Gjest Corto Maltese Skrevet 6. juli 2012 #21 Del Skrevet 6. juli 2012 Mennesker er ikke annet en slektninger av aper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #22 Del Skrevet 6. juli 2012 Mennesker svikter. Man kan ikke stole på noen annen enn seg selv. Anonym poster: f1a366c9a46396be4b7625feeb506abb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lura Lotta Skrevet 6. juli 2012 #23 Del Skrevet 6. juli 2012 Har egentlig sluttet å tenke over hva jeg mener om andre mennesker. Unngår å være med folk rett og slett fordi jeg blir gal av hva som kommer ut av kjeften på mange av dem. Synd å si det, men jeg gir de fleste flere sjanser og jeg tilpasser meg lett, men begynner å gi opp, spesielt folk på min egen alder! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogmann Skrevet 7. juli 2012 #24 Del Skrevet 7. juli 2012 Som biologi-drop out så har jeg ofte tenkt på mennesker og deres verdi sett ut i fra et rent naturlig ståsted. At vi i det hele tatt eksisterer og har utviklet oss til en såpass overlegen og høyrestående art betyr egentlig bare at vi er et resultat av naturens utvikling. Jeg tror det er en litt for allmenn oppfatning å utelate mennesker fra naturen, som om vi står hevet over den eller noe. Vi er bare et resultat av utviklingen på denne planeten. Tilfeldigheter har ført planeten til der den er i dag. Så kommer man jo til spørsmålet om hvorvidt vi som høyrestående art grunnet vår eksepsjonelle intelligens har et slags forvaltningsansvar ovenfor den samme naturen vi er utviklet i? Rent fagmessig må jeg si nei. Vi er det vi er, fordi det er sånn vi har blitt. Jeg tror mennesket ikke skiller seg særskilt i fra andre naturlige forhold. Vi er like egoistiske, om ikke MER egoistiske enn andre dyrearter. Hvis ikke hadde vi jo ikke utviklet oss såpass langt. Jeg tror mennesket er like opportunistisk og egoistisk som de fleste andre skapninger. At vi tidvis gjør gode gjerninger er heller ikke unikt for mennesket. Dyr gjør også gode gjerninger. Fellesnevneren er imidlertid at også gode gjerninger er egoistiske gjerninger. Jeg gjør noe hyggelig for noen jeg liker for å vise vedkommende at jeg liker han/hun. Når vedkommende forstår at jeg liker han/hun så liker han/hun meg, og det slår tilbake på meg. Samme andre veien. Egoisme er derfor ikke enbart negativt, det er nøytralt. Så mitt syn på mennesker er at vi er som alle andre dyr; egoister og opportunister på godt og vondt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 7. juli 2012 #25 Del Skrevet 7. juli 2012 Totalt sett har vi mennesker flere gode egenskaper enn negative. Vilje og evne til å skape noe på egenhånd eller felles er ett av dem. Mange har en iboende vilje og pågangsmot i seg, vi kan også være dristige. Engasjement,initiativ, glede, forståelse, interesse, oppofrelse,inspirajon og drømmer er også gode egenskaper eller tanker som vi har i oss. En kombinasjon av dette har ført menneskeheten dit vi er i dag. Fremfor alt så er vi utrolig tilpasningsdyktige i motsetning til de fleste dyrearter. Jeg ser flere nevner egoistbegrepet ; ingen kan nok leve et bra liv uten å være egoist - det å handle i egen interesse. Man er derfor egennyttig og skal ha nytte av sine egne handlinger. Det motsatte, altruisme, å eksistere for andres skyld er ikke ofte relevant for oss mennesker. Derimot, såkalt uetisk egoisme ; det å være egennyttig på andres bekostning må oppfattes å være feil. Gener og miljø blir også nevnt her og er selvsagt en viktig ingrediens for hvordan et menneske oppleves og lever livet sitt. Slikt sett blir vi alle utformet forskjellig, og vi har forskjellige egenskaper. Jeg tror i bunn og grunn at alle mennesker er opptatt av å bruke sine gode egenskaper og dyrke disse. Samtidig er en iboende nysgjerrighet og evne til å utvikle seg egenskaper som vil bringe mennesker fremover. Selvsagt skal man ikke glemme våre dårlige egenskaper også, de kan det også være mange av. Det viktigste i vår tid er overforbruket. Vi bruker vannvittige ressurser på regelrett sløsing til dårlige formål. Om vi som mennesker utvikler oss i riktig retning er en annen diskusjon, men jeg har tro på menneskeheten og at vi består av flere gode hoder sammen enn dårlige. Det blir forresten altfor sneversynt å se rundt seg her i Norge for å få en generell oppfattelse av hvordan mennesker er når vi består av 0.7 promille av verdens befolkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BarteSatan Skrevet 7. juli 2012 #26 Del Skrevet 7. juli 2012 Jeg liker ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 8. juli 2012 #27 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg ser på mennesker med en viss skepsis, samtidig har jeg et nokså positivt menneskesyn. Mennesker er samtidig kompliserte, hvilket jeg egentlig synes er bra. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .-L-. Skrevet 8. juli 2012 #28 Del Skrevet 8. juli 2012 Er vel en realist og en pesimist. Oppfatter det som om de fleste handler etter egeninteresse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 8. juli 2012 #29 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg er og mer imponert og har en høyere respekt for Yanomami-indianerne, Aborginer og andre urfolk og stammefolk enn for folk her i vesten synes de har fattet mye som vi tar for gitt. Men alt i alt er jeg både skuffet og gla i den rekkefølgen over menneskeheten. Hvorfor det? - Samtlige stammesamfunn hadde ufattelig mye mer vold, krig og drap enn vi har i det moderne vesten. Det er også mye mer sult og sykdom. Det eneste positive som kan sies er vel at de har en mye mindre belastende effekt på miljøet. http://video.google.com/videoplay?docid=-7421959887856210325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 8. juli 2012 #30 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Jeg lurer på hva ditt syn er på mennesker? ser du på/tenker du på mennesker som generelt som gode, varmhjertede mennesker? ondskapsfulle, groteske? kompliserte? enkle? skumle? Tror egentlig ikke på "godt" og "ondt", selv om jeg i praksis nok oppfører meg som om jeg gjør det. Hva som er godt og ondt blir uansett bare sett ut ifra menneskets synspunkt, men jeg tror heller at universet som helhet (eller det som er "alt") er et forutsigbart system som alltid er i perfekt balanse med seg selv, at alt bare er en rekke kjedereksjoner, at det som skjer skjer fordi det var det eneste som kunne skje. Vi kjenner bare ikke alle parametrene i regnestykket og opplever det derfor ikke som forutsigbart. Hva som er "komplisert" og hva som er "enkelt" er jo også relativt. F.eks. kan jeg personlig oppleve mennesker som kompliserte, men egentlig tror jeg det er snakk om temmelig enkle prosesser som gjør at vi tenker og handler som vi gjør. Det er de samme basal-behovene som bare uttrykkes på forskjellige måter. Er du stolt av å være et menneske? er vår rase verdt å være stolt av? Absolutt. Jeg hater sånne "vi mennesker er så jævlige og vi ødelegger jorda" - type holdninger. Jeg tror vi er veldig viktige. Livet på jorda overlever ikke uten oss, eller det som evt. kommer etter oss (noe som fortsatt betyr at vi er et viktig steg i evolusjonen). En dag kommer sola til å sluke jorda, og før den tid må en eller annen form for liv ha utviklet seg til å bli interplanetarisk for at livet på jorda som helhet skal overleve. Etterhvert må livet også utvikle seg til å bli intergalaktisk. Det som er sikkert er at dersom ingen former for liv på jorda utvikler seg til å bli interplanetarisk og seinere intergalaktisk, vil alt liv på jorda være dødsdømt, det er bare et spørsmål om tid. Sånn som det ser ut nå så er vi menneskene den formen for liv som mest sannsynlig vil kunne utvikle seg så langt. Og den dagen vi flytter til Mars, så vil vi nødvendigvis også måtte ta med oss andre former for liv (planter, dyr) for å selv kunne overleve. Så kan det så klart også skje at vi får nok en apokalyptisk hendelse på jorda (har skjedd mange ganger før), og at helt andre former for intelligent liv vil ta over. Men ihvertfall, sånn som det ser ut nå så er jeg stolt over å være et menneske. Endret 8. juli 2012 av Maruwan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carolinka Skrevet 8. juli 2012 #31 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg lurer på hva ditt syn er på mennesker? ser du på/tenker du på mennesker som generelt som gode, varmhjertede mennesker? ondskapsfulle, groteske? kompliserte? enkle? skumle? Er du stolt av å være et menneske? er vår rase verdt å være stolt av? Jeg føler ikke jeg kan være stolt av å være menneske, da jeg ikke har oppnådd det selv, og jeg ikke ser hva alternativet ville vært. Men jeg er "glad" for at jeg lever. Jeg ser på menneskerasen som skapninger som lever for å utvikles. Som et barn utvikles til voksen, utvikles også menneskeheten. Vi har fått tildelt tankegang, filosoferingsevne og skaperevne - og det i en helt annen skala enn de andre dyrene på jorda. Jeg mener at vi egentlig er godhjertede og sosiale, men at vi har negative og vonde sider for at vi skal lære / utvikle forstanden. Hadde ikke "ondskap", negativitet og motgang eksistert, hadde vi ikke hatt det aspekteret av følelser og visdom som vi har. Livet hadde vært meningsløst. Slik jeg ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starlit Skrevet 8. juli 2012 #32 Del Skrevet 8. juli 2012 Min erfaring er at mennesker kan ha flere ansikter, og er derfor ikke til å stole på Tror jeg liker hundene best når jeg tenker meg om ^^ De er jo så fulle av kjærlighet og er trofaste! Så har hunder langt bedre utstråling enn de fleste skakkkjørte menneskene jeg vet om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carolinka Skrevet 8. juli 2012 #33 Del Skrevet 8. juli 2012 Mennesker er jo også forskjellige. Noen ér faktisk ærlige og oppriktige og snakker fra hjertet, og ér til å stole på. Dem har frigjort seg fra "psykologiske hinder", slik dem som lyver og er uoppriktig ikke har gjort. Noe av de skumleste menneskene å forholde seg til synes jeg er dem som lyver og ikke helt tør snakke fra hjertet. Og dem som er redde for konfrontasjoner og diskusjoner. Det er også interessant å se hvor forskjellig vi utvikles mentalt. En 20-åring kan ha nådd en mental forståelse og selvutvikling på en høyde som en 40-åring ikke har "toucha" enda. Mennesker er interessante. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carolinka Skrevet 8. juli 2012 #34 Del Skrevet 8. juli 2012 Min erfaring er at mennesker kan ha flere ansikter, og er derfor ikke til å stole på Tror jeg liker hundene best når jeg tenker meg om ^^ De er jo så fulle av kjærlighet og er trofaste! Så har hunder langt bedre utstråling enn de fleste skakkkjørte menneskene jeg vet om Synes utstråling er så interessant å tenke på... Folk er så forskjellige. Kjenner en jente som i sosiale sammenhenger ikke tør å si noen ting. Hun ser helt "lukket" ut i kroppsspråket og når noen snakker til henne så "biter" hun nesten. Hun hadde fått et helt annet utseende om hun hadde strålt ut mer tillit til seg selv og menneskene rundt seg. Utstråling farger et helt ansikt og hvordan folk liker deg.... Hunder og katter er vertfall aldri uærlige... Men så oppriktig som det går an, kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. juli 2012 #35 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg kjenner jeg har perioder hvor jeg kan bli ganske misantropisk og anser menneskeheten generelt for å være ganske dum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 8. juli 2012 #36 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg synes de aller fleste mennesker er hyggelige. Men jeg tror at ondskap finnes i mennesker. Jeg synes vår art er noe å være stolt av ja. Vi har massarkret hverandre i årtusener, men vi har også funnet på menneskerettighetene og laget fantastisk musikk. Vi er sammensatte, aldri bare en ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 8. juli 2012 #37 Del Skrevet 8. juli 2012 Har egentlig sluttet å tenke over hva jeg mener om andre mennesker. Unngår å være med folk rett og slett fordi jeg blir gal av hva som kommer ut av kjeften på mange av dem. Synd å si det, men jeg gir de fleste flere sjanser og jeg tilpasser meg lett, men begynner å gi opp, spesielt folk på min egen alder! Bestie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elwira Skrevet 8. juli 2012 #38 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg synes mennesker er skumle Lettere å omgås med dyr 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starlit Skrevet 8. juli 2012 #39 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg synes mennesker er skumle Lettere å omgås med dyr Enig med du;) Så er jo ikke dyr ondskapsfulle eller frekke heller <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 8. juli 2012 #40 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg synes mennesker er skumle Lettere å omgås med dyr Enig med du;) Så er jo ikke dyr ondskapsfulle eller frekke heller <3 Næmen helledussen.... Mannesker trenger såklart andre mennesker, vi er jo sosiale flokkdyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå