Gå til innhold

Se opp for gule hunder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele konseptet er jo intet annet enn en gigantisk ansvarsfraskrivelse og sovepute.

Man skal ikke klappe en fremmed hund uten å spørre eier, dette gjelder uansett om hunden er gul eller ikke.

Skal man være nødt til å gå i en bue rundt disse hundene for å unngå ulykker, og om hunden får panikk og går til angrep på en forbipassendende jogger så er det joggerens feil fordi han burde gitt hunden plass? Å sørge for at hunden er trygg og har god nok plass er utelukkende eiers ansvar. Det skal ikke være opp til alle andre å flytte seg i tilfelle hunden er syk, nervøs o.l.

Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b

Det er jo det motsatte av ansvarsfraskrivelse da..! ...eller, hvis hunden løper løs, med gul sløyfe, og eierene mener at det er advarsel nok og at folk eller hunder da må kaste seg ut i grøfta for hunden med gul sløyfe, så er jeg med på ansvarsfraskrivelse. Men jeg går utifra at dette er hunder som går i bånd.

Dette har vært vanlig praksis i hesteverdenen så lenge jeg kan huske, har aldri vært noe problem det! Det er flottman har muligheten til å advare andre slik at de også blir sittansvar bevisst!

Anonym poster: d063232b03c14d5c400d436a1efbce0c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er jo det motsatte av ansvarsfraskrivelse da..! ...eller, hvis hunden løper løs, med gul sløyfe, og eierene mener at det er advarsel nok og at folk eller hunder da må kaste seg ut i grøfta for hunden med gul sløyfe, så er jeg med på ansvarsfraskrivelse. Men jeg går utifra at dette er hunder som går i bånd.

Dette har vært vanlig praksis i hesteverdenen så lenge jeg kan huske, har aldri vært noe problem det! Det er flottman har muligheten til å advare andre slik at de også blir sittansvar bevisst!

Ikke sant. Veldig enkel og grei informasjon og et enkelt tiltak for å beskytte sin egen hund.

At en AB mener at dette er ansvarsfraskrivelse kan skje det. Men da skal eieren av hunden virkelig lete etter dårlige grunner for å frasi seg ansvaret for sin uoppdragne hund. Normale mennesker tenker ikke slik heldigvis.

• Liker 3
Skrevet

Det er så klassisk at enkelte skal reagere med å sette seg helt på bakbeina over noe så enkelt som å ofre et sekund på å ikke tråkke over noens hund.

Det koster virkelig ingen ekstra kalorier eller ydmykelser å gi en hund med gult bånd en anelse mer plass når man går forbi, tror ingen mener at man skal hoppe ned i nærmeste kumlokk og be hunden om unnskyldning for at man lever. Ikke noe mer komplisert enn å gå utenom en hvilken som helst annen hindring i veien; et asfalthull, en barnevogn eller en syklist som kommer i møte.

Reaksjonene minner meg om da jeg oppfordret til å senke farten hvis man som bilist skal passere hest og rytter. En eldre dame svarte med å bli fullstendig hysterisk over at jeg brakte farlige hester ut i trafikken. "Hesten er ikke trafikkfarlig, men vi kan vel vise litt hensyn til hverandre? Der tar 30 sek ekstra og minker sjangsen for en ulykke betraktelig" Forsøkte jeg meg på, men damen mente på at jeg fortjente en alvorlig ulykke dersom jeg ikke hadde tryggere hester enn som så.

Noen mennesker innser ikke at alle dyr (akkurat som oss mennesker) kan reagere forskjellig på situasjoner, og selv om vi tror vi har all verdens kontroll kan det være greit å være på den sikre siden. Dyreeiere forventer selvsagt ikke at andre skal lide for våre dyrs evne til å være dyr - men hensyn som krever minimalt må da kunne la seg gjøre?

Dyreiere ønsker selvsagt heller ikke at det skal skje ulykker, og uten å skrive ansvaret over på andre syntes jeg "gul hund" er et smart tiltak for å sikre at fremmede ikke oppsøker hunder som er mindre trygge enn andre. Dette kommer selvsagt I TILLEGG TIL og ikke i steden for den almenne sikkerehten dyreiere selv er ansvarlige for.

• Liker 9
Gjest Mildrid
Skrevet

Jeg forventer at en hundeeiere med en "gul hund" gir MEG mer plass. Er det slik at hunden ikke er trygg på folk og andre hunder så får hundeeier sørge for at den ikke kommer i en situasjon der -mer plass- er påkrevd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer at en hundeeiere med en "gul hund" gir MEG mer plass. Er det slik at hunden ikke er trygg på folk og andre hunder så får hundeeier sørge for at den ikke kommer i en situasjon der -mer plass- er påkrevd.

Meg meg meg meg meg meg meg meg meg og meg

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Med noen av de svarene i denne tråden er jeg jammen ikke overrasket over at det skjer ulykker med hunder. Når folk sier de ikke skal ofre en meter ekstra plass, eller ta noen som helst hensyn til hunder med gult bånd - ja da er det ikke rart ting skjer. Tenk å vise SÅ LITEN forståelse for andre mennesker og deres kjæledyr når vi lever så tett i et samfunn. Skremmende og veldig trist.

Anonym poster: bab3b047e74be5d8889366ce03459c1a

• Liker 11
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er greit og være kritisk, men det er bortkasta og være negativt innstilt til et positivt tiltak. Jeg synes dette er helt genialt og oppfordrer alle til å dele dette og å se det positive i det :jepp:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hilser aldri på en hund uten å spørre eieren først. Og hilser ikke på de om de står alene ved en butikk heller. Man vet jo aldri...

Anonym poster: f229f89a507e5b2f3f5fe0cd189d043b

• Liker 2
Gjest Elyssa
Skrevet

Dette er jo ikke ansvarsfraskrivelse, langt ifra.

Hvis noe skulle skje, er det jo eiers ansvar, gult bånd eller ikke.

Det er ganske enkelt en medmenneskelig 'advarsel' slik at andre har mulighet til å være litt forsiktig.

Du har vel ikke lyst til å bli bitt selv om det ikke er 'din skyld?'

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en refleks vest til hunden der det står IKKE RØR !!!

Det funker det,samt at bikkja veier 65kg og er litt stor ;)

hos oss ikke rør vest på voksne og barn, og jeg har aldri opplevd at de ikke har spurt først når jeg går med min på samme str. Han er kjempesnill og trygg for både store og små mennesker, men pga lykkevimsing inn høy brumming og hopping(10cm med forlabbene, ikke på eller mot noen) blir alle så redde at bare et menneske faktisk har kose med han. Men han har ekstreme passeringsproblemer når vi møter andre hunder i bånd. De aller fleste går bare videre,noen småhundeiere løper vel med hunden sin under armen da. Men overraskende ofte begynner hundeeiere å skal prate om været å andre tullete ting selv om det bare er så vidt man kan høre hverandre. Om noen ville ha trent på passering hadde det vært noe helt annet og jeg har alltid med kort med mobilnr for folk som vil det. At begge hundenes stressnivå sitter rakettfart i feil rettning skjønner de ikke. Hver tur er for oss terning og slike møter setter oss måneder tilbake. Han er forresten en prins om den andre hunden sliter seg løs og anngriper, eller når vi møter andre hunder uten bånd, eller den gang min far glapp båndet.

Søte lille tispa mi derimot, familiehundrase, men som pga fortid er direkte farlig, nå bare for hunder, før også for mennesker/barn, løper folk mot for å kose med selv etter jeg sier hun biter og snu ikke før nermest påstår at barnet kommer til å dø eller slike ting. Nå har hun aldri vært SÅ farlig, men ikke langt unna. Hun har blitt fullstendig trygg på barn, men jeg vil likevel ikke hun skal hilse på barn jeg ikke stoler på. Hunder er hun også snart trygg på om de er stabile selv.Gul farge høres veldig grei ut med andre ord.

Men det bør ikke "stå for" fare, men "ikke forstyrr på jobb/trening" siden det dekker de fleste.

Meg meg meg meg meg meg meg meg meg og meg

nå er vel hundfolk litt flinkere enn hværman til å skrike "meg-meg", men det bør ikke bli andre problem at jeg har hund det er mitt ansvar. Trenger min hund plass skal jeg være den som flytter meg.

Anonym poster: be82ec09bdc76dca1e4baabf96d9eaed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut til at flere her har misfortstått angående dette; det er ikke ment at folk skal gå av veien om det kommer en hunde med gul sløyfe på båndet; men at man skal la den være i fred. Og det er mange årsaker til dette, blant annet under trening og f.eks usikre hunder man trener med. De som uttrykker sin store misnøye om at de ikke vil vike for "gule hunder", trenger ikke frykte - folk som har dette er de som ikke vil at ungene deres kommer stormende bort og skal "klappe den søte hunden"!

De eierene som ønsker å trene hunden til å mestre ulike situasjoner bedre, og som tar seg bryderiet og knyte på et gult bånd - er IKKE de som vaser inne blant folkemengder. Tvert om ønsker de å ikke bli forstyrret og vil da helst unngå å gå der det er mye folk, og de vil holde avstand.

Jeg blir opprørt over noen av svarene i denne tråden hvor folk sier de nekter å ta slike hensyn - men tro meg; de av oss som trener hunder og spesielt de av oss som gidder å ta i mot usikre omplasseringshunder som andre ikke gidder å ha - vi jobber med hundene våre, tar ansvar og gjør jobben mange andre ikke gidder. Derfor setter mange av oss pris på dette tiltaket - for å unngå at folk kommer bort til oss når vi trener.

• Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det ser ut til at flere her har misfortstått angående dette; det er ikke ment at folk skal gå av veien om det kommer en hunde med gul sløyfe på båndet; men at man skal la den være i fred. Og det er mange årsaker til dette, blant annet under trening og f.eks usikre hunder man trener med. De som uttrykker sin store misnøye om at de ikke vil vike for "gule hunder", trenger ikke frykte - folk som har dette er de som ikke vil at ungene deres kommer stormende bort og skal "klappe den søte hunden"!

De eierene som ønsker å trene hunden til å mestre ulike situasjoner bedre, og som tar seg bryderiet og knyte på et gult bånd - er IKKE de som vaser inne blant folkemengder. Tvert om ønsker de å ikke bli forstyrret og vil da helst unngå å gå der det er mye folk, og de vil holde avstand.

Jeg blir opprørt over noen av svarene i denne tråden hvor folk sier de nekter å ta slike hensyn - men tro meg; de av oss som trener hunder og spesielt de av oss som gidder å ta i mot usikre omplasseringshunder som andre ikke gidder å ha - vi jobber med hundene våre, tar ansvar og gjør jobben mange andre ikke gidder. Derfor setter mange av oss pris på dette tiltaket - for å unngå at folk kommer bort til oss når vi trener.

AMEN!

Det er faktisk så enkelt som dette. Jeg og er litt sjokka over hvor negativ enkelte folk er til et enkelt tiltak som dette...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hos oss ikke rør vest på voksne og barn, og jeg har aldri opplevd at de ikke har spurt først når jeg går med min på samme str. Han er kjempesnill og trygg for både store og små mennesker, men pga lykkevimsing inn høy brumming og hopping(10cm med forlabbene, ikke på eller mot noen) blir alle så redde at bare et menneske faktisk har kose med han. Men han har ekstreme passeringsproblemer når vi møter andre hunder i bånd. De aller fleste går bare videre,noen småhundeiere løper vel med hunden sin under armen da. Men overraskende ofte begynner hundeeiere å skal prate om været å andre tullete ting selv om det bare er så vidt man kan høre hverandre. Om noen ville ha trent på passering hadde det vært noe helt annet og jeg har alltid med kort med mobilnr for folk som vil det. At begge hundenes stressnivå sitter rakettfart i feil rettning skjønner de ikke. Hver tur er for oss terning og slike møter setter oss måneder tilbake. Han er forresten en prins om den andre hunden sliter seg løs og anngriper, eller når vi møter andre hunder uten bånd, eller den gang min far glapp båndet.

Søte lille tispa mi derimot, familiehundrase, men som pga fortid er direkte farlig, nå bare for hunder, før også for mennesker/barn, løper folk mot for å kose med selv etter jeg sier hun biter og snu ikke før nermest påstår at barnet kommer til å dø eller slike ting. Nå har hun aldri vært SÅ farlig, men ikke langt unna. Hun har blitt fullstendig trygg på barn, men jeg vil likevel ikke hun skal hilse på barn jeg ikke stoler på. Hunder er hun også snart trygg på om de er stabile selv.Gul farge høres veldig grei ut med andre ord.

Men det bør ikke "stå for" fare, men "ikke forstyrr på jobb/trening" siden det dekker de fleste.

nå er vel hundfolk litt flinkere enn hværman til å skrike "meg-meg", men det bør ikke bli andre problem at jeg har hund det er mitt ansvar. Trenger min hund plass skal jeg være den som flytter meg.

Om noen på død og liv skal slippe bort den søte lille valpen til min hund, som går i bånd og har gul sløyfe, kun av prinsipp, så er det ikke sikkert dere har noen valp å ta med hjem igjen.... Men det er vel verdt det, bare sånn for å vise at du er fullstendig uinteressert i å samarbeide og ta hensyn til hverandre... Her skal visst hensynet gå kun en vei...

Skrevet

Gå i fred-delen er ok, men ikke pokker om jeg, i en travel folkemengde, flytter meg for å gi en hund bedre plass. Da får heller eieren gå et annet sted.

Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b

Tror du at et menneske som har en "gul hund" befinner seg i en stor folkemengde? De veit at hunden dems trenger mer plass, så dermed vil de nok ikke befinne seg på sånne steder. Dette burde du forstå helt av deg selv.

Haha, dette er ikke en kampanje, men kun funnet opp av noen - ergo vil ingen følge dette.

Og en ting til - hunder er DYR, de vil ikke få ekstra plass på gaten, uansett gul, rød eller blå tråd.

Anonym poster: cec72ff9b41d4d985dea993340b39189

Grattulerer du! Du vant prisen for denne trådens minst intelligente utsagn. Denne prisen er ikke en kampanje, men kun funnet opp av noen.

Og en ting til - mennesker er DYR de også, søta.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om noen på død og liv skal slippe bort den søte lille valpen til min hund, som går i bånd og har gul sløyfe, kun av prinsipp, så er det ikke sikkert dere har noen valp å ta med hjem igjen.... Men det er vel verdt det, bare sånn for å vise at du er fullstendig uinteressert i å samarbeide og ta hensyn til hverandre... Her skal visst hensynet gå kun en vei...

...skjønner ikke helt om du svaret direkte til meg eller ikke, for jeg trodde det kom fryktelig tydelig frem i posten min at jeg absolutt alldri hadde latt mine hilse på noen hunder i det hele tatt på tur og at følelsene mine mot de som tvinger seg på mine hunder uten tillatelse er jeg nær ved å hate.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen forslag til hva slags sløyfe jeg som er redd hunder kan ha på meg da?? For å slippe å bli antastet av fremmede hunder som skal snuse, med en hundeeier som roper "den er så snill, er ikke farlig altså!" mens h*n stopper opp for å la hunden holde på hvis jeg sitter på en benk f.eks.

Jeg vil gå i fred for når jeg går tur og slippe dette! Jeg liker ikke hunder og har ingen interesse av dem. Er møkk lei hundeeiere som lar hunden springe først i et laangt bånd, mens de selv kommer halsende etter hunden på en trang sti f.eks. Hva hadde det hjulpet meg om hunden hadde gul sløyfe da?

Det kan jo slik det blir framstilt her bety hva som helst! Og det kan bety at hunden er aggressiv mot mennesker.

Slik jeg erfarer det er ikke det største problemet folk som skal bort å hilse på alle slags hunder, men hunder som skal bort å 'hilse' på alle slags folk. Hunder som ikke tåler å bli tatt på av andre, som er aggressive mot andre hunder o.s.v burde være en slik sjeldenhet å møte ute der det vanligvis ferdes folk, at det skulle rekke å bruke stemmen å si ifra! Latteligste kampanjen jeg har hørt om på lenge.

Anonym poster: 72fbc032b667054b7549e2f012070186

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen forslag til hva slags sløyfe jeg som er redd hunder kan ha på meg da?? For å slippe å bli antastet av fremmede hunder som skal snuse, med en hundeeier som roper "den er så snill, er ikke farlig altså!" mens h*n stopper opp for å la hunden holde på hvis jeg sitter på en benk f.eks.

Jeg vil gå i fred for når jeg går tur og slippe dette! Jeg liker ikke hunder og har ingen interesse av dem. Er møkk lei hundeeiere som lar hunden springe først i et laangt bånd, mens de selv kommer halsende etter hunden på en trang sti f.eks. Hva hadde det hjulpet meg om hunden hadde gul sløyfe da?

Det kan jo slik det blir framstilt her bety hva som helst! Og det kan bety at hunden er aggressiv mot mennesker.

Slik jeg erfarer det er ikke det største problemet folk som skal bort å hilse på alle slags hunder, men hunder som skal bort å 'hilse' på alle slags folk. Hunder som ikke tåler å bli tatt på av andre, som er aggressive mot andre hunder o.s.v burde være en slik sjeldenhet å møte ute der det vanligvis ferdes folk, at det skulle rekke å bruke stemmen å si ifra! Latteligste kampanjen jeg har hørt om på lenge.

Hvis du erfarer det så bør du jo lage din egen kampanje da. Jeg forstår ikke hva dette har med denne "gule hunden" å gjøre siden de som har slike hunder NEPPE ville vært de som slapp hunden løs bort til deg. Du er i feil tråd min venn ;-)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Latteligste kampanjen jeg har hørt om på lenge.

Og grunnen til DET er jo at du ikke har noen som helst anelse om hva den dreier seg om - fordi du ikke kan noe om hunder!

• Liker 2
Gjest Mildrid
Skrevet

Veldig enig.

Jeg synes fortsatt hundeeiere burde forbys, tror nesten jeg må lage en kampanje.

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig.

Jeg synes fortsatt hundeeiere burde forbys, tror nesten jeg må lage en kampanje.

Jeg synes folk som ikke liker hunder burde forbys,tror nesten jeg må lage en kampanje.

Det blir vel for dumt ,sån egentlig. Greit folk ikke liker hunder,unngå dem da.

Og folk med hund må forstå at ikke alle liker hunder-respektere det og båndtvangen

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...