Gå til innhold

Nesten-kjæreste med NULL peiling på penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har truffet en gutt som er veldig snill, omtenksom, behandler meg godt, og alle de andre gode egenskapene en setter pris på :)

Det som er skikkelig skremmende er hans vanvittig manglene sans for det økonomiske. Han br hjemme, det har han gjort en stund fordi han ikke hadde penger til at ting gikk rundt. Jeg tenkte ikke over det, trodde bare han tjente litt lite og at det var grunnen.

Men så kommer det frem at han tjener ca 600 000kr i året, etter at skatten er trukket fra.

Da fikk jeg bakoversveis, og ba ham sette seg ned med meg og fortelle hvorfor han da måtte flytte hjem igjen og har gjort det i omtrent 1 års tid.

Han har 2 billån i banken på biler han ikke lenger har. Det er til sammen rundt 150 000kr. Det tredje lånet er på 40 000kr, og det fikk han låne hos sin mor. Det 4 lånet, for bilen han har nå, er på 250 000kr, og er en blanding av kredittkort og forbrukslån, og det er på bilen han har nå. I tillegg kommer kredittkortregninger for annet, fester, turer, han bruker ganske mye penger på helgefylla og sier han ofte ikke klarer å holde seg unna.

Han bruker alltid opp lønna før neste lønning kommer, og trenger nesten alltid låne litt ekstra..

Ellers er dette en GOD fyr, men hva sier dere, hadde dere turt å gi det en sjans...?

Anonym poster: 7ab8c298c96dc9e17c18aa1e92a705d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Indra

Jeg hadde ikke orket det. Slik du beskriver situasjonen gjør han få grep for å bedre økonomien. Med hans inntekt kunne han lett kvittet seg med mye gjeld på å bo hjemme et år (!).

Styr unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det viktig å finne en kjekk sport smart mann med utdanning og ambisjoner - og sist men ikke minst; ha mine prioriteringer når det gjelder penger. Å være sammen med en slik du beskriver hadde det vært uaktuelt. Hvis han hadde gått på en smell og tatt seg sammen, bodde hjemme en stund og betalte ned lån og sparte penger; da kunne jeg vurdert det. Det høres ikke ut som han har tenkt å forbedre sin økonomiske situasjon med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

For meg var det viktig å finne en kjekk sport smart mann med utdanning og ambisjoner - og sist men ikke minst; ha mine prioriteringer når det gjelder penger. Å være sammen med en slik du beskriver hadde det vært uaktuelt. Hvis han hadde gått på en smell og tatt seg sammen, bodde hjemme en stund og betalte ned lån og sparte penger; da kunne jeg vurdert det. Det høres ikke ut som han har tenkt å forbedre sin økonomiske situasjon med det første.

Hva faen betyr det?

At du egentlig får fri tilgang til hans lommebok og at han bruker penger bare slik du vil?

Til TS: Dette er ikke et problem om du liker han og dere har fullstendig separat økonomi. Han kan alltids ordne opp i ting senere, dette ser du jo. Han har egentlig ikke så mye lån heller når du ser på inntekten. Det du nevner av lån her er ikke mer like mye som årsinntekten hans og han tar jo grep når han flytter hjem for å få betalt dette ned raskest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Han høres som en med noe manglende impulskontroll, umoden, korttenkt og uansvarlig.

Har man såpass god inntekt, men likevel ikke styr på ting ville jeg tenkt at en eller annen bokstavdiagnose var nærliggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Jeg ville aldri tatt sjansen på å hatt noen økonimiske forpliktelser mot noen som har det slik. Leie en bolig sammen eller dele på en strømregning f.eks.

Derimot kunne jeg ha gitt han en sjanse til å ordne opp, om dette er noe han er villig til selv. Om han hver eneste måned klarer å bruke opp lønna før noe av det viktiste er betalt, så høres det ikke helt sånn ut i mine ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror rett og slett ikke jeg hadde orket... Jeg er verken gjerrig eller superdisiplinert, men hadde bedre økonomisk sans enn det der da jeg var 16 og flyttet for meg selv. 1. Få lønn. 2. Betal alle utgifter for hele måneden, og evt sette av til kvartalsregninger etc.

Om punkt 3 er å bruke opp resten samme dag eller spare alt, er mindre viktig, men punkt 1 og 2 SKAL være i boks, og man skal ikke bruke mer penger enn man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke orket innlede et seriøst forhold med en med så løssluppent forhold til penger. Hadde han derimot bevist for meg at han nå har tatt seg sammen, dvs faste trekk fra konto for å betale lån, fast sparing og et lavere forbruk, hadde jeg derimot gitt han en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde tatt beina på nakken og ikke sett meg tilbake om fyren ikke viste vilje til å få orden på økonomien. Da skulle han tatt seg selv kraftig i nakken, ikke bare endret seg bittelittegrann for syns skyld.

Anonym poster: f4b56b2ad7743abd80940b5b14646d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere.

Det er akkurat det, selv om han har flyttet hjem, har ikke gjelden blitt minsket i det hele tatt, faktisk har det siste lånet, 250 000kr, tatt opp mens han bodde hjemme..

Anonym poster: 7ab8c298c96dc9e17c18aa1e92a705d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere har jo forsåvidt ikke felles økonomi. Men han kommer garantert til å spørre deg om å låne penger. Da er det vanskelig å si nei, hvis du først er blitt glad i fyren. Hold deg unna, man blir dratt inn i problemene selv om man har separat økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis

Det høres akkurat ut som min eks, og jeg tok sjansen på å bli sammen med han! Vi var sammen i 3 år men økonomien ble et problem, STORT problem tilslutt. Jeg tror at når han har så lite kontroll over hva han ikke bare bruker sine penger på, men LÅNER penger til at han må bo hjemme kommer det alltid til å være et problem!

Dere kan jo aldri flytte sammen eller kjøpe noe sammen, han kommer til å spørre deg om å låne penger etter en stund når kanskje han er mer med deg enn mor og far. han virker som om han er 18!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en samtale med ham hvor du innleder med at du nøler med å bli mer seriøs med ham pga hans slepphente økonomi og hør hva han har å si. Han ligger tynt an men bør jo ha en sjanse til å forklare seg og si noe om hvordan han ser for seg å få kjøpt leilighet o.l.

Anonym poster: 9a8389c49c2f31354517264203eb6c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...