Gå til innhold

Hvordan komme inn på boligmarkedet?


straamann

Anbefalte innlegg

Godt innlegg, Sola. Men på punktet om SIVILingeniørers startlønn i oljebransjen, er jeg fortsatt uenig. Jeg har fem bekjente siv.ing i vennekretsen, og alle sammen fikk en startlønn på over 500 000. Viser NITO sine tall landsgjennomsnittet for ingeniører med 3 år utdannelse, eller for siv. ing? Viser tallene fra NITO hva ingeniører i Stavanger tjener , eller på landsbasis? For det er jo det første som er interessant for oss. Stavanger kan ikke sammenlignes med Trondheim.

Forøvrig viser tekna sine sider at lønnsgjennomsnittet for privat sektor for nyutdanna på landsbasis er ca 450 000 ( www.tekna.no/lonn). Viss ein kan gå ut i frå at prosentvis forskjell i lønn for teknisk bachelor og master er lik i forhold til fylkesforskjell, så vil ein master nærme seg 500 000kr i startløn(tekna medlemmer kan gå inn i lønnsstatistikken og finne dei riktige tala).

Viss ein da tar utgangspunkt i 3 x årsløn i boliglån så vil ein nyutdanna master i Rogaland kunne få ca 1 500 000kr i boliglån. Da er ikkje krav til EK, studielån, oppsparte midler e.l. tatt hensyn til. I følge gårsdagens søk på finn.no så har da denne fiktive personen råd til 19 kvm på Hundvåg til 1 400 000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var NITO sine tal, altså ingeniører. I følge linken i posten min var forskjellen ca. 3-4000kr. Tidlegare har Rogaland vore ca 10% over landssnittet.

sivinger tener meir enn ingeniører, men ikkje 300 000 meir. Da eg begynte som nyutdanna prosjekt ingeniør i oljenæringen for 4 år sidan så var forskjellen mellom mi løn og min kollega med master utdanning ca 40 000kr i året.

Konsulenter tener meir. Offshorearbeidere tener meir.

Ok, det var startlønn- hvordan ser forskjellene ut etter 2 - 4 - 6 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig viser tekna sine sider at lønnsgjennomsnittet for privat sektor for nyutdanna på landsbasis er ca 450 000 ( www.tekna.no/lonn). Viss ein kan gå ut i frå at prosentvis forskjell i lønn for teknisk bachelor og master er lik i forhold til fylkesforskjell, så vil ein master nærme seg 500 000kr i startløn(tekna medlemmer kan gå inn i lønnsstatistikken og finne dei riktige tala).

Viss ein da tar utgangspunkt i 3 x årsløn i boliglån så vil ein nyutdanna master i Rogaland kunne få ca 1 500 000kr i boliglån. Da er ikkje krav til EK, studielån, oppsparte midler e.l. tatt hensyn til. I følge gårsdagens søk på finn.no så har da denne fiktive personen råd til 19 kvm på Hundvåg til 1 400 000kr.

Men om denne personen bor hjemme eller leier sammen med kamerater til 4300 kr i måneden i to år, er lønna høy nok at personen med et moderat forbruk kan spare opp 400 000 ekstra i startkapital. Og de fleste har en liten BSU i tillegg. Da er det fort gjort å komme seg inn i en leilighet til 2,1 mill etter kort tid. Og dette er visst man er enslig. Deretter får de fleste en lønnsøkning som lærere og sykepleiere bare kan drømme om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon kan kjøpe saman med partner eller kompis, nokon har arv, nokon har masse studielån, nokon har jobba ved sidan av studiene og lagt av penger eller latt vere å ta opp studielån, nokon får hjelp av foreldre eller andre, nokon velger å busette seg i anna by enn Stavanger, nokon er uføre, nokon har valgt ei utdanning som fører til lav løn, nokon vinner i lotto, nokon har yrkesutdanning og verken studielån og har brukt 3-5 år mindre på å kome i fast jobb, nokon har barn, ++

Livet er faen meg urettferdig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er faen meg urettferdig...

Ja, det kan være en konkluksjon.

Men siden heller ikke de priveligerte tjener på utviklingen i boligmarkedet på sikt, så kan det være interessant å prøve å motvirke urettferdighet gjennom politikken. Det vil alltid være urettferdighet, men graden av den er ikke konstant.

Norge har en olje- og energiminister som er en løpegutt for oljeindustrien. Landet har en unik mulighet til å være tidlig ute som pionerer på miljøvennlig teknologi i stor skala samtidig som vi pumper opp en nøktern mengde olje. I stedet har vi en minister som nedprioriterer miljøvennlig teknologiutvikling (som vil ble svært lønnsomt i fremtiden) til fordel for massiv økning i leteaktiviteten etter olje - med øye for kortsiktig gevinst. Dette er en medvirkende årsak til det skrikende behovet etter ingeniører til oljebransjen og de galloperende lønningene til dem på toppen. En større andel av ingeniører burde utdanne seg innen miljøvennlig teknologi og forskning på dette. Det er Norges fremtid om 30+ år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja livet er urettferdig, men de fleste har et valg (tenker ikke på de som blir syke osv). Man velger selv hva slags utdanning man vil ha, hvor mye man vil jobbe med skolen og jobb, hvilke valg man tar (det lønner seg mer å bli rørlegger enn frisør), hvor man bosetter seg. Det er ingen menneskerett og eie en fin leilighet i sentrum av en by, når skal folk forstå det? Det er ikke samfunnets oppgave å skaffe deg drømmeboligen. Har du ikke råd må du lenger ut i distriktet, og man overlever faktisk der også!

Anonym poster: 2f30277be88b09f0208b92bd8d1ec948

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Indøkere fra andre skoler enn NTNU stiller seg ikke i en særklasse som flere her nevner. Indøkere fra UiS, som er dem dere diskuterer, konkurrerer stort sett om de samme jobbene som dem fra petroleumsteknologi. 700 000 i startlønn er det veldig få som får i oljebransjen, den eneste jeg har hørt om som fikk denslags startlønn fikk det fordi han hadde mange års erfaring fra plattform før han begynte på ingeniørutdannelsen.

Ifølge NHO sin statistikk for sivilingeniører i oljebransjen har topp 10 persentilen totallønn (bonus, tillegg og fastlønn) på 511 100 med 1 års erfaring (det er ikke statistikk for nyutdannede). Det tar 10 år før mediantotallønnen til sivilingeniører når 700 000, og mange flere år før grunnlønnen gjør det.

http://www.nho.no/getfile.php/filer%20og%20vedlegg/Sivilingenior_ingenior_sivilokonom_2011.pdf

Anonym poster: 78a14c92c597a3aead7727ada4bfffcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja livet er urettferdig, men de fleste har et valg (tenker ikke på de som blir syke osv). Man velger selv hva slags utdanning man vil ha, hvor mye man vil jobbe med skolen og jobb, hvilke valg man tar (det lønner seg mer å bli rørlegger enn frisør), hvor man bosetter seg. Det er ingen menneskerett og eie en fin leilighet i sentrum av en by, når skal folk forstå det? Det er ikke samfunnets oppgave å skaffe deg drømmeboligen. Har du ikke råd må du lenger ut i distriktet, og man overlever faktisk der også!

Anonym poster: 2f30277be88b09f0208b92bd8d1ec948

Det er klart at livet består av valg, og at noen velger bevisst eller ubevisst bedre valg for seg selv enn andre. Men det er forskjell på denne karen: Bendik sliter med å få kjøpe og en enslig person rundt 40 i en middels norsk jobb med årsinntekt 400 000 som ikke får kjøpe i rimelig sentrumsnær avstand pga galloperende boligpriser. Jeg mener det er rimelig godt belyst at prisstigningen i det norske markedet er kunstig høyt. Vi må klare å skille det fra at enkelte norske 20-åringer med puter opp under armene forventer å få bolig midt i Oslo sentrum før de har kommet seg ut i jobbmarkedet. Hvis utviklingen fortsetter, blir det slik at få mennesker i serviceyrker har råd til å kjøpe i nærheten av sentrum der de jobber. Har du lyst til at frisører, vaskepersonale, butikkmedarbeidere, søppeltømmere og håndverkere flytter bort fra byene og ikke bor i nærheten av storforbrukerne med høye lønninger? En by trenger en sunn representasjon av ulike yrker for å være velfungerende, og da må vi også legge til rette for at alle har råd til å bo så vel i byen som på bygda. Så får man heller bo på mindre areal om man tjener lite. Men 2 mill for 20 kvm er for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indøkere fra andre skoler enn NTNU stiller seg ikke i en særklasse som flere her nevner. Indøkere fra UiS, som er dem dere diskuterer, konkurrerer stort sett om de samme jobbene som dem fra petroleumsteknologi. 700 000 i startlønn er det veldig få som får i oljebransjen, den eneste jeg har hørt om som fikk denslags startlønn fikk det fordi han hadde mange års erfaring fra plattform før han begynte på ingeniørutdannelsen.

Ifølge NHO sin statistikk for sivilingeniører i oljebransjen har topp 10 persentilen totallønn (bonus, tillegg og fastlønn) på 511 100 med 1 års erfaring (det er ikke statistikk for nyutdannede). Det tar 10 år før mediantotallønnen til sivilingeniører når 700 000, og mange flere år før grunnlønnen gjør det.

http://www.nho.no/getfile.php/filer%20og%20vedlegg/Sivilingenior_ingenior_sivilokonom_2011.pdf

Anonym poster: 78a14c92c597a3aead7727ada4bfffcf

Utifra de tabellene ser det riktignok ut at fra ca 34-35 års alder så knuser sivilingeniører innen oljebransjen sine likesinnede i andre bransjer, og er oppe i millionlønn allerede rundt 40-årsalderen. Ser man på siviløkonomene innen oljebransjen, ligger ikke gjennomsnittlig stratlønn langt unna 700 000. Hvor INDØKSere generelt blir ansatt, vet jeg ikke nok om. Men jeg vet at mine bekjente som starter i bedrifter der de har noe økonomisk ansvar og dels prosjektansvar allerede fra starten av, begynner på ca 700 000. De tabellene du legger ved, viser et gjennomsnitt av avtalefestet startlønn for ingeniører i Norge. Det reelle lønnsnivået lokalt kan avvike ganske mye fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra de tabellene ser det riktignok ut at fra ca 34-35 års alder så knuser sivilingeniører innen oljebransjen sine likesinnede i andre bransjer, og er oppe i millionlønn allerede rundt 40-årsalderen. Ser man på siviløkonomene innen oljebransjen, ligger ikke gjennomsnittlig stratlønn langt unna 700 000. Hvor INDØKSere generelt blir ansatt, vet jeg ikke nok om. Men jeg vet at mine bekjente som starter i bedrifter der de har noe økonomisk ansvar og dels prosjektansvar allerede fra starten av, begynner på ca 700 000. De tabellene du legger ved, viser et gjennomsnitt av avtalefestet startlønn for ingeniører i Norge. Det reelle lønnsnivået lokalt kan avvike ganske mye fra dette.

Forskjellen mellom oljebransjen og de andre bransjene er på ca 15%. Det er ikke noe jeg klassifiserer som "knusing". Ved 40-årsalderen er mediantotallønnen på ca 800 000, ikke før i 50-årene begynner de å nærme seg millionlønn.

Gjennomsnittet er mindre interessant, mediantallene er det viktige. Tabellene viser ikke tall for startlønn, det er heller ikke bare avtalefestet lønn som er inkludert, bonus, uregelmessige tillegg, provisjon, etc, er også med.

Anonym poster: 78a14c92c597a3aead7727ada4bfffcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja livet er urettferdig, men de fleste har et valg (tenker ikke på de som blir syke osv). Man velger selv hva slags utdanning man vil ha, hvor mye man vil jobbe med skolen og jobb, hvilke valg man tar (det lønner seg mer å bli rørlegger enn frisør), hvor man bosetter seg. Det er ingen menneskerett og eie en fin leilighet i sentrum av en by, når skal folk forstå det? Det er ikke samfunnets oppgave å skaffe deg drømmeboligen. Har du ikke råd må du lenger ut i distriktet, og man overlever faktisk der også!

Anonym poster: 2f30277be88b09f0208b92bd8d1ec948

Jeg hadde ikke hatt noenting imot å bo "på landet", men da må det jo være jobb til meg der. Får jeg jobb midt i storbyen så må jeg vel bo i kollektiv en stund trur jeg :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke utviklingen, men jeg sparer alt jeg kan ved å unne meg lite (unntaket er reiser, som jeg sparer lenge til av gangen). Bruker lite penger på unødvendige ting. Selv om jeg er enslig og ikke har spesielt godt inntekt fordi jeg tross alt også er student, så får jeg spart en del. Jeg velger å jobbe rumpa av meg noen år slik at jeg kan få råd til bolig. Men ja, jeg synes at boligmarkedet er ganske horribelt prismessig. Og nei, jeg trenger ikke nødvendigvis å bo i en storby, bare så det er sagt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke en gang om jeg vil inn på boligmarkedet, for det er så skummelt... Plutselig sprekker boligboblen og alle pengene jeg har investert i bolig er borte. Tenk å bruke mange millioner på en bolig som noen år etter er halvert i verdi! Jeg skjønner at det ikke lønner seg å leie heller, men jeg får aldri så rimelig huslån som den billige husleien jeg har.

Noen som kan roe meg ned litt? Er det virkelig sånn at om boligboblen sprekker så har man kastet sparepengene ut vinduet?

Anonym poster: d30f5f8e501c260a8687562dd72acc09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker heller ikke utviklingen, men jeg sparer alt jeg kan ved å unne meg lite (unntaket er reiser, som jeg sparer lenge til av gangen). Bruker lite penger på unødvendige ting. Selv om jeg er enslig og ikke har spesielt godt inntekt fordi jeg tross alt også er student, så får jeg spart en del. Jeg velger å jobbe rumpa av meg noen år slik at jeg kan få råd til bolig. Men ja, jeg synes at boligmarkedet er ganske horribelt prismessig. Og nei, jeg trenger ikke nødvendigvis å bo i en storby, bare så det er sagt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Hva? Skilsmisse allerede?

Anonym poster: 6ad87fa7e1764cfa34aa81b521732ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke utviklingen, men jeg sparer alt jeg kan ved å unne meg lite (unntaket er reiser, som jeg sparer lenge til av gangen). Bruker lite penger på unødvendige ting. Selv om jeg er enslig og ikke har spesielt godt inntekt fordi jeg tross alt også er student, så får jeg spart en del. Jeg velger å jobbe rumpa av meg noen år slik at jeg kan få råd til bolig. Men ja, jeg synes at boligmarkedet er ganske horribelt prismessig. Og nei, jeg trenger ikke nødvendigvis å bo i en storby, bare så det er sagt.

Mvh Yvonne :heiajente:

som han over, lurer jeg også på om du bor alene? Jeg er også student og jobber ved siden av, og kan ikke se at det er lett å legge bort penger i en slik grad at det lønner seg i forhold til hva man må kutte ned på. Man skal tross alt leve når man studerer også, og relativt sunn mat, praktiske klær etc koster. Om man er to, er det lettere å spare inn, fordi man kan dele en del utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Skilsmisse allerede?

Anonym poster: 6ad87fa7e1764cfa34aa81b521732ac7

Nei, vi kom faktisk hjem fra en tre uker lang bryllupsreise i dag. Men man trenger ikke følge samfunnets normer for å være gift. Vi trives med å bo hver for oss, og sånn er det med den saken. ;)

som han over, lurer jeg også på om du bor alene? Jeg er også student og jobber ved siden av, og kan ikke se at det er lett å legge bort penger i en slik grad at det lønner seg i forhold til hva man må kutte ned på. Man skal tross alt leve når man studerer også, og relativt sunn mat, praktiske klær etc koster. Om man er to, er det lettere å spare inn, fordi man kan dele en del utgifter.

Ja, jeg bor alene. Frem til februar bodde jeg med med min mann og jeg forsørget oss begge helt alene i over 9 mnd. Allikevel klarte jeg å spare en god slump penger. Jeg er fulltidsstudent som jobber 50% ved siden av. Allikevel har jeg klart å spare mye. Men det er klart: jeg har også vært ekstremt sparsom. Nå som jeg bor alene sparer jeg rundt 10-14000 kr hver mnd. Tjener 12000 kr + studielån. Sparer som regel hele lønna + en del av studielånet.

For meg handler dette mye om prioriteringer. Jeg røyker ikke. Jeg drikker ikke. Jeg fester ikke. Jeg går aldri ut på byen. Jeg går svært sjelden på kino. Spiser svært sjelden på restaurant. Kjøper sjelden ting til meg selv utenom det som er nødvendig. For meg er sparing til reiser og bolig aller viktigst.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...