Gå til innhold

Bekymret for nabobarna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det med folk her på KG å alltid svare på den frekkeste og mest nedlatende måten? SKJERPINGS!!

Jeg synes det virker som om disse barna legger seg for sent om kvelden, ja. Det at de gråter mer om dagen mener ihvertfall jeg kan ha en sammenheng med at de er trøtte og uopplagte, og derfor mer grinete. Samtidig vet du vel ikke noe om hvor mye de pleier å sove om dagen? Totalt sett kan det være de får mer enn nok søvn, selv om noen sier man bør ha en viss mengde sammenhengende søvn (vet hvordan det er for barn).

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvorfor i huleste skal en være glad for at folk bryr seg med ting de ikke har noe med? Det er tråder som dette som gjør at jeg har særdeles lite lyst på naboer, ihvertfall norske naboer.

Du mener en tråd der TS sier selv at hun vet lite om barn, og derfor lurer på om det er normalt med en slik døgnrytme!? Og når hun får svar om at det ikke er skadelig, så tar hun til seg svaret og slår seg til ro med det. Og derfor ikke gjør noe som helst, med mindre hun oppdager noe annet?

Hvordan pokker klarer man å få en slik tråd til å bli noe negativt :klo:

• Liker 13
Gjest Maruwan
Skrevet

Hva har hun gjort galt da? Hun spurte om noen med barn kunne svare på om det var normalt, fordi hun ikke har barn selv. Det er ikke akkurat som at hun har ringt barnevernet eller blanda seg inn i hverdagen deres på noen måte. Det var et enkelt spørsmål, ser virkelig ikke hva som er galt, bedre å bry seg en gang for mye enn en gang for lite.

Du får flytte langt ute på vidda om du synes naboer er så jævla ille.

Du mener en tråd der TS sier selv at hun vet lite om barn, og derfor lurer på om det er normalt med en slik døgnrytme!? Og når hun får svar om at det ikke er skadelig, så tar hun til seg svaret og slår seg til ro med det. Og derfor ikke gjør noe som helst, med mindre hun oppdager noe annet?

Hvordan pokker klarer man å få en slik tråd til å bli noe negativt :klo:

Tråden irriterer meg fordi det er en slags manifestasjon av alt jeg hater som pesten ved den norske "folkesjela", det at folk på død og liv skal ha en mening om hva alle andre driver med på privaten og får helt noia dersom en har observert noe som ikke faller innenfor den ekstremt snevre normen her til lands. Wow, ungene er ute og leker klokka 10 på kvelden på sommeren! Does not compute! Må...snakke...med...noen...om...dette.

TS, som tydeligvis ikke vet en dritt, skal være glad for at folk som meg gir henne de svara hun fortjener. Dersom hun ikke hadde fått negative tilsvar, bare ros og klapp på skuldera, da kan det godt hende at hun faktisk hadde ringt barneværnet og gjort livet surt for disse naboene. Godt at det finnes folk som meg her da, som vet hvor skapet skal stå.

• Liker 1
Gjest Starlit
Skrevet

Jeg har noen naboer med to små barn på et og to år. Det er veldig lytt her jeg bor og får derfor med meg en del. Jeg har selv ikke barn, men skjønner at det ikke er normalt når disse barna fortsatt er oppe og løper og leker kl elleve på kvelden. Senest i dag så jeg de ute på lekeplassen halv ti. De er oppe veldig tidlig på morgen og jeg hører at de gråter unormalt mye døgnet rundt. Er det grunn til å reagere? burde jeg gjøre noe?

Dette er typiske folk som deg som ikke har stort annet å gjøre på, enn å analysere andres liv..

Tror du har lite å gjøre på om dagen :)

Synes uansett du heller skal feie for din egen dør!

• Liker 1
Skrevet

Nåh, jeg stusser også ofte på reglene til naboungene - eller like ofte mangelen på sådan. Heldigvis kjenner jeg naboungene såpass at jeg slipper å lufte undringen min på KG :)

Skrevet

Tråden irriterer meg fordi det er en slags manifestasjon av alt jeg hater som pesten ved den norske "folkesjela", det at folk på død og liv skal ha en mening om hva alle andre driver med på privaten og får helt noia dersom en har observert noe som ikke faller innenfor den ekstremt snevre normen her til lands. Wow, ungene er ute og leker klokka 10 på kvelden på sommeren! Does not compute! Må...snakke...med...noen...om...dette.

TS, som tydeligvis ikke vet en dritt, skal være glad for at folk som meg gir henne de svara hun fortjener. Dersom hun ikke hadde fått negative tilsvar, bare ros og klapp på skuldera, da kan det godt hende at hun faktisk hadde ringt barneværnet og gjort livet surt for disse naboene. Godt at det finnes folk som meg her da, som vet hvor skapet skal stå.

Ja....virkelig....godt det finnes folk som deg, så folk som meg kan føle oss bedre for at vi ikke er så sneversynt som deg...takk!

• Liker 9
Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Så totalt og fullstendig enig!

En ting er om dette hadde vært noe det var vanskelig for TS og forstå fordi TS ikke hadde hatt barn, men dette krever da virkelig ikke stort!? Uansett om barna skulle få både 1, 2 eller 3 timer mindre søvn enn det den nyeste søvn-artikkelen i dagbladet anbefaler så er da det virkelig ikke barnemisshandling av den grunn?! Da burde du ringe barnevernet neste gang du er på butikken en lørdagskveld også for mild overvekt har mange av de samme effektene på kroppen som mild kronisk søvnmangel.

Og du kan ikke en gang vite om de faktisk får for lite søvn! Kanskje en av foreldrene jobber natt og de har valgt og delvis snu døgnet til hele familien?

Endret av Yellow Taxi
Gjest Maruwan
Skrevet

Ja....virkelig....godt det finnes folk som deg, så folk som meg kan føle oss bedre for at vi ikke er så sneversynt som deg...takk!

Ingen årsak.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i huleste skal en være glad for at folk bryr seg med ting de ikke har noe med? Det er tråder som dette som gjør at jeg har særdeles lite lyst på naboer, ihvertfall norske naboer.

Det er stor forskjell på å bry seg om og å bry seg med.

Vi trenger mange flere som bryr seg om.

Nok av voksne som forteller at de skulle ønske at noen brydde seg om da de var små. At noen våget å stille spørsmål. At noen våget å ta det videre til offentlige instanser. Heller en gang for mye enn en gang for lite. Har man god samvittighet som forelder så trenger man ikke frykte barnevernet.

Anonym poster: e05f51013259a84b5ccf1a4fe66eb91e

• Liker 4
Skrevet

Leste du ikke at ungene var ett og to år gamle?

Er forskjell på det og en tiåring som er sent ute på lekeplassen en fin sommerkveld.

TS- nei, det er ikke normalt at så små unger har en slik døgnrytme. Det høres ut som de får for lite søvn, hvis dette er noe du mener pågår hele tiden og ikke en gang i blant.

At de griner unormalt mye har nok sammenheng med for lite søvn. Du har likevel for lite grunnlag til å gjøre noe som helst. Er de utenlandske? De har ofte en annen døgnrytme enn oss nordmenn. Så lenge det ikke virker som ungene blir mishandlet på noe vis, så må du nok bare slå deg til ro med at enhver familie velger sin egen rytme, og ikke alle følger "malen".

Men bra at det finnes slike som deg som observerer når noe er unormalt- altfor mange unger lider innenfor husets fire vegger uten at noen tør å gripe inn.

Balansen ligger vel i å vite når man skal gjøre noe, og når man skal la være...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange spesielle svar. Her får ts tyn for å spørre om råd for hun er usikker på noe. Hvis ts kommer tilbake om 2 mnd og sier at barna har blitt utsatt for omsorgssvikt så kommer hun til å få tyn for at hun ikke gjorde noe nå.

Anonym poster: 3962bd81c5cceeafb247713acfce51f1

• Liker 5
Gjest Trøffel
Skrevet

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Gutten-som-ble-usynlig-5123091.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke normalt at en ett og toåring løper ute om kvelden frem til midnatt, skriker dagen lang etter å ha stått opp klokka fem-seks?

Om dette er nære naboer TS så hadde jeg kommet med en høflig kommentar når ungene står på som verst, og sett hvordan foreldrene hadde reagert - om ikke maruwan kommer og arresterer deg da. :fnise:

Anonym poster: 5ad2ce4e2527af1404d2a53bdaa49073

Gjest Raggy
Skrevet

Barneministeren(el hva det kalles nå..) Inga Marte Thorkildsen oppfordrer til at naboer og bekjente skal våge å bry seg om sine nabobarn. Hun mener at vold i hjemmet er så vanskelig å oppdage at det er nødvendig.

Dette betyr ikke at man skal bli misstenksom for den minste ting, men at man skal følge med, snakke med barna å forsøke å se hvordan de har det og ikke minst våge å si fra visst man tror noe er galt. Hun sier at det er her det ofte stopper ved at vi ikke våger å gjøre noe selv om vi kanskje innerst inne har en vondt følelse for et at våre nabobarn.

Nå vet jo ingen hvordan ts opplever denne situasjonen.. det jeg vil si til deg ts er at om du synes det er ting du reagerer på over tid så ville jeg reagert. Det er forsåvidt ikke misshandling at barn sover lite å det kan jo godt hende de tar en blund eller to på dagen, for det gjør som regel så små barn.

Men hører du mye uro over tid så mener jeg at man bør reagere, du kan ringe feks helsesøster i din kommune for veiledning visst du er usikker.

Noen barn er seint opp på sommeren å det synes jeg er ok. Kan du ikke spørre sånn i forbifarten visst du snakker med dem om barna sover på dagen??? Den beste måten å bry seg om andres barn på er å ta seg tid til å blir kjent med dem:)

Gjest Raggy
Skrevet

Så totalt og fullstendig enig!

En ting er om dette hadde vært noe det var vanskelig for TS og forstå fordi TS ikke hadde hatt barn, men dette krever da virkelig ikke stort!? Uansett om barna skulle få både 1, 2 eller 3 timer mindre søvn enn det den nyeste søvn-artikkelen i dagbladet anbefaler så er da det virkelig ikke barnemisshandling av den grunn?! Da burde du ringe barnevernet neste gang du er på butikken en lørdagskveld også for mild overvekt har mange av de samme effektene på kroppen som mild kronisk søvnmangel.

Og du kan ikke en gang vite om de faktisk får for lite søvn! Kanskje en av foreldrene jobber natt og de har valgt og delvis snu døgnet til hele familien?

Små barn skal ikke snu døgnet over lang tid, å da mener jeg over lang tid, ikke feks i en sommerfeire der det er normalt å være litt lengre oppe. De skal ha god døgnrytme å nyte dagslys og sol. Barn med god døgnrytme er ofte glade barn i motsettning til barn som sliter med døgnrytmen, de er ofte veldig grinete..

Om så var at disse foreldrene trengte veiledning på dette med søvn og døgnrytme for barn, ville det vært så ille om de fikk det????

Skrevet

Jeg kan nevne at jeg kjenner et par med to barn, der den yngste er på samme alder som de TS snakker om, og den eldste er noe eldre men ikke skolebarn. Med eldste barnet syntes foreldrene det var så praktisk at barnet la seg sent, så fikk de sove lenge om morgenen. Nå har de i alle fall i ett år jobbet med å snu dette, uten hell. Det kan være noe slikt som foregår hos naboen til TS også, og at det er noe foreldrene faktisk jobber aktivt med og får veiledning for.

Det kan også være snakk om foreldres manglende kunnskap om barn og søvn, foreldres ettergivenhet og manglende vilje til å sette grenser, eller det kan være snakk om diagnoser hos barna som vi (muligens foreldrene også) ikke vet noe om.

I aller, aller verste fall, og minst sansynlig, kan barnas døgnrytme være et symptom på at noe er galt i hjemmet. Men når TS har såpass oversikt over hvor mye barna gråter/skriker, regner jeg med at TS også har en viss oversikt over hvordan foreldrenes stemmeleie er og hadde nevnt dette i HI dersom det ga ytterligere grunn til bekymring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen naboer med to små barn på et og to år. Det er veldig lytt her jeg bor og får derfor med meg en del. Jeg har selv ikke barn, men skjønner at det ikke er normalt når disse barna fortsatt er oppe og løper og leker kl elleve på kvelden. Senest i dag så jeg de ute på lekeplassen halv ti. De er oppe veldig tidlig på morgen og jeg hører at de gråter unormalt mye døgnet rundt. Er det grunn til å reagere? burde jeg gjøre noe?

Min nabo hadde et kolikkbarn. Skrek hele natten. Naboer hørte de hele kvelden og natten.

Mor så ut som et vrak etter lang tids mangel på søvn.

ryktet gikk på at hun ruset seg, slik hun så ut.

Om du ikke har erfaring med barn,så kansje lese en bok om hvordan barn kan være.

Min bror eks. var våken hver natt i 1.5 år.

Anonym poster: c2d6ca59cffbfaf6ffb0932619486331

AnonymBruker
Skrevet

Når mine barn var små, så startet vi dagen kl 06. Pga jobb,bhg,reise............

Anonym poster: c2d6ca59cffbfaf6ffb0932619486331

• 4 uker senere...
Gjest kittycat
Skrevet

Vil bare unnskylde på enkelte brukere sine vegne. "ka faen har eg å ha sagt, hakje ungar eeg) neei, men vertfall vett nok til å forstå at intensjonen til TS IKKJE var å si: omg foreldrene er skikkelig bad, skal vi ringe bv for å lage litt action siden jeg vet så jævla bedre enn alle andre at de er dårlige foreldre"

Neei, hun er bare girl next door som BRYR seg - i motsetning til visse andre (mødre?) her inne som tror at de, pga de er mødre har rett til å sette andre på plass. Eg sier no at eg ikkje kjenner de naboene, men om du stusser kan du no ta en anonym tlf til bv, kan ikkje skade. really

Skrevet (endret)

Det er da ikke uvanlig at så små barn legger seg sent? Det kommer jo litt an på hvordan deres søvnrutiner er. Noen har barn som kanskje sover på dagen, er våken til elleve, og deretter sover til seks, osv. Skulle man ringt til barnevernet hver gang en ettåring var våken klokken elleve om kvelden ville det vært mange barnevernssaker. Jeg mener dette er en ikke-sak, med mindre man ser at barna ellers ikke har det bra.

Jeg synes det derimot er bra du bryr deg, for all del, men jeg ville latt det være med det med mindre det er mer som bekymrer deg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...