Gå til innhold

Sykt barn holde seg hjemme- en vurderingssak?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har et barn på 1 år som har hatt feber i tre dager nå. I dag er h*n bedre enn h*n har vært, og allmenntilstanden er tilnærmet normal, med unntak av at h*n ser litt sliten ut og er litt mer sutrete. Feberen ligger på 38,5-39,9.

H*n er ikke kjempesyk, men forkjølet, og litt tett i ører/nese.

Var hos lege med henne/ham forleden, og hun mente at ideelt sett burde h*n få være hjemme og slappe av resten av uka.

Men at det var opp til foreldrene å vurdere dette, fordi det er vi som kjenner ungen best.

Synes dere dette er riktig? Tror dere mange foreldre vil lukke øynene for symptomer og sende ungen i barnehage/til dagmamma, fordi det kanskje ikke passer på jobben å være hjemme med sykt barn akkurat da?

Burde leger kunne overstyre foreldres vurderinger?

Jeg ringer iallefall jobben og sier at jeg blir hjemme med sykt barn resten av uka. Det viktigste er at barnet mitt får bli frisk i fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo selvfølgelig det man ønsker å gjøre. Ingen liker å sende pjuske barn avgårde, men det er jo ikke alltid man har noe valg.

Du har et lite barn, og har kanskje mange sykedager igjen å ta av. Det blir verre når valget står mellom å sende ungen avgårde eller å ta seg fri uten lønn....... Derfor regner jeg med at endel ser an formen til ungen, og "sparer" sykedagene til ungen blir mer alvorlig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke barnehagen si ifra at de ikke er interessert i å ta hånd om andres syke barn, for eksempel? At de ma være hjemme hvis de er syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Dersom legen mener barnet burde holdes hjemme, så kan vedk. skrive ut sykemelding til den voksne. Det går - såvidt jeg har forstått - ikke utover syke-barn-dager og gjør dermed at man kan være hjemme til barnet er friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De fleste barnehager har en regel om at barnet ikke skal være der dersom det har feber. De legger som oftest grensen på 38-38.5. Du må huske at andre barn og ansatte i barnehagen skal slippe og ha noen som er virkelig syke der, for å hindre videre smitte. Dersom ansatte blir smittet, går det bare utover barna igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

De fleste barnehager har også en regel på at barnet skal være feberfri i en dag før de er tilbake i barnehage.

For meg er det soleklart at man ikke sender barn i barnehagen med feber eller lig.

Man utsetter andre barn også for smittefare :x .

Hos oss har det skjedd flere ganger at foreldre har sendt barn i barnehagen som har kastet opp hele natten :o , og de har naturligvis smittet halve avdelingen :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er barnet sykt, så hold det hjemme. Tror ikke barn har det bra i barnehagen hvis det ikke føler seg bra. Barnet må få være hjemme hvor det kan slappe av i rolige omgivelser.

Men ta gjerne en dag om gangen, og se det an utover uka. Si i fra på arbeid at du mest sannsynlig må være hjemme et par dager, så kan du heller ringe om barnet ikke blir frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet har feber er det da vel ingenting å lure på???

Enig med Ragnhild. Skjønner ikke at noen en gang vurderer å sende et sykt barn avgårde til dagmamma eller barnehage. Greit nok at man kanskje har tusen ting man skulle ha gjort på jobben, men barnet kommer da vitterlig først. Selv får jeg et mareritt om jeg er borte fra jobb, for det er ingen som kan ta mine oppgaver når jeg ikke er der. Vet at ting hoper seg opp om jeg er borte. Men aldri i livet om jeg hadde sendt i vei en syk liten venn til dagmammaen bare for at jeg skulle slippe stresset i etterkant.

Skjønner at det blir problematisk om barnet er mye sykt, men man har jo ti dager hver å ta av om man er to. Kanskje har man til og med noen som kan steppe inn av og til, en bestemor eller noe. Og i ytterste konsekvens skriver vel legen ut sykemelding til en av foreldrene slik at barnet kan være hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn som har feber blir sendt hjem fra barnehagen før mor eller far rekker å ta av seg på bena....

Og dårlig almentilstand gjør ikke saken noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Dersom legen mener barnet burde holdes hjemme' date=' så kan vedk. skrive ut sykemelding til den voksne. Det går - såvidt jeg har forstått - ikke utover syke-barn-dager og gjør dermed at man kan være hjemme til barnet er friskt.[/quote']Ikke helt riktig, og ikke helt lovlig heller......Men vet at mange lerger gjør det, sykemelder foreldre når barnet er sykt. Vet også at mange leger ikke gjør det, fordi det er rett og slett i strid med lovverket.

Vet som et faktum at enkelte foreldre sender ungene sine syke i barnehagen, som regle må vi de komme å hente dem etter en liten stund. Men det er også mange foreldre er veldig flinke og lar barnet bli friskt før det kommer i barnehagen.

Syke barn skal ikke i barnehagen, sånn er det bare. Kan være de virker noenlunde ok hjemme, men i lek og ute i alskens vær blir de ofte dårligere.....La barna bli orntlig friske før man sender dem avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sykt barn skal ikke i barnehagen, det står i reglene til de fleste barnehager, men de ser det litt an av og til. Jeg måtte sende min syke datter i barnehagen noen timer fordi min mann var bortreist, min svigermor var bortreist og jeg hadde forprøve på skolen. Jeg ringte selvsagt barnehagen først og hørte om det var greit at ho kunne få være der til rett etter lunsj mens jeg var på skolen, det gikk greit det. Dette er en studentbarnehage, så de tar litt individuelle hensyn når det gjelder forprøver, eksamener ol.

Om et barn kan sendes til dagmamma når det er sykt kommer jo litt an på hvor mange barn dagmammaen har. Noen kaller det jo dagmamma når det er en av besteforeldrene som passer ungen, og da blir nok ungen sendt av gårde selv om det er sykt. Men da er det jo stort sett bare en unge, evetuelt søsken, og det blir litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Men dere som sender syke barn i barnehagen, hva med smitte?

Synes også dere det er ghelt greit at de smitter andre barn så andre foreldre står over det samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke morsomt å fortelle foreldre at de må komme og hente barnet i barnehagen fordi de har kastet opp....

Særlig ikke når de kommenterer at andre barn har vært i barnehagen og kastet opp.... Foreldre lager seg mange rare inntrykk av barnehagen. Men en ting er klart.

Syke barn skal være hjemme, eksamen eller ikke.

Jeg vil ikke være hjemme fra jobb fordi en annen mor eller far sender sitt syke barn i barnehagen slik at mitt barn blir smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ikke morsomt å fortelle foreldre at de må komme og hente barnet i barnehagen fordi de har kastet opp....

Særlig ikke når de kommenterer at andre barn har vært i barnehagen og kastet opp.... Foreldre lager seg mange rare inntrykk av barnehagen. Men en ting er klart.

Syke barn skal være hjemme, eksamen eller ikke.

Jeg vil ikke være hjemme fra jobb fordi en annen mor eller far sender sitt syke barn i barnehagen slik at mitt barn blir smittet.

Er det noen som har hatt syke barn i barnehagen frodi de skulle ha eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg måtte sende min syke datter i barnehagen noen timer .......og jeg hadde forprøve på skolen. Jeg ringte selvsagt barnehagen først og hørte om det var greit at ho kunne få være der til rett etter lunsj mens jeg var på skolen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå kan jo en eksamen, forprøve være ganske viktig da. Det er ikke sikkert det bare er å ta den en annen dag....

Nei vet du hva - det synes jeg ikke er greit

skal jeg da værte hjemme i 3 dager ettre på fordi noen må ta eksamen og sender sykt barn i barnehagen :roll:

Jeg MÅ også på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom legen mener barnet burde holdes hjemme' date=' så kan vedk. skrive ut sykemelding til den voksne. Det går - såvidt jeg har forstått - ikke utover syke-barn-dager og gjør dermed at man kan være hjemme til barnet er friskt.[/quote']

Det er da ikke den voksne som er syk??

Uforståelig for meg at dette ikke skal gå ut over syke-barn-dager, når barnet nettop er- SYKT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...