Gå til innhold

Exen nekter å gi barnaspass


Zeus

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Er i den situasjon at jeg har fulle omsorgsrett og faren må søke via retten for å se sin datter. Må da faren gi samtykke vist jeg vil at jeg og mitt barn skal dra på ferie utenlands?

Vi er alle norske.

Anonym poster: 9f0e17e11e567cbe894befd1402f750f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Regine

Nei, men den som sitter på passet kan trenere reisen, da man har to uker på å svare på politiets begjæring om utlevering av passet til andre forelderen.

Anonym poster: ccd941a6494b6f1000bec2b66960cd45

Derfor MÅ du, TS kontakte politiet imorgen den dag, for å få løst situasjonen så dere kan reise. Far driver i dette tilfellet kun maktspill, og kanskje en tlf el. Fra politiet vil få han på bedre tanker.

Det er forøvrig tull det flere her hevder, om at hun må ha fars skriftlige samtykke for utenlandsreise, det trenger hun IKKE. Dersom det gjelder reise innen Schengen trenger man i prinsippet heller ikke pass, men det er lurt å ha som identitetskort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk er så slemme at de bruker barna som pressemiddel. Jeg har selv en vennine som skulle ta med ungen på en tur til syden med en annen vennine og hennes unge. INGEN mulighet for at de skal "stikke"av, i og med at de begge er etnisk norske, hun vennina var fremdeles gift, begge hadde jobb og hjem de må returnere til da hun ene også hadde ny samboer. Men eksen han ville ikke han, på pur faen. Endte opp med at de tok saken til politiet, og hun anmeldte han for utpressing, la ut info om seg selv, hvilken fly hun skulle ta, hvilket hotell hun skulle bo på, hvor hun arbeidet, bodde, barnet gikk i barnehage osv. Og viste dem e-mail og sms der han skrev at han nektet henne, og at han skulle få henne i fengsel etc.

Men det som er verre, er kvinner som nekter faren å se barna, eller lar ham bare se dem av og til, kun for å bruke barna mot han, det er stygt gjort.

Jeg synes det er UTROLIG stygt gjort at han ikke vil la barna se bestefar før han kanskje dør. Jeg hadde ikke "brydd"meg så mye om det ikke var et slikt særtilfelle. Dette mener jeg er bare pur faenskap, og han kan ikke være riktig god som mener at barna ikke skal kunne få se en slektning som har fått en dødelig sykdom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regine

Jeg lurer på en ting. Er i den situasjon at jeg har fulle omsorgsrett og faren må søke via retten for å se sin datter. Må da faren gi samtykke vist jeg vil at jeg og mitt barn skal dra på ferie utenlands?

Vi er alle norske.

Anonym poster: 9f0e17e11e567cbe894befd1402f750f

Nei, det må du selvsagt ikke. Om dere har felles foreldreansvar har dere begge rett til å ta m barnet på ferie til utlandet uten den andres samtykke, det er ikke engang nødvendig å informere den andre forelder om slik reise. Har du foreldreansvaret alene, trenger du ikke engang fars underskrift for å få pass til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd alle sammen.

Mine barn er 7 og 5 og jeg har gått fra han for 2 år siden. Han bitter for det.

Vi har fellesforeldreansvar og de bor 50-50 hos hver av oss.

Det er ingenting i omstendighetene som kan gi grunnlag for mistanke om at jeg ikke kommer tilbake til Norge med barna.

Han bare gjør dette for å få et signatur fra meg som sikrer hans økonomi. Konflikten er om økonomien og oppgjøre mellom oss, handler overhodet ikke om barnasfordeling heller deres rett til å reise til utlandet og besøke familie osv.

De som forstår faren veldig godt, hva er det egentlig dere forstår? Er det helt greit å misbruke en slik situasjon som jeg er opp i?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som hevder de forstår faren godt er menn som automatisk tar andre menn sin side, uten å se på saken. De skiller ikke kjønn og sak, la oss kalle disse mennene for "mannsjåvimarxifacister" eller noe sånt. Hadde du vært en mann, hadde de automatisk tatt din side, og kalt den andre parten for "ond hurpe, kjerring og heks. Så de som forstår mannen din, leser ikke saken men er blendet av et indre hat og forakt, ikke noe å bry seg om med andre ord:) det er bare sånn det er inne på diskusjonsforumer:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har lest om tilfeller der politiet har tatt kontakt med den som tilbakeholder passet.

Jeg også. Noen jeg kjenner fikk god hjelp og råd til hva som måtte gjøres.

Mitt beste tips: kontakt politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontaktet min advokat og skal ringe politiet i morgen på mandag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har kontaktet min advokat og skal ringe politiet i morgen på mandag.

Jeg regner med at dette ordner seg! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper jeg også. Barna kommer ellers til å bli veldig lei seg hvis de ikke kan bli med. Jeg må reise ned uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som forstår faren veldig godt, hva er det egentlig dere forstår? Er det helt greit å misbruke en slik situasjon som jeg er opp i?

At han kan ha grunner til å ikke ha full tillit til deg etter et brudd. Bare tanken på at du kan finne på å ta en litt lang ferie er ødeleggende. En har ved selvsyn sett hvordan kvinner har trakkasert sin eks via barna etter han i normal snillhet lot eksen reise med ungene. Det kan være mange gode grunner til at din eks ikke vil la deg reise rett og slett. Og uten hans begrunnelser vil jeg tro de er riktig så legitime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han kan ha grunner til å ikke ha full tillit til deg etter et brudd. Bare tanken på at du kan finne på å ta en litt lang ferie er ødeleggende. En har ved selvsyn sett hvordan kvinner har trakkasert sin eks via barna etter han i normal snillhet lot eksen reise med ungene. Det kan være mange gode grunner til at din eks ikke vil la deg reise rett og slett. Og uten hans begrunnelser vil jeg tro de er riktig så legitime.

Du er naturligvis en mann.

Baserer du det du skriver på din egen erfaring eller går du utifra at alle kvinner i min situasjon MÅ straffes på den måten min ex prøver seg på?

Han har ingen grunn til å ikke kan stole på meg. Han er bitter fordi jeg gadd ikke å forsørge han etter et 10 års eksteskap hvor han har bare levd et luksus liv pga meg. Han kan ikke dette nå, kommer ikke til å ha heller. Det han prøver å utpresse meg for å er å sikre sin økonomisk fremtid på bekostning av min økonomi. Det går jeg ikke med på. Han får det ikke selv om barna ikke blir med meg til utlandet. Dette setter han faktisk i et dårlig lys hvor han utover maktspill på en slik situasjon og bruker barna for å få viljen sin.

Og for the record: Han er norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er naturligvis en mann.

Baserer du det du skriver på din egen erfaring eller går du utifra at alle kvinner i min situasjon MÅ straffes på den måten min ex prøver seg på?

Han har ingen grunn til å ikke kan stole på meg. Han er bitter fordi jeg gadd ikke å forsørge han etter et 10 års eksteskap hvor han har bare levd et luksus liv pga meg. Han kan ikke dette nå, kommer ikke til å ha heller. Det han prøver å utpresse meg for å er å sikre sin økonomisk fremtid på bekostning av min økonomi. Det går jeg ikke med på. Han får det ikke selv om barna ikke blir med meg til utlandet. Dette setter han faktisk i et dårlig lys hvor han utover maktspill på en slik situasjon og bruker barna for å få viljen sin.

Og for the record: Han er norsk.

Klart jeg er mann, hvordan skulle du ellers fått høre om hvordan verden oppleves for menn?

Jeg går ikke ut fra at kvinner i din situasjon må straffes, men jeg tror heller ikke noe på at alle kvinner i din situasjon er uskyldsrene engler blottet for baktanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Klart jeg er mann, hvordan skulle du ellers fått høre om hvordan verden oppleves for menn?

Jeg går ikke ut fra at kvinner i din situasjon må straffes, men jeg tror heller ikke noe på at alle kvinner i din situasjon er uskyldsrene engler blottet for baktanker.

Jeg har absolutt null sympati for kvinner eller menn som bruker barna som buffer for å trumfe sin vilje gjennom. Det er det denne mannen gjør. Hvis han er så livredd for at barna ikke skal komme tilbake får han gå rettens vei og sørge for forbud mot utenlandstur. Hvis han ikke vil gå rettens vei så har han heller ingen sak.

Det er ikke grunnlag - verken for mødre eller fedre - å nekte barna pass uten å gå rettens vei. Du kan jo selv ringe til politiet for å sjekke.

Denne "jeg holder med <den som har samme kjønn som meg>" holdningen på Kvinneguiden er helt uspiselig.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg er mann, hvordan skulle du ellers fått høre om hvordan verden oppleves for menn?

Jeg går ikke ut fra at kvinner i din situasjon må straffes, men jeg tror heller ikke noe på at alle kvinner i din situasjon er uskyldsrene engler blottet for baktanker.

Jeg representerer heldigvis ikke alle kvinner i min situasjon men er opptatt av min egen. Hva andre kvinner gjør mot andre menn og hvem som fortjener hva er jeg overhodet ikke interessert i.

Det høres ut som du selv er bitter på din ex eller måten du blir/ble håndtert.

Håper inderlig ikke det, for slike ting går rett og slett utover barna. Veldig veldig trist, de har ikke valgt oss.. og de må dessverre finne seg i alt vi voksne måtte finne på....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Snerpe

Klart jeg er mann, hvordan skulle du ellers fått høre om hvordan verden oppleves for menn?

Jeg går ikke ut fra at kvinner i din situasjon må straffes, men jeg tror heller ikke noe på at alle kvinner i din situasjon er uskyldsrene engler blottet for baktanker.

Alle kvinner i TS' situasjon? Snakker vi da om kvinner som ønsker at sine barn skal få en mulighet til ta farvel med sine besteforeldre? For i så fall hadde det vært spennende å høre om hva slags baktanker du tillegger slike kvinner :popcorn:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ringte politiet på mandag og var innom passkontoret i dag i ettermiddagen.

Jeg har fylt ut et skjema med info om at exen nekter å levere passene til barna. De skal ringe han og anmode han om å levere passene asap. Han skal også få et brev som har får 14 dager på seg å svare. Hvis han ikke utleverer passene til innen 14 dager, skal politiet annulere passene og utsette nødpass når jeg reiser med barna. Men problemet er at vi skal reise allerede 11. juli. Hvis han ikke leverer før det, kan jeg ikke reise hjem til utlandet med barna.

Veldig veldig lei meg på vegne av mine barn og min kreftsyk far. Hvordan skal jeg forklare barna og min far om hvorfor de/barna ikke ble med meg til utlandet? Fortelle at exen hindret barna å besøke morfar? Da blir han veldig lei seg som en far å se sin datter sliter med exen, som morfar savn etter barnabarna som blir håndtert og blandet i konflikten på den måten. Har han ikke nok å tenke på egentlig?

Fatter ikke at exen påfører så mange mennesker så mye smerte og ubehag for å få viljen sin. Dette er rett og slett unskapsfull...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du burde jo kanskje ha tenkt på dette lenger før?

Kan du ikke utsette reisen litt da? Om du utsetter en uke så har du mulighet til å ta barna med deg.

Hvis ikke så får du stikke hjem til han og stjele de.

Anonym poster: 8c5836ea8b96b6b50759a931fb7c771c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kunne tenkt på det tidligere hvis jeg visste om at han ville nekte å utleverepassene.

Jeg var ikke klar over at jeg kunne kontakte politiet slik som jeg gjorde på mandag. Takket være tips jeg fikke av noen forumfolk her inne.

Det var veldig vanskelig å finne flybilleter. Skal ringe flyselskapet og spørre om jeg kan endre utreisedato om det er ledigeseter i det hele tatt.

Min advokat sendte en email til exens advokat på mandag, vi fikk svar i dag som igjen baserer seg på signaturen og skiftet. Samtidig spiller de på at jeg blir borte med barna lengre enn selve ferietiden, derfor ønsker han å hindre meg osv osv. Han vet veldig godt at han får kreditt for et slik utspill. Fordi han er norsk og jeg er opprinnelig fra et annet land (jeg har norsk statsborgerskap).

Jeg svelget mange kameler nå i 2 år, klarer nok å svelge enn til. MEn dette har så direkte effekt på jentene, fordi de vet at vi skal reise til bestefar som er syk. De kommer til bli knust hvis de ikke kan bli med. De er større nå og forstår mye mer og sier fra når de ser at ting ikke er helt bra etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. Er i den situasjon at jeg har fulle omsorgsrett og faren må søke via retten for å se sin datter. Må da faren gi samtykke vist jeg vil at jeg og mitt barn skal dra på ferie utenlands?

Vi er alle norske.

Anonym poster: 9f0e17e11e567cbe894befd1402f750f

Reglene sier delt foreldrerett ikke omrogsrett. Du bør nok sjekke det med passkontoret du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...