Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. juli 2012 #1 Skrevet 6. juli 2012 Veldig kjekt tiltak. Hunder med gul markering SKAL få gå i fred når den er ute. I fred for andre hunder og mennesker. Så om du ser en hund med gul markering, så gå forbi og la de være i fred. Les mer her: http://www.gulahund.se/default_no.asp Fint om alle kan dele dette. 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #2 Skrevet 6. juli 2012 Gå i fred-delen er ok, men ikke pokker om jeg, i en travel folkemengde, flytter meg for å gi en hund bedre plass. Da får heller eieren gå et annet sted. Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b 4
Munchlax Skrevet 6. juli 2012 #3 Skrevet 6. juli 2012 Lest og linken er delt på facebook med oppfordring til å lese og dele videre.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. juli 2012 #4 Skrevet 6. juli 2012 Vil vel ikke tro at en gulmerket hund blir dratt med i den værste folkemengden heller. Ikke skal du gå rundt i en diger omvei heller men la hunden være i fred. Overse hunden enkelt og greit. Det finnes en del stokk dumme folk der ute, som ikke skjønner dette med personlig space. Som sender sine unger bort til fremmede hunder, fordi denn er søt, uten å spørre eier osv. Eller alle de håpløse hundeeiere, som mener hunden sin kan få lov og hilse på alle hunder ute. Til og med når du sier ifra at du selv ikke vil ha det slik. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #5 Skrevet 6. juli 2012 Haha, dette er ikke en kampanje, men kun funnet opp av noen - ergo vil ingen følge dette. Og en ting til - hunder er DYR, de vil ikke få ekstra plass på gaten, uansett gul, rød eller blå tråd. Anonym poster: cec72ff9b41d4d985dea993340b39189 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 6. juli 2012 #6 Skrevet 6. juli 2012 jeg har alltid unger og voksne som kommer bort til min med hundene sine uten å spørre, de flytter seg fort igjen når hunden min gjør utfall mot hunden deres. Det er nok av idioter der ute som ikke forstår konseptet med å spørre først. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #7 Skrevet 6. juli 2012 Hele konseptet er jo intet annet enn en gigantisk ansvarsfraskrivelse og sovepute. Man skal ikke klappe en fremmed hund uten å spørre eier, dette gjelder uansett om hunden er gul eller ikke. Om vi får en markering för avstånd kan vi skydda både hundar och människor mot onödiga olyckor. En hund som har ont kan just då vara mer rädd om sig. Eller en hund som är adopterad som kan tycka att omgivningen är skrämmande och behöver varsam träning en lång period. Skal man være nødt til å gå i en bue rundt disse hundene for å unngå ulykker, og om hunden får panikk og går til angrep på en forbipassendende jogger så er det joggerens feil fordi han burde gitt hunden plass? Å sørge for at hunden er trygg og har god nok plass er utelukkende eiers ansvar. Det skal ikke være opp til alle andre å flytte seg i tilfelle hunden er syk, nervøs o.l. Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #8 Skrevet 6. juli 2012 Haha, dette er ikke en kampanje, men kun funnet opp av noen - ergo vil ingen følge dette. Og en ting til - hunder er DYR, de vil ikke få ekstra plass på gaten, uansett gul, rød eller blå tråd. Anonym poster: cec72ff9b41d4d985dea993340b39189 Jaha, nehei. Du er klar over at det er personer som finner opp ting som står bak alt? Bare fordi personen er ukjent og ikke i en offisiell virksomhet så betyr ikke dette at kampanjen h*n ønsker å starte er ugyldig. Jeg synes det er en fin idé, og det er vel ingen som tenker at du skal gå ut i veien for å gi plass. En liten meter ekstra unna når det går ann kan være nok det. Anonym poster: 37976c00b4952e102f0f4922ad92484b 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #9 Skrevet 6. juli 2012 Haha, dette er ikke en kampanje, men kun funnet opp av noen - ergo vil ingen følge dette. Og en ting til - hunder er DYR, de vil ikke få ekstra plass på gaten, uansett gul, rød eller blå tråd. Anonym poster: cec72ff9b41d4d985dea993340b39189 Sånne som deg får heller ikke noe ekstra plass av meg på gaten når du kommer med rullestolen din. Anonym poster: 08fc73e2485c241c9d36dfbe68b86818 5
Capricorn Skrevet 6. juli 2012 #10 Skrevet 6. juli 2012 Haha, dette er ikke en kampanje, men kun funnet opp av noen - ergo vil ingen følge dette. Og en ting til - hunder er DYR, de vil ikke få ekstra plass på gaten, uansett gul, rød eller blå tråd. Anonym poster: cec72ff9b41d4d985dea993340b39189 Så fint at du er et medmenneske og tar hensyn Du hadde nok satt pris på det selv hvis du blir blind og skal ha en blindehund under opplæring. 6
FantasDick Skrevet 6. juli 2012 #11 Skrevet 6. juli 2012 Nå synes jeg noen tar litt av her.. Eiere med hunder som krever litt ekstra har alltid ansvaret for at det ikke skjer noe og ville vel aldri kreve at folk skal rømme huset/gata/byen fordi de ser en hund med gul sløyfe. Det er nok mer ment at man ha gul sløyfe i bakhodet, og la hunden få ha intimsonen sin, ikke gå bort til den, kanskje lære barna sine dette? Jeg skal i alle fall snakke med barnet her i huset, da jeg ser det positive i dette tiltaket. Vi har selv en hund som av og til krever litt ekstra, så jeg vil kanskje benytte meg av gul sløyfe på han også. Det handler bare om å vise litt hensyn, og å ikke gå bort til hunden på trass fordi lufta er for alle og ikke faen om jeg flytter meg for en hund! 6
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. juli 2012 #12 Skrevet 6. juli 2012 Hele konseptet er jo intet annet enn en gigantisk ansvarsfraskrivelse og sovepute. Man skal ikke klappe en fremmed hund uten å spørre eier, dette gjelder uansett om hunden er gul eller ikke. Skal man være nødt til å gå i en bue rundt disse hundene for å unngå ulykker, og om hunden får panikk og går til angrep på en forbipassendende jogger så er det joggerens feil fordi han burde gitt hunden plass? Å sørge for at hunden er trygg og har god nok plass er utelukkende eiers ansvar. Det skal ikke være opp til alle andre å flytte seg i tilfelle hunden er syk, nervøs o.l. Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b Hva slags briller er det du leser med? Ansvarsfraskivelse fra hva? Nei man skal aldri gå bort til fremmede hunder og heller ikke slippe sine hunder på fremmede hunder uten og spørre om lov først. Men en del folk trenger en ekstra reminder på dette. Denne gule markeringen er for å minne andre på at de må respektere andre. Det er ikke snakk om å gå milevis rundt en slik hund. Men det er en beskjed om at de IKKE vil at andre skal slippe sine unger og bikkjer bort på disse hundene. Om du leser med mer åpne øyne så ser du at "plass" ikke er fysisk plass i denne sammenhengen. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #13 Skrevet 6. juli 2012 Hva slags briller er det du leser med? Ansvarsfraskivelse fra hva? Nei man skal aldri gå bort til fremmede hunder og heller ikke slippe sine hunder på fremmede hunder uten og spørre om lov først. Men en del folk trenger en ekstra reminder på dette. Denne gule markeringen er for å minne andre på at de må respektere andre. Det er ikke snakk om å gå milevis rundt en slik hund. Men det er en beskjed om at de IKKE vil at andre skal slippe sine unger og bikkjer bort på disse hundene. Om du leser med mer åpne øyne så ser du at "plass" ikke er fysisk plass i denne sammenhengen. Jeg tror heller det er du som kun ser den ene delen og overser den andre. Å ikke gå bort til hunden er greit, det skal man ikke gjøre enten hunden er gul eller ikke. Det står svart på hvitt på siden du linker til at hundene i kampanjen trenger mer plass, og dette er den delen du ikke vil se. Det finnes mange ulike årsaker til at den behøver litt mer plass, så vis respekt, gi dem plass eller gi dem tid til å flytte seg. Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #14 Skrevet 6. juli 2012 Om du leser med mer åpne øyne så ser du at "plass" ikke er fysisk plass i denne sammenhengen. det vet du strengt tatt ingenting om, ettersom gul markering kan bety så mangt. Det kan like gjerne bety at bikkja får panikk av å høre bilhorn, og flyr i strupen på alt som befinner seg nærmere enn halvannen meter. Det er i slike tilfeller gult bånd vil være en ansvarsfraskrivelse. Hva som er for nær, det vet bare den hundens eiere. Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b 1
FantasDick Skrevet 6. juli 2012 #15 Skrevet 6. juli 2012 Å ikke gå bort til hunden er greit, det skal man ikke gjøre enten hunden er gul eller ikke. Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b Men dette tiltaket er en ekstra reminder på nettopp dette, fordi det finnes faen meg mange mennesker som faktisk går rett bort til hunden, sender barna bort for å hilse eller slipper bikkja i trynet på andre hunder - til og med når man som eier sier at "vi vil ikke hilse". 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #16 Skrevet 6. juli 2012 Men dette tiltaket er en ekstra reminder på nettopp dette, fordi det finnes faen meg mange mennesker som faktisk går rett bort til hunden, sender barna bort for å hilse eller slipper bikkja i trynet på andre hunder - til og med når man som eier sier at "vi vil ikke hilse". Ja, tanken er god, men gjennomførelsen er uklok. For det første så er foreldre som i utgangspunktet er dumme nok til å sende ungene sine bort til fremmede hunder dessverre altfor dumme til å ta gult bånd-budskapet til seg. For det andre er risikoen stor for at ungene tenker "Hunden til nabo Nilsen har gult bånd, så den skal jeg ikke klappe, men hunden som står bundet utenfor Rimi har ikke gult bånd, så den er trygg". Om bare kampanjen hadde gått på å lære unger at fremmede hunder ikke skal klappes uten å spørre hadde det vært et flott tiltak, men slik som denne kampanjen gjennomføres kan den være farlig. Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b
Gjest Uanonymbruker Skrevet 6. juli 2012 #17 Skrevet 6. juli 2012 jeg setter ihvertfall gult halsbånd på min, da vet andre hundeeiere at de ikke skal dra med seg hunden sin bort til min, eller pille på henne uten å spørre. Så lenge jeg oppnår de to tingene så er jeg fornøyd jeg. Hvorvidt folk tror hun er en dritfarlig hund og velger å gå flere meter rundt er ikke mitt problem. 2
Sugerøret Skrevet 6. juli 2012 #18 Skrevet 6. juli 2012 Har en refleks vest til hunden der det står IKKE RØR !!! Det funker det,samt at bikkja veier 65kg og er litt stor 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #19 Skrevet 6. juli 2012 Har en refleks vest til hunden der det står IKKE RØR !!! Det funker det,samt at bikkja veier 65kg og er litt stor Mye bedre det! Anonym poster: c1b44a600eb050e23d5881a83edb671b
Theya Skrevet 6. juli 2012 #20 Skrevet 6. juli 2012 Merkelig nok har det aldri vært et problem med mine "livsfarlige polarhunder". Men flott initiativ likevel Skal spre det videre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå