Gå til innhold

Spiser barn bare pølser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg reagerer på at noen mener det er greit nok at ungene fikk "søppelmat" som alternativ i det hele tatt egentlig. Jeg tror unger generelt sett ikke vet forskjell på mat før de får smake på alt og at det er foreldrene som gir ungene matvaner og uvaner - hvis man tillater spøøelmat vil selvsagt ungene velge dette fremfor andre ting som kanskje inneholder mindre e-stoffer og sukker fordi det manipuleres med smaken av maten...

Syns TS svarte ungen flott jeg, jeg ville også svart at noen mennesker vet ikke bedre og jeg er glad for at han er en gutt so smaker på alt og spiser masse forskjellig :D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke smuglet mat til nevøen min, jeg hadde åpenlyst gitt han den maten han ville ha (dvs den samme som dere) og så hadde jeg selv spist en pølse hvis de var redd for at det var for lite mat.

Selv har vi ofte pølser, hamburgere ol såkalt barnevennlig mat ved grilling, men har alltid nok av den voksne maten hvis barna vil ha det. Å ja, det blir rester, men de kan nytes som kveldsmat eller dagen derpå. Våre egne barn spiser alt fra pølser til biff, det kommer litt ann på dagsformen oghva de har lyst på.

Anonym poster: 6e8833bea8885c3a621a8f37e8839990

• Liker 1
Skrevet

Hver gang vi griller, eller venner med barn griller, så blir det alltid grillet veldig mye variert, og barna spiser alt det de liker. Og mine barn spiser da ganske variert.

Hadde blitt skuffet jeg og, hadde mine barn fått servert noe sånnt, for jeg vet at de er glad i så mye mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har som sagt forståelse for at man ikke kjøper inn dyr biff til barn som med stor sjanse hadde valgt det bort..

Her er vi vel ved kjernen, tenker jeg. Jeg tror mange rett og slett tenker på at det er penger å spare i å servere barn pølser og annen billig mat. Eller at det er "sløsing" å beregne nok av de dyrere råvarene til barna også når man har gjester.

Kjipe greier!

Anonym poster: bbb359881e4562b13216134efdee2b8f

• Liker 2
Skrevet

Slike som dette vertskapet var min barndoms mareritt.... Jeg har alltid synes at pølser er helt utrolig ekkelt, og takler hverken smaken, lukta eller lyden! :spy: Sånn har det alltid vært...

Skrevet

Vi lager ofte pølser fordi det er det de fleste barn velger. MEN, selvsagt kan de spise andre ting hvis de vil det. Maten er for alle. De voksne kan spise pølser, og barna kan spise kylling. I tillegg er grønnsakene for alle sammen.

OG, selv om min datter ofte spiser sunne pølser når vi griller, så spiser hun mye annet også. Kylling, salater, grønnsaker, fisk osv osv osv.

I mitt hode er man ikke "rar" om man som barn velger å spise pølser, eller som voksen hvis man serverer det. Det er engang sånn at alle liker forskjellige ting. Er man på "grillfest" kan man velge det man liker. For mange unger er nå det en gang pølser, selv om de spiser mye annen variert mat i hverdagen.

• Liker 1
Skrevet

Det er de voksne som er ansvarlig for hva barna putter i seg. Det blir for enkelt å si at "barnet velger jo pølse likevel, så da får de det". Hjemme hos oss er det vi voksne som bestemmer hva barnet skal spise og så bestemmer barnet hvor mye. Hele familien får tilbud om den samme maten og vi lager ikke noe ekstra til den ene eller den andre. Det er klart at om det går noen dager med mat som barnet tydeligvis ikke liker så godt og kanskje spiser litt dårlig, så velger vi mat den neste dagen vi vet barnet liker.

Og bare så det er sagt, vi lager gjerne pølser til middag, men da spiser hele familien pølser. :)

• Liker 1
Skrevet

Altså; jeg sitter ikke på grillfest og bestemmer hva barna mine skal spise!

Greit nok at man lager en middag til vanlig og den spiser alle, men er det valg mellom flere ting så får de velge.

Sorry, barn, jeg syns pølser er ekkelt så du MÅ spise den biffen som du egentlig ikke har lyst på, det blir like dumt som å si at de bare får spise pølser i lys av at de er barn.

• Liker 2
Skrevet

Barna må da få velge av alt som er tilgjenglig! Jeg er sikker at jeg hadde sagt fra da jeg ikke er redd å bli upopulær i en slik situasjon. Man kan godt spørre barna på førhånd hva de vil ha, er det ikke biff blir det ikke lagt på grillen for dem, slik blir det ikke sløst heller.

Dårlig vertskap det.

Skrevet

Altså; jeg sitter ikke på grillfest og bestemmer hva barna mine skal spise!

Greit nok at man lager en middag til vanlig og den spiser alle, men er det valg mellom flere ting så får de velge.

Sorry, barn, jeg syns pølser er ekkelt så du MÅ spise den biffen som du egentlig ikke har lyst på, det blir like dumt som å si at de bare får spise pølser i lys av at de er barn.

Hvis du refererte til hva jeg skrev, så er det mulig jeg ordla meg litt feil. Jeg er selvsagt helt enig i at barnet får velge mellom det som er tilstede (på en grillfest)! :) Min kommentar var rettet mot de som tilsynelatende mener "at barn bare får spise pølser i lys av at de er barn" som du skrev. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på at noen mener det er greit nok at ungene fikk "søppelmat" som alternativ i det hele tatt egentlig. Jeg tror unger generelt sett ikke vet forskjell på mat før de får smake på alt og at det er foreldrene som gir ungene matvaner og uvaner - hvis man tillater spøøelmat vil selvsagt ungene velge dette fremfor andre ting som kanskje inneholder mindre e-stoffer og sukker fordi det manipuleres med smaken av maten...

Syns TS svarte ungen flott jeg, jeg ville også svart at noen mennesker vet ikke bedre og jeg er glad for at han er en gutt so smaker på alt og spiser masse forskjellig :D

Leste kjapt igjennomsvarene her, men det er vel det som går igjen: " erfaringsmessig, så er det pølser ungene spiser" Ja, hvorfor gjør de det da? de er vendt til det. Foreldrene forer de.

Hvorfor ikke grille fisk til de. Pakk inn fisk i folie med grønnsaker. Barn syns det er kjempegodt.

Anonym poster: cef05f88a5cdc8cd1e765cacb8cda750

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått motsatt overraskelse av å få barn - hvor mye forskjellig de egentlig kan spise og elske! Har fått fordommene mine i fleisen mange ganger av sønnen min (nå 2 år). Hvis jeg skal ramse opp hans topp tre matvarer blir det røkelaks, parmesan og balsamicoeddik, hehe.

Han er tydelig interessert i å smake på alt som vi spiser, og i det hele tatt spise på samme måte som vi. Han skal ha tallerkenen og bestikk som oss, styre med maten selv, dyppe brød i olje/hvitløks-dressinger og være en likeverdig måltidsspiser uten særbehandling :) Det er selvsagt ikke alt han spiser, men det gjør jeg ikke noe nummer av, da får han spise noe annet som er på tallerkenen. Men han får ALDRI alternativ mat - maten vi spiser er ikke for fin eller dyr for ham, og jeg gidder ikke å legge opp til at han skal ha særbehandling.

Når han spiser pølser så er det fordi vi også gjør det, med andre ord.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Merker det i barneselskap at det er kun pølser,pølser er MUK og ikke bra å spise!

Mine vil ha grønnsaksmoothie(Serverer de grønnsaksmoothie til middagsretten hver dag da de helst vi ha det) De liker ikke pølser,dette taes heldigvis hensyn til i familien vår, så når vi griller med familie og venner, så får de akkurat det vi voksne spiser, gjerne frillet kylling eller biff:)

Endret av Anciol
Skrevet

Jeg hadde blitt irritert om ungene hadde blitt nektet å spise salater og grønnsaker og sånt hvis de heller ville ha det enn pølser og pommes frites.

(Ikke at mine unger ville nektet. De elsker sånt.)

Synes unger er ganske altetende jeg... Bortsett fra biff og potet, tror jeg jeg har fått unger til å si "nam" og ville ha mer av det aller meste.

De har alltid villet smake på det vi voksne har på tallerknen, og på det vi lager mat med når de får være med og lage maten. (Rå løk, jummy!)

Tror jeg er mer kresen enn ungene, for å si det sånn.

Hos oss har det aldri vært noe som het "voksenmat". Alle kan få av alt som settes frem. Men det hender vi lager nor mer lettvindt til ungene, som pølser, burger eller pasta, så de får mat litt raskere enn oss voksne. Og så spiser de heller litt av vårt når det er ferdig også.

Gjest Anita
Skrevet

Nei, alle barn spiser ikke bare pølser, men de fleste. Dette syns jeg er helt idiotisk. Det er selvfølgelig ikke barnas feil at de kun liker pølse, tomatsuppe uten "klumper" og pannekake. Det er foreldrene. Foreldrene TROR nemlig at dette er det eneste de liker og serverer det ofte. I det tilfellet de skal ha noe ungen ikke liker til middag pleier de å ha noe som fks. kyllingvinger ved siden av. Denne holdningen til barn syns jeg er helt ufyselig! Det med at "alle" liker "ingenting" blir faktisk et problemer med de få som liker "alt".

Jeg var en som likte "alt". Jeg husker at når jeg ble eldre ble jeg så flau for å like ting som venninnene mine likte at jeg latet som jeg ikke likte det, det endte med at jeg blegående rundt sulten. Jeg sier ikke at dette skjer med alle barn, men det skjedde med meg, men jeg hadde tross alt et ganske elendig selvbilde...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror oppskriften på kresne og "vanskelige" barn i matveien er nettopp å skille mellom barne- og voksenmat. Greit nok at noen matvarer generelt er bedre likt av voksne enn barn, men for meg blir det rart å tilby barna kun en bestemt matrett, mens de voksne får mye (og sunnere) mat å velge mellom.

Man gir jo ikke akkurat barna gode matvaner og holdninger ved å nekte dem salat "fordi barn ikke liker det".

Når det er sagt: jeg synes TS utviser like steile og forutinntatte holdninger som vertskapet gjennom sine "forklaringer" til barnet om at "noen folk er rare". Hun burde heller sagt noe om at "De gjør ting på sin måte, og vi gjør ting på vår måte." Barnet trenger ikke bli preget med at andre måter enn ens egen er "rare" og dermed feil eller mindreverdig.

Gjest Mann på 45
Skrevet

Ja,og noen syns biff er det optimale på grillen. Vel, er det renere enn pølser....Syns faktisk det er talentløst med biff eller annet kjøtt på grillen.

For å venne barn på andre ting, så kan du grille allslags fisk,skalldyr,grønnsaker,kylling.

Det kan jo være at verten grillet sunne pølser da?

Anonym poster: cef05f88a5cdc8cd1e765cacb8cda750

Hvor får man tak i sunne pølser?

Gjest Vettel
Skrevet

Synes det var en merkelig holdning fra vertskapet ja.

Selv om DERES barn kun liker pølser og pommes frites, så bør ALLE gjester få velge maten de selv ønsker.

Tipper det var kronestykkene vertskapet tenkte på. ;)

For min del kunne det aldri falle meg inn å ha "voksenmat" og "barnemat". Men fritt valg for alle, kanskje det var noen voksne som også ville ha pølse....?

Det er heller ikke pølsene som er det direkte problemet her, men at det gjøres skille på voksne og barn. Der barna blir annenrangs gjester, uten valgmuligheter. Mens de voksne får velge den maten de ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får man tak i sunne pølser?

Kanskje er de kjøpt hos slakter?

Anonym poster: d6582d26c86ead462f6b853f78224cc6

Skrevet

Det er ikke alltid foreldres feil at ungene er kresne i matveien. Jeg har selv 3 unger, jeg har behandlet alle ungene likt med tanke på hva de skal spise. Eldste på 20 år, hun liker det meste, men hun har vært litt kresen. 16 åringen min, han er så kresen så det er til å få fnatt av. Ikke skal han ha grønnsaker, salat, frukt (utenom banan)/ bær og hvertfall ikke fisk. Han må spise litt av det vi har, men det ender stort sett i krangel og sure miner. Yngstemann på 12 år, han spiser alt!! Han fisker og spiser sin egen fisk. Salat og grønnsaker er noe av det beste han får. Han liker både rømme, pultost, muggost, karveost pluss mye mer som jeg ikke har vært borti at unger liker.

Så selv om mine unger er vant til å hverfall måtte smake på alt vi har, har de blitt utrolig forskjellige i matveien ;)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...