AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #41 Skrevet 5. juli 2012 Leste kjapt igjennomsvarene her, men det er vel det som går igjen: " erfaringsmessig, så er det pølser ungene spiser" Ja, hvorfor gjør de det da? de er vendt til det. Foreldrene forer de. Hvorfor ikke grille fisk til de. Pakk inn fisk i folie med grønnsaker. Barn syns det er kjempegodt. Anonym poster: cef05f88a5cdc8cd1e765cacb8cda750 Det er det dummeste jeg har hørt. Vi har så og si aldri pølser til middag. Kanskje det er nettopp derfor han spiser det når det først er tilgjengelig - fordi pølser er noe av det aller beste han vet om, og da spiser han det når han først får det. Anonym poster: 89a5c2ab7f246ca1a3555e77b09540fe
kaprifolen Skrevet 5. juli 2012 #42 Skrevet 5. juli 2012 Det hender jeg har "voksenmat" og "barnemat", men da bare for å ha et alternativ hvis maten er sterk, har tung rødvinssaus eller annet som kan være litt tøft for små mager. Men jeg opplyser ikke om at det er til barn og voksen, men at "der har dere gryte basert på chili og rødvin", og "der har vi gryte med fløtesaus". Sist spiste 7åring litt av begge deler, mens dama til svigerfar så ut som om hun ville ha en stor porsjon fløtesaus fremfor chilien hun hadde tatt til seg! 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #43 Skrevet 5. juli 2012 Jeg tror muligens en del foreldre, og dermed barna deres, hadde hatt godt av å teste ut en del av prinsippene i denne bloggposten. Anonym poster: 3fcbea79043611b25e581a78489b97ab
Silfen Skrevet 5. juli 2012 #44 Skrevet 5. juli 2012 For vår del bør barnehagen ta en titt på den bloggposten. Det slår aldri feil; ungene spiser alt mulig, blåskjell, oster, whatever. Så blir de ca 3 og i barnehagen, der er det LIKER IKKE som står i fokus. Av 17 barn var det kun Mini og ett annet barn som spiste krabbe da de kokte ferske krabber de selv hadde dratt opp. Men barnehagen har feil og; første året så var de veldig flinke med mat. De laget fiskegryter og grønnsakssupper og hva har du. Friluftsbhg, så alt ble laget i friluft, omtrent. Så skjedde det noe, ble byttet ut en del barn og plutselig var det nudler, potetmos og pølser på menyen. Helt greit det og, jeg forstår godt at små barnehager ikke kan holde ungene med dyr mat hver dag. Men hele tiden? I think not. De laget pizzaboller, hvitt mel og tomatsaus og kjøttdeig, for det likte ungene. Jeg spurte hvorfor de i all verden ikke lager grov deig og putter inn skinke og flere grønnsaker også, eller bare grønt. Neeei, det visste de ikke, men de begynte nå med det. Unger er flokkdyr. Jeg skal fint innrømme at min gane ikke er den mest sofistikerte. Men jeg er glad i grønnsaker, fisk og alt sånt, i tillegg til mer usunn mat. De har fått servert alt mulig hjemme, men det slår ikke feil. Når "liker ikke" fasen begynner i barnehagen, så hiver de seg på. Mini er vel unntaket mitt, hun prøver alt og liker det meste. På ferien nå spiste hun hare, selv om vi nettopp hadde fått kaniner hjemme. Foreldre kan legge opp til både det ene og det andre, men når det sables ned i barnehagen, så kan mye skade skje som kan ta år å rette opp på. Fjortisen min har de siste par årene endelig begynt å gå vekk fra den helsikens "liker ikke" fasen som hun ble utsatt for i bhg og via ung tante i hjemmet. Og siden jeg ikke er for tvangsforing, så har de selvsagt lov til å ta ting i sitt eget tempo. I mellomtiden lager jeg mat med alt mulig godt oppi, så får de heller sitte der og plukke.
Gjest ms_kwang Skrevet 5. juli 2012 #45 Skrevet 5. juli 2012 Håper ikke du mener det jeg har uthevet. Smuglet mat til han? Hvorfor i alle dager? Og fortelle han at andre er snåle og rare fordi de har annerledes matvaner? I etterkant av hendelsen er det du som har oppført deg smålig. Greit nok at barna sikkert burde ha kunnet velge, men hvordan du taklet situasjonen sier ganske mye om deg selv også. Jeg tror at grunnen at hun oppførte seg slik som hun gjorde er fordi hun vet at han liker all mat. Det setter litt farge på det man spiser enn bare pølse i brød, med masse ketchup og sennep på Syns ikke hun har oppført seg rart jeg Heller spise "voksenmat" å få i seg vitaminer enn å bli doven og lat av pølser
tingeling Skrevet 5. juli 2012 #46 Skrevet 5. juli 2012 Jeg har fått motsatt overraskelse av å få barn - hvor mye forskjellig de egentlig kan spise og elske! Har fått fordommene mine i fleisen mange ganger av sønnen min (nå 2 år). Hvis jeg skal ramse opp hans topp tre matvarer blir det røkelaks, parmesan og balsamicoeddik, hehe. Han er tydelig interessert i å smake på alt som vi spiser, og i det hele tatt spise på samme måte som vi. Han skal ha tallerkenen og bestikk som oss, styre med maten selv, dyppe brød i olje/hvitløks-dressinger og være en likeverdig måltidsspiser uten særbehandling Det er selvsagt ikke alt han spiser, men det gjør jeg ikke noe nummer av, da får han spise noe annet som er på tallerkenen. Men han får ALDRI alternativ mat - maten vi spiser er ikke for fin eller dyr for ham, og jeg gidder ikke å legge opp til at han skal ha særbehandling. Når han spiser pølser så er det fordi vi også gjør det, med andre ord. Slik var mine barn også, inntil de en dag ikke var slik lenger. Hos oss serveres det så å si alltid grønnsaker ( også til pølsemiddagene), og jeg lager mat fra bunn ca fire dager i uken. Barna får ikke velge noe annet, og alle må smake på det som blir servert. Liker man ikke fisken så får man spise potetene. Eldste er seks og yngste tre. Men hvis du spør dem hva de vil a så er det pølser / taco, og vi har som regel minst ett barn som sutrer ved middagen hver dag. Holder på å bli gal, men håper at det er noe forbigående som handler om å bestemme selv. Ift grilling og gjester: det er dyrt med kjøtt i Norge. Hvis man inviterer mange ( og noen ganger er det vanskelig å begrense siden man feks er en gjeng, som etterhvert har fått partnere og barn ), så blir det fort mange tusen. De fleste barn synes at pølser er godt og ofte spiser barna " i fart" når de er på fest. Har faktisk ikke så store problemer med å se at man planlegger m pølser til barna og kjøtt til de voksne.
Gjest Raggy Skrevet 6. juli 2012 #47 Skrevet 6. juli 2012 Må le litt selvom det hele er teit. Jeg fikk senest høre i går av ei som hadde med mitt barn på tur engang at hun tom spiste en hel fisk til middag. Akkurat som om det er unormalt... Folk er forskjellige. Jeg blir kvalm av at voksne overfører slike matvaner til sine barn. Et barn jeg kjenner spiste nudler på julaften og ellers spiste han visst kun brød med sjokoladepålegg. Jeg mener at foreldrene mangler minst et par hjerneceller når ting er sånn! Hva når barna skal i selskap å få servert div mat?? Matvaner er en del av den sosiale oppdragelsen av barn.
Furstina Skrevet 6. juli 2012 #48 Skrevet 6. juli 2012 Jag är enig i att det kan vara smart att servera olika varianter till grillning när det är barn närvarande. Inte för att barn "bare spiser pölser" utan för att vara gästvänlig och ha alternativ. Pölser kan också ätas av vuxna som är extra hungriga och är en bra och billig "buffert" i stället för att köpa massor med kött. Precis som man kan göra två såser; en kryddstark och en mildare. Om man sen väljer att kalla såsen för "barnsås" och "vuxensås" eller "mat till barnen" och "mat till vuxna" ja det är en annan sak. Mer av ett uting. Jag kan däremot reagera på när det blir en vana inom familjen: "kom över så grillar vi nåt, jag har korv/pölse till barnen" och det är samma fras varje gång. Barn äter kött, fisk, kyckling, grönsaker etc. Kryddat eller okryddat. Eller pannkakor för fyra besök av sex?
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2012 #49 Skrevet 6. juli 2012 Ift grilling og gjester: det er dyrt med kjøtt i Norge. Hvis man inviterer mange ( og noen ganger er det vanskelig å begrense siden man feks er en gjeng, som etterhvert har fått partnere og barn ), så blir det fort mange tusen. De fleste barn synes at pølser er godt og ofte spiser barna " i fart" når de er på fest. Har faktisk ikke så store problemer med å se at man planlegger m pølser til barna og kjøtt til de voksne. Merkelig innstilling! Hvis man inviterer til fest, så kan man ikke invitere flere gjester enn man har råd til. At man beregner at barna spiser mest pølser er jo helt greit, men å forby dem å spise noe annet blir bare dumt. For øvrig synes jeg sytingen over at "mat er så dyrt i Norge" er rimelig håpløs. Sammenholdes prisnivå med kjøpekraft, kommer vi bedre ut enn i de landene vi ynder å harryhandle i. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #50 Skrevet 6. juli 2012 Mulig det er mer velstand nå, men da vi hadde barn for 10-15 år siden, så var det helt vanlig på grill-party at barna fikk pølse i brød/lompe, mes vi voksne hadde svinekotelett og salat. Slik vokste jeg opp selv også, det var bare slik det var. Barna løper jo rundt og har det morsomt sammen, ofte med pølsa i handa, jeg er ikke vant med at barna sitter til bords på grillparty, de løper rundt å koser seg. Ser det er noen som mente at om man ikke har råd til kjøtt til alle, så må man heller ikke invitere til grill-party. For noe tøys, skal vi ikke samles i en koselig uformell sosial setting om det er slik at vi har pølser til barna?! Makan. I min verden hadde det ikke blitt mange grill-party da. Nå har jeg ikke lesthele tråden, men det virker jo nesten som grill-party har blitt en overklasse ting. Kom dere ned av deres høye hest sier jeg, la folk få kose seg med naboer og venner uten at det skal gå prestisje i det. Anonym poster: 4255a124bdfa8e4759395242301586b3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #51 Skrevet 6. juli 2012 la folk få kose seg med naboer og venner uten at det skal gå prestisje i det. Anonym poster: 4255a124bdfa8e4759395242301586b3 Ja barna bør da også få lov til å kose seg med voksenmat om det er det de ønsker. Så får heller de barna som liker pølser kose seg med det. Det er da ikke bare de voksne som skal kose seg. Anonym poster: d6582d26c86ead462f6b853f78224cc6 1
kaprifolen Skrevet 6. juli 2012 #52 Skrevet 6. juli 2012 (endret) Mulig det er mer velstand nå, men da vi hadde barn for 10-15 år siden, så var det helt vanlig på grill-party at barna fikk pølse i brød/lompe, mes vi voksne hadde svinekotelett og salat. Slik vokste jeg opp selv også, det var bare slik det var. Barna løper jo rundt og har det morsomt sammen, ofte med pølsa i handa, jeg er ikke vant med at barna sitter til bords på grillparty, de løper rundt å koser seg. Ser det er noen som mente at om man ikke har råd til kjøtt til alle, så må man heller ikke invitere til grill-party. For noe tøys, skal vi ikke samles i en koselig uformell sosial setting om det er slik at vi har pølser til barna?! Makan. I min verden hadde det ikke blitt mange grill-party da. Nå har jeg ikke lesthele tråden, men det virker jo nesten som grill-party har blitt en overklasse ting. Kom dere ned av deres høye hest sier jeg, la folk få kose seg med naboer og venner uten at det skal gå prestisje i det. Anonym poster: 4255a124bdfa8e4759395242301586b3 Spørsmålet blir da: hva hadde du gjort om du fikk besøk av et barn som meg, som ikke taklet pølser for alt i verden? Nektet meg mat? Eller hva hvis barnet forsynte seg selv fra grillen, og valgte kotelett? Tatt den av fatet hans igjen? Endret 6. juli 2012 av kaprifolen 4
Sugerøret Skrevet 6. juli 2012 #53 Skrevet 6. juli 2012 Ene tenåringen her har aldri likt pølser,uansett form /smak Om en skal ha grillmat,må en vel ta høyde for at ikke alle liker alt og ha litt forskjellig å tilby Når vi griller ,vet jeg som oftest hva folk liker/ikke liker
Gjest Mandalas Skrevet 6. juli 2012 #54 Skrevet 6. juli 2012 Jeg blir imponert over barn som spiser alt mulig. Det er muligens fordi både jeg og barna mine har hatt perioder med ekstrem kresenhet. Da jeg var barn nektet jeg å spise all form for kjøtt. Helt til jeg var 12 år faktisk. Jeg virkelig nektet ganske enkelt. Ene barnet mitt spiste alt mulig frem til rundt fire års alder. Da nektet hun å spise noen form for kjøtt og grovt brød. Hun gikk hele bhg-dager uten å spise om vi sendte med grovt brød, og det endte med at vi fikk beskjed fra bhg flere ganger om å ta med noe annet brød til henne. Det andre barnet mitt har alltid vært kresent. Og han spiser ikke bare han blir sulten nok. Han spiser ikke hvis vi bare serverer mat han ikke liker. Han kunne fint ha sultet seg som tre-fem-åring. Så her har det i perioder blitt egen mat til barna. Når vi griller så får de gjerne smake på kjøtt og fisk, og vi oppfordrer til det. Men det går i mye pølser ved grilling. Jeg syns altså ikke det er merkelig at det ble servert pølser til barna. Det eneste merkelige var at nevøen din ikke fikk grønnsaker og den andre maten da han selv ønsket det. Det burde han naturligvis fått.
Selje Skrevet 6. juli 2012 #55 Skrevet 6. juli 2012 Jeg blir imponert over barn som spiser alt mulig. Det er muligens fordi både jeg og barna mine har hatt perioder med ekstrem kresenhet. Da jeg var barn nektet jeg å spise all form for kjøtt. Helt til jeg var 12 år faktisk. Jeg virkelig nektet ganske enkelt. Ene barnet mitt spiste alt mulig frem til rundt fire års alder. Da nektet hun å spise noen form for kjøtt og grovt brød. Hun gikk hele bhg-dager uten å spise om vi sendte med grovt brød, og det endte med at vi fikk beskjed fra bhg flere ganger om å ta med noe annet brød til henne. Det andre barnet mitt har alltid vært kresent. Og han spiser ikke bare han blir sulten nok. Han spiser ikke hvis vi bare serverer mat han ikke liker. Han kunne fint ha sultet seg som tre-fem-åring. Så her har det i perioder blitt egen mat til barna. Når vi griller så får de gjerne smake på kjøtt og fisk, og vi oppfordrer til det. Men det går i mye pølser ved grilling. Jeg syns altså ikke det er merkelig at det ble servert pølser til barna. Det eneste merkelige var at nevøen din ikke fikk grønnsaker og den andre maten da han selv ønsket det. Det burde han naturligvis fått. Jeg kjenner at jeg blir irritert over utsagn som: Bare de får smake på alt , så liker de alt osv. Det er faktisk ikke tilfelle med alle. I hver fall ikke med mine barn: Kom ikke og fortell meg at en 10 måneder gammel baby har lært å ikke like fisk når hun spytter det ut om igjen og om igjen - og ja - vi har prøvd mangemangemange ganger, og vi vet at barn må venne seg til ulike smaker. Vi har tre barn som alle er ganske kresne i matveien, og at de spiser bare de blir sultne nok, er en sannhet med modifikasjoner - . De sulter seg, nesten, og blir sure og uopplagte, så her har vi etterhvert hatt barnemat og voksenmat. For i det hele tatt å få i gullungene noe godt og sunt, så har vi altså valgt den løsningen. Og forresten - apropos pølser på grillen, vi har jo det, i blant - men fiskekaker på grillen har faktisk funket - som et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #56 Skrevet 6. juli 2012 Ser ingenting galt i at barn bare vil spise pølser når det er grilling, men om de vil ha annen grillmat bør de jo få det! Anonym poster: d0e785ae214d6ae89a4a920187ff0793 Selvfølgelig, men å si at salat er "Voksenmat"...? Salat liksom? Det burde ikke koste så mye engang... Går ann å spise både pølser,pomfritt og salat. Høres ut som en ordentlig dyster fest syns jeg. Anonym poster: 7d2cf9241f6c5bf2c28c466fb5cee424 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #57 Skrevet 6. juli 2012 TS her. Jeg trodde ikke at så mange ville kommentere Poenget mitt var og er ikke at mange barn foretrekker pølser. Poenget er at når man byr på en veldig variert "forsyne seg selv" middag med masse forskjellig; hvorfor avspise barna med noen kjipe pølser? Og kanskje jeg er påvirket av familieforhold. Min søster har 3 barn som må ha pølser og pommes frites ved alle anledninger, også på julaften. Min brors barn (min nevø som bor hos meg nå) er helt annerledes. Han liker mat. Min bror og min svigerinne er selv glad i god mat - min bror er kokk (storhusholdning-kokk), og nevøen min er selvfølgelig påvirket av forholdene hjemme. Jeg skjønner at barn er forskjellige. Og at noen barn ikke liker "voksen mat". Men jeg tror helt bestemt at mange (ikke alle) av disse "liker ikke" skyldes foreldrene og omgivelsene. Jeg ser at andre her har beskrevet at de gjerne serverer såkalt barnevennlig mat. Jeg ville aldri servert tung gourmetmat eller svært sterkt krydret mat til små barn. Men bortsett fra det, vet jeg ikke hva som er barnevennlig mat? Anonym poster: c1dfd705ee0f9ab3ce8d517e3c553e56 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #58 Skrevet 6. juli 2012 bare fordi de er late og ikke gidder lage annen mat. slenger på noen pølser bare, tenker dom, meg når jeg blir far en gang.. kan jeg forestille! Anonym poster: 7aa33ab4c52ea82ddca89b7a80222112
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå