Gå til innhold

Sparing!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har rundt 20.000 kr etter skatten hvor mye sparer dere av de ?

jeg sparer ca. 10000 kroner i mnd ..synes det er bra..

men de gangene jeg spiser ute eller bruker penger på noe annet enn mat så for jeg dprlig samvitighet ,er det noen som opplever det samme?burde jeg hatt dårlig samvitighet eller ikke?

Anonym poster: e9edd98de7de534ea1875cf5a6ffcade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg så stor inntekt som du har som eksempel, men jeg gjør det slik at jeg lever nøkternt, bare bruker penger på det jeg trenger osv. Når jeg da får neste lønning, overfører jeg det jeg hadde igjen fra forrige på sparekontoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo på evt boliggjeld eller hva man sparer til. Jeg har utbetalt ca 21.000, og sparer 12.500 som inkluderer privat pensjonssparing, bsu, nedbetaling på boliglånet og sparing til sparekonto for senere investeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å informere hvor gammel man er, og om man er alene eller med en partner.

Må være flott å kunne spare 10 000,- pr mnd.

Jeg sparer ca 500-1000 pr mnd, men det er pga jeg er akkurat på vei opp ifra en økonomisk 'krise'.

Får vel ca 22-24 000,- etter skatt pr mnd og er 29 år (bor for meg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man regner inn ekstra nedbetaling på lånet (mer enn vanlig avdrag og renter) som sparing, så sparer jeg ca 3000 kroner i måneden. Dersom man ikke regner med det, så sparer jeg ca 1000 i mnd.

300 inn på en drømmeferiekonto, 700 til fondskonto og min del av ekstra nedbetaling av lån er på 2000 i måneden. Vi er to stk sammen og betaler ned ca 4000 ekstra i mnd. (Ca lik inntekt). Jeg har mellom 22 000 og 24 000 netto i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27 år, og sparer fast 4.000 i mnd.

Tilsammen sparer vi 8.000, og så kommer alt i tillegg dersom vi får noe, f.eks overtid, bonus, feriepenger, halv skatt, gaver osv.

Da har jeg ikke regnet med avdrag på lån.

Endret av Lemuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sparer 5000 pr mnd. Eier egen leilihet, har faste utgifter pr mnd osv.

Anonym poster: 7d4458207cd6bb45960effc0719e591f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer mellom 1 - 5000 i mnd.

Anonym poster: 18677bed62cf729b7383b19bbcc85522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å informere hvor gammel man er, og om man er alene eller med en partner.

Må være flott å kunne spare 10 000,- pr mnd.

Jeg sparer ca 500-1000 pr mnd, men det er pga jeg er akkurat på vei opp ifra en økonomisk 'krise'.

Får vel ca 22-24 000,- etter skatt pr mnd og er 29 år (bor for meg selv).

Og om en har unger, studiegjeld, bor ugunstig osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 500,- i mnd på sparekonto for guttungen. Har en liten månedslønn på min egen sparekonto, men den går vekk når jeg må betale baksmellen... :(

Har ca 24 000,- i mnd etter skatt, er en alenemor på 25 år, med boliglån på 1,5 mill og billån på 60 000...

Anonym poster: 5f563489c9294dfe58eca53eb9f11440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 500,- i måneden og siden jeg nettopp har kjøpt leilighet alene er jeg veldig fornøyd med det.

Anonym poster: 88a623e8604a8b8121713310a271fa97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligjeld pr i dag på 750 000 og billån på 78 000, utbetalt ca 23 500 pr mnd, sparer kr 5000 pr mnd.

Anonym poster: 7d4458207cd6bb45960effc0719e591f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Mitt favoritt-tema!

Har utbetalt cirka 25,000 etter skatt og sparer mellom 10 og 15 tusen i mnd. Personlig sprer jeg sparingen litt utover, for å sørge for mest mulig tilbake. Har alltid spart cirka 10% i edelmetaller (sølv og gull), og så langt har jeg hatt en avkastning på cirka 125%. Ganske mye mer enn renten i banken på 3,2% (over 100,000kr). Dessuten sparer jeg litt ved å betale ned ekstra i huslån, og IKKE ha billån. Den kjøpte jeg cash. Billån er dyrt.

Jeg sparer også ved å være bevisst på dagligvarer. En parmesan eller pølse på Rema er faktisk 40% billigere enn på ICA! Jeg handler kun på 7 eller deli i nødstilfeller eller om jeg skulle ramle utpå..Tar svært svært sjeldent taxi. Spiser ute med min kone kanskje 5 ganger i året. Bruker ikke penger på Kino, da opplevelsen blir bedre hjemme i godstolen med mørket av og perfekt avstand til tv`en.

Resultatet etter 5 år? 300 000 på sparekonto, 50,000 (nå 125 000) i sølv/gull-verdier, egen bolig og nedbetalt bil..med en ganske gjennomsnittlig lønn. Føler ikke at jeg lever noe kjipt liv heller, men man kan jo kanskje kalle det "flaks" at mine interesser er friluftsliv, jakt og fiske og slike ting, og ikke shopping. Det er klart jeg kjøper endel ting relatert til mine interesser, men i det store og hele dreier det seg ikke om enorme summer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lønn + studielån har jeg ca 19000 kr pr mnd. 6-7000 kr i utgifter. Sparer mellom 10-14000 kr hver mnd, kommer dog an på måneden, spesielt nå i sommerferien hvor jeg kun har lønn, måneder hvor jeg jobber ekstra osv.

25 år, bor alene, fulltidsstudent som jobber 50% ved siden av.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spare 5-6000 i mnd, men blit mindre vist det er noko ekstra ein måned (bilen på service, tannlege etc). Leiger leilighet aleine, tjener i underkan av 20000 per mnd.

(Men med reduserte utgifter og høgare lønn frå hausten av er planen å spare ca det dobbelte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

What?? Syns dere er flinke hele gjengen jeg.. Sparer vell 500 fast å prøver så godt jeg kan å legge vekk litt mere innimellom.. Har ikke sjangs til mere.. Huslån, billån og andre faste utgifter tar resten.. Har ca 20000 utbetalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer litt i overkant av 10 000 i måneden, hovedsaklig i form av ekstra nedbetaling på lån.

Er 30 år, bor alene, har 29 000 utbetalt i mnd.

Anonym poster: 6439106768564a8997de7516e5dfd906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvonne er fantastisk flink. :)

Sparer du til bolig, Yvonne? Det må da gå rasende fort i den sparefarten! Jeg er imponert!

Og burde strengt tatt latt meg inspirere til å spare mer, men det er for fristende å dytte pengene inn på nedbetaling av lånet i stedet, selv om man får høyrentekontoer med bedre rente enn lånet har nå for tiden. Det er ikke så mange ørene om å gjøre, og rent psykisk liker jeg at gjelda synker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 100 000 til sammen på et år, ca.

Anonym poster: 3fa0df49850ecb3feea8c05d7977b479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...