhandle på lønna dersom du blir spurt om å være barnevakt igjen. Selv er jeg 30 år, jobber fulltid i en stilling som krever øyere utdannelse, men er likevel villig til å sitte foran TV'en en kveld mens barna sover for 250 kr, så dersom noen foreldre har et behov for barnevakt er det bare å si i fra 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #26 Skrevet 8. juli 2012 ... Selv er jeg 30 år, jobber fulltid i en stilling som krever øyere utdannelse, men er likevel villig til å sitte foran TV'en en kveld mens barna sover for 250 kr, så dersom noen foreldre har et behov for barnevakt er det bare å si i fra Nå regnes vel ikke kl. 3 på NATTA som kveld uansett da. Anonym poster: 94778e698bf33a5de57eabf92a93fc74 1
Kaisamaia Skrevet 8. juli 2012 #27 Skrevet 8. juli 2012 100 kr timen er normalt for barnepass. Herregud, "jobben består bare i at hun ser på tv"? ...tenker dere slik om barnevaktene deres? Hun har jo ansvar for barna deres! Hvis de brekker noe, slutter å puste osv., er det HENNES ansvar. Kanskje dere skal skaffe dere litt eldre barnevakter? Innse ansvaret og betale nok... 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #28 Skrevet 8. juli 2012 100 kr timen er normalt for barnepass. Herregud, "jobben består bare i at hun ser på tv"? ...tenker dere slik om barnevaktene deres? Hun har jo ansvar for barna deres! Hvis de brekker noe, slutter å puste osv., er det HENNES ansvar. Kanskje dere skal skaffe dere litt eldre barnevakter? Innse ansvaret og betale nok... Hvis noen sitter barnevakt på NATTA når ungene SOVER, ja da består hovedsaklig jobben i å se tv, spise chips eller sove. Det er lite sannsynlig at barna slutter å puste eller brekker noe. Det mye mer ansvar å passe våkne barn og MYE mer jobb. Forøvrig er det vanlig å betale mindre for nattpass enn dagpass, selv i det offentlige får hvilende nattevakter lavere timelønn enn aktive nattevakter. Synes lønna var helt grei for jobben. Jeg regner ikke med det var mye styr og jenta sikket bor i nabolaget. Alt etter hvor man bor er det ikke nødvendigvis livsfarlig risikosport å gå hjem på natta heller. Gjorde da det mye selv i den alderen når jeg hadde vært hos venninner og kost meg. Anonym poster: 5acfa91b533f995eeedb695acb7324f3 3
Gjest BabyBlue Skrevet 8. juli 2012 #29 Skrevet 8. juli 2012 Jeg gjorde noe lignende da jeg var på samme alder, og fikk 200 dagen etter. Men det var en bekjent, og jeg fikk sove over og snoke i skapene så mye jeg ville. Frokost på huset ble det også, og 200 er jo NOE på den alderen. Men 3 tiden, også ble du sendt hjem alene? Hallo. De, som selv har barn må jo kjenne etter og skjønne at det ikke er ok med mindre det er dør til dør det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #30 Skrevet 8. juli 2012 Rundt samme alder fikk jeg 75 kr i timen, og måtte jeg sitte sent, så fikk jeg låne gjestesenga og sove over til dagen etter. Fikk 100 kr for å sove over og Vi hadde en avtale på forhånd der foreldrene fortalte meg timelønna og hva slags tider jeg kunne forvente meg, og om det passet for meg. Selv om man er 13 så er det greit at man får hvertfall en muntlig avtale og en "fast lønn". Men jeg syns jeg fikk godt betalt da, men det var tross alt 3 unger og mye arbeid. Jeg hadde nok ikke stussa over 250 kr, men å gå hjem hadde jeg stussa litt på. Neste gang du sitter barnevakt (hos de, eller hvertfall hvis du gjør det hos noen andre), så be etter en timelønn, og overnatting om du må være der lenge. Anonym poster: aec7def48b40409a90d75299a80256ee
SummerJoy Skrevet 8. juli 2012 #31 Skrevet 8. juli 2012 Hva så om hun kunne sitte og se på tv? Hun har da et gedigent ansvar likevel. Jeg hadde gitt deg 500 kr. 5 timer er ganske lenge. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #32 Skrevet 8. juli 2012 Hva så om hun kunne sitte og se på tv? Hun har da et gedigent ansvar likevel. Jeg hadde gitt deg 500 kr. 5 timer er ganske lenge. Og hvilende nattevakter får mindre lønn enn aktive nattevakter selv om de også har et "gedigent" ansvar mens de er på jobb. Jeg synes faktisk lønna tilsvarer både ansvar og arbeidsmengde (som er 0 så lenge barna sover). Og hva betaler du de som sitter barnevakt for barna dine mens de er våkne? For da snakker vi virkelig gedigent ansvar og en mengde jobb... Anonym poster: 5acfa91b533f995eeedb695acb7324f3 2
liv Skrevet 8. juli 2012 #33 Skrevet 8. juli 2012 Hadde ny barnevakt for første gang i går, han er 13 (onkel til ungene) og fikk 500 for perioden 19 til 23:30. Det skulle også dekke bestilling av pizza om han og kompisen ville ha mat. Avtaler er 60 kr timen senere +mat og godis. Jeg tenker at det er tiden en betaler for og at det er like mye tid som går samme om det er dag eller kveld. En time er en time liksom. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #34 Skrevet 8. juli 2012 Hadde ny barnevakt for første gang i går, han er 13 (onkel til ungene) og fikk 500 for perioden 19 til 23:30. Det skulle også dekke bestilling av pizza om han og kompisen ville ha mat. Avtaler er 60 kr timen senere +mat og godis. Jeg tenker at det er tiden en betaler for og at det er like mye tid som går samme om det er dag eller kveld. En time er en time liksom. Og jeg tenker at det er himmelvid forskjell å tilbringe timen med å se film og spise pizza sammen med kompisen enn å faktisk aktivt jobbe med å passe barn! Jeg synes det er rimelig at det koster mindre for de som faktisk bare er tilstede enn når man jobber for pengene. Og når man da betaler så mye for kveldssitting hva skal man da betale på dagtid? Og hvorfor er det vanlig å betale småpenger til trillepiker "fordi de bare triller tur" når de tross alt har like mye ansvar som de som sitter barnevakt på kveldstid? Synes jeg ser dere betaler 100 kroner timen til trillepika liksom.... Anonym poster: 5acfa91b533f995eeedb695acb7324f3 3
Sulosi Skrevet 8. juli 2012 #35 Skrevet 8. juli 2012 To jenter på 13 har hengt opp lapper på poststativene i området her. De ønsker jobb og tar 30 timen for banepass, 15 kr timen for å lufte hund, 50 kr for hagearbeid... 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #36 Skrevet 8. juli 2012 Hadde ny barnevakt for første gang i går, han er 13 (onkel til ungene) og fikk 500 for perioden 19 til 23:30. Det skulle også dekke bestilling av pizza om han og kompisen ville ha mat. Avtaler er 60 kr timen senere +mat og godis. Jeg tenker at det er tiden en betaler for og at det er like mye tid som går samme om det er dag eller kveld. En time er en time liksom. Da ville jeg heller kjøpt inn en frossenpizza, halve lønna går jo bort til pizzabestilling hvis ikke. Anonym poster: 7569bbeb9601cc33b98c5e10a35f411d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #37 Skrevet 8. juli 2012 Nå regnes vel ikke kl. 3 på NATTA som kveld uansett da. Anonym poster: 94778e698bf33a5de57eabf92a93fc74 Jeg jobbet hele natta for 93 kr. timen etter skatt i voksen alder, på en arbeidsplass hvor jeg måtte løpe rundt hele tiden, ta tunge løft osv., så jeg syntes absolutt ikke 50 kr. timen skattefritt for en 13-åring som er hvilende nattevakt er lite. Dersom en 13-åring forventer å få 100 kr. timen skattefritt i timen i en stillesittende jobb kommer vedkommende til å få et STORT virkelighetssjokk når hun blir såpass gammel at hun må ta en ordentlig jobb. Anonym poster: 031a7ace064eb363928db912eeb8ba04 6
liv Skrevet 8. juli 2012 #38 Skrevet 8. juli 2012 Da ville jeg heller kjøpt inn en frossenpizza, halve lønna går jo bort til pizzabestilling hvis ikke. Anonym poster: 7569bbeb9601cc33b98c5e10a35f411d Nå gjorde han noe enda smartere - han spiste like før han kom Men avtalen var at han fikk 500 og det skulle dekke eventuell mat, hvordan han ville løse det var jo opp til han
Gjest Adriane Skrevet 8. juli 2012 #39 Skrevet 8. juli 2012 Det med betalingen klarer jeg ikke helt å ta stilling til, merker jeg. Jeg forstår argumentene fra begge sider, og er ærlig talt ikke sikker på hva jeg selv ville betalt. Har bare et spørsmål til de av dere som sier at som barnevakt på natten passer man bare sovende barn, og dermed bør man få mindre betalt enn ved pass av våkne barn. Men hvordan stiller det da seg om et (eller flere) av barna våkner og lager et alvorlig spetakkel, er svært vanskelig å roe og umulig å få tilbake til sengs? Betaler man da ekstra utfra den situasjonen, om den oppstår? Når det gjelder at denne 13-åringen har gått alene hjem, så ville ikke det skjedd her, med mindre vedkommende bodde rett over gangen for meg i ei blokk... Om denne jenta bor bare 100 m unna, så er selv det mer enn langt nok til at fæle ting kan skje, kl 3 om natta, hvis uhellet er ute. Jeg ville ikke tatt den sjansen. Mitt første alternativ ville vært å avtale overnatting på forhånd. Dersom barnevakten vil hjem, ville jeg fulgt henne hjem, eller kjørt henne hjem om det var et stykke unna. Et lite PS ang betaling: Jeg betaler gjerne en del ekstra for en ansvarsfull og pålitelig barnevakt med gode referanser, enn 50 kr timen til en tenåring jeg knapt kjenner. 1
SummerJoy Skrevet 9. juli 2012 #40 Skrevet 9. juli 2012 Og hvilende nattevakter får mindre lønn enn aktive nattevakter selv om de også har et "gedigent" ansvar mens de er på jobb. Jeg synes faktisk lønna tilsvarer både ansvar og arbeidsmengde (som er 0 så lenge barna sover). Og hva betaler du de som sitter barnevakt for barna dine mens de er våkne? For da snakker vi virkelig gedigent ansvar og en mengde jobb... Anonym poster: 5acfa91b533f995eeedb695acb7324f3 Jeg hadde gitt nøyaktig samme beløp. Jeg er uenig i at arbeidsmengden er 0 selvom barna sover, for det kan faktisk være ganske stressende å sitte å vite at barna kan våkne når som helst og at du er alene med dem og har ansvar for dem. Jeg ville gitt nøyaktig likt beløp for å understreke at jeg syns barnevakten gjør en minst like god og viktig jobb ved å passe på barna når de sover som når de er våkne. Hva gjør foressten de "hvilende" nattevaktene om vakten plutstelig skulle skifte til aktiv? Får de tillegg da? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå