Gjest Jente13 Skrevet 7. juli 2012 #1 Skrevet 7. juli 2012 Hei! jeg er en jente som er 13år gammel. Satt barnevakt hos en familie igår, fra 22:00 til klokken 3 på natten. Gikk hjem, så dem betalte ikke taxi eller noe sånt, jeg fikk 250,* for å ha vært barnevakt i 5 timer, er det lite syns dere? hva ville dere ha gjort ?
Ananas. Skrevet 7. juli 2012 #2 Skrevet 7. juli 2012 (endret) Synes betalingen er helt grei, men de burde ordnet kjøre til deg så du kom deg trygt hjem:) Edit: Helt grei på den måten at det er lite men ikke for lite når man ikke har noen avtale på hvor mye man skal få. Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å få bedre betalt for å være barnevakt der en annen gang, for når man er barnevakt senkveld/natt så fortjener man mer. Endret 7. juli 2012 av Ananas. 2
Munchlax Skrevet 7. juli 2012 #3 Skrevet 7. juli 2012 Det syns jeg høres ut som rein utnytting. Personlig mener jeg du skulle hatt minst 500 kr. 7
Stinebare Skrevet 7. juli 2012 #4 Skrevet 7. juli 2012 Ja, det er lite! Hadde du passet min unge til klokken 3 på natten hadde du vertfall fått 500kr:) 8
Gjest kittycat Skrevet 7. juli 2012 #5 Skrevet 7. juli 2012 sånt ekje noe lett, ikkje gøy å spørre om mer. Men anyway, kem e den familien? Nyinflyttet i nabolaget eller kjenner du de godt? Kjenner foreldrene dine de, kanskje de kunne snakket med de om det. Hvor langt måtte du gå hem? Hadde dere avtalt lønn på forhånd? Om det ikke var rett i nabolaget er det ikke greit at du på 13 måtte gå hem kl 03 om natten. Eller jeg hadde ikke hatt noe i mot det selv, men som voksen ville jeg ikke tillatt det.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #6 Skrevet 7. juli 2012 For det første synes jeg du er litt ung for å være barnevakt til kl 3 på natta! Hvordan kom du deg hjem? Fulgte de deg hjem eller betalte taxi for deg? Hvor mange barn var de og sov de da du kom kl 22? Jeg ville ikke ha hatt ei jente på 13 år som satt barnevakt så seint...... Ang betaling så er jeg usikker, men tror jeg ville ha gitt deg 300kr, og jeg ville ha betalt taxi hjem til deg, evt gått sammens med deg hjem hvis det var i nabolaget. Anonym poster: 86fb9055f12f11ca4b972f8c49955251 6
litle_my Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Hei! jeg er en jente som er 13år gammel. Satt barnevakt hos en familie igår, fra 22:00 til klokken 3 på natten. Gikk hjem, så dem betalte ikke taxi eller noe sånt, jeg fikk 250,* for å ha vært barnevakt i 5 timer, er det lite syns dere? hva ville dere ha gjort ? Dersom barna var lagt (og det var de vel ut fra tidspunktet) synes jeg det var grei betaling, men dersom det ikke var veldig nære, burde de skysset deg hjem. 3
HvittHus Skrevet 7. juli 2012 #8 Skrevet 7. juli 2012 Jeg synes kanskje ikke beløpet var så ille siden du kun er 13, men personlig ville jeg nok ha gitt deg 70 kroner timen. Det som overhodet ikke er greit er at de sendte deg hjem alene midt på natten. Det hjelper ikke om det så var nabohuset! Neste gang ber du om følge hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #9 Skrevet 7. juli 2012 50 kr timen er vel ikke så ille lønn for en 13-åring som verken betaler skatt eller har utgifter? Og barna sov? Så jobben besto i å se på tv? Synes 250 er helt greit jeg. Men til en annen gang bør du avtale pris på forhånd sånn at du får det du mener er riktig. Så får det være opp til de du sitter barnevakt for om de vil bruke så mye penger eller ikke. Anonym poster: c61853a22c0797fb04eac99424be6ccd 16
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #10 Skrevet 7. juli 2012 Jeg synes kanskje ikke beløpet var så ille siden du kun er 13, men personlig ville jeg nok ha gitt deg 70 kroner timen. Det som overhodet ikke er greit er at de sendte deg hjem alene midt på natten. Det hjelper ikke om det så var nabohuset! Neste gang ber du om følge hjem. Jeg er enig i at det ikke er greit å sende en 13-åring vandrende gatelangs i en by midt på natta. Men om det var nabohuset så ville det blitt bare dumt å følge jenta hjem. Er hun gammel nok til å sitte barnevakt er hun også gammel nok til å krysse gata alene. Selv satt jeg mye barnevakt på den alderen. Måtte gå hjem etterpå (var barnevakt pga enslig mor som jobbet nattevakt), men det var helt greit på et lite tettsted der det tok ti minutter å gå hjem. Kjente de som bodde i annethvert hus langs veien hjem så det føltes aldri utrygt. Kunne ringt på hvilken dør som helst dersom det skulle oppstå en skummel situasjon. Så det med følge hjem kommer helt klart an på flere faktorer, blant annet hvor man bor. Anonym poster: c61853a22c0797fb04eac99424be6ccd 5
skruf Skrevet 7. juli 2012 #11 Skrevet 7. juli 2012 Synes ikke beløpet er det verste, men det er ille at en 13-åring går hjem alene midt på natta! Som mor hadde jeg ikke tillatt det. Og heller ikke om jeg hadde hyret ei så ung jente som barnevakt til kl 3 på natta.....da hadde jeg betalt taxi, fulgt henne hjem hadde det vært i gåavstand, eller tilbudt henne å sove over! 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #12 Skrevet 7. juli 2012 (...) hva ville dere ha gjort ? Det er uansett for seint å gjøre noe som helst nå dersom dere ikke avtalte annet i forveien. Krev heller mer neste gang dersom du er misfornøyd med beløpet. Anonym poster: c61853a22c0797fb04eac99424be6ccd 3
HvittHus Skrevet 7. juli 2012 #13 Skrevet 7. juli 2012 Jeg er enig i at det ikke er greit å sende en 13-åring vandrende gatelangs i en by midt på natta. Men om det var nabohuset så ville det blitt bare dumt å følge jenta hjem. Er hun gammel nok til å sitte barnevakt er hun også gammel nok til å krysse gata alene. Selv satt jeg mye barnevakt på den alderen. Måtte gå hjem etterpå (var barnevakt pga enslig mor som jobbet nattevakt), men det var helt greit på et lite tettsted der det tok ti minutter å gå hjem. Kjente de som bodde i annethvert hus langs veien hjem så det føltes aldri utrygt. Kunne ringt på hvilken dør som helst dersom det skulle oppstå en skummel situasjon. Så det med følge hjem kommer helt klart an på flere faktorer, blant annet hvor man bor. Anonym poster: c61853a22c0797fb04eac99424be6ccd Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv hvis noe hadde skjedd jenta på turen, så uansett om det her er ansett trygt å gå på natta, har man aldri noen garantier for hva som kan skje. Derfor hadde jeg fulgt de to minuttene det hadde tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #14 Skrevet 7. juli 2012 Synes ikke 50 kr i timen er for lite betalt til en 13-åring, nei. Datteren min er 15, og hun får det samme. Jeg synes ikke det er ok å bruke en 13-åring til barnevakt så seint på natta. Anonym poster: d20c59e06f0a9ec315164ad6425a2570
Explosive Skrevet 7. juli 2012 #15 Skrevet 7. juli 2012 Det synes jeg er alt for lite. Jeg hadde nok ikke gidda å passa de ungene igjen..
Gjest gjest17 Skrevet 7. juli 2012 #16 Skrevet 7. juli 2012 Synes det var litt i underkant... Hadde nok gitt mer.
solch Skrevet 7. juli 2012 #17 Skrevet 7. juli 2012 Nei det er absolutt ikke lite, men heller veldig normalt. Men de burde ha ordnet slik du kom deg hjem trygt. Satt barnevakt for tantungen min på 1 år i 4 dager, fikk 200kr. Rynket litt på nesa da ja, men det var igrunn greit, jeg hadde ikke forventet å få noe betaling. En annen gang satt jeg barnevakt i en time, og tjente meg 300kr. Sa selvsagt klart i fra at jeg ikke ville ta i mot. Tror det var mest grunnet at pappaen og jeg hadde noe på gang. Å forvente noe mer enn 50kr i timen når man er 13 er urimelig Så du har fått godt betalt! 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #18 Skrevet 7. juli 2012 50 kr i timen er helt ok betaling men jeg hadde betalt taxi hjem i tillegg evt fulgt barnevakten hjem dersom det var i nabolaget. Jeg satt ofte barnevakt til langt på natt når jeg var 13 og som 14 åring passet jeg barna en hel helg (2 stk). Nå skal det sies at jeg hadde et veldig nært forhold til de barna jeg passet og hadde foreldrene mine rett over gata. Dette var på slutten av 80 tallet og jeg fikk 7 kr timen for trilleturer (da var moren hjemme og gjorde rent). Dersom jeg passet for å overlappe mellom mor og fars jobb fikk jeg mere betalt men måtte da lage middag og evt legge barna. Kveldene fikk jeg 10 kr i timen (når barna sov) og dersom foreldrene kom senere hjem enn avtalt fikk jeg bonus. Jeg fikk alltid raust med mat og snop samt på lørdagskvelder fikk jeg ha med en venninde og de laget da middag til oss. Man må huske på at lønn for barnepass hos familie ikke kan sammenliknes med å jobbe på en butikk feks. Butikken har inntjening mens for en familie er barnepass en ren utgift med mindre du passer mens foreldrene er på jobb. En annen ting er at du ikke trenger betale skatt for å sitte barnevakt. Her er satser for de under 18 år som er i skattepliktig jobb: http://web06.symfoni.no/kunder/ys/cms.nsf/$all/DE7016EBF514B15CC1257524002A466E Anonym poster: 7dd2d04a352949532aa948950eb1c0ab 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #19 Skrevet 8. juli 2012 Hei! jeg er en jente som er 13år gammel. Satt barnevakt hos en familie igår, fra 22:00 til klokken 3 på natten. Gikk hjem, så dem betalte ikke taxi eller noe sånt, jeg fikk 250,* for å ha vært barnevakt i 5 timer, er det lite syns dere? hva ville dere ha gjort ? Betalingen er ok, du er 13 år. Som mor reagerer jeg på at du går hjem kl 3 på natten. Min datter hadde ikke fått lov til det, og de burde spurt meg som mor om det var greit at du beg. å passe unger så sent som kl 22. Du burde ha fått overnattet der. De viste allerde kl 22 at det ville bli sent. Du burde ha fått lagt deg tidligere, og hvem sender ut en 13 åring på natta alene? Anonym poster: be185fcad508e869afa52aabfca661d3 2
Kosemose Skrevet 8. juli 2012 #20 Skrevet 8. juli 2012 Syns lønna var ok. Du er ung og regner med at jobben besto i å se tv... Så håper jeg de satte fram litt god mat til deg, leide en fin film el.l. slik at du fikk en ok kveld. Jeg er veldig enig med folk over her som syns det er rart at du gikk alene hjem etterpå. Jeg syns det er for ille å holde en 13-åring oppe til kl 03 for deretter at hun skal gå alene hjem. Du burde enten få overnatte, eller de burde fulgt deg hjem. Og - de burde kommet hjem tidligere når en 13-åring sitter og passer barna deres. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå