Gå til innhold

Nå får du kurs i å oppdra barna

VesleBråka

Anbefalte innlegg

Fant en sak i VG idag, som passer midt i blinken på en fanesak hos meg:

Nå får du kurs i å oppdra barna Dette er f.eks relevant for Ulrikke inne på barn og familie, hvor de er uenige om metoder for oppdragelse. Relevant for alle og enhver, vil jeg påstå.

(starter ny tråd jeg)

Jeg har lenge tenkt at det burde være et obligatorisk foreldrekurs for de som venter sitt første barn. Der vil de lære om det ansvaret det innebærer å ha barn' date=' oppdragelse; rett og slett en slags innføring i "hvordan lage en baby til et voksent oppegående menneske med god moral og empati og en god samfunnsborger". Ikke at målet er at alle skal være mest mulig like når de er voksne, men at alle skal få nyte godt av en sunn oppvekst med gode rammer. F.eks så har ikke alle skjønt straff vs. belønning, autoritær vs. autoritativ foreldrestil osv. Det er ikke alle som trenger det, men det bør være informativt med litt pedagogikk og barnepsykologi og slikt. Slik at alle drar nytte av det, selv om ikke alle trenger det like mye. Det tror jeg en del barn kan dra fordel av. Det vil fortsatt være barnevernssaker selvfølgelig, de som vil ruse seg og drikke til tross for at de har foreldreansvar er egoister og vil fortsette med det.[/quote'] (hentet herfra)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faktisk gått på et slikt kurs med sønnen min. Det er 2 år siden og han var da 7 år. Han gikk ikke på "Dinosaur-skolen", men jeg var med på samtlige møter for de voksne. Jeg har bare positive erfaringer med dette kurset og har ikke angret på at jeg faktisk tok initiativ til det, den gangen. Jeg visste ikke om et slikt kurs da, det var på forsøksstadiet den gang. Tror jeg deltok på andre kurset de arrangerte.

Det startet med at sønnen min bare var sint på meg, sint og sint og sint. Men mest lei seg, inni seg, etter bruddet med pappaen to år tidligere, altså når han var 5. Veldig utagerende og umulig, rett og slett. Umulig for meg å samarbeide med han overhodet, og tilslutt gruet jeg til å dra hjem fra jobb. Så jeg tok kontakt med helsesøster og hun anbefalte meg et slikt kurs. Og jeg har ikke angret. Nå er han jo selvfølgelig større men allikavel så har vi vunnet på det, begge to. Nå er vi verdens beste venner og jeg får lov til å klemme han igjen.

Så til dere mødre som sliter, og oss er det mange av :blunke: .. Det er mulig å få hjelp til å se tingenes tilstand fra flere sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærar er det ikkje vanskeleg for meg å juble for dette tiltaket! Problemet er vel berre det at dei som kanskje treng det mest, truleg ikkje ville kome til å gå. I alle fall er det ofte slik. Men ja - ein flott tanke, som kan gjere oppveksten lettare for borna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Ja, tenk om det kunne latt seg gjennomføre! Men som en nevnte, de som mest kunne trenge et slikt kurs ville nok ikke dukke opp.

Jeg har mange ganger tenkt at det skulle være like trangt nåløye å komme gjennom for å føde egne barn som det er når man adopterer, lurer på om jeg var blitt godkjent da?

Jeg tror nok de aller fleste foreldre kunne ha bruk for veiledning i barneoppdragelse i ny og ne, det er ihvertfall helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo kjempepositivt,man har alltids råd eller tips man kan plukke opp som man vil få god nytte av.

min venninne som fikk barn for 2år siden syntes informasjonen de fikk på sykehuset var for dårlig,da de kom hjem følte de seg ganske "grønne".

men klart er det eget ansvar å tilegne seg informasjon,finnes masse oppslagsverk på "alle" typer tema om barneoppdragelse og omsorg,men det er helt topp om samfunnet også tar mere ansvar ved å tilby kurs til borgerne.det er nok hjertelig velkomment hos veldig mange.

det er jo veldig synd om de som virkelig hadde trengt det ikke benytter seg av det,men årsaken til det er nok at de enten ikke føler de trenger noe sånt(de klarer seg bra) eller er for uengasjerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glasurgenerasjonen er jo hot tema for tiden, de barna er jo et resultat av en generasjons tanker omkring oppdragelse. Det er ikke snakk om bare akutthjelp for unger i ødelagte hjem, det har man barnevernet til. Det er mer hvordan skal man egentlig oppdra et lite menneske? Jeg synes iallefall at den jevne familie må stramme inn litt og gå tilbake til å oppdra barna sine, ellers hvordan blir glasurgenerasjonen II? Eller, inspirert av bryllupskakediskusjon, la oss kalle dem Sukkersvanene. De som seiler oppå glasuren :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det kunne vært interessant med et sånt kurs jeg da. Å vite hva man skal gjøre til enhver tid som foreldre er ikke lett. Men jeg tror at det er endel som gir f... i barna sine, og de menneskene kommer ikke til å gå på et sånt kurs (og det er de jeg mener trenger det mest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også satt pris på ett sånt kurs. Hadde vært fint å fått høre hva andre foreldre mener, hva fagpersoner mener osv. Kanskje dette kunne vært med på å gjøre det litt enklere å være mor og far innimellom. Var på et foredrag om barneoppdragelse en gang og det var kjempeinteressant skulle gjerne har vært på flere.

Tenkte jeg skulle ringe helsestasjonen idag og høre om ett slikt kurs er aktuelt i min kommune. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på kurset husker jeg at det var utrolig deilig å få full forståelse for frustrasjon og sinne. Og faktisk kunne si at dagen idag har vært helt ille, virkelig få prate ut om det. Og få gjennkjennende nikk fra de andre foreldrene. Og at alle virkelig hørte etter når man pratet, og var interesserte. Det var hele tiden mange gode råd fra de andre foreldrene og samholdet oss imellom ble sterkt.

Vi lærte rett og slett å takle ungene våre på en litt annen måte, små ting som man egentlig vet om, når man får tenkt seg om. Men det å få satt ord på mange problemstillinger, og hvordan løse de, var utrolig OK. Det handler veldig ofte om å ha tid. Kvalitetstid med barna, noe så enkelt som å love dem en halv time uten forstyrrelser, slå av telefonen, ikke sett på en maskin med klær eller gjør noe annet. Ikke vær Albert Åberg, mamma "skal bare", men gi barnet ditt tid med deg, hele deg. Vær oppmerksom, og, ros, ros og atter ros. All positiv adferd, omså det gjelder å henge opp jakken i gangen, gi ros, gi spesifikk ros; så flink du var nå, som hang opp jakken selv. Små skritt mot en bedre hverdag...

Når det gjelder det å melde seg på et slikt kurs, så føltes det som et ganske stort skritt, og tanken på at: er jeg virkelig en så dårlig mor, at jeg trenger å gå på kurs for å lære meg foreldrerollen, snek seg ofte inn i tankene mine. Mamma reagerte på den måten, var det liksom nødvendig å gå på et slikt kurs, da ble plutselig problemene mine med sønnen min, så offentlige liksom, at jeg ikke klarte med mitt eget barn. Men i ettertid har jeg fått tilbakemeldinger på, og har følt det selv også, at jeg var jo bare en god mor som virkelig ville til bunns i problemene med sønnen min. Jeg så jo at han led, og jeg led, og livet føltes ufattelig pyton, jeg likte ikke mitt eget barn, en liten gutt på 7 år. Jeg likte han virkelig ikke. Og det var ganske tøft å innrømme. Men det var sant, der og da. Rart nå, å tenke på, man glemmer heldigvis de negative tingene ganske så fort..

Jeg sier ikke at kurset er et mirakel-kurs, som gjør at alle problemene bare forsvinner i løse luften, det krever jobbing, beinhard jobbing, vi fikk "lekser" og oppgaver til hver kurskveld. Og det viktigste å huske er, at når kurset er ferdig må man bare fortsette å stå på. Man er forelder på livstid... og som mamma sier: Problemene vokser med ungene....

Og det var jo litt av en trøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom, og, ros, ros og atter ros. All positiv adferd, omså det gjelder å henge opp jakken i gangen, gi ros, gi spesifikk ros; så flink du var nå, som hang opp jakken selv. Små skritt mot en bedre hverdag...

En veldig kjent adferdspsykolog som heter B.F.Skinner illustrerte dette under forelesningene sine (positiv forsterkning). Han tok med seg en due og satte foran seg. Mens han snakket til studentene, ga han duen matbelønning (duer responderer ikke på ros..) for hver gang den gjorde noe ønsket. Når den snudde hodet mot høyre. Når den snudde hodet mer mot høyre. Når den flyttet en fot. I løpet av en forelesning hadde han lært duen å ta en piruett og bukke! Slik kan man med positiv forsterkning ganske lett forme atferd. Belønne ønsket atferd (ikke bare når det er perfekt, også spede forsøk i begynnelsen) og overse uønsket atferd. Barn ønsker positiv oppmerksomhet fra foreldrene, og vil søke å oppnå dette ved atferden sin.

Når det gjelder det å melde seg på et slikt kurs, så føltes det som et ganske stort skritt, og tanken på at: er jeg virkelig en så dårlig mor, at jeg trenger å gå på kurs for å lære meg foreldrerollen, snek seg ofte inn i tankene mine.  

Foreldrerollen er jo en helt ny ting for nye foreldre! Det er ikke medfødt, annet enn å gi dem mat og basic'en. Skal man kjøre bil, så tar man jo kjøretimer. Barna er viktige, så man burde ikke være flau over at man ønsker å forberede seg så man kan gjøre det best mulig.

Men jeg tror at det er endel som gir f... i barna sine, og de menneskene kommer ikke til å gå på et sånt kurs (og det er de jeg mener trenger det mest)

Man har da aldri som krav at absolutt alle må fanges opp av et positivt system. Noen vil alltid falle utenom, og ja, ofte de som trenger det aller mest. Men det er da ingen grunn til å forkaste hele ideen? Jeg synes f.eks at foreldrene til glasurbarna hadde trengt seg et kurs desperat. De mener det ikke, men realiteten er at de ikke oppdrar ungene sine = gi f. Misforstått godhet. Rusmisbrukere, alkoholikere, mishandlere etc. finnes det andre systemer for, som sagt før. De har større problemer enn å ikke ha føling med foreldrerollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tule ikke i log

hei

jeg syns det kan vere intresenat det er jo forksjell på og opdrabarn i dag oda vi slev ble opdratt eller skulle bli det eh jeg syns det viktigste er og bli ingående kjent med barna sine og se vor grensene går jeg tror det er noen fedresom ksulle gjort det mer. Jeg syns det er greit men er ikke enig i ale pun ktene jeg mene rm jesper juul at det meste kan diskuteres og jeg syns man skal ta deres invendinger jeg menre at det er greit at man diskutrerer en ting selv om man vet man vinner barnet lerer og argumentere og ser grensene der ded skal gå. Jeg tror ike det er så vnaskelig oggi et barn eon god og trygg oppdragelse men jeg tror det er vnakeliget og få dem bli voksne. jeg tor man må lære dem og tenke og det gjør man vis man diskuterer noen ganger har de fine invendinger jeg ysnsdet er ille når noen ligger på sofaen til de er 30 fordi de ikke vet vordan de skal jhandle inn en middag og maå hajelp av foreldrene for og skru på omnen når en skalstkee pizza.

når det gjelder det med komandoen så er jeguenig jeg syns det er hyggleigere me si kan du rydde romet dit nå erdu snil en og si rydd rommet dit nå jegsyns man kan behandle barn medsamme respekt som andre jeg tror msan har større sjanse for og blibra da, jeg kaan ikke snake for andre barn men det fungerte for meg med kan du ikke rydde rommet dit ver såsnill jeg syns det var høffligt.

det kan også hende banret har gode invendinger for eksempel

-"kan ikke du ryddde rommet dit ver så snill?"

-"jammen bør jegikke heler sifte og hjelpe til medmiddagen vi skal jo på kino ettpå det sa du jorde ikke"

-"Dæven det hadde jeg glemt da for vi henge i"

eller motsatt

-"kan ike du rydde rommet dit vær så snill"

-"jamme bør jeg ikke heler soifte og hjelpe ti lmed middage nvi skal jo på kino etterpå sa du ikke"

-"altså vis skal på kino først om to timer og jeg klare og lage middagen selv eg sskal varme opp rester fra i går og jeg kan dekke bordet selv nå, rommet dit ser forille ut hvis du ike rydder rommet dit nå så for du ikke gjort det for i morgen komer den eller den eller det er fotbaltrening nå har du tid

-"javel"

barnet får et godt argument og kan godta det vis man har glemt det så er det godt og bli minet på det jeg tror det er greit og ta opp ting og diskutere jeg tror det er greit.

gjør man det slik tar man barnet på alvor og barnet kan respektere jeg tror det er bedre e nog trykke under

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærar er det ikkje vanskeleg for meg å juble for dette tiltaket! Problemet er vel berre det at dei som kanskje treng det mest' date=' truleg ikkje ville kome til å gå. [/quote']

Nemlig. Derfor skulle der vært obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tule ikke i log

hei

vil si at jeg yns dettet er litt lnagt jeg syns ikke vi ksal dirigere folk til vordan vi skla opdra barna vi har forksjellige holdninger og preges av det og opdra etter det og barna har forskjellige evner og oppdras etter det jeg syns vi skal tenke på det og ikke bare diskutere

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen på tide! Burde vært "serfikat" på dette også.. Alt for mange barn har det helt j#### pga foreldrene deres aldri skulle hatt barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...