Gå til innhold

Renta


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi skal ikke binde renta før det går oppover igjen.

Husk nå bare at du da høyst sannsynlig går glipp av laveste fastrente. Fastrenta stiger gjerne før den flytende renta gjør det. Men ting som dette er vanskelig å spå da.

Vi bandt litt i underkant av halve lånet på 4,16. Veldig fornøyd med det¨. Resten av lånet har vi på flytende rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bandt på 4,5...

angrer litt, men over tid lønner d seg kanskje? :roll: håpe*

Mne vi bandt heldigvis ikke hele lånet da....puh :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi har ikke huslån, men jeg angrer veldig på at vi bandt studielånet, det var for tidelig.

Jeg vurderer neste å melde meg som student for å bryte den fastrenteavtalen jeg, men litt usikker på hva det kreves av meg for å gjøre akkurat det. Det er jo ikke noe mer jeg har lyst til å studere akkurat nå... (I så fall skulle det være revisor, men det er et knallhardt fulltidsstudie over et drøyt år, og det passer ikke akkurat inn i planene...)

Men en ting er sikkert: Det skal MYe til før jeg skal binde renta en annen gang, man skal være heldig med timingen for at det skal lønne seg uansett. Fastrente har jo innebygget forventninger om fremtidig renteutviking, og bankene tilbyr jo ikke fastrente for å være snille, de har innebygget sine marginer. Å binde renta er å kjøpe en forsikring om at den ikke går oppover. Forsikringer betaler man for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å binde renta er jo egentlig å gå inn i et veddemål MOT bankens finansieringseksperter. Ikke alltid det er så lurt...

Men fastrente er kjekt om man vil ha forutsigbarhet da. Selv ville jeg faktisk ha bundet hel eboliglånet nå om jeg kunne det. Vi har spart nærmere 6000 kr i måneden på rentenedgangen det siste året (med noe bundet og noe flytende som sagt). Skulle gjerne hoppet på fastrente på alt, for å forsikre meg mot voldsom oppgang senere, men i og med at vi har lånt så mye kan vi bare se langt etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i møte med banken i høst for å prate om å binde boliglånet for noen år. Da var renta 5.51 for 3 år. Var likevel usikre og bestemte oss for å vente enda lenger. Nå er den nede i 4.58, den har vært enda lavere men det går både litt opp og litt ned (men den har ikke vært høyere enn da i høst etterpå).

Ekspertene spår enda flere rentekutt. Ikke sikkert det gir utslag i fastrenten noe mer men er uansett glad vi ventet. Vi betaler jo mye mindre nå enn om vi binder, og jeg tror den flytende renta kommer til å være lav et par år fremover for å få ting på plass igjen i den norske økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante som jobber i bank sa at det faktisk så og si aldri lønte seg å binde renta. Velger å høre på henne - vi kommer ikke til å binde uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig binder vi aldri renta igjen.

Det skjer kun hvis det er stor fare for at den skal gå i været.

Vi har ikke nok gjeld til at det vil lønne seg for oss.

En del av lånet bandt vi for et år. Dette var nok til at sambo endelig skjønte at binding ikke alltid er en god ide :ler:

Har lært et triks av pappa: Hvis banken maser om at du skal binde, så er det sjelden lurt å takke ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jeg skal ikke binde renten - det lønner seg så og si aldri.

Tok opp lånet når renten var tre ganger så høy som nå og tåler derfor renteoppgang. Men jeg velger å tro de som spår lav rente i flere år framover - dessuten er jeg heldig som har lån innenfor 60 prosent og får derfor gode betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea og Monja:

Hjelp en som er helt grønn på dette med renta... :o : Hvorfor lønner det seg ikke å binde renta når den er så lav...?! :klø:

Da betaler en jo mere på selve avdragene enn på rentene, eller... :klø:

Vi bant hele lånet vårt på 5,5, og hver gang jeg hører at renta går enda mere ned får jeg vondt i magen... :(

Gjorde vi noe dumt når vi bandt... :forvirra:

Hjelp en som helt tydelig ikke skjønner dette... :o :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge renta er så lav som nå så betaler man jo hele tiden en høyere rente om man binder siden fastrenta alltid er en del høyere enn den flytende renta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men Lea og Monja synes jo renta er for lav for å binde, hvorfor det?!

Jeg skjønner ikke annet enn at de da får betalt mere på selve lånet... :klø:

(...jeg er vel dum eller no' sånt, jeg... :oops: :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' men Lea og Monja synes jo renta er for lav for å binde, hvorfor det?!

Jeg skjønner ikke annet enn at de da får betalt mere på selve lånet... :klø:

(...jeg er vel dum eller no' sånt, jeg... :oops: :blunke: )

'

Fordi man binder til en rente som er høyere enn den flytende, desuten ser det ut som om renta fortsatt er på vei ned, og da ser jeg virkelig ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Okej, det vil si at vi "dreit på leggen" (...som det så fint heter... :wink: ), da vi bandt vårt lån på 5,5.... :(

...skulle ha skjønt det, når det gjelder slike ting har vi aldri flaks... :-? :wink:

Vi betaler uansett 2000,- mindre pr. mnd enn hva vi gjorde for 4 år siden, det må vi jo være fornøyd med... :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere hadde sjekket opp litt hadde dere sett at alle eksperter spådde at renta kom til å synke enda mer og at den også komme til å holde seg lav lenge. :wink: Godt at den uansett ikke er høyere enn 5 % da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi betaler på huslånet nå i forhold til det vi betalte da vi tok opp lånet utgjør en innsparing på 700 kr pr mnd. Da ser jeg ikke grunnen til å binde renta nå. Hvis renta stiger voldsomt skal vi binde den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sjekke og sjekke... :roll: :-?

Greit at banken skal tjene penger, synes allikevel det er dårlig at vi da fikk beskjed om at fastrenta ikke ville synke lavere og at vi burde binde.

Kan en bank "lure" kundene sine slik uten følger?! :forvirra:

Du tror vel ikke vi ville bundet fordi vi følte at vi hadde så greie på dette?! :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...