AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #1 Del Skrevet 3. juli 2012 Jeg tenker litt på å opprette boligsparekonto i DnB til sønnen min. Må jeg ha fars godkjenning til dette? Vi har vært fra hverandre i 4,5 år, men vi har så klart felles foreldreansvar. Må jeg ha fars samtykke til dette? Denne kontoen er det utelukkende jeg som kommer til å spare på, og pengene må jo brukes på bolig. Når det gjelder vanlig sparekonto i barnets navn har jeg tidligere fått beskjed om at dette ikke kan opprettes uten samtykke fra far, og at jeg heller ikke kan disponere eventuelle midler oppspart her uten samtykke fra far. Jeg og far har dårlig dialog, og meget forskjellige meninger om prioriteringer, så det er ikke interessant for meg å spare for barnet mitt dersom han skal ha medbestemmelse i hva pengene brukes til. Da sparer jeg heller alt i mitt eget navn. Men en slik boligsparekonto har bedre rente enn det jeg har på min sparekonto, så derfor kunne jeg tenke meg å fordele litt over til dette. Anonym poster: e07ffa2cd591bac9f25be8842441b6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsipan Skrevet 3. juli 2012 #2 Del Skrevet 3. juli 2012 Må man virkelig ha samtykke for å opprette konto? Jeg ser den at begge må samtykke i at penger skal ut av konto, det er rett og rimelig, men jeg trodde hvem som helst kunne opprette en sparekonto for et barn. Jeg ville uansett spart på en konto jeg selv var kontoeier på, selv om dette ga dårligere rente. Rett og slett for å ha kontroll på pengene til jeg visste at sønnen var stor nok til å disponere dem fornuftig. Økonomisk sans kommer ikke automatisk ved fylte atten... Jeg vet ikke hvordan DnB boligsparing fungerer, men i vår bank er det sånn at en boligsparekonto skal brukes til kjøp av bolig, men at man har full rett til å si opp kontoen og bruke pengene til noe annet. Konsekvensen av dette er at man må tilbakebetale skattefordelene man har hatt (det siste året, vel?), og at man aldri får opprette boligsparekonto igjen. Noe som igjen kan gjøre det vanskeligere å komme inn på boligmarkedet, da en boligsparekonto gir rett på førstehjemslån med bedre betingelser og mindre krav til egenkapital. For en blakk attenåring som har lyst til å føle seg rik en stund, virker kanskje ikke disse konsekvensene så veldig alvorlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #3 Del Skrevet 3. juli 2012 Må man virkelig ha samtykke for å opprette konto? Jeg ser den at begge må samtykke i at penger skal ut av konto, det er rett og rimelig, men jeg trodde hvem som helst kunne opprette en sparekonto for et barn. Jeg ville uansett spart på en konto jeg selv var kontoeier på, selv om dette ga dårligere rente. Rett og slett for å ha kontroll på pengene til jeg visste at sønnen var stor nok til å disponere dem fornuftig. Økonomisk sans kommer ikke automatisk ved fylte atten... Jeg vet ikke hvordan DnB boligsparing fungerer, men i vår bank er det sånn at en boligsparekonto skal brukes til kjøp av bolig, men at man har full rett til å si opp kontoen og bruke pengene til noe annet. Konsekvensen av dette er at man må tilbakebetale skattefordelene man har hatt (det siste året, vel?), og at man aldri får opprette boligsparekonto igjen. Noe som igjen kan gjøre det vanskeligere å komme inn på boligmarkedet, da en boligsparekonto gir rett på førstehjemslån med bedre betingelser og mindre krav til egenkapital. For en blakk attenåring som har lyst til å føle seg rik en stund, virker kanskje ikke disse konsekvensene så veldig alvorlige. Den beskjeden jeg har fått er at begge verger må underskrive på at konto opprettes i barnets navn. Og følgelig kan ikke jeg alene disponere disse midlene uten samtykke fra far. Så lenge det utelukkende er jeg som sparer til barnet, syns jeg ikke det er så rett og rimelig at far skal kunne blande seg inn i mine prioriteringer av disse midlene... Ettersom jeg har forstått er det ikke skattefordeler av boligkonto for barn i DnB, men det er bedre rente enn vanlig høyrentekonto. Det du skrev om den blakke attenåringen var dog et godt poeng! TS Anonym poster: e07ffa2cd591bac9f25be8842441b6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #4 Del Skrevet 3. juli 2012 Det er helt riktig at du ikke kan opprette konto alene til barnet. Det har å gjøre med at begge er barnets verge, og dersom du dør så skal ansvaret automatisk tilfalle faren/barnet og ingen andre. Far kan imidlertid gi deg en skriftlig fullmakt til at du får disponere kontoen alene, men han blir uansett å stå som verge mener jeg. Alternativt kan du opprette en konto i ditt navn, men itilfelle andre arvinger bør du notere ett eller annet sted, f.eks i et testamentet at det er barnets penger. Dersom du dør, så går jo de pengene inn i boet. Jeg ville uansett ikke opprettet en slik boligsparekonto, men spart på en vanlig høyrentekonto for istedet. En ordinær BSUkonto gir deg en rente på over 30% medregnet skattefordelen, mens en sånn sparekonto gir 4, ett-eller-annet. Den ordinære BSUkontoen vil nok utvides minst en gang før barnet ditt er så gammelt, så man kan heller flytte pengene fra sparekontoen og inn på den de årene ungdommen er under utdanning og ikke greier å spare så mye. Hadde også heller nedbetalt ekstra på eget lån og kunne bistått med f.eks kausjon når den dagen kommer at barnet skal ha seg bolig. Dette blir smak og behag, men dette BSU 2.0 og boligspar til småbarn er bare en gimmick som DNB og Nordea bruker for å "låse" kundene, nå som media skriver så mye om det og prisene stiger som bare det. En ordinær BSU kan flyttes, det kan ikke disse spesialkontoene som de nå har laget. En liten tanke er at jo flere foreldre som skyver inn hundretusenvis til barna, jo mer stiger prisene og jo lenger utenfor skyves de som ikke har disse mulighetene..... Kom litt på vidda her men.. Anonym poster: 13702ddcbb96ffcffd36d92b3baa09e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillah Skrevet 3. juli 2012 #5 Del Skrevet 3. juli 2012 Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men vi var i banken forleden dag, og snakket blant annet om at vi hadde lyst å oppdrette en konto til vårt kommende barn som vi kan spare en sum på hver måned. Dette var greit, men samtidlig er det viktig å vite at dersom man sparer mer enn 70 000 på den kontoen, så har ikke barnet rett på stipend eller studielån (husker ikke helt), dersom han/hun velger å studere senere i livet, pga. dette er formue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avocadoen Skrevet 3. juli 2012 #6 Del Skrevet 3. juli 2012 Mine foreldre hadde delt foreldreansvar, og til og med bestemoren min åpnet konto uten at foreldrene samtykket. Faren min kunne opprette konto i mitt navn uten min mors samtykke og motsatt. Jeg har og har alltid hatt sparebank1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #7 Del Skrevet 3. juli 2012 Mine foreldre hadde delt foreldreansvar, og til og med bestemoren min åpnet konto uten at foreldrene samtykket. Faren min kunne opprette konto i mitt navn uten min mors samtykke og motsatt. Jeg har og har alltid hatt sparebank1 Før var 'alt' lov, nå derimot må bankene forholde seg til en hel masse lover og regler, og dokumentere dette når de blir kontrollert, og det blir de jevnlig. Dersom dette blir gjort i dag så ville ikke jeg stolt noe særlig på den banken, for det vitner rett og slett om slurv. Anonym poster: 13702ddcbb96ffcffd36d92b3baa09e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 3. juli 2012 #8 Del Skrevet 3. juli 2012 Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men vi var i banken forleden dag, og snakket blant annet om at vi hadde lyst å oppdrette en konto til vårt kommende barn som vi kan spare en sum på hver måned. Dette var greit, men samtidlig er det viktig å vite at dersom man sparer mer enn 70 000 på den kontoen, så har ikke barnet rett på stipend eller studielån (husker ikke helt), dersom han/hun velger å studere senere i livet, pga. dette er formue. Hvorfor sprer du slik feilkunnskap? Lånekassens grense er akkurat nå på rett under 350.000, og når barnet er klart for studier er den jo enda høyere. Studielån får alle uavhengig av inntekt og formue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #9 Del Skrevet 3. juli 2012 Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men vi var i banken forleden dag, og snakket blant annet om at vi hadde lyst å oppdrette en konto til vårt kommende barn som vi kan spare en sum på hver måned. Dette var greit, men samtidlig er det viktig å vite at dersom man sparer mer enn 70 000 på den kontoen, så har ikke barnet rett på stipend eller studielån (husker ikke helt), dersom han/hun velger å studere senere i livet, pga. dette er formue. Men herregud, dette er jo bare sprøyt! Anonym poster: f3c0ad2564c64352ec0fe297fad19d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlilja Skrevet 3. juli 2012 #10 Del Skrevet 3. juli 2012 Hvorfor sprer du slik feilkunnskap? Lånekassens grense er akkurat nå på rett under 350.000, og når barnet er klart for studier er den jo enda høyere. Studielån får alle uavhengig av inntekt og formue. Hun hadde vel blitt fortalt dette i banken? Ikke hennes feil om hun har fått uriktig informasjon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillah Skrevet 3. juli 2012 #11 Del Skrevet 3. juli 2012 Hvorfor sprer du slik feilkunnskap? Lånekassens grense er akkurat nå på rett under 350.000, og når barnet er klart for studier er den jo enda høyere. Studielån får alle uavhengig av inntekt og formue. Beklager hvis jeg sprer feilkunnskap, men det var det damen i Nordea fortalte oss for et par uker siden.. Derfor har vi heller opprettet konto i mitt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timseh Skrevet 3. juli 2012 #12 Del Skrevet 3. juli 2012 Må ha begges underskrift, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadamasa Skrevet 5. juli 2012 #13 Del Skrevet 5. juli 2012 Det med de ca 70000 omhandler vel heller overformynderiet... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #14 Del Skrevet 7. juli 2012 Vi var i dnb i forrige uke og vi fikk beskjed om at vi måtte skrive under begge 2, vi er gift, på kontoene til barna. I tillegg må de ha både pass og fødselsattest på ungene. Dette med pass er vel bare hvis de har, men det var noe med at de en eller annen gang (når de skal ha bankkort?) måtte levere pass uansett. Reglene har blitt strengere pga identitetstyverier. Ved å spare på en slik bsu for barn, er midlene låste, de disponeres ikke av noen av foreldrene. Når de fyller 18 overføres pengene til vanlig bsu. Vi fikk beskjed om at grensen for oppsparte midler vs stipend er rundt 300.000,- Så du må nok ha fars tillatelse for å åpne bsu for barn, men INGEN av dere vil disponere pengene. Anonym poster: 7f76cad8ac944ce2a92fbf86bd105ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 8. juli 2012 #15 Del Skrevet 8. juli 2012 Beklager hvis jeg sprer feilkunnskap, men det var det damen i Nordea fortalte oss for et par uker siden.. Derfor har vi heller opprettet konto i mitt navn. De 70.000 du snakker om er grensen som gjør at overformynderiet kommer inn i bildet. Det er en vesentlig forskjell mellom de og Lånekassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå