Gå til innhold

Spiser barn bare pølser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "reservemamma" nå i 1 uke for min flotte nevø på 8 år (mammaen&pappaen er på kosetur i Hellas).

I går ble vi invitert på grillparty hos en jobbkollega av meg. Det skulle være både barn og voksne.

Min nevø er matglad og synes grilling er gøy. Vi grillet hos oss senest på lørdag, og han storkoste seg med biff, grillet squash, paprika og annet godt. Så han gledet seg veldig til gårsdagens grillfest.

Nedturen kom fort. Han ble plassert på at barnebord (greit nok, det), men han fikk også beskjed om at kjøtt, grønnsaker, potetsalat og sånt var for de voksne. Barna skulle få pølser og pommes frites. Jeg ble litt satt ut, og drev og "smuglet" mat til ham hele ettermiddagen.

Jeg er rimelig sjokkert over holdningen til vertene, og også til de andre småbarnsforeldrene. De synes det var helt fint. "Barna spiser jo bare pølser likevel".

Snakket også med en av mødrene litt senere på kvelden. Hun synes det var såååå stor stas at vertskapet hadde tatt hensyn til barna. Tatt hensyn til? :hakeslepp: Mens de voksne spiste sunn og god mat, fikk barna kjipe og usunne pølser og feit pommes frites? Standard ekkel barnemeny fra veikroer.

WTF?

Min kjære nevø ble imidlertid mett og koste seg (fordi jeg smuglet mat til ham), men han har snakket mye om dette i dag. Han skjønte ikke hvorfor han ikke fikk ordentlig mat. Og han har bedt meg forklare forskjellen på voksenmat og barnemat. Det klarer jeg ikke. Jeg har bare sagt at noen folk er snåle og rare, og at det får vi vel leve med så godt vi kan :)

Anonym poster: 91325fef3f66073e578c1abf6b5acc86

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes veldig merkelig ut..Greit nok at barna kan "slippe" å spise salat og andre ting hvis de bare vil ha pølser, men de må da få lov til det hvis de vil??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ingenting galt i at barn bare vil spise pølser når det er grilling, men om de vil ha annen grillmat bør de jo få det!

Anonym poster: d0e785ae214d6ae89a4a920187ff0793

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha, er det rart barn og ungdommer får dårlige matvaner. "Grønnsaker er for de voksne"? :lete:

Anonym poster: 53979df897a56d197ad1e71e4a945cc3

• Liker 26
Skrevet

Mine velger ofte pølser også. Jeg forsøker å finne litt grovere pølser og disse foretrekker de ofte foran kjøtt. Og de foretrekker grillribbe fremfor biff etc. Det er ikke alltid barns valg er logiske i voksnes hoder.

Det som derimot ikke hadde skjedd, var at de hadde vært forvist til et barnebord med barnemat i lys av at de er litt korte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke greia med å servere pølser og chips til barn og skikkelig mat til de voksne. Akkurat som jeg ikke skjønner hvorfor barnemenyer er nødt til å være så utrolig kjipe og usunne.

Niesa mi på 6 år er som nevøen din - spiser det meste og er glad i mat. Men hun har heller aldri vokst opp med tankegangen om at pølser er for barn og biff for voksne. Hadde jeg servert henne pølser og noe annet til de voksne så hadde hun blitt dødelig fornærmet hun også.

• Liker 4
Skrevet

De må da få velge hva de vil spise! Greit at noen barn gjerne bare vil ha pølser og pommes frites, men de som vil ha det andre må da få velge det.. Jeg hadde sagt ifra når jeg var der.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke greia med å servere pølser og chips til barn og skikkelig mat til de voksne. Akkurat som jeg ikke skjønner hvorfor barnemenyer er nødt til å være så utrolig kjipe og usunne.

Jeg ønsker alltid at jeg kunne bestilt barnemenyen. Kanskje hadde det vært annerledes om jeg ikke selv var blitt flasket opp på usunn mat...

Anonym poster: 53979df897a56d197ad1e71e4a945cc3

Skrevet

Kunne du ikke bare sagt "nei, heldigvis er han er ikke så kresen han!" - og servert han åpenlyst?

• Liker 20
Skrevet

Tre av mine tantebarn fikk alltid pølser i alle familiemiddager hjemme hos dem, uansett hva som ble servert. Alle disse er tenåringer nå. Sære i matveien, glade i snacks, og overvektige.

Jeg tror foreldrene ødelegger barnas matvaner og matkultur på denne måten.

• Liker 7
Gjest Payandeh
Skrevet

Er en grunn til at jeg ikke takler pølser den dag i dag. Blir så provosert over slikt. Barn er forskjellige, var selv et barn som spiste ALT. Syntes det er trist at barn skal få pizza, pølser, fete hamburgere istedefor å få utforsket smaksløkene. Syntes det er trist at det virker som det ofte er slik i selskaper og generelt, og likevel klager man over at barn vokser opp til å bli kresne på mat? Hm. :forvirret:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser jo bare i barnemenyene rundt om i resturantene da, pølse og pommes frites er et fast innslag, som om alle unger bare spiser det.

Anonym poster: 1eecb0835e1ecd6ddebea2f31265df1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "reservemamma" nå i 1 uke for min flotte nevø på 8 år (mammaen&pappaen er på kosetur i Hellas).

I går ble vi invitert på grillparty hos en jobbkollega av meg. Det skulle være både barn og voksne.

Min nevø er matglad og synes grilling er gøy. Vi grillet hos oss senest på lørdag, og han storkoste seg med biff, grillet squash, paprika og annet godt. Så han gledet seg veldig til gårsdagens grillfest.

Nedturen kom fort. Han ble plassert på at barnebord (greit nok, det), men han fikk også beskjed om at kjøtt, grønnsaker, potetsalat og sånt var for de voksne. Barna skulle få pølser og pommes frites. Jeg ble litt satt ut, og drev og "smuglet" mat til ham hele ettermiddagen.

Jeg er rimelig sjokkert over holdningen til vertene, og også til de andre småbarnsforeldrene. De synes det var helt fint. "Barna spiser jo bare pølser likevel".

Snakket også med en av mødrene litt senere på kvelden. Hun synes det var såååå stor stas at vertskapet hadde tatt hensyn til barna. Tatt hensyn til? :hakeslepp: Mens de voksne spiste sunn og god mat, fikk barna kjipe og usunne pølser og feit pommes frites? Standard ekkel barnemeny fra veikroer.

WTF?

Min kjære nevø ble imidlertid mett og koste seg (fordi jeg smuglet mat til ham), men han har snakket mye om dette i dag. Han skjønte ikke hvorfor han ikke fikk ordentlig mat. Og han har bedt meg forklare forskjellen på voksenmat og barnemat. Det klarer jeg ikke. Jeg har bare sagt at noen folk er snåle og rare, og at det får vi vel leve med så godt vi kan :)

Ja,og noen syns biff er det optimale på grillen. Vel, er det renere enn pølser....Syns faktisk det er talentløst med biff eller annet kjøtt på grillen.

For å venne barn på andre ting, så kan du grille allslags fisk,skalldyr,grønnsaker,kylling.

Det kan jo være at verten grillet sunne pølser da?

Anonym poster: cef05f88a5cdc8cd1e765cacb8cda750

AnonymBruker
Skrevet

Ser jo bare i barnemenyene rundt om i resturantene da, pølse og pommes frites er et fast innslag, som om alle unger bare spiser det.

Anonym poster: 1eecb0835e1ecd6ddebea2f31265df1a

Du må jo ikke spise maten, bare for du leser menyen. Dette er opp til de voksne å avgjøre.

Eks. er det små barn som spiser lite, så kjøper en porson og deler opp.

Dessuten går det an å styre unna slike sjapper. Når de er så talentløse med tanke på barnemeny, så vil jeg tro at voksenmeny er like usunn.

Skrevet

WTF?

Håper ikke du mener det jeg har uthevet. Smuglet mat til han? Hvorfor i alle dager? Og fortelle han at andre er snåle og rare fordi de har annerledes matvaner? I etterkant av hendelsen er det du som har oppført deg smålig. Greit nok at barna sikkert burde ha kunnet velge, men hvordan du taklet situasjonen sier ganske mye om deg selv også.

• Liker 9
Skrevet

Ja,og noen syns biff er det optimale på grillen. Vel, er det renere enn pølser....Syns faktisk det er talentløst med biff eller annet kjøtt på grillen.

For å venne barn på andre ting, så kan du grille allslags fisk,skalldyr,grønnsaker,kylling.

Det kan jo være at verten grillet sunne pølser da?

Ja, biff er "renere" enn pølser, siden det ikke er blandet med noe. Men nå var vel ikke pølsene i seg selv problemet, men at barna fikk egen mat som var mer usunn enn den andre maten, kun fordi de var barn, og selv om de hadde lyst på den andre maten.

Etter min mening er dette å legge opp til kresne barn som bare vil ha junk.

• Liker 2
Skrevet

SYnes i utgangspunktet at det var greit å grille pølser, da jeg vet at mange barn foretrekker det. Men om jeg hadde vært der, og sønnen min hadde bedt om å få noe annet enn pølser, hadde jeg rett og slett bare servert han det han ville ha, og sagt til vertskapet at "XXXX er ikke så glad i pølse".

Regner ikke med at noen hadde sagt noe på det :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig her, så velger stort sett ungene pølser i stedet for f.eks biff når det er grilling. Dersom jeg IKKE hadde grillet pølser, så hadde sønnen min spist biff med glede han..men han ville altså blitt like glad for pølser.

Dersom jeg hadde invitert til grillfest med mange barn hadde jeg nok neppe beregnet og kjøpt inn biff til alle barna, men heller tatt for gitt at de fleste der spiste pølser - og satt mest pris på det. Da er det dumt om det skal være igjen mange kilo biff som ikke blir spist. Så kan jo være det som var årsaken til at de presenterte det som "barnemenyen"?

Når det er sagt ville jeg aldri som vertskap nektet noen å forsyne seg av det andre, og særlig ikke av grønnsakene som man uansett alltid lager for mye av.

Men jeg har som sagt forståelse for at man ikke kjøper inn dyr biff til barn som med stor sjanse hadde valgt det bort..

Anonym poster: 89a5c2ab7f246ca1a3555e77b09540fe

• Liker 3
Gjest Annika
Skrevet

Da jeg var barn ga mamma meg alltid "voksenmat". Dette var utrolig bra for meg. Jeg likte nesten alt som barn. Jeg husker at når venninnene mine kom på besøk og skulle spise middag var de ikke helt fornøyd. Det var komentarer som "jeg liker ikke fisk", "hva er deeeet?" og "jeg liker tomatsuppe, pølse, pasta og pizza". Jeg gledet meg alltid til fisk, enchiladas o9g ferske sdalater. Syntes alltid dette var så rart, men jeg tenkte at dette var deres problem, ikke mitt. Og ja, jeg spiste pizza, pannekaker og pølse en gang i blandt. Mamma sa også at vi måtte ha noe sånt på barnebursdagene mine slik at alle likte maten.

Jaja, nok om mitt liv. Jeg syns det var veldig rart at nevøen din ikke fikk spise "voksenmat".

AnonymBruker
Skrevet

Håper ikke du mener det jeg har uthevet. Smuglet mat til han? Hvorfor i alle dager? Og fortelle han at andre er snåle og rare fordi de har annerledes matvaner? I etterkant av hendelsen er det du som har oppført deg smålig. Greit nok at barna sikkert burde ha kunnet velge, men hvordan du taklet situasjonen sier ganske mye om deg selv også.

Jeg synes at det er snålt og rart hvis man har en innstilling som sier at barn ikke kan/skal spise helt vanlig mat.

Jeg smuglet mat til ham, ja, heng meg gjerne for det. Men jeg følte det ekkelt å sitte og fråtse i god mat, mens yndlingsnevøen satt der med grillpølser&pommes frites.

Til en annen som mente at det kanskje var bortkastet å kjøpe inn masse biff i tilfelle barna ikke spiste det: Her var det ikke bare biff. Det var biff, koteletter, kylling, grillete grønnsaker, flere salater.

Anonym poster: c1dfd705ee0f9ab3ce8d517e3c553e56

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...