Gå til innhold

Hvorfor spise papp?

Fremhevede innlegg

Gjest Maruwan
Skrevet (endret)

Nordmenn er nok rimelig harry og hjelpeløs i matveien ja.

Glemmer aldri den gangen jeg hadde en finere middagsdate med ei jente, hvor hun bestilte cola til en fiskerett og spurte etter ketchup som hun skulle "ødelegge" retten med.

Har vel aldri vært så flau på en restaurant før.

Ah. Nok en gang føler jeg for å poste et innlegg jeg leste på Dagbladet en gang:

Det er udannet å latterliggjøre folks mangel på dannelse, sa Cæsar til soldatene sine da de lo av gallernes (i dag franskmennenes) primitive matvaner. Middelklassens redsel for å være folkelig er en av middelklassens mest avslørende egenskaper. Virkelig aristokrati, det visste Cæsar, har aldri hatt problemer med det folkelige. Tvert imot: Aristokraten er som folket: han gjør nøyaktig som han vil. Det er bare småborgeren, han som befinner seg midt i mellom, som hutrer av redsel for å gjøre noe galt. Glem ikke at snobb er avledet av sine noblesse, dvs uten adel, myntet på dem som tror man kan tiltuske seg adel gjennom smak og dyre livsvaner. Om dem sier Nietzsche: Ytre dannelse for indre barbarer. Derfor: Spis så mye ketchup du vil. Det beviser bare at du enten er folkelig - eller en sann aristokrat.

P.S. Det var altså ikke jeg som kom opp med det her. Syns bare det var så helsikes bra formulert. Den blei "kåret" til årets beste leserkommentar i Dagbladet (2008):

http://www.dagbladet.no/2008/12/26/kultur/selvskryt/kommentar/4161930/

Endret av Maruwan
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror faktisk jeg aldri har bestilt burger på "mæccern", men det jeg ikke skjønner er alle som digger pizza fra peppes. Den er jo helt smakløs!

Men til neste McDonaldsbesøk vil jeg anbefale kylling nuggets med sursøt dippsaus. Det er ikke firestjerners, men godt er det! :)

Skrevet

Jeg kunne levd på QP! Ok, kanskje ikke så lenge, men det syns jeg er godt. Masse fett og salt!

Skrevet

Smaken er OK, de smaker ikke spesielt mye, men det er sikkert en fordel for dem siden mange barn spiser der. Det jeg synes er verst er at jeg har en ekkel ettersmak etter å ha spist der og at hendene mine lukter råtten hamburger selv etter å ha vasket dem flere ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser quarter pounder på Mc Donalds en gang eller to i halvåret, og syns det er godt. Som flere er inne på er vi jo disponert for å like ting som er søtt/fett/salt, så at mange liker junk bør ikke komme som noen overraskelse. Her jeg bor er det ikke noen Burger King, og jeg spiser uansett burger så sjelden at det er vanskelig å sammenligne.

Nuggets har jeg heldigvis aldri likt (og enda mindre nå etter at jeg vet hvordan de lages).

Anonym poster: fbf71acf0b4b2eb955e0f8609b3225c0

Skrevet

Fordi det ikke smaker papp for meg? Jeg spiser sjelden junkfood, men det er veldig godt de få gangene jeg gjør det. Hvorfor? Det bare er sånn.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ah. Nok en gang føler jeg for å poste et innlegg jeg leste på Dagbladet en gang:

Det er udannet å latterliggjøre folks mangel på dannelse, sa Cæsar til soldatene sine da de lo av gallernes (i dag franskmennenes) primitive matvaner. Middelklassens redsel for å være folkelig er en av middelklassens mest avslørende egenskaper. Virkelig aristokrati, det visste Cæsar, har aldri hatt problemer med det folkelige. Tvert imot: Aristokraten er som folket: han gjør nøyaktig som han vil. Det er bare småborgeren, han som befinner seg midt i mellom, som hutrer av redsel for å gjøre noe galt. Glem ikke at snobb er avledet av sine noblesse, dvs uten adel, myntet på dem som tror man kan tiltuske seg adel gjennom smak og dyre livsvaner. Om dem sier Nietzsche: Ytre dannelse for indre barbarer. Derfor: Spis så mye ketchup du vil. Det beviser bare at du enten er folkelig - eller en sann aristokrat.

P.S. Det var altså ikke jeg som kom opp med det her. Syns bare det var så helsikes bra formulert. Den blei "kåret" til årets beste leserkommentar i Dagbladet (2008):

http://www.dagbladet.no/2008/12/26/kultur/selvskryt/kommentar/4161930/

Jeg hadde reagert som skravle, om min date hadde dynka en fin og dyr middag med ketchup. Turn off. En gang serverte jeg svinekjøtt i sursøt saus til noen folk og han ene hadde aldri smakt det før. Og uten å smake først, så dynka han maten med ketchup og thousand island dressing... håper han ble dårlig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det håper jeg også, hadde ikke orket å date en som ser ned på meg pga hva jeg spiser.

Anonym poster: 54aaacd7eb611d5ada303640320afe92

Helt enig. En som dømmer meg for hva slags mat jeg spiser er ikke en person jeg finner verdt å være sammen med. Men så kan jeg godt finne på å være så "harry" at jeg drikker Cola light på restaurant, jeg drikker nemlig sjelden alkohol, dvs en hvitvin hadde ikke gjort seg for mitt vedkommende.

Jeg går på restaurant for å nyte maten, ergo spiser jeg maten slik det passer meg. Jeg elsker forøvrig ketchup, MEN, jeg smaker alltid på maten før jeg har på, og jeg spiser generelt kun ketchup på burgere og lignende mat. Dvs at jeg ikke har ketchup på biffen, med mindre den er tørr og ihjelstekt.

Man kan gjerne kalle meg harry, for meg er de som kaller meg harry snobber, så da stiller vi i grunn ganske likt, begge deler er like ille i min verden. ;)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

McDonalds og Burger King er helt likt for meg, maten smaker søppel. Junkfood, ferdigpizza og lignenede synes jeg er helt forferdelig, men jeg har heldigvis nok av andre usunne vaner som veier opp for det.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Helt enig. En som dømmer meg for hva slags mat jeg spiser er ikke en person jeg finner verdt å være sammen med. Men så kan jeg godt finne på å være så "harry" at jeg drikker Cola light på restaurant, jeg drikker nemlig sjelden alkohol, dvs en hvitvin hadde ikke gjort seg for mitt vedkommende.

Jeg går på restaurant for å nyte maten, ergo spiser jeg maten slik det passer meg. Jeg elsker forøvrig ketchup, MEN, jeg smaker alltid på maten før jeg har på, og jeg spiser generelt kun ketchup på burgere og lignende mat. Dvs at jeg ikke har ketchup på biffen, med mindre den er tørr og ihjelstekt.

Man kan gjerne kalle meg harry, for meg er de som kaller meg harry snobber, så da stiller vi i grunn ganske likt, begge deler er like ille i min verden. ;)

Men du er ikke harry i matveien. Du smaker jo først før du evnt tar på ketchup. Og ikke minst - du nyter maten.

Jeg vet at for meg er det turn off med noen som trøkker mat i tryne fremfor å smake og nyte den. Uansett hva det skal være av mat. Jeg ser ikke ned på folk, som spiser Grandis (om man ser bort i fra de som bare spiser grandis for det er det eneste de kan lage) selv om jeg selv synes det smaker papp.

Det var jo det Skravle også opplevde. At daten ikke smakte på maten, men bare trøkka den i tryne etter å ha drept all smak med ketchup. Det vitner jo bare om en person, som ikke vet å nyte mat (og hva annet har hun gått glipp av når det gjelder nytelse?)

Men jeg vil gjerne være en matsnobb da mat er godt, men god mat er ennå bedre :lur:

• Liker 1
Skrevet

Men du er ikke harry i matveien. Du smaker jo først før du evnt tar på ketchup. Og ikke minst - du nyter maten.

Jeg vet at for meg er det turn off med noen som trøkker mat i tryne fremfor å smake og nyte den. Uansett hva det skal være av mat. Jeg ser ikke ned på folk, som spiser Grandis (om man ser bort i fra de som bare spiser grandis for det er det eneste de kan lage) selv om jeg selv synes det smaker papp.

Det var jo det Skravle også opplevde. At daten ikke smakte på maten, men bare trøkka den i tryne etter å ha drept all smak med ketchup. Det vitner jo bare om en person, som ikke vet å nyte mat (og hva annet har hun gått glipp av når det gjelder nytelse?)

Men jeg vil gjerne være en matsnobb da mat er godt, men god mat er ennå bedre :lur:

Da er vi nok enige. :) Slik jeg derimot opplevde skravle, så fikk jeg mer inntrykk av at det var turn-off at man bestilte cola og hadde på ketchup i seg selv. Og hvis man gjør det blir det litt rart for mitt vedkommende. Jeg er dog helt enig i at det er en uting å krydre, salte eller ha på ketchup uten å smake på maten. Jeg elsker å nyte mat, dessverre kan jeg nok ha en tendens til å spise litt for fort hvis maten er god. ;)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Da er vi helt enige Yvonne :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...