AndreasBR Skrevet 3. april 2015 #41 Del Skrevet 3. april 2015 (endret) Det er ikke påbudt, det er korrekt. Likevel bør du blinke inn når situasjonen tilsier det. Man får bedre trafikkflyt hvis alle er flinke til å informere. Regner med at du blinker ut i det minste. Noen trafikanter er veldig utydelige i sin plassering i rundkjøringer, og da bør de hvertfall være påpasselige med å informere. Bør ikke blinke inn i det hele tatt.. Ingen blink == Fortsette rundt... Jeg er meget påpasselig å blinke ut ja.. Hender selvfølgelig at jeg glemmer det, men det tilhører sjeldenhetene... Har selv merket at dersom mange hadde blinket ut så hadde jeg kunnet kjøre.. Pga at de ikke blinket måtte jeg vente lengre... Endret 3. april 2015 av AndreasBR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucid Skrevet 3. april 2015 Forfatter #42 Del Skrevet 3. april 2015 http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. I det tilfellet jeg beskrev kjører jeg scooter.. Med scooter ligger jeg ALLTID i høyre hjulspor for at det skal være enklere for de som vil kjøre forbi. Det er ikke dermed sagt at bilister har lov til å presse meg i grøfta eller kjøre på meg.. Og hvis veien er uoversiktlig kan du pent droppe å kjøre forbi hvis det innebærer å sette alle andre i fare. Du har det ikke så travelt at jeg skal miste livet for det.. Om vedkommende som øvelseskjører ikke har øvd nok til å klare holde fartsgrensen... Tja.. Øv mer på ikke-offentlige veier takk. Hvordan i alle dager mener du at jeg skal kunne lære meg å kjøre bil hvis jeg ikke får kjøre på veien? Jeg bor midt i en by! Jeg velger å ikke kjøre på veldig traffikerte veier fordi jeg ikke er helt trygg enda, dvs jeg ligger ikke på E6, jeg kjører ikke i rushtrafikken, etc.. men hvis jeg skal lære meg å kjøre bil - noe som innebærer å lære seg hvordan trafikken fungerer, så må jeg få lov til å kjøre andre steder enn inn og ut av min egen innkjørsel. Hvis jeg ikke får sjansen til å bli trygg på bilen så kommer jeg aldri til å kunne holde fartsgrensa. Det er ikke sånn at man setter seg inn i en bil og veit alt om hvordan det fungerer ved første forsøk. Og jeg kan desverre ikke få noen til å kjøre meg til Snåsa hver gang jeg skal øvelseskjøre. Så da får dere andre bare ta litt hensyn til at jeg kanskje ligger i 60 i en 70sone utenfor byen, eller at jeg kveler bila fordi jeg feilberegna balansen mellom klutch og gass når jeg skulle stoppe og starte igjen i et lyskryss. Hvordan skal jeg ellers kunne lære? Ved å spille GTA? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reza08 Skrevet 3. april 2015 #43 Del Skrevet 3. april 2015 I det tilfellet jeg beskrev kjører jeg scooter.. Med scooter ligger jeg ALLTID i høyre hjulspor for at det skal være enklere for de som vil kjøre forbi. Det er ikke dermed sagt at bilister har lov til å presse meg i grøfta eller kjøre på meg.. Og hvis veien er uoversiktlig kan du pent droppe å kjøre forbi hvis det innebærer å sette alle andre i fare. Du har det ikke så travelt at jeg skal miste livet for det.. Hvordan i alle dager mener du at jeg skal kunne lære meg å kjøre bil hvis jeg ikke får kjøre på veien? Jeg bor midt i en by! Jeg velger å ikke kjøre på veldig traffikerte veier fordi jeg ikke er helt trygg enda, dvs jeg ligger ikke på E6, jeg kjører ikke i rushtrafikken, etc.. men hvis jeg skal lære meg å kjøre bil - noe som innebærer å lære seg hvordan trafikken fungerer, så må jeg få lov til å kjøre andre steder enn inn og ut av min egen innkjørsel. Hvis jeg ikke får sjansen til å bli trygg på bilen så kommer jeg aldri til å kunne holde fartsgrensa. Det er ikke sånn at man setter seg inn i en bil og veit alt om hvordan det fungerer ved første forsøk. Og jeg kan desverre ikke få noen til å kjøre meg til Snåsa hver gang jeg skal øvelseskjøre. Så da får dere andre bare ta litt hensyn til at jeg kanskje ligger i 60 i en 70sone utenfor byen, eller at jeg kveler bila fordi jeg feilberegna balansen mellom klutch og gass når jeg skulle stoppe og starte igjen i et lyskryss. Hvordan skal jeg ellers kunne lære? Ved å spille GTA? Det er helt riktig som du sier. For å bli bedre, må man få lov til å ferdes i trafikken. Om du føler deg utrygg, er det et veldig godt valg å starte på mindre trafikerte veier. Tror han bare har et litt stort behov for å poengtere sine synspunkter. Du skal være en rimelig dårlig sjåfør for å henvises til å kun kjøre på parkeringsplasser o.l for å bli bedre. Man må ikke være til fare for andre som ferdes i trafikken, noe det ikke ser ut til at du er. Lykke til med kjøringen og veien videre. Mengdetrening er viktig for å bli best mulig rustet som sjåfør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 3. april 2015 #44 Del Skrevet 3. april 2015 bilister midt i veien er vel det mest slitsomme nå, på veier der det ikke er stripe i midten på veien men det går fint an å passere både bil eller trailer, men så kommer frøkena da som "eier veien" midt i, så alle motgående må stoppe og atter en gang dere syklister som krever deres rett til å bruke bilveien å sykle og lager laaang kø, dessverre ingen som helst medlidenhet med dere. eller han eller hun som må sitte i mobilen og "kjører" samtidig.. avogtil ønsker jeg meg en knapp å trykke på når jeg har en utrygg billist foran meg.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucid Skrevet 3. april 2015 Forfatter #45 Del Skrevet 3. april 2015 (endret) Det er helt riktig som du sier. For å bli bedre, må man få lov til å ferdes i trafikken. Om du føler deg utrygg, er det et veldig godt valg å starte på mindre trafikerte veier. Tror han bare har et litt stort behov for å poengtere sine synspunkter. Du skal være en rimelig dårlig sjåfør for å henvises til å kun kjøre på parkeringsplasser o.l for å bli bedre. Man må ikke være til fare for andre som ferdes i trafikken, noe det ikke ser ut til at du er. Lykke til med kjøringen og veien videre. Mengdetrening er viktig for å bli best mulig rustet som sjåfør. Akkurat! Jeg er enda helt i startfasen, har kjørt litt tidligere, men det har bare blitt sånne sporadiske turer når jeg har funnet noen villig til å la meg kjøre. Men nå har jeg fått en rolig stefar som mer enn gjerne vil lære meg å kjøre, og da benytter jeg den sjansen så ofte som jeg kan, om det så bare innebærer å kjøre 400 meter til butikken. Nå i påska har det vært nesten folketomt på veiene i sentrum på ettermiddag/kveld, og det benytter jeg meg av, sånn at jeg får trent på start/stopp i lyskryss. Går kjempefint å gire når jeg har kjørt en stund, og å gire fra 2 - 3 - 4 og tilbake er null problem, og jeg har allerede fått skikkelig teket på det (selv om det noen ganger blir litt kluss) men å treffe riktig punkt mellom klutch og gass når bila står stille er enda litt vanskelig, og da er det jo perfekt å kjøre i sentrum med lyskryss hver 5 meter, når der et sånn ca 6 andre biler i et par kilometers omkrets. Har også en lang og fin vei utenfor byen, en relativt smal vei med mange svinger, sånn at jeg får trent på gass/brems i svinger i stor fart, og det går helt fint helt til en idiot legger seg pal opp i ræva mi, tenk hvis jeg kjører i 70, blir usikker/gjør en feil og bremser ned litt hardt, og du ligger så nære at du kan telle hårstråene på hodet mitt, hva skjer da? Står det en L eller skole bak på bilen så må du bare ta hensyn, uavhengig av hvor fort eller tregt bilen kjører, lager man lang kø går det fint an å svinge til siden og la bilene slippe forbi, men jeg kan desverre ikke svinge inn til siden for hver jævla bil som kjører samme vei som meg, da har jeg jo aldri sjansen til å venne meg til farta og svingene og giringa og alt det som alle de som har kjørt en stund tar på refleks.. Hvis jeg skal lære meg flyten i alt må jeg kjøre, og jeg må kjøre på forskjellige plasser til forskjellige tider for å lære meg å lese trafikken samtidig. Endret 3. april 2015 av Lucid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 3. april 2015 #46 Del Skrevet 3. april 2015 Dama som står foran meg... Vi skal inn på hovedveien, og venter på grønt lys. Det blir grønt og dama kjører såvidt ut i krysset og svinger litt til venstre og bråstopper! Det er jo rødt lys... Ja, rødt lys for de som allerede er på hovedveien! Men nei, hun står stille der midt i krysset og venter og venter...til det røde lyset foran henne blir grønt igjen! Lang kø bak henne fra sideveien og kaos da trafikken på hovedveien begynte å kjøre igjen. Noen ganger må jeg bare lure på hvordan i huleste folk får sertifikat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #47 Del Skrevet 4. april 2015 Akkurat! Jeg er enda helt i startfasen, har kjørt litt tidligere, men det har bare blitt sånne sporadiske turer når jeg har funnet noen villig til å la meg kjøre. Men nå har jeg fått en rolig stefar som mer enn gjerne vil lære meg å kjøre, og da benytter jeg den sjansen så ofte som jeg kan, om det så bare innebærer å kjøre 400 meter til butikken. Nå i påska har det vært nesten folketomt på veiene i sentrum på ettermiddag/kveld, og det benytter jeg meg av, sånn at jeg får trent på start/stopp i lyskryss. Går kjempefint å gire når jeg har kjørt en stund, og å gire fra 2 - 3 - 4 og tilbake er null problem, og jeg har allerede fått skikkelig teket på det (selv om det noen ganger blir litt kluss) men å treffe riktig punkt mellom klutch og gass når bila står stille er enda litt vanskelig, og da er det jo perfekt å kjøre i sentrum med lyskryss hver 5 meter, når der et sånn ca 6 andre biler i et par kilometers omkrets. Har også en lang og fin vei utenfor byen, en relativt smal vei med mange svinger, sånn at jeg får trent på gass/brems i svinger i stor fart, og det går helt fint helt til en idiot legger seg pal opp i ræva mi, tenk hvis jeg kjører i 70, blir usikker/gjør en feil og bremser ned litt hardt, og du ligger så nære at du kan telle hårstråene på hodet mitt, hva skjer da? Står det en L eller skole bak på bilen så må du bare ta hensyn, uavhengig av hvor fort eller tregt bilen kjører, lager man lang kø går det fint an å svinge til siden og la bilene slippe forbi, men jeg kan desverre ikke svinge inn til siden for hver jævla bil som kjører samme vei som meg, da har jeg jo aldri sjansen til å venne meg til farta og svingene og giringa og alt det som alle de som har kjørt en stund tar på refleks.. Hvis jeg skal lære meg flyten i alt må jeg kjøre, og jeg må kjøre på forskjellige plasser til forskjellige tider for å lære meg å lese trafikken samtidig. Litt OT, men angående kløtsj/gass: hvis du ikke har gjort det, ta en time med kjørelærer og terp på akkurat dette. Ta deretter med stefaren din til en større parkeringsplass hvor du kan kjøre i sirkler, og terp der KUN på igangsetting. Hør på bilen og gjør deg godt kjent med gripepunktet, og gjør det så mange ganger at du blir drittlei. Det er kjedelig der og da, men etter å ha tatt en sånn terperunde kveler jeg (nesten) aldri bilen, med mindre jeg har vært sløv ig fått den i tredjegir Bakkestart blir også barnemat, så det er en fordel.Anonymous poster hash: d8c5b...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucid Skrevet 4. april 2015 Forfatter #48 Del Skrevet 4. april 2015 Litt OT, men angående kløtsj/gass: hvis du ikke har gjort det, ta en time med kjørelærer og terp på akkurat dette. Ta deretter med stefaren din til en større parkeringsplass hvor du kan kjøre i sirkler, og terp der KUN på igangsetting. Hør på bilen og gjør deg godt kjent med gripepunktet, og gjør det så mange ganger at du blir drittlei. Det er kjedelig der og da, men etter å ha tatt en sånn terperunde kveler jeg (nesten) aldri bilen, med mindre jeg har vært sløv ig fått den i tredjegir Bakkestart blir også barnemat, så det er en fordel.Anonymous poster hash: d8c5b...6cd Det var en god ide! Eneste problemet er at jeg lærer best i praksis. Mao, hvis jeg lærer start/stopp på en parkeringsplass, så kommer jeg fortsatt til å kvele bila i lyskryss fordi jeg ikke er vant med "tidspress".. Men jeg må uansett opp på en tom parkeringsplass for å øve meg på lukeparkering/parkering generelt, så da skal jeg ta en runde eller femten med start/stopp i samme slengen. Takk for tipset! :D Og i går lærte jeg også at jeg må ha gode sko når jeg kjører, og at sko som er gode å gå i ikke er det samme som sko som er gode å kjøre i.. Hadde på favorittskoene, og skjønte halvveis at jeg ikke egentlig kjente pedalene.. Blir litt OT i denne oppkjøringspraten, men vi er jo egentlig ganske skumle trafikkanter vi også, når folk ikke tar hensyn til at vi er nye på veien. For å veie opp kan jeg ta med en historie der jeg er dum/farlig trafikkant. Kjørte en tur, skulle til ei dame og kjøpe noe greier gjennom fb, og benytta sjansen til en kjøretur. Det betydde at jeg måtte kjøre en plass jeg ikke var helt kjent. Turen dit gikk kjempefint, jeg la opp ruta på forhånd sånn at jeg skulle unngå e6 og de mest trafikkerte veiene, noe jeg er vant til etter å ha kjørt scooter i mange år. Men på tur hjem igjen fant jeg ut at den enkleste veien egentlig var stengt, og at de bare ikke hadde satt opp synlig skilt på den andre siden, så jeg måtte rote meg ut på veier jeg ikke var helt trygge på. Så jeg endte med å kjøre i motsatt ende av byen til der jeg gikk skole før, fordi det var en vei jeg hadde litt peiling på, i stedet for å rote meg ned i sentrum midt i ettermiddagsrushet. Kommer til en stor rundkjøring, ser meg godt til begge sider, og kjører, akkurat da kommer en hvit bil ut av ingenting - den var på motsatt side av den digre rundkjøringen når jeg så meg til sidene, så innen jeg rakk å få fart på bilen hadde den kommet rundt, og jeg var så optatt med å se til siden og få med meg girene, at jeg ikke så den.. Det holdt på å si pang, men det gikk bra ettersom jeg såvidt trilla inn, og den andre bilen kjørte rolig. Noen ganger ønsker jeg meg en L i frontruta også.. Man kan sikkert argumentere med at jeg skulle ha latt stefar kjøre når jeg ikke var helt sikker, men igjen; hvordan skal jeg da lære? Og det var den eneste plassen jeg gjorde en skikkelig feil, hele resten av veien gikk fint, bortsett i fra når jeg drepte bila på en tom parkeringsplass fordi jeg kjørte opp bakken i 3 gir i 20 km/t.. Men hei, jeg lærte av det og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #49 Del Skrevet 4. april 2015 Det var en god ide! Eneste problemet er at jeg lærer best i praksis. Mao, hvis jeg lærer start/stopp på en parkeringsplass, så kommer jeg fortsatt til å kvele bila i lyskryss fordi jeg ikke er vant med "tidspress".. Men jeg må uansett opp på en tom parkeringsplass for å øve meg på lukeparkering/parkering generelt, så da skal jeg ta en runde eller femten med start/stopp i samme slengen. Takk for tipset! :D Og i går lærte jeg også at jeg må ha gode sko når jeg kjører, og at sko som er gode å gå i ikke er det samme som sko som er gode å kjøre i.. Hadde på favorittskoene, og skjønte halvveis at jeg ikke egentlig kjente pedalene.. Blir litt OT i denne oppkjøringspraten, men vi er jo egentlig ganske skumle trafikkanter vi også, når folk ikke tar hensyn til at vi er nye på veien. For å veie opp kan jeg ta med en historie der jeg er dum/farlig trafikkant. Kjørte en tur, skulle til ei dame og kjøpe noe greier gjennom fb, og benytta sjansen til en kjøretur. Det betydde at jeg måtte kjøre en plass jeg ikke var helt kjent. Turen dit gikk kjempefint, jeg la opp ruta på forhånd sånn at jeg skulle unngå e6 og de mest trafikkerte veiene, noe jeg er vant til etter å ha kjørt scooter i mange år. Men på tur hjem igjen fant jeg ut at den enkleste veien egentlig var stengt, og at de bare ikke hadde satt opp synlig skilt på den andre siden, så jeg måtte rote meg ut på veier jeg ikke var helt trygge på. Så jeg endte med å kjøre i motsatt ende av byen til der jeg gikk skole før, fordi det var en vei jeg hadde litt peiling på, i stedet for å rote meg ned i sentrum midt i ettermiddagsrushet. Kommer til en stor rundkjøring, ser meg godt til begge sider, og kjører, akkurat da kommer en hvit bil ut av ingenting - den var på motsatt side av den digre rundkjøringen når jeg så meg til sidene, så innen jeg rakk å få fart på bilen hadde den kommet rundt, og jeg var så optatt med å se til siden og få med meg girene, at jeg ikke så den.. Det holdt på å si pang, men det gikk bra ettersom jeg såvidt trilla inn, og den andre bilen kjørte rolig. Noen ganger ønsker jeg meg en L i frontruta også.. Man kan sikkert argumentere med at jeg skulle ha latt stefar kjøre når jeg ikke var helt sikker, men igjen; hvordan skal jeg da lære? Og det var den eneste plassen jeg gjorde en skikkelig feil, hele resten av veien gikk fint, bortsett i fra når jeg drepte bila på en tom parkeringsplass fordi jeg kjørte opp bakken i 3 gir i 20 km/t.. Men hei, jeg lærte av det og. Jeg tror jeg stoppet og satte igang nærmere 100 ganger fordelt på to-tre kveldwr, men da satt det virkelig som støpt etterpå. Foten finner gripepunktet umiddelbart, enten det er i bakke, flatmark eller i krysset. Eneste tilfellene av stress-kløning jeg derfor har hatt, har vært bomgiring og blinking i feil retning. Dette er andre gang jeg prøver å lære meg å kjøre. Sist (for fem år siden) ga jeg opp fordi jeg aldri helt fikk til kløtsjen og bare ble stressa i kryss o.l. Verdt å prøve, i hvert fall. Selv om det er kjedelig der og da.Anonymous poster hash: d8c5b...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 4. april 2015 #50 Del Skrevet 4. april 2015 Jeg satt på med en taxisjåfør på svensk skogsvei og han lå i 120 midt på vinteren. Jeg var i utgangspunktet ganske redd. Det ble ikke bedre da han skulle kjøre fordi en tømmerbil, SÅ at det kom bil i motgående kjørefelt og valgte å kjøre forbi allikevel!!! Han kunne lett lagt seg bak tømmerbilen igjen. Vi var et par sekunder fra døden hele gjengen der tror jeg. En annen taxisjåfør jeg satt på med var så veldig hensynsfull at han la seg på hornet mot bilen foran som nettopp hadde mistet grepet og sklidd ut i grøfta på vinterføre. Fikk vel 2 sekunder på å samle seg før det var nok. Da ble jeg sint. Han som krasjet skjønte sikkert selv at han måtte kjøre videre uten at han bak tutet. Veldig betryggende at mine verste opplevelser er med yrkessjåfører... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 4. april 2015 #51 Del Skrevet 4. april 2015 . Hvordan skal jeg ellers kunne lære? Ved å spille GTA? Høres ut som du bør ha automat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 12. april 2015 #52 Del Skrevet 12. april 2015 tråd ryddet for avsporing og persondiskusjon Kosemose, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 13. april 2015 #53 Del Skrevet 13. april 2015 Høres ut som du bør ha automat... Virkelig? Så alle som trenger å trene på å sette i gang en bil med manuell gir burde kjøre automat? Jeg synes du går lagt over streken her. Du må rett og slett avfinne deg med at det er andre på veien, og at andre trenger å lære sånn at de en gang blir gode sjåfører. Og da mener jeg normalt gode sjåfører, men jeg synes ikke vi andre skal trenge å tenke på å ikke irritere deg i trafikken. Jeg håper virkelig at din holdning til andre trafikanter mangler sidestykke. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 13. april 2015 #54 Del Skrevet 13. april 2015 Virkelig? Så alle som trenger å trene på å sette i gang en bil med manuell gir burde kjøre automat? Jeg synes du går lagt over streken her. Du må rett og slett avfinne deg med at det er andre på veien, og at andre trenger å lære sånn at de en gang blir gode sjåfører. Og da mener jeg normalt gode sjåfører, men jeg synes ikke vi andre skal trenge å tenke på å ikke irritere deg i trafikken. Jeg håper virkelig at din holdning til andre trafikanter mangler sidestykke. Nei, de som trenger å trene på det bør trene på det på et avsideliggenes sted. Jeg finner meg i at det er andre på veien, men de får gi faen i å bryte §3. (unødig hinder) .. JO det er unødig når de KUNNE trent et annet sted. Folk som deg er grunnen til at folk tar sjanser i trafikken.. "Pøh, drit i dem, her kommer jeg og jeg har betalt årsavgifft, så jeg kjører slik JEG vil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 13. april 2015 #55 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Folk som meg? Jeg synes, for å ha det på det rene, at det er helt ok å trene i lyskryss når det er lite trafikk. Å meste kløtsjingen på en øde parkeringsplass er ikke det samme som å mestre kløtsjingen i et lyskryss. I sistnevnte situasjon har man litt mer å tenke på, og det er en koordinasjon som må trenes opp. Det er mulig AndreasBR har glemt at han ikke var verdensmester første gangen han satte seg i en bil, men jeg som har hatt lappen i 20 år har ikke glemt det. Trafikken blir et mye bedre sted hvis alle, inkludert AndreasBR, skjønner at den evinnelige §3 som han liker å bruke mot andre i diskusjoner, den gjelder faktisk for alle. Endret 13. april 2015 av Zzyzx 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå