Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2004 #1 Del Skrevet 10. februar 2004 Hei. Er det noen her som har eller har hatt eller har erfaring med hunderasen Golden Retriever? Jeg har begynt å få veldig lyst på en slik hund, synes de er bare så skjønne. Her er litt om oss: Vi er en familie på tre, jeg, min samboer og vår datter på 4 år. Har veldig lyst på en familiehund, som vi kan ha med både på det ene og det andre. Vi bor på landet, kan gå på mange fjellturer, samt at vi bor rett att med sjøen. Jeg har lyst på en hund som har god gemytt, er snill med barn, og som ikke trenger så alt for mye pelsstell. En vi kan gå på lange turer med, som klarer en støyt. Kan dere anbefale meg noen? Føler dere at en Golden er hunden for oss? Håper på mange svar fra dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 10. februar 2004 #2 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg vet ikke så mye om de men jeg vet at det har vært mye innavl i rasen, så sorg for å få stammtavle!! Jeg ville kanskje annbefalt rotwailer. Selv om mange tror annet er de faktisk veldig barnevennlige og en fin familiehund. De er veldig sterke i nervene så det er sjelden de føler seg truet og biter. Men uansett hvilken rase du velger, så husk stammtavle om den er renraset. Veldig viktig for hunder med innavl kan fort bli utilregnelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 10. februar 2004 #3 Del Skrevet 10. februar 2004 Golden er topp :D Jeg har en golden hannhund som blir 12 år til sommeren. Han er en kjempe flott hund på alle måter. Snill mot mennesker, barn og hunder. Kan være med på lange skiturer, fjellturer og rolige dager. Kan brukes til lydighet, agility, spor, jakt og you name it. Golden er en veldig allsidig hund. Eneste minus er at de kan røyte litt, men det er helt overkommelig. Jeg er veldig fornøyd med min golden ihvertfall Og som en annen sa, pass på å kjøpe en hund fra gode foreldre/seriøs oppdretter slik at du unngår innavl og fare for hd. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 11. februar 2004 #4 Del Skrevet 11. februar 2004 Eg fekk ein golden då eg var 16 år, og den vart igjen hos mine foreldre då eg flytta. Den er ein vanvittig omgjengelig hund. Vi har hatt kvalpa på den ein gang, og får stadig spørsmål om vi ikkje skal ha fleire kull (sjølv om vi kjem frå ein liten plass). Det er ein hund som er kjempe snill mot barn (kjenner fleire og alle er veldig tolerange ovanfor barn, men ein bør jo passe på ) Den er med på det meste, og elska både snø og vat. Det siste kan vere ei plage, den skal oppi alle damma som kvalp, jo skitnare dammen var, jo bedre!! Men min erfaring er at dette kjem seg når kvalpetida er over. Min hund går MYKJE på tur, og vi er mangen som tar ho med, den er like villig til alle som kjem, og har sett seg ut sine turvenna ( dei som går mest på tur med ho). Om sommaren går vi dagstura på fjellet, og ho er gjerne med på tur etter det igjen, berre ho får ein liten pause Som du sikkert forstår er eg kjempe fornøyd med golden, og når vi ein gang skal flytte ut av blokka og få oss noko større, så har min kjære lova meg ein golden retriver! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 #5 Del Skrevet 11. februar 2004 Hjertelig takk for svar alle sammen. Golden Retriever høres ut som en fantastisk rase, og jeg tror at den kan passe godt til oss. Den vanskelig jobben er jo å finne en oppdretter som er seriøs. Det er vel mange som er det men har hørt som dere sier at det er en del innavl. Jeg ser at du Emma3 er fra Vestlandet, det er jeg også. Har du noen oppdrettere som du kan anbefale meg? Dere andre også hvis dere vet om noen? Hva koster en GR? Ligger de rundt 8000 eller? Hilsen hovedinnlegger som fikk enda mere lyst på en Golden Retriever nå:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 11. februar 2004 #6 Del Skrevet 11. februar 2004 Hjertelig takk for svar alle sammen. Jeg ser at du Emma3 er fra Vestlandet, det er jeg også. Har du noen oppdrettere som du kan anbefale meg? Dere andre også hvis dere vet om noen? Hva koster en GR? Ligger de rundt 8000 eller? quote] Vi var ikkje så inne på hund då eg fekkk den som foreldra mine har no, så vi kjøpte ein golden uregistrert, noko vi angra litt på no. Det er dumt å ha ein uregistrert med tanke på kvalpar som ho får. Men utenom det har det aldri betydd noko for oss. Håpar mine foreldre vil ha fleire kvalpa om ei stund, slik at eg kan få meg ein Veit om ein karerat som har kjøpt ein golden frå Sotra, der dei driv med avl. Veit ikkje når neste kull er der eller om dei skal ha fleire. Skal sjekke det litt opp når eg snakka med han, og gje deg ein tilbakemelding. Har du prøvd å ringe retriver klubben? Det kan jo hende dei veit om nokon... Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 #7 Del Skrevet 11. februar 2004 Heisann. Takk igjen Emma3. Jeg har vært inne på Golden Retriever sine sider og sjekket litt der. Men tenkte at jeg skulle forhøre meg litt mere først med dere og andre, for det er litt greitt å vite litt først om oppdrettere og sånt også før man ringer. Oppdretteren på Sotra høres jo veldig interessant ut, det er jo ikke all verdens avstand herfra. Litt greitt å slippe å kjøre så veldig langt når man først skal hente en valp, og det er ikke alle oppdrettere som vil sende valpene sine med fly også. Det er ikke sånn at jeg tenker at jeg skal kjøpe hunden i morgen, for vi holder på å gjøre ferdig huset vårt først, og det er først ferdig til påske. Men det kan jo være greitt å vite hvordan landet ligger, og når de venter valper og slike ting også. Høres kjempefint ut Emma3 at du sjekker det med din kompis. Nå skal jeg snart hjem, er ferdig for dagen:-), men stikker innom her i morgen også og ser om det har kommet noe mere da. Når du sa det med at foreldra dine, du ville at dei skulle ha en valp til igjen snart. Mener du da kjøpe en valp, eller har dere en tispe som skal ha valper en gang? Datt litt av lasset her midt i alle jobbinga:-)..For om det skulle være så at dere venter valper en gang, så sier jeg ja takk jeg. Så lenge jeg vet litt om hunden også og slike ting. Men da sier jeg tusen takk så langt, nå får jeg pakke sammen sakene mine og komme meg hjem igjen. Håper vi "snakkes" mere i morgen Hilsen hovedinnleggeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 11. februar 2004 #8 Del Skrevet 11. februar 2004 Vi var ikkje så inne på hund då eg fekkk den som foreldra mine har no, så vi kjøpte ein golden uregistrert, noko vi angra litt på no. Det er dumt å ha ein uregistrert med tanke på kvalpar som ho får. Men utenom det har det aldri betydd noko for oss. Håpar mine foreldre vil ha fleire kvalpa om ei stund, slik at eg kan få meg ein Det er fryktelig uansvarlig å avle på uregistrerte hunder! Det jobbes med å utvikle rasen til det bedre med tanke på sykdommer etc. Dere motarbeider dette hvis dere avler på uregistrert hund. Hvem vet hva slags sykdommer denne hunden kan gi videre? Ansvarlige hundeeiere driver ikke på med dette. (Snakker ikke om blandingshund her, som ofte er positivt for genene, men å avle renraset uten stamtavler) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 11. februar 2004 #9 Del Skrevet 11. februar 2004 Det er fryktelig uansvarlig å avle på uregistrerte hunder! Det jobbes med å utvikle rasen til det bedre med tanke på sykdommer etc. Dere motarbeider dette hvis dere avler på uregistrert hund. Hvem vet hva slags sykdommer denne hunden kan gi videre? Ansvarlige hundeeiere driver ikke på med dette. (Snakker ikke om blandingshund her, som ofte er positivt for genene, men å avle renraset uten stamtavler) Denne linken handlar ikkje om avl av uregistrerte hunder, så dette blir litt feil!! Eg heller ikkje sagt at det er greit og at eg gjer det, derfor tilbudte eg meg å sjekke opp ein som driv med REGISTRERT alv på Sotra. At vi gjorde ein feil då vi kjøpte ein hund som var uregistrert, og fekk kvalpa på ho er greit, men eg angra ikkje! :evil: Ønsker deg "gjest" lykke til og håpar du blir fornøyd med valget ditt av rase når du ein gang skal få hund. Eg er som sagt ikkje i tvil at eg vil ha familiehunden golden retriver! Skal gje ein lyd når eg veit noko meir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå