Gå til innhold

Matbudsjett

Gjest Carmelita

Anbefalte innlegg

Gjest Carmelita

Hvor mye bruker du på mat i måneden? Samboeren og jeg bruker utrolig mye penger på mat! Har ikke oversikt, men det er mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Akkurat for tida bruker jeg ikke så mye, siden jeg bor i utlandet (ting er ikke så billige), og rett og slett ikke gidder å lage noe særlig mat. Men til vanlig går det sikkert 4000kr/mnd for meg og sambo. Jeg er veldig glad i å lage mat, og skikkelige råvarer sparer jeg aldri på. Jeg kan kutte på så mangt, men aldri i matbudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uendelig mye penger!

Har absolutt ingen kontroll på akkurat det.

Det hender at vi sparer inn for å ha råd til større ting (ferier, møbler o.l), men det sklir alltid ut når vi har skaffet oss det vi sparer til.

Vil tro at det går med 4000-6000 kroner i måneden for meg og sambo.

Og mye av dette blir stående og må kastes også.

Penger rett ut av vinduet.

*skjerper seg igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever godt, men ganske nøysomt likevel. Vi begrenser dyrt kjøttpålegg til matpakker og spiser sunn og rimelig mat.

Hvor mye? Vet egentlig ikke - men jeg merker det går mye mer når vi har mye penger. Og når vi får det trangere enn tid, er det utrolig hva man kan klare seg uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og ett barn og har et matbudsjett på 2500 kr i måneden, og da lever vi faktisk godt.. Høres vanvittig mye ut å bruke 4000-6000 kr i måneden på mat for to voksne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er to voksne og ett barn og har et matbudsjett på 2500 kr i måneden' date=' og da lever vi faktisk godt.. Høres vanvittig mye ut å bruke 4000-6000 kr i måneden på mat for to voksne..[/quote']

Det spørs jo litt hva du mener med å leve godt? Jeg synes ikke å spise fiskeboller, spaghetti rimini, grandiosa, pølse og potetmos og frossen fiskegrateng (for å nevne noe) er å leve godt, selv om det er mat veldig mange spiser til daglig. Jeg vil ha mest mulig ferskt kjøtt og fisk, gode og varierte grønnsaker osv, det koster gjerne litt penger, men det er det definitivt verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det spørs jo litt hva du mener med å leve godt? Jeg synes ikke å spise fiskeboller' date= spaghetti rimini, grandiosa, pølse og potetmos og frossen fiskegrateng (for å nevne noe) er å leve godt, selv om det er mat veldig mange spiser til daglig. Jeg vil ha mest mulig ferskt kjøtt og fisk, gode og varierte grønnsaker osv, det koster gjerne litt penger, men det er det definitivt verdt.

Vi er to voksne som spiser relativt mye, og inkludert endel snaks, typisk biff og liknende i helgene, fisk 1-2 ganger i uka (fylte ting fra frysedisken, laksebiff etc) holder vi oss under 2000 i måneden. Dette er lett å oppnå ved å være litt prisbevisst og handle litt mer når det er tilbud. Hadde vi skulle kjørt på med din meny ville regnskapet vist i overkant av 1000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Alt for mye blir brukt på mat ol. Tror vi ligger på rundt 8000 kr, men da er sigaretter til to personer inkludert. :-?

Vi er to voksne og 2 barn ( 3 barn noen uker i året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sifo regner ca 3000 kr pr mnd for to voksne ved et nøysomt forbruk.

Jeg synes det er vanskelig å leve opp til dette. Jeg har ført regnskap det siste året, og i "nøysomme" måneder går det med i overkant av 4000 kr.

Da spiser vi fersk fisk ca to ganger i uka, kjøtt 2-3 ganger og restemat og vegetarmat resten av uka. I helgene kjøpes det inn litt ekstra - som noen gode oster eller ingredienser til dessert. Jeg lager all mat fra grunnen av - baker eget brød, lager egne supper og gryteretter, o.s.v. Jeg er også nøye på å ikke kaste mat: Rester fryses ned eller omdannes til en lunsjrett - løkskalker fryses til kraft o.s.v. Imidlertid kjøper jeg noen økologiske produkter - slik som egg, melk og av og til grønnsaker.

I måneder hvor vi kjøper alt vi har lyst på, går det ca 6000 kr.

Disse utgiften inkluderer ikke bind, barberskum, sigaretter, tegneserier o.l.

Det er sikkert mulig å leve billigere dersom man har gode kontakter og god lagringsplass. Da kan man kjøpe hele slakt om høsten, fiske fisk selv, kjøpe grønnsaker direkte fra bonden o.s.v. For oss som bor midt i byen, med 45 kvm leilighet og liten fryser, er dette verre.

Selv om jeg har veldig lite penger nå, kunne jeg ikke tenke meg å kutte i matbudsjettet. Sunn og god mat er viktig for mitt velvære.

mvh

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Vi bruker det vi må vi...

Noen måneder er det kanskje ikke mer enn 2000,-

Andre måneder er det kanskje så mye som 8000,-

Handler en masse i desember - blir det restmat i januar kanskje...?

Er det jul?

Påske?

17 mai?

Er vi mye på middagsbesøk? (dvs "snylting" :lol: )

Noen ganger er vi 7 i husholdningen over en lengre periode.

Som regel er vi 4 i husholdningen...

Så her er det store variasjoner... :wink:

Vi spiser sjelden ute og lager omtrent all mat fra grunn...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr mnd? Det hadde vi aldri klart, det er det vi bruker i uka. Og jeg synes vi er ganske prisbevisste. Vi handler basisvarer på Rema hvor det er billig, melk, mel og egg er nå det samme uansett hvor du handler. Så handler vi resten på butikker som Meny, Ultra o.l. Jeg har faktisk svært vanskelig å tro at du kan spise det du påstår for under 2000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Med 1000 kroner i måneden tenkte jeg på din "fiskeboller, grandiosa"-meny, bare så det er avklart.

Du skal få lov til å tvile, jeg har ført detaljert budsjett i 3 år og vet hva forbruket er:) Eksempler på prisbevissthet (kilospriser); kjøttdeig uten salt/vann; 50 kr, mørbradbiff, indre/ytrefilet, entrecote etc 90-120 kr, norveigia 50 kr, pepperonipølse (hel) ca. 90 kr, laksebiff 50 kr. Dessuten bor vi slik til at vi har "alle" butikker lett tilgjengelig (5 min å gå eller rett ved siden av jobben). De butikkene vi besøker oftest er (ca. rangert etter hyppighet) Obs, Rema, Maxi, Bunnpris, Mega, Rimi, Ultra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, har vel aldri regnet på hva vi bruker til husholdning, men jeg vil tro et sted mellom 3500-5000 alt ettersom. Er det familiemiddager, bursdager e.l. så blir det brukt mer. Handler vi i Sverige bruker vi mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1000 kroner i måneden tenkte jeg på din "fiskeboller, grandiosa"-meny, bare så det er avklart.

Du skal få lov til å tvile, jeg har ført detaljert budsjett i 3 år og vet hva forbruket er:) Eksempler på prisbevissthet (kilospriser); kjøttdeig uten salt/vann; 50 kr, mørbradbiff, indre/ytrefilet, entrecote etc 90-120 kr, norveigia 50 kr, pepperonipølse (hel) ca. 90 kr, laksebiff 50 kr. Dessuten bor vi slik til at vi har "alle" butikker lett tilgjengelig (5 min å gå eller rett ved siden av jobben). De butikkene vi besøker oftest er (ca. rangert etter hyppighet) Obs, Rema, Maxi, Bunnpris, Mega, Rimi, Ultra.

Ja, det er de prisene vi også har, faktisk ofte stort sett billigere. Men her er du jo allerede oppe i 300 kroner, og det er for bare 3 middager og to pålegg. Da har du 200 kroner igjen denne uka om du skal leve for 2000 kr/mnd. Så jeg lurer fremdeles veldig på hvordan du får det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Vi bruker ca 6000' date='- pr mnd. Vi er to voksene og et barn. Prøver å bruke ca 1000,- pr uke, men det går aldri :-?[/quote']

Hva ville du da gjort hvis alt du hadde å leve for etter at utgifter var betalt var 4000?

Vi er to stk (mor og tenåring) som må klare oss på dette.

Det gjelder å være kreativ..så få man det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

1 kilo kjøttdeig, 1 kilo ferskt kjøtt, 1 kilo laksebiff, tilsammen 3 middager? Isåfall forstår jeg hvorfor du bruker så mye! 250 gram kjøtt/fisk er nok per person, ergo ble dette plutselig 6 middager for 2 stk (jeg har hele tiden forholdt meg til 2 stk). 1 kilo norvegia og og ei pepperonipølse på 8-900 gram har du dessuten endel lengre en 1 uke...

Forøvrig vil innslag av retter som pasta med div saus, grøt, pannekaker, pølsegryte etc i enkelte ukedager hjelpe godt på budsjettet.

Ja, det er de prisene vi også har, faktisk ofte stort sett billigere. Men her er du jo allerede oppe i 300 kroner, og det er for bare 3 middager og to pålegg. Da har du 200 kroner igjen denne uka om du skal leve for 2000 kr/mnd. Så jeg lurer fremdeles veldig på hvordan du får det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye!!

Samboeren er dyr i drift. Skal alltid prøve ut nye sauser og dressinger osv. (noe jeg spiser minimalt av). Han går også på en lavkarbohydratdiett og da går det med en del penger til kjøtt og grønnsaker.

I perioder spiser vi mye ute... Og det koster.

5000-6000kr i mnd kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...