Gå til innhold

CV

Gjest Carmelita

Anbefalte innlegg

Gjest Carmelita

Jeg studerer og har to jobber ved siden av. Innbiler meg at min CV vil se veldig bra ut når jeg skal ut og søke "ordentlig" jobb. De jobbene jeg har nå er relevante for utdannelsen min. Jeg får masse erfaring.

Dere som ansetter; vil du vektlegge dette i forhold til andre som "bare" har studert? Hva om de har bedre karakterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer sikkert litt an på yrket.

Men jeg tror, jevnt over, at det er en stor fordel med arbeidserfaring.

Når man begynner i en jobb, så er det greit for arbeidsgiveren at h*n kan få bekreftet at du KAN jobbe og at det er referanser som kan svbare på spørsmål.

Det er ingen vits i å ha en person som BARE kan teorien, men ikke kan jobbe praktisk/samarbeide med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en fordel å slippe studielån, ja.

Ikke noe er så surt som å endelig komme seg ut i jobb og få lønn, så forsvinner halve lønna til studielån og du er like blakk som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro det er en stor fordel. Men hvis det er tydelig at jobben har gått ut over karakterene dine, vil nok det heller bli ganske negativt, et tegn på at du ikke helt kjenner dine begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere ikke det er litt merkelig at vi skal være nyutdannede med fersk kunskap samtidig som vi har "årevis" med erfaring og allerede er eksperter på alle områder? Jeg mener det er galskap at arbeidsgivere skla kunne stille den typen krav - snart må vil begynne å skaffe oss relevant arbeidserfaring i barnehagen for å leve opp til alle krav! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita
Synes dere ikke det er litt merkelig at vi skal være nyutdannede med fersk kunskap samtidig som vi har "årevis" med erfaring og allerede er eksperter på alle områder? :

Det er vel ikke det som er meningen! Poenget mitt er at jeg ser det som verdifullt å ha en jobb ved siden av, om det er 5 eller 50 timer i uken spiller ikke så stor rolle. Det er erfaringen med å ha en jobb som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, det er en STOR fordel å ha arbeidserfaring, selv om det bare er en ekstrajobb man har ved siden av studier. Om jobben er relevant i forhold til studiene er det et ekstra pluss. Faktisk tror jeg det er en større fordel med arbeidserfaring og gode referanser enn med toppkarakterer. Såfremst forskjellen i karakterer ikke er voldsom tror jeg nesten mange arbeidsgivere ville foretrekke en person med erfaring fra arbeidslivet framfor en som har null erfaring.

Selv opplevde jeg å ikke måtte vise papirer overhodet i ansettelsesprosessen. CV-en min opplyste om hvilke universitetsfag jeg hadde, hvilken arbeidserfaring jeg hadde og ikke minst oppga jeg to referanser. Spurte om de ikke skulle se karakterutskrifter, men nei, det var ikke nødvendig. Først lenge etter at jeg var ansatte ba de om å få papirene - de måtte ha dem i arkivet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og har to jobber ved siden av. Innbiler meg at min CV vil se veldig bra ut når jeg skal ut og søke "ordentlig" jobb. De jobbene jeg har nå er relevante for utdannelsen min. Jeg får masse erfaring.

Dere som ansetter; vil du vektlegge dette i forhold til andre som "bare" har studert? Hva om de har bedre karakterer?

Hei Carmelita !

Arbeidserfaring er alltid bra på en CV. Det er jo en klar fordel at dine ekstrajobber er relatert til studiene dine også.

Lykke til videre med studier , jobb og etterhvert jobbsøknad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de jeg studerte sammen med (vi var ferdige i sommer) har ikke fått jobb ennå, selv om de hadde mye bedre karakterer enn meg. Jeg har jobbet masse ved siden av studiene alle tre årene, og hadde dermed mye "fint" på cven min. Overbevist om at det er en stor del av grunnen til at jeg har jobb i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke umulig Groo :blunke:

Mange tror små "strøjobber" er uten betydning og fører de ikke opp på Cv'en sin. All arbeidserfaring er positivt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...